A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni Egyetem gazdasági főigazgató Balatonalmádi,
Bevezetés Felsőoktatási intézményi nézőpont, de általános érvényű megállapítások. A feltételrendszer az ellátó rendszer kulcs területeinek működését meghatározó külső és belső tényezők együttese. A feltételrendszer változása a külső és belső tényezők kulcsterületekre gyakorolt hatásán keresztül valósul meg.
Belső tényezők intézményi (szakmai és gazdasági) autonómia rendelkezésre álló (személyi, tárgyi, szellemi) erőforrások mennyisége, minősége
Külső tényezők társadalmi-gazdasági (demográfiai) helyzet állami szerep és tehervállalás jogi szabályozás
Kulcs területek állami irányítás feladatellátás finanszírozás-gazdálkodás
Állami irányítás az állam irányító, ellenőrző, szabályozó, megrendelő, finanszírozó, fenntartó és tulajdonosi szerepének változása a Felsőoktatási Törvény változásai intézményi autonómia túlszabályozás: az Ftv. évenkénti módosítása mellett több, mint 30 kormány és miniszteri rendelet feladatellátás és kapacitás: hallgatói létszámcsökkenés tartós tendencia, oktatási kapacitás ehhez történő alkalmazkodása erősen tagolt intézményi szerkezet: 71 intézmény a Felsőoktatási Információs Rendszer, mint információs bázis
Feladat ellátás (képzési rendszer) piaci igény és kibocsátás: képzési szerkezet megalapozottsága képzési input és output eltérése feladatellátás eredményességének visszamérése
Finanszírozás-gazdálkodás többcsatornás (normatív támogatások, pályáztatás, megállapodás) az állami támogatás reálértéke megőrzésének célja normatívák meghatározása hároméves fenntartói megállapodás saját bevételek arányának csökkenése kötelezettségvállalások összegének növekedése (PPP) vagyonkezelés
Összefoglalás A költségvetési intézményrendszerben a válság nem hozott létre új helyzetet, hanem felszínre hozta, megmutatta a rendszer működési zavarait. A költségvetési szervek jogállásának és gazdálkodási rendjének változása egy hosszú távú stratégiába illeszkedve. A feladatelvű megközelítés mellett a finanszírozhatósági megközelítés súlyának növekedése. A felsőoktatás versenyképességének növelése, felsőoktatás piacgazdasághoz igazítása, gazdasággal való együttműködés szerepének erősítése.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!