Mire kell figyelni a reklámokban a gyermekek védelmében? Dr. Fazekas Ildikó főtitkár Budapest, 2012. szeptember 26.
Alacsony aggodalomra adnak okot a reklámok a szülők szerint a többi felsorolt szemponthoz képest – függetlenül attól, hogy angol vagy magyar szülőről van szó Nagyobb aggodalmat kiváltó szempontok
Reklámszakma felelősséget érez Szigorú jogi szabályozás van: Reklámtörvény – sem a gyermeknek szóló, sem a reklám nem befolyásolhatja a gyermek szellemi, fizikai, erkölcsi fejlődését Médiatörvény – közzétételi szabályok Adatvédelmi törvény – „kénytelen voltam én e-mail címet csinálni a gyereknek” – szülő Fttv (UCP)
Plusz vállalások – etikai szabályok Reklámetikai Kódex A legrészletesebb szabályok a gyerekekre vonatkoznak Hatáskör kiterjed az internetre EU - pledge – nagy élelmiszergyártók vállalása HFSS termékeket nem reklámoznak 12 éven aluliaknak Alkohol termékek esetében 25 év alatti szereplő nem lehet a reklámokban Interneten közzétett kommunikációra is érvényes az etikai vállalás
Monitoring eredmények ÖRT tevékenysége: Előzetes véleménykérés (gyerek témában gyakori) Panaszkezelés – nem gyakori panasz Monitoring – társszabályozás keretében 2012. I. n.évben 5 élelmiszer reklám a print médiában és 63 fiatalkorúaknak szóló tv reklám 100% megfelelési arány Nemzetközi eredmények EU pledge – 100% az internetre (tv 99,1) ASA 99,1% (2009-ben élelmiszerre)
Jövő kérdései Tájékoztatni a szülőket a jogszabályról DIMSZ „Tisztelt fogyasztó” program ÖRT honlap – továbblépések Médiatudor program – médiaértés Társadalom veszélyeitől nem elzárni, hanem felkészíteni kell a gyerekeket!
Köszönöm a figyelmet! ort@ort.hu