Státuszriport avagy AVIR informatikai fejlesztések helyzete 2009. december 8. Csulyák Gábor informatikai igazgató Educatio Nonprofit Kft.
Hol járunk? Eddigi munka, elért eredmények… Miről lesz szó? Hol járunk? Eddigi munka, elért eredmények… A folyamatról, azaz hogyan jutottunk el ide? Ötletek, javaslatok Önöknek, akik most kezdik Kedvcsináló Mutatószám példák Demó ~ 25 percben (kérdések a demó után)
Folyamatról…
oktatási ágazat intézményi adattár Adat- bevitel Mutatók Központi központi adattár: Educatio - TÁMOP 4.1.3 Adat- bevitel oktatási ágazat Átmeneti adatkezelés (Stage1, Stage2) Stratégiai Mutatók FIR Központi adattár Mutatók más központi adatok külső rendszerek VIR (riportok) külső adatok intézményi adatok elemzés modellezés központi adatok és mutatók feladás intézményi adattár FOI adatfeladás Tanulmányi rendszerek Egyéb Infrastr. K+F Gazd. adatok Tanulm. FOI egyedi adattár Mutatók Stratégiai Mutatók Gazdálkodási rendszerek VIR (riportok) K+F progr. mgt Facility Management elemzés modellezés Adat- bevitel 4
Működési modell vs. megvalósítás Forrás-rendszerek Adattárház Riportok Betöltési folyamat Adatelőkészítés Riport készítés Megvalósítás lépései Rendszerek felmérése Riport igények gyűjtése Adatmodell
Ágazati igényfelmérés ütemezése Feladatok Ütemezés Témánkénti ágazati kiemelt mutatók összegyűjtése intézményi szakértők bevonásával (megtörtént) 2009. XI. OKM felsővezetői interjúk (megtörtént) Központi forrásrendszerek felmérése, adattárba történő becsatornázása (folyamatban) 2009. X – XII. Intézményi forrásrendszerek, adatszolgáltatási lehetőségek felmérése (folyamatban) OKM mutatószám-igények feltárása és szakmai feladatokhoz szükséges információk meghatározása a minisztériumi munkatársak bevonásával = OKM interjúk (folyamatban) 2009. XI – XII. Intézményi adatmodell és kézikönyv átadása, megvitatása 2009. XII – 2010. I. Követelményspecifikáció elkészítése 2010. I. Az AVIR tervezése és megvalósítása – 2010. október 2010. II – IV.
Forrásrendszerek és a riportigények lehetőségek vs. igények Rendelkezésre álló Intézményi saját adat Kialakítandó adatszolgáltatás X Jövőbeni fejlesztések Nem szükséges Szükséges Nem létező
Adatforrások felmérése
Adatforrások felmérése Az ágazati és az intézményi adatmodellhez az adatforrások felmérése közösen történik Két nagy csoport Központi nyilvántartások Intézményi nyilvántartások Délután bővebben (1a; 2)… ágazaton belüli országos ~ más ágazatok országos ~
Központi oktatási nyilvántartások Felmérések állapota Központi oktatási nyilvántartások Egyéb központi nyilvántartások Intézményi Felsőoktatás FIR Felvételi rendszer Országos Doktori és Habilitációs Nyilvántartás Közoktatás KIR KÉNY Diákigazolvány Diákhitel ?? Tempus Bursa Hungarica Balassi Intézet KSH MAB Kincstári Vagyonkezelő Intézet K+F nyilvántartások NKTH FIR-STAT Egyéb minisztériumok Tanulmányi ETR, Neptun, ETN Gazdálkodási SAP, Tüsz, EGR, Oracle, Microsoft Munkaügy Nexon, EGR, SAP Ingatlan FELIR Kézi adatbevitel Kész Folyamatban Kikerült
Riport Igények felmérése
Interjúk témái Mutatószámok Adatszolgáltatás kiváltása Szakértők által definiált kiindulási javaslat Definíció pontosítása, forrásadatok megjelölésének, származtatások pontosítása Hiányzó mutatók pótlása, felesleges mutatók kiszűrése Adatszolgáltatás kiváltása OKM által igényelt adatszolgáltatások és folyamatuk felmérése Ad-hoc módon felmerülő információigények Adatok hitelességének, megbízhatóságának kérdése Belső folyamatok támogatása Kapcsolódó belső folyamatok, tevékenységek bemutatása, az adatgyűjtéstől az eredmények előállításáig Információs igények a fenti folyamatokban Tervezésnél figyelembe vesszük, de nem kerül megvalósításra minden
Ingatlan és vagyonkezelés Mutatószámok K + F + I Pénzügy Oktatás és képzés Emberi erőforrás Ingatlan és vagyonkezelés DPR Munkaanyag!
Mutatószámok K + F + I Hazai publikációs teljesítmény Nemzetközi publikációs teljesítmény Publikáció várható nemzetközi hatása Tudományos teljesítmény elismertsége Védett jogi siker Szabadalmi siker Nemzetközi pályázati sikeresség Hazai pályázati sikeresség Közvetlen gazdasági hasznosulás Tanácsadói tevékenység Utánpótlás Tudományos potenciál Tudományos minősítési index K + F + I
Dimenziók / hierarchia Mutatószámok - példák Tématerület K+F+I Alap adat 35 év alatti, intézeti állományban levő fiatal kutatók száma; Kutatók száma Indikátor (mutató) Utánpótlás Indikátor képzése 35 év alatti kutatók száma / összes kutató száma Dimenziók / hierarchia Intézmény - Szervezeti egység Régió - Megye Év - Hónap Tudományág Mit mér Kutatói állomány utánpótlását
Mutatószámok Pénzügy Egy hallgatóra jutó kiadás Egy hallgatóra jutó személyi juttatás és munkaadói járulékok kiadás Egy hallgatóra jutó éves dologi kiadás Egy hallgatóra jutó éves rezsi (közmű, bérleti díj, stb.) kiadás Egy hallgatóra jutó alaptevékenységi kiadás Beruházási/Felhalmozási kiadások az összes kiadás arányában A kiadások/bevételek/támogatások időarányos teljesülése a tervezetthez képest Személyi kiadások az összes kiadás arányában Dologi kiadások az összes kiadás arányában Foglalkoztatotti átlagfizetés Átlagos jutalom Magánforrások aránya Tandíjbevételek aránya A támogatások aránya a kiadásokhoz képest Ösztöndíjak átlagos összege Szociális juttatás átlagos összege Pályázaton elnyert és felhasznált támogatások Pénzügy
Dimenziók / hierarchia Mutatószámok - példák Tématerület Pénzügy Alap adat Dologi kiadások; hallgatói létszám Indikátor (mutató) Egy hallgatóra jutó éves dologi kiadás Indikátor képzése Összes dologi kiadás / hallgatói létszám Dimenziók / hierarchia Intézmények - szervezeti egységek - tagozat év - hónap régió - megye előirányzat - módosított előirányzat - teljesítés Mit mér Hatékonysági részmutató
Mutatószámok Oktatás és képzés Oktatás minősége Hallgatóvonzó képesség Piaci részesedés Kapacitásfeltöltő képesség Hallgatói megtartó képesség Képzés piaci használhatósága Diplomás hallgató vonzó képesség Nemzetközi hallgató vonzó képesség Nemzetközi képzési rendszerbe való bekapcsolódás képessége Oktatási folyamat eredményessége A képzés átlagos eredményessége Munkaerő-piaci képzési együttműködések eredményessége Fenntartható fejlődés iránti elkötelezettség Tehetséggondozás eredményessége Hátrányos helyzetű hallgatók képzésének eredményessége Oktatási stabilitás Mobilitási képesség Mobilitási egyenleg Első év eredményessége Oktatási terhelés Oktatás és képzés
Dimenziók / hierarchia Mutatószámok - példák Tématerület Oktatás – képzés Alap adat Intézménybe első helyen jelentkezők száma; Felsőoktatásba jelentkezők összes létszáma Indikátor (mutató) Hallgató vonzó képesség Indikátor képzése Intézménybe első helyen jelentkezők / felsőoktatásba összesen jelentkezők száma Dimenziók / hierarchia Intézmény - Szervezeti egység; Régió - Megye; Főiskola- Egyetem; Fenntartó szerinti megoszlás Mit mér Mennyire vonzó egy intézmény
Mutatószámok - példák Tématerület Alap adat Indikátor (mutató) Oktatás – képzés Alap adat (normál + pót) felvettek száma; felvett összes hallgatói létszám; teljes akkreditált kapacitás előző tanévben beiratkozott hallgatók száma ; abszolutóriumot szerzett hallgatók száma; be nem iratkozott hallgatók száma Indikátor (mutató) Kapacitásfeltöltő képesség Indikátor képzése Dimenziók / hierarchia Intézmény - Szervezeti egység Régió - Megye Főiskola- Egyetem Fenntartó szerinti megoszlás Mit mér Lehetőségek hatékony kihasználását Felvettek száma [normál és pót összesen] Akkreditált kapacitás - (előző tanévben beiratkozottak - abszolutóriumot szerzettek)
TECHNOLÓGIÁRÓL PÁR SZÓ…
Information On Demand Az információk valódi értékének kihasználása a kompetitív előny érdekében Üzleti eredmények Financial Risk Insight Workforce Optimization Dynamic Supply Chain IBM megoldás Customer & Product Profitability Multi-Channel Marketing Business Optimization Industry Models, Blueprints & Frameworks Az Információk jobb kihasználása, az üzlet hatékonyságának optimalizációja és áttekintése IBM Cognos 8 BI IBM Cognos 8 Planning IBM Cognos TM1 Pontos, megbízható információk, „az igazság egyetlen verziója” IBM InfoSphere Warehouse IBM InfoSphere MDM Server IBM Information Server Flexibilis architektúra, mely támogatja a korábbi befektetéseket Stabil és hatékony alap az adatok és tartalmak kezeléséhez a teljes életciklusuk alatt DB2, Informix IBM Content Manager, IBM FileNet Other Information & Application Sources
Mit jelent a Cognos 8 a felhasználónak? Az adatszerkezetek összetettségének a felhasználók elöli elrejtése Az egyes feladatokon alapuló webes határfelület intuitív és konzisztens Az adatszerkezetekben való mozgás (drill up/down/through) lehetővé teszi a vezérelt (irányított) keresést Felhasználó Az önkiszolgáló jellegű reporting és elemzések felgyorsítják az információkhoz való hozzáférést Mindezek együtt biztosítják a felhasználók kényelmét és csökkentik a képzésre és terméktámogatásra fordított összegeket.
DemÓ
Ágazati DEMÓ céljai A várható lehetőségek, a „milyen lesz” érzékeltetése Valós adatokon, működés közben szemléltessük, mire lehet majd használni az alkalmazást Bemutassuk, milyen szolgáltatások lesznek elérhetőek a riportok mellett az AVIR honlapon, illetve az AVIR felület(ek)en „Klasszikus pilot” célok: végigmenjünk a fejlesztési folyamaton, azaz teszteljük azt Vizsgáljuk a felek közötti kommunikáció, illetve az együttműködés hatékonyságát Teszteljük az üzemeltetési környezetet, az alkalmazások használatát, előnyeit és határait/korlátait
Itt járunk… Köszönöm a figyelmet! Kérdések a demó után.