Könyvtári marketing és arculat „Akik a nonprofit intézményeket vezetik azoknak a választásuk nem abban áll, hogy foglalkozzanak-e a marketinggel, hanem, hogy jól vagy rosszul csinálják.”
Marketing TÁRSADALMI ÉS VEZETÉSI LÉPÉSEK LÁNCOLATA, AMELYNEK SORÁN AZ EGYÉNEK ÉS CSOPORTOK TERMÉKEKET ÉS ÉRTÉKEKET ALKOTNAK ÉS CSERÉLNEK KI EGYMÁS KÖZÖTT, MIKÖZBEN KIELÉGÍTIK SZÜKSÉGLETEIKET ÉS IGÉNYEIKET. Philip Kotler,1992.
Alapfogalmak 1. SZÜKSÉGLET –HIÁNYÉRZETET OKOZ ALAPVETŐ – TÁPLÁLKOZÁS MÁSODLAGOS - OLVASÁS IGÉNY –SZÜKSÉGLET KIELÉGÍTÉSÉRE IRÁNYUL ÉLELMISZER VÁSÁRLÁS KÖNYVTÁRBA JÁRÁS KERESLET –KONKRÉT TERMÉK / SZOLGÁLTATÁS IRÁNTI IGÉNY, AMELY MÖGÖTT VÁSÁRLÁSI HAJLANDÓSÁG ÁLL TERMÉK / SZOLGÁLTATÁS –AZON FIZIKAI, ESZTÉTIKAI ÉS SZIMBOLIKUS TULAJDONSÁGOK ÖSSZESSÉGE, AMELYEK VALAMELY IGÉNY KIELÉGÍTÉSÉRE FELAJÁNLHATÓK
Alapfogalmak 2. CÉLCSOPORT –TERMÉK VAGY SZOLGÁLTATÁS LEGNAGYOBB VALÓSZÍNŰSÉGŰ VEVŐCSOPORTJA PIAC –AZON POTENCIÁLIS FOGYASZTÓK ÖSSZESSÉGE, AKIK AZONOS SZÜKSÉGLETEKKEL RENDELKEZNEK, ÉS EZEK KIELÉGÍTÉSÉRE HAJLANDÓK CSERÉRE PIACFOGLALÁS –A PIAC MEKKORA RÉSZÉT AKARJUK ÉS TUDJUK SZOLGÁLTATÁSAINK SZÁMÁRA LEFOGLALNI PIACI RÉS –A PIACNAK AZ A RÉSZE, AHOL A KERESLETET NEM VAGY NEM ELÉGGÉ ELÉGÍTI KI A KÍNÁLAT.
A cseréhez szükséges LEGALÁBB KÉT FÉL MINDEGYIK FÉLNEK VAN VALAMIJE, AMI A MÁSIK SZÁMÁRA ÉRTÉKET HORDOZ (KERESLET - KÍNÁLAT) MINDEGYIK FÉL KOMMUNIKÁCIÓ-KÉPES ÉS ÁT TUDJA ADNI, AMIT FELAJÁNLOTT MINDEGYIK FÉL ELFOGADHATJA V. ELUTASÍTHATJA AZ AJÁNLATOT MINDEGYIK FÉL KÍVÁNATOSNAK TARTJA A MEGÁLLAPODÁST. Philip Kotler
Van-e szüksége a könyvtáraknak marketingre? Nem ez a kérdés, hanem az, hogy milyenre? Verseny a kulturális piacon: –Finanszírozott forrásokért –Információ szolgáltatásáért –Használók elvárásainak minél jobb teljesítéséért –presztízsér
Élmény gazdaság Joseph Pine II – The experience Economy: Work is a Theatre and Every Business a Stage Minden vásárló egyedi – sajátos, egyedi igények kielégítése – CRM Élményeket kell adni nem szolgáltatást – Experiece library - Cerritos library - osExterior.html osExterior.html
Felmérés a Chicago Public Library-ben Mit is csinálnak – hogyan mozognak a használók? pdfhttp:// pdf
Könyvtári arculat kialakítása Könyvtárak általános arculata és imázsa Adott könyvtár arculata és imázsa Minden használói csoport felé más módon kell közeledni Többféle arculat? Lehet hosszú távú illetve egy alkalomra szóló
Könyvtári arculat Vizuális, Auditív – minden, ami látható, érzékelhető Logó, névválasztás, jelmondat, színek, betűtípus, zene Könyvtár honlapja Könyvtár képe:feliratok, rendezettség,áttekinthetőség Könyvtáros: viselkedés, megjelenés, öltözködés, köszönés, telefonálás
Válság marketing 1. (Philip Kotler) Válság – különféle reakciók (árcsökkentés, olcsóbb termékek, feleslegtől való megszabadulás, megválni egyes termékektől) Válság = lehetőség (?) Innováció és márkaépítés Szegmentálás – azok azonosítása, akik szívesen igénybe vennék a szolgáltatást
Válság marketing 2. (Philip Kotler) Kevéssé kihasznált a social media - Blogok, fórumok, Facebook Nem kihasznált a pr Holisztikus marketing szemlélet Szcenárió tervezés
Válság marketing 3. (Philip Kotler) Marketing feladatai Marketing kommunikáció Marketing terv Lojális vásárlói kör azonosítása, kinevelése Belső kapcsolat a vállalat többi részlegével Az üzlet társadalmi oldalának fejlesztése
Válság marketing 4. (Philip Kotler) Az online kommunikáció lehetőségeinek kihasználása – a vásárlói döntések fontos eszköze (autóvásárlás) Helyi sajátosságokra való építés
Összefoglalás Tanácsok könyvtárak számára „Marketingezni” kell Önálló arculat építése különféle eszközökkel Piaci szegmensek jobb felderítése – lojális használói kör kiépítése Online eszközök jobb kihasználása
nakhttp://hunlibrarian.ning.com/profile/Paszter nak konyvtarban/ konyvtarban/ haragjatol-ments-meg-uram-minket/ haragjatol-ments-meg-uram-minket/