Marketing-lehetőségek vállalati információs szolgáltatásokra Mikulás Gábor, GM Consulting www.gmconsulting.hu/inf www.gmconsulting.hu/inf MKE – Műszaki.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

Országos könyvtári fejlesztések a tanulás támogatására
CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT (CRM)
Egészségügy Intézmények Kontrollingja
Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám-rendszer
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Hivatásos csapatsportágak értékteremtése - számokban (Magyarországon)
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Mitől sikeres egy intézményi szakkönyvtár? Dr. Palotai Mária - ESKI Országos Egészségpolitikai Szakkönyvtár június 18. „Vállalati könyvtárak tegnap.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Mikulás Gábor ”Marketing, public relations és reklám az egészségügyben'' XIV. Országos Konferencia, Budapest, február
Első a piacon, első a Legjobb Munkahelyek között 2004.
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
Információs és Ügyviteli Szolgáltató Kft. 1.oldal MKE Műszaki Könyvtáros Szekció OSZK június 18. Vállalati könyvtárak tegnap és ma Üzleti szemlélet.
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
Értékesítési ajánlat elemei február. A termék koncepciója Tisztázandó a termék vagy szolgáltatás célpiaca.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
DISSZEMINÁCIÓ Eredmények, ismeretek megosztása.
CRM Customer Relationship Management –
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A Facebook titka Héjj Szilárd Marketingarc
Tudástranszfer egyetemi városokban
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
SZOLGÁLTATÁSMENEDZSMENT 2. előadás: ITIL V3 / Service Strategy I.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Bevezetés. Bevezetés FELÍRÁS UNIVERZUMUNK ORVOSLÁTOGATÁS Cég Image Szakirodalom E-marketing Kutatási eredmények Termék tulajdonságai Ár KOL DM Mások.
Humánerőforrás Kontrolling
A szervezeteken belüli funkcionális területek kontrollingja
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
A Stratégia értékelése, visszacsatolása
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Szakkönyvtári teljesítménymérés Hegyközi Ilona - Fazokas Eszter Székesfehérvár május 8.
A TAMOP projektek az világhálón. Miről lesz szó ? A kommunikációs terv és arculat A meglévő honlapok vizsgálata domain használat arculat tartalom.
Minőség menedzsment 6.előadás
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
1 Gazdasági változások a rendszerváltás után 1990-es évek: Első multinacionális cégek megjelenése Új management kultúra Keleti piac helyett nyugati piac.
Útban a Web 2.0-ás felsőoktatási könyvtárak felé Válaszadás kihívásokra, fejlődési tendenciákra a szabad tudásáramlás szolgálatában Barna Marianna könyvtáros,
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Szakmai gyakorlat jelentősége, tudatos karrierépítés
1 Mit vártunk, mit kaptunk, mit remélünk ? Összeállította: Kálóczi Katalin projektvezető december 8. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI.
1 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT A projekt eredményeinek bevezetéséért felelős csoport bemutatkozása.
A projekt az Europai Unio támogatásával, az Europai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
BRAND KIALAKÍTÁSA A KÖNYVTÁRBAN
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Marketing alapok Kopcsay László.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar Kórházszövetség XXVII.
A BKF tudástranszfer modellje a
B ALANCED S CORE C ARD BSC Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet (TKI) március 25.
WKING PARTNERSÉG BEMUTATÓ. WKing Kereskedőház az Ön cége szolgálatában Tapasztalatunk: 10+ év e-commerce 20+ év kereskedelem 10+ év online marketing tapasztalat.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
TÁMOP /2/A SZOCIÁLIS KÉPZÉSEK FEJLESZTÉSE, SZAKEMBEREK ÉS ÖNKÉNTESEK KÉPZÉSE, TOVÁBBKÉPZÉSE ÉS KÉSZSÉGFEJLESZTÉSE, VALAMINT A HELYI FEJLESZTÉSI.
Vállalkozásmenedzsment
DIGITALIZÁCIÓ A NAGYVÁLLALATBAN
Partnerség és együttműködés
Kire milyen szerep vár egy mobil projekt során
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Motivációs szeminárium
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Marketing-lehetőségek vállalati információs szolgáltatásokra Mikulás Gábor, GM Consulting MKE – Műszaki Könyvtáros Szekció, okt. 25.

Tartalom 1. Vállalati célok 2. Könyvtári stratégia 3. Portfolió felmérése 4. Akciózzunk! 5. Finomszabályozás 6. Térítés ügye

1. Vállalati célok A cél és az eszköz tisztázása (a belső szolgáltatási lánc tudatosítása) A cél és az eszköz tisztázása (a belső szolgáltatási lánc tudatosítása) Az egységek számára (így a könyvtár és információs központ, forrásközpont stb.) számára is a vállalati cél támogatása jelenti a minőséget Az egységek számára (így a könyvtár és információs központ, forrásközpont stb.) számára is a vállalati cél támogatása jelenti a minőséget Reengineering vagy TQM (lenyesni, ami nem a célokat támogatja, vagy folyamatos ésszerűsítés) Reengineering vagy TQM (lenyesni, ami nem a célokat támogatja, vagy folyamatos ésszerűsítés)

2. Könyvtári stratégia Cél: „Managing information to people” (M.B.Line) Cél: „Managing information to people” (M.B.Line) „Vevőismeret” csiszolása (látens igények is!), proaktivitás, tudatos integrálódás a cégstratégiába; Felejtsünk el könyvtárként gondolkodni! „Vevőismeret” csiszolása (látens igények is!), proaktivitás, tudatos integrálódás a cégstratégiába; Felejtsünk el könyvtárként gondolkodni! Folyamatos innováció szoros visszacsatolásokkal (minőségirányítás) Folyamatos innováció szoros visszacsatolásokkal (minőségirányítás) L. Fuld: „A főnök kedvenc számai”

Könyvtár, mint eszköz Megkerülhetetlen forrásként működni Megkerülhetetlen forrásként működni Taktika: rutinműveletek egyre kisebb fajlagos költséggel, az egyedi projektek állandó reálértékben, portfoliófejlesztésre növekvő források Taktika: rutinműveletek egyre kisebb fajlagos költséggel, az egyedi projektek állandó reálértékben, portfoliófejlesztésre növekvő források Alternatív szolgáltatók, szolgáltatások feltérképezése (mi számoljunk velük először) Alternatív szolgáltatók, szolgáltatások feltérképezése (mi számoljunk velük először)

3. A portfólió felmérése Könyvtári tőkék: Materiális: „vasak”, fizikai és virtuális dokumentumok, berendezések stb. Immateriális: ügyféltőke, humántőke, szervezeti tőke Könyvtári tőkék: Materiális: „vasak”, fizikai és virtuális dokumentumok, berendezések stb. Immateriális: ügyféltőke, humántőke, szervezeti tőke A meglévő képességek (költség) kompetenciává (lehetséges bevételi forrássá) fejleszthetők A meglévő képességek (költség) kompetenciává (lehetséges bevételi forrássá) fejleszthetők

4. Akciózzunk… „Menjünk oda”, ahol a szakemberek vannak „Menjünk oda”, ahol a szakemberek vannak Kérdezzünk az igényekről, együttkávézás :-) Kérdezzünk az igényekről, együttkávézás :-) Állítsuk elő a „főnök” kedvenc számait és szállítsuk neki(k) Állítsuk elő a „főnök” kedvenc számait és szállítsuk neki(k) Adjunk rendszeresen ajánlatokat, ne mi várjuk a megkeresést (esetleg nem jutunk eszükbe) Adjunk rendszeresen ajánlatokat, ne mi várjuk a megkeresést (esetleg nem jutunk eszükbe) A belső térítéses rendszer körültekintő bevezetése A belső térítéses rendszer körültekintő bevezetése Legyünk vizuálisan is azonosíthatók (saját arculat, intranetes megjelenés, rendszeres hírlevelek stb.) Legyünk vizuálisan is azonosíthatók (saját arculat, intranetes megjelenés, rendszeres hírlevelek stb.)

Akciózzunk! Folyamatosan további lehetőségek kínálata (vö.: M.E.Bates javaslata) Folyamatosan további lehetőségek kínálata (vö.: M.E.Bates javaslata) Használóképzés, bemutatók, részvétel más belső képzésekben, mint információszállító—értékhozzáadó Használóképzés, bemutatók, részvétel más belső képzésekben, mint információszállító—értékhozzáadó Alkalmanként részvétel könyvtártól távol eső tevékenységekben is (imázsformálás) Alkalmanként részvétel könyvtártól távol eső tevékenységekben is (imázsformálás)

5. Finomszabályozás Az ügyfelek informális reakcióinak megfigyelése (nem a „szöveg” kell) Az ügyfelek informális reakcióinak megfigyelése (nem a „szöveg” kell) Formális reakciók rögzítése pr-célból Formális reakciók rögzítése pr-célból Belső könyvelés, vagyon figyelése (IAM) és gazdálkodás velük a vevői szükségletek szerint, folyamatszabályozás esetleg minőségirányítás bevezetése Belső könyvelés, vagyon figyelése (IAM) és gazdálkodás velük a vevői szükségletek szerint, folyamatszabályozás esetleg minőségirányítás bevezetése Költségtudatosság erősítése (a könyvtárosokban és ügyfelekben egyaránt) Költségtudatosság erősítése (a könyvtárosokban és ügyfelekben egyaránt)

6. Belső térítés hosszabb távon Növekvő forgalom és munkaminőség Növekvő forgalom és munkaminőség A könyvtárosok könyvtári (információs) feladatokat látnak el A könyvtárosok könyvtári (információs) feladatokat látnak el A cég kevesebbet költ könyvtárra, mert az megtanult gazdálkodni A cég kevesebbet költ könyvtárra, mert az megtanult gazdálkodni Elszakadás a központi költségvetéstől? Elszakadás a központi költségvetéstől? Az osztályok máshonnan is vásárolnak információt, a könyvtár másnak is szolgáltat Az osztályok máshonnan is vásárolnak információt, a könyvtár másnak is szolgáltat Three years experience with fee-based services is corporate library / P. Ratliff, T. J. Weeks. In: Special Libraries 86 (1995) 1 p

Kritikus sikertényezők Tempós intézkedések (cselekvés jóval az elvonás és bezárás előtt) Tempós intézkedések (cselekvés jóval az elvonás és bezárás előtt) Kultúra: hatalom- és szerepkultúra helyett feladat- vagy személykultúra az ideális Kultúra: hatalom- és szerepkultúra helyett feladat- vagy személykultúra az ideális Tanulási képesség, szakismeret és jó menedzsment-gyakorlat Tanulási képesség, szakismeret és jó menedzsment-gyakorlat Eredményes belső kommunikáció Eredményes belső kommunikáció

Gyakori veszély A könyvtárvezető nem funkcionális (használatból eredő elégedettségen alapuló) biztonságot igyekszik megteremteni (helyette kapcsolatépítés) A könyvtárvezető nem funkcionális (használatból eredő elégedettségen alapuló) biztonságot igyekszik megteremteni (helyette kapcsolatépítés) Emögött szakmai gyengeség és / vagy gyors karrier vágya, kisebbrendűség(?) a gyakori motívum Emögött szakmai gyengeség és / vagy gyors karrier vágya, kisebbrendűség(?) a gyakori motívum Eredményesség, hatékonyság nélkül Eredményesség, hatékonyság nélkül Hosszú távon nagy veszély (országosan is!) Hosszú távon nagy veszély (országosan is!)

Értéklánc, értékrend Könyvtár Szervezeti egységek Igazgatóság

Tehát: Nem dokumentumok szolgálata! Nem dokumentumok szolgálata! Nem információ szolgálata! Nem információ szolgálata! A releváns tudás előállításának, vállalati értékteremtésnek a támogatása! A releváns tudás előállításának, vállalati értékteremtésnek a támogatása! Nem ügyfél-időt lekötni, hanem ügyfél- időt megtakarítani (plug-and-play termékre összpontosítani). Nem ügyfél-időt lekötni, hanem ügyfél- időt megtakarítani (plug-and-play termékre összpontosítani). Nem lesz időnk félni a bezárástól. Nem lesz időnk félni a bezárástól.

Kérem, osszák meg tapasztalataikat! Mikulás Gábor

Marketing infobrókereknek, TMT, 2004/12. Marketing infobrókereknek, TMT, 2004/ Ez az előadás: marklehetosegek.ppt Ez az előadás: marklehetosegek.ppt marklehetosegek.ppt marklehetosegek.ppt KIT Hírlevél ( címre küldve) KIT Hírlevél ( címre küldve)