Oktatás és gyermekesély kerekasztal 2007. március 20. Köllő János (MTA KTI)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EURÓPAI TÁRSADALMI JELENTÉS 2008 Műhelybeszélgetés május 30.
Advertisements

Kaposvár.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Magyar Tudományos Akadémia
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Munkaerőpiaci Tükör 2010 A válság munkapiaci hatásai Fazekas Károly: Bevezető Könyvbemutató konferencia Budapest, MTA Székház, Kisterem február 10.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió
BIBE2006.ppt1 Bismarck-Beveridge Klub 2006 november 30, Budapest A HIÁNYZÓ PILLÉR Augusztinovics Mária MTA KTI
Foglalkoztatás, iskolázottság és képzettség
Fazekas Károly Iskolázottság, munkaerő-piaci rugalmasság
Globalizáció és oktatás
A roma lakosság száma Magyarországon
Mobilitási hajlandóság a Közép-magyarországi régióban
A Magyar Regionális Tudományi Társaság XI. Vándorgyűlése
Munkanélküliség végzettség alapján
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH A jelenlegi magyar munkaerő- piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors, Ph.D. Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH.
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH Az ÁFSZ felépítése, a jelenlegi magyar munkaerő-piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó.
Munkaerő-közvetítés recesszió idején Munkaerő-piaci ismeretek EURES hazai tréning 2009 Borbély-Pecze Tibor Bors, FSZH.
Az érettségit nem adó szakképzés válságtünetei
1 A Gyermekszegénység Elleni Nemzeti Programtól a Legyen jobb a gyerekeknek Nemzeti Stratégiáig MEH–MTA 2006–2007. évi kutatások beszámolója május.
A minimálbér költségvetési hatásai HALPERN LÁSZLÓ, KOREN MIKLÓS, KŐRÖSI GÁBOR és VINCZE JÁNOS MTA Közgazdaságtudományi Intézet.
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
>Cseres-Gergely Zsombor (MTA KTI, CEU)‏
Évtizedes csúcson a magyar foglalkoztatás!? Látjuk, de nem értjük (egyelőre) Cseres-Gergely Zsombor MTA KRTK KTI “Munkaerőpiaci Tükör 2012” bemutató.
A rejtett foglalkoztatás kiterjedtsége és tényezői Magyarországon Tóth István János „A magyar munkaerőpiac jövője” Magyar Tudományos Akadémia – Kisterem.
Magyarország a régióban Eltérések és közös pontok
A magyar munkapiac jövője Közgazdaságtudományi kutatás és szakpolitikai döntések előkészítése Fazekas Károly, MTA KTI.
Alapkészségek és foglalkoztatás Az IALS tanulságai
Bérváltozások 2008 május május Köllő János MTA KTI.
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
A szakmunkásképzés válságtünetei Hozzászólás a Kézdi Gábor, Köllő János és Varga Júlia által írott tanulmányhoz Mártonfi György, OFI Bp február.
1/171/17 Nem csak átmeneti jelenség. A szakképzés csökkenő hozamának okai Magyarországon november 3. Kézdi Gábor Közép-európai Egyetem (CEU) és MTA.
KISZORÍTJÁK-E AZ IDŐS DOLGOZÓK A FIATALOKAT A KÖZSZFÉRÁBAN? Cseres-Gergely Zsombor, MTA KRTK KTI MKE 2012 konf.
Növekedési dilemmák Simor András Műhelybeszélgetés az Európai Társadalmi Jelentés apropóján 2008 június 10.
Tárki-Unicredit Európai társadalmi jelentés Demográfiai folyamatok Hozzászólás Spéder Zsolt KSH Népességtudományi Kutatóintézet.
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő-kínálat,
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Eurobarometer, %-os jövedelemnövekedés 2,1%-os sportkiadás- növekedés.
Esély a munkára – Civil együttműködés a hátrányos helyzetű rétegek munkaerő-piaci integrációjáért Projektazonosító: NCA-DP-09-A-0185 Dolgozzunk együtt!
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Ifjúsági munkanélküliség Magyarországon
A romák foglalkoztatási helyzete az EU öt államában: egy nemzetközi összehasonlító kutatás tanulságai Messing Vera Center for Policy Study, CEU, Budapest;
A nők foglalkoztatása, családi napközi, atipikus foglalkozatás,
Társadalom- és foglalkoztatáspolitikai stratégiák hatása és hatékonysága Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Budapest, november 12.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
A tanári munka és foglalkoztatás indikátorai nemzetközi tükörben Imre Anna Oktatáskutatási és Fejlesztési Intézet november.
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
„LEGYEN JOBB A GYERMEKEKNEK” NEMZETI STRATÉGIA TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Budapest, június 7.
Szikra Dorottya, PhD MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztése HEFOP 1.2. Intézkedés Kutatási Alkomponens ZÁRÓKONFERENCIA Budapest, március Javaslat a megalapozottabb.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Dávid János: A munkaerő szakmaszerkezetének keresleti előrejelzése, a munkaerő-kereslet és –kínálat egybevetése Hozzászóló: Varga Júlia Budapesti Corvinus.
Csongrád megye munkaerőpiaci helyzetéről. Megnevezés Csongrád megyeMagyarország 2010.II. név2016.II. névváltozás2010.II. név2016.II. névváltozás ezer.
Tárgy A foglalkoztatás növekedése hét európai országban A változások értékelése az előrejelzési kockázatok szempontjából Nem célja megmagyarázni,
Az érettségi védelmében
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő-kínálat,
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása
Az érettségit nem adó szakképzés válságtünetei
A munkaerőpiac áttekintése
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Előadás másolata:

Oktatás és gyermekesély kerekasztal március 20. Köllő János (MTA KTI)

Már megint reform? Az iskolarendszerből érettségi nélkül kikerülők munkaerő-piaci esélyei nagyon rosszak, a 0-8 osztályt végzettek szélsőséges mértékben szorultak ki a foglalkoztatásból Az iskola nem ruházza fel a végzetteket a munkavállaláshoz szükséges készségekkel Az utóbbi (legfőbb) oka az előbbinek

Vázlat Kiszorulás és leértékelődés Általános készségek/jártasságok Jártasságok és munkahelyi követelmények Kell-e, lehet-e tenni a kiszorulás ellen?

Kiszorulás és leértékelődés

A 0-8 osztályt végzettek foglalkoztatási és kereseti hátránya az érettségizettekhez képest, az életkor hatásának kiszűrése után A foglalkoztatási ráta 2004-ben, a éves népességben: 38% A nyugati OECD-ben 61%, a szórás 6% Béremelkedés 1998 után: csak az percentilisben (minimálbéremelések) Romló életesélyek (Kovács-Hablicsek, 2006), szegénység, elégedetlenség Kereslet-oldali történet

Tudjuk, hogy 1)Nem (a meg nem figyelt szürke és fekete munkából eredő) látszat 2)Nem „cigány-probléma” 3)Nem magyar jelenség 4)Nem múlik el az iskolázott rétegek foglalkoztatási esélyeinek javulása esetén 5)Nem szűnik meg az iskolázottsági szint általános emelkedésével 6)Szorosan összefügg a szakmunkás-végzettségűek munkapiaci kudarcaival

1) Nem (a meg nem figyelt munkából eredő) látszat Fehér, szürke és fekete munka Az ILO-OECD foglalkoztatási adat a legjobb munkavállalási korban lévő 0-8 osztály végzetteknél 25% szürke munkát foglal magába (az idősebbeknél 33%, a teljes népességben 20%)  Munkaerő-felvétel versus ONYF A munkanélküliek fekete jövedelmei a kilencvenes évek eleje óta valószínűleg csökkentek, és nem jelentősek Molnár-Kapitány 2006, KTI DP, Közg. Szle, Molnár 2007, előkészületben

Foglalkoztatás a Munkaerő-felvétel, és nyugdíj-jogszerző foglalkoztatás az ONYF szerint a 0-8 osztályt végzett, ban született kohorszokban (a megfelelő népesség százalékában), 2004

2) Nem „cigány-probléma” Kemény-Janky-Lengyel (2004) és a Munkaerő-felvételek alapján: A férfiaknál a 0-8 osztályt végzett, nem dolgozó és nem tanuló évesek 30-40%-a lehet cigány (a legjobb becslés 34%) Nőknél az arány bizonyosan <30% A 0-8 osztály végzett éves, pozitívan diszkriminált nem cigány férfiak foglalkoztatási rátája kb. 60%. Nyugat-Európában a kilenc- venes évek közepén 72% (0-8 osztály) illetve 78% (ISCED 0-2) Forrás: IALS, 11 nyugat-európai ország összevont mintája Kiszorulás olyan volt szocialista országokban is, ahol alig élnek cigányok (Szlovénia, Lengyelország)

3) Nem magyar jelenség ISCED 0-2 foglalkoztatási ráták 2004-ben (%) Nyugati OECD: 61 szórás (6) Csehország:43 Szlovénia*:40 Magyarország:38 Lengyelország:37 Szlovákia: évesek. Forrás: Education at a Glance 2006, A.8.1. kivéve Szlovénia, 2001: EC 2003, évesek

4) Nem múlik el az iskolázott rétegek foglalkoztatási esélyeinek javulásával Alacsony aggregált foglalkoztatás  kiszorítás  magas munkanélküliség a képzetlenek körében Alacsony aggregált foglalkoztatás esetén a képzettség szerinti foglalkoztatási esélykülönbségek valóban nagyobbak, de ennek nem feltétlenül a kiszorítás az oka : ugyanezt látjuk bármely pillanatfelvételen, ha a képzetlen munkaerő keresletének output- rugalmassága magasabb Empírikus kérdés. Stablilizálódtak-e a 0-8 osztályt végzettek foglalkoztatási esélyei 1993 után? Nem 

A kiigazított aggregált foglalkoztatási ráta és a 0-8 osztályt végzettek foglalkoztatási hátránya*

5) Nem szűnik meg az iskolázottsági szint általános növekedésével Kertesi-Varga (2005, Közg. Szle) népszámlálási adatokból: a 20 évesek 20%-a nem végez többet általános iskolánál. Munkaerő-felvételek , az ben született kohorszokra: Ha a jelenlegi lemorzsolódási arányok fennmaradnak, húsz év múlva a 0-8 évet végzettek aránya még mindig 15% lesz a éves népességben. Az utánpótlás a kilencvenes évek Nyugat-Európai szintjének majdnem háromszorosa (IALS : a évesek közül 0-8 osztályt végzett: 5.5% )

6. Szorosan összefügg a szakmunkás végzettségűek munkapiaci kudarcaival Foglalkoztatás : 8%-os előnycsökkenés (férfiak) ill. hátránynövekedés (nők) az érettségizettekhez képest Munkahelyek A SZM kínálati többlet 70%-át olyan foglalkozások szívták fel, ahol a SZM kereseti hozama 2004-ben <5% ( ) Kereseti hozamok  Megjegyzés: az úgynevezett „szakmunkáshiány” Adaptációs probléma (Commander-Köllő 2007, Econ of Transition), érdekharc (Kézdi-Varga 2007, Figyelő)

Mennyit ér a szakmunkás oklevél? Bérelőny az adott foglalkozási csoportban dolgozó általános iskolát végzettekhez képest, azonos nem, életkor, lakóhely és szektor esetén, 2005, FH Bértarifa-felvétel

Általános készségek/jártasságok

Felnőtt népesség: az IALS tanulságai A fiatal diplomások (<35 éves 1998-ban) írás-olvasáskészsége alig marad el a Nyugat-Európaitól (Mo: 8 pont avagy 2.7%, CZ+PL+H+SLO: 6 pont avagy 1.9%) A belső szóródás különbözik Keleten és Nyugaton: nagy lemaradás a 0-11 osztályt végzett fiataloknál

ISCED 02 (Education at a Glance 2003) Mo: 29.4 Nyugati OECD súlyozatlan átlag: osztály (IALS) Mo: 24.0 Nyugati OECD stlan átlag: 12.0 Lábjegyzet: Képességtorzítás egy erősen hierarchizált iskolarendszerben (Ha a képességeloszlás logsztikus, tökéletes a szelekció, a teszeredmény a képesség líneáris függvénye)

Az iskolásokra vonatkozó eredmények PISA 2003 Jelentős romlás a természettudományos és matematikai tudásban Átlagos teljesítmény és szegregáció Hazai mérések

Ez okozza-e a kiszorulást?

Igaz-e, hogy az általános készségek hiánya korlátozza a foglalkoztatást? Dél-Európa? Chile? Mexikó? Törökország? Közvetett bizonyítékok: bérek Például: a 15. dia ábráján: SZK-SZM=10.5%, SZK-GIMN= 2.2% Közvetlen: IALS Köllő (2007, BWP): hogyan befolyásolják a munkahelyi írás-olvasási követelmények a foglalkoztatottak iskolázottság szerinti összetételét, azonos ágazat, foglalkozás és vállalatméret esetén Keleten és Nyugaton?

Írás-olvasási feladatok száma (0-13) Hogyan változik a 0-10 osztályt (kék) és 11 osztályt (piros) végzettek százalékos aránya, ha a munkahelyi írás-olvasási feladatok száma egyről kettőre … tizenegyről tizenkettőre növekszik? Ipari termelés CZ, H, PL, SLO

Írás-olvasási feladatok száma (0-13) Hogyan változik a 0-10 osztályt (kék) és 11 osztályt (piros) végzettek százalékos aránya, ha a munkahelyi írás-olvasási feladatok száma egyről kettőre … tizenegyről tizenkettőre növekszik? Ipari termelés

Lehet-e tenni ez ellen a (széles értelemben vett) oktatásban?

A hátrányos helyzetű gyerekek sokasága behozhatatlan lemaradással kezdi az iskolát A hátrányok mérséklése az iskolát megelőző életévekben

Sok tanuló nem sajátítja el a munka- vállaláshoz szükséges alapvető készségeket: írás-olvasás, számolás, az ezekre épülő munkahelyi és szociális jártasságok Tanárok, tananyag, infrastruktúra

A szakiskolai képzés továbbra is (sőt …) szűk gyakorlati képzést nyújt, nem fejleszti az alkalmazkodóképességben kulcsszerepet játszó alapkészségeket Elvi irányváltás, tanárok, tananyag, infrastruktúra

Jelentős lemorzsolódás Tananyag, a lemorzsolódottak segítése az ÁFSZ, a szociális szolgálatok és az iskolák együttműködésével

Nincs érdemi visszajelzés az iskolák minőségéről és a tanulók haladásáról Átfogó visszajelzési-értékelési rendszer

Az intézményi feltételek számos ponton gátolják a jobb minőségű és egyenlőbb oktatási rendszer felé tett lépéseket A felügyelet, a munkáltatói, fenntartói és vezetői jogok ésszerű kialakítása (a kétharmados törvények adta határokon belül?)