Felsőoktatási reform - intézményi perspektívából Derényi András Országos Kredittanács Irodája Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Menedzsment kultúra a felsőoktatásban III. konferencia, Budapest, ELTE,
Reform? Intézményi perspektíva oktatatói vélemények alapján Intézményirányítás és működés átalakulások közben Stratégiai gondolkodás Az intézmény pozícionálása Emberi erőforrás fejlesztés Vagyongazdálkodás Döntési felelősségek és hatáskörök tisztázatlansága Sajátos kép a vezetőkről Következmények
Mi reform és mi nem az? jelenleg érvényes nemzeti szintű felsőoktatás- politikai dokumentumnak a 2005-ben megjelent Magyar Universitas Program tekinthető egyes rendszerelemek átalakítása nem következik szervesen az azt megelőző folyamatokból (felvételi beiskolázási eljárás szabályai, szerződéses intézmény-finanszírozás, új kapacitásakkreditáció, fejlesztési részhozzájárulás bevezetése) a nemzeti felsőoktatás-politika legfontosabb céljának a képzési szerkezet átalakítása tűnik
Intézményi perspektíva – oktatói vélemények márciusi kérdőíves adatfelvétel; minta: 26 intézmény 110 oktató Szakmai közösségek bevonásának mértéke a felsőoktatás-politika formálásába
Az intézmények saját céljaik érdekében be tudnak-e sikeresen avatkozni a felsőoktatás-politika formálásába?
Az intézmény elegendő autonómiával rendelkezik-e, hogy döntéseket hozzon és intézhesse az ügyeit
Mi a közeljövő komoly kihívása az intézmény számára? 1.pótlólagos források bevonása az állami források csökkenésének ellensúlyozására 2.a mesterszakok beindítása 3.idegen nyelvű oktatás beindítása 4.közös képzések indítása külföldi egyetemekkel 5.hallgatói létszám alakítása/alakulása 6.a minőségbiztosítás bevezetés/kiteljesítése 7.a hátrányos helyzetű hallgatók segítése tanulmányaik eredményes elvégzéséhez 8.az intézmény önállóságának megőrzése
Intézményirányítás és működés átalakulások közben Az intézményvezetők víziókkal rendelkeznek (vö. rektori programok), de azok megvalósítása helyett/mellett rövid távú válságmenedzselést végeznek Az intézmények életét felsőbb jogszabályok aprólékosan leszabályozzák; nincs mozgástér, eltűnik a felelősség Az oktatásirányítás számos kezdeményezése komoly napi feladatot ad az intézményeknek
Stratégiai gondolkodás új IFT készül 2006-ban érdemi értékelés nélkül marad 2007-ben megjelenik a szerződéses teljesítményfinanszírozási elem - mutatókkal Az IFT-k mutatóinak átír(at)ása a szerződések kockázatmentessé tétele érdekében
Intézménypozícionálás Nincs jövőkép az intézményrendszerről (a beiskolázás sikeressége alapján alakul?) vidéki kisebb intézmények kiszolgáltatottak képzési kínálat szélesítése, átalakítása kudarc esetén megszűnés fenyegetése új – főként budapesti – magánintézmények alapítása folyamatosan Emiatt folyamatos fenyegetettség-érzet Ez akár jó is lehet (innovációs hajlam nő)
Emberi erőforrás fejlesztés MA szakok akkreditációjához megfelelő számú és akkreditáció-képes (teljes állású, vezető beosztású) oktató alkalmazása törvényi előírás a docensi kinevezésre: a szenátus a döntést „tagjai legalább kétharmadának igenlő szavazatával hozza” [Ftv. 88. § (1)] – ennek intézményen belüli következményei? „nyugdíjas akadémikus minimálbéren” bruttó helyett nettó bértömeg az Államkincstártól ezévi béremelés fedezete talán majd októbertől
Vagyongazdálkodás év elejétől a vagyon kötelező átadása az Állami Vagyonigazgatóságnak; még nem történt meg… a vagyon részét képezik az intézményi vállalkozások is! kezelői szerződések még nincsenek használati díj mértéke, forrása még nem ismert kapacitásakkreditáció…
Képzésszervezés: döntési felelősség és hatáskörök tisztázatlansága A 36 kredites szakirány esete képzési kínálat, tantervfejlesztés és oktatásszervezés ökonómiai szempontjai vs. oktatók egzisztenciális érdekei szakmai köntösben (óraszámok, hallgató-létszámok)
Ön milyen mértékben ért egyet intézménye vezetésének döntéseivel?
Milyen gyakran fordul elő, hogy az intézmény szenátusa nem fogad el egy-egy előterjesztést?
Sajátos kép a vezetésről ellentmondásos intézményirányítási helyzet: a reformokkal kapcsolatban alacsony szintű érdeklődés, ismeret és kommunikáció mellett, a problémákat az érdekeltek bevonásával megoldó, a szenátusban és az oktatói karban magas egyetértéssel és támogatottsággal működő intézményvezetés képe ennek magyarázata lehet: az érdektelenség, a konfliktusokat nem a reformok mentén, hanem személyi keretek között rendezik a vezetők iránti magas szintű lojalitás Ezek külön-külön, de akár együttesen is
… és van egy másik kép is a jelenlegi, érdekképviseletként működő szenátus stratégiai döntési képtelensége rövid távú, közvetlen érdekeket követő szervezeti magatartás. Lehet, hogy az intézményvezetés kettős stratégiát követ: a belső béke érdekében nem kezdeményez konfliktusgerjesztő lépéseket, és a szükséges változtatásokat a szenátus és az oktatói kar nélkül oldja meg? És hol itt a reformok helye?
Következmények A rektorok a válságmenedzselés művészeivé válnak Nem marad tér, levegő reformok kezdeményezésére, átgondolására, megemésztésére Reformfolyamatok és napi adminisztratív feladatok egybecsúsznak, legalul nem látszik, mi a reform része és mi csak egy sokadrangú igazgatási lépés Nincs jó esélye újabb reformok bevitelének
Köszönöm a figyelmet!