Pénzügyi szervezetek felügyelete a válság időszakában XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Budapest, 2009. szeptember 3. Farkas Ádám PSZÁF Felügyeleti.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
A időszak végrehajtási intézményrendszere
PÉNZÜGYI INTÉZMÉNYEK.
A tőzsdei bevezetés felügyeleti szempontjai
A pénzügyi felügyelés fő irányai a biztosítási szektorban. A jövő szabályozási kérdései és irányai Dr. Banyár József Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
Helyi beruházások a gazdasági visszaesés időszakában Péteri Gábor
Központi bankok kialakulása, hazai fejlődés és hatályos szabályozás
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Mikrohitelezés Magyarországon Mikrohitelezési gyakorlat- segítség a kezdéshez Mikrohitelezés Magyarországon Mikrohitelezési gyakorlat- segítség a kezdéshez.
Az ICAAP a PSZÁF szemszögéből
KÜLÖNLEGES PÉNZÜGYI INTÉZMÉNYEK
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Rácz Margit MTA Világgazdasági Kutatóintézet kutatási igazgató Szeptemberi helyzetkép az eurózóna válságáról.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
A Szolvencia II. csoport vonatkozásai
Az MNB tőkepiaci felügyelete és prioritásai
MNB – Felügyeleti integráció
MNB felügyeleti integráció
Biztosítók irányítási rendszere
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Társaságirányítási jelentés könyvvizsgálati kérdései
Könyvvizsgálat Az ügyfél szemével
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
NGO önszabályozás és minősítés az EU- ban Bullain Nilda Európai Nonprofit Jogi Központ (ECNL)
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
A Pénzügyi Válság Hatásai a Külföldi Nyugdíjalapokra Pénztárkonferencia November 10, Siófok Varga Csaba Főigazgató Erdős Mihály Főigazgató-helyettes.
Szabályozási reform – az intézményrendszer és a járadékszabályozás továbbfejlesztése Szikszainé dr. Bérces Anna PM, főosztályvezető Pénztárkonferencia.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / VÁLTOZTATÁSI TERVEK A MATEMATIKAÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEKBEN.
DEDICATED TO MAKING A DIFFERENCE A válság létrejöttének okai NFFT konferencia május 14. Kriza Máté igazgató.
Felügyeleti és felügyelési reakciók és jövőképek 47. Közgazdász-vándorgyűlés Varga Csaba főigazgató Budapest,
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Válság és kilábalás László Csaba adópartner
Közigazgatási Jog 4. Európai közigazgatás, 3. előadás szeptember Az EU központi szerveinek általános jellemzői Nincs önálló (saját) EU intézményrendszer.
Szanálási tervek, szanálhatósági vizsgálatok
A pénzügyi intézményrendszer 2004 közepén Dr. Nyers Rezső a Magyar Bankszövetség főtitkára Budapest, november 24.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Az emberkereskedelem kérdései az áldozatok szempontjából Gál Eszter Európai Együttműködési Főosztály október 21. Belügyminisztérium.
Kicsi, közös és bank Az Autonómia Alapítvány kísérleti pénzügyi fejlesztő programjai Béres Tibor programfelelős.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
Múlt és jövő A 15 éves Budapesti Értéktőzsde szerepe a hazai tőkepiac fejlesztésében Szalay-Berzeviczy Attila elnök június 16.
A járási rendszer megújítása
Munkaerőpiaci-szolgáltatásokat végző szervezetek lehetőségei
A könyvvizsgálók tevékenységének értékelése az MNB ellenőrzések során, együttműködés a könyvvizsgálókkal Vámosi Anikó főosztályvezető Módszertani igazgatóság.
A bankrendszer.
Minisztériumok, központi közigazgatás
Móricz Pál – ügyvezető igazgató Szenzor Gazdaságmérnöki Kft.
Európai Uniós ismeretek
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Iskolai egyesületeket és iskolákat jelenleg foglalkoztató kérdések Európában Budapest, Hungary , 8 and 9 May
A csomagolással összefüggő hazai és nemzetközi szabályozások
Rögös úton célba érni Az első közép-kelet európai társadalmi hasznosságú befektetési alap létrehozása IMPACT VENTURES Zrt.
Előadás másolata:

Pénzügyi szervezetek felügyelete a válság időszakában XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Budapest, szeptember 3. Farkas Ádám PSZÁF Felügyeleti Tanács elnöke

2 Áttekintés I.Válság tanulságai felügyeleti szempontból II.Nemzetközi (EU) felügyeleti integráció III.Felügyeleti rendszer hazai átalakítása IV.Összefoglalás

3 I. A válság tanulságai Új típusú kockázatok megjelenése –Határon átnyúló; –Szektorokon átnyúló; –Termékeken átnyúló. A befektetők nagy hozam, ill. a szolgáltatók nagy profit érzékenysége miatt gyorsan változó, nehezen követhető kockázatok alakulhatnak ki Hagyományos (betétgyűjtő) intézmények szerepe csökken –Közvetlen befektetések; –Nem pénzügyi szereplők; –Közvetítők szerepe pedig növekszik. Megbízhatónak vélt szereplők (védelmi vonalak) nem megfelelő működése –Pénzügyi kormányzatok; –Nemzeti bankok; –Felügyeletek; –Könyvvizsgálók; –Hitelminősítők.

4 I. Kockázatok eddigi kezelése

5 I. Erősebb együttműködési kényszerek Együttműködési kényszerek Pénzügyi kormányzatok Központi bankok Felügyeletek Verseny- hatóságok Fogyasztó- védelmi hatóságok Könyv- vizsgálók Hitel- minősítők Hagyományos háromoldalú Növekvő felelősségek Piaci szereplőkkel új alapokon

6 Áttekintés I.Válság tanulságai felügyeleti szempontból II.Nemzetközi (EU) felügyeleti integráció III.Felügyeleti rendszer hazai átalakítása IV.Összefoglalás

7 II. Határokon átnyúló integráció az EU-ban Jelenleg: Lámfalussy folyamat alapján Három szintű szabályozási struktúra – Első szint: Keretjogszabályok – Második szint: Részletes végrehajtási rendelkezések – Harmadik szint: Technikai jellegű szabályok Committee of European Banking Supervisors (CEBS) European Insurance and Occupational Pensions Committee (CEIOPS) Committee of European Securities Regulators (CESR) A PSZÁF teljes jogú tagja mindhárom harmadik szintű bizottságnak.

8 II. A de Larosière Bizottság létrehozásának okai –Globális pénzügyi és bizalmi válság, megrendült pénzügyi intézmények; –Egyes piaci szereplők megmentése csak állami eszközökkel ( => az adófizetők pénzéből); –Több uniós tagállam máig nem tisztította meg bankjait a toxikus eszközöktől; –A válságnak még nincs vége, a pénzügyi szektorra gyakorolt hatás még nem számítható ki teljesen (=> a további kockázat csak hatékonyabb felügyeléssel csökkenthető).

9 II. Új intézményi keretek

10 II. Új testületek feladatai és értékelése Az új testületek feladatai –Figyelmeztető jelzésekkel, elemzésekkel hívják fel a figyelmet a pénzügyi rendszer esetleges kockázataira; –Ajánlásokat adnak ki a legjobb gyakorlat meghonosítására (ezeket azonban a tagországok kormányainak és felügyeleteinek nem kötelező végrehajtaniuk). Értékelés –Az új EU-intézmények létrejöttét követően is a nemzeti felügyeletek az elsődleges felelősök nemzeti ügyekben, az új EU-intézmények ebben fokozottan támaszkodnak rájuk; –A nemzeti felügyeletek és hatóságaik szerepe felértékelődött: makroprudenciális feladatot kaptak azzal, hogy bekerültek az Európai Rendszerkockázati Tanácsba; –A reform célul tűzte ki a nemzeti felügyeletek tevékenységének összehangolását, az egymás közti jobb információáramlást; –A reform nem érinti azt az európai tendenciát, hogy nemzetek szintjén a banki, biztosítói, tőkepiaci és pénztári felügyeletek egy integrált felügyeletbe olvadjanak össze.

11 Áttekintés I.Válság tanulságai felügyeleti szempontból II.Nemzetközi (EU) felügyeleti integráció III. Felügyeleti rendszer hazai átalakítása IV.Összefoglalás

12 III. Felügyeleti tevékenység 5 nemzetközileg elfogadott kritériuma Függetlenség Szakmailag rendben, működésben nem ± Átláthatóság és Számon kérhetőség Megfelelő + Hatásosság és Hatékonyság - Működési függetlenség hiányából eredő korlátok - Szabályozási eszköztár hiánya - Tisztázandó a kétszintű vezetési struktúra működése - Makro- és mikro prudenciális megközelítések összehangolása - Nem megfelelő PSZÁF-MNB együttműködés - Elégtelen PSB működés - Kríziskezelés Rugalmasság és gyors reagálás hiánya ±

13 III. Átalakítás szempontjai –A pénzügyi krízis kapcsán sok országban elkezdték a felügyeleti struktúrák, a felügyeleti működés újragondolását; –Be kell illeszkednünk az előbb felvázolt új EU-s felügyeleti struktúrába; –Nincs „best practice”, de nincsenek „tabuk” sem; –Nincs legjobb (uralkodó) intézményi megoldás; –Nincs egyértelműen kirajzolódó átalakítási trend; –Minden tanulmány az ország specifikumok és a politikai döntéshozatal preferenciáit említi.

14 III. Felügyeleti struktúrák az EGT tagországaiban Az EU 15 „régi” tagországából tehát 9db, az „új” tagországokból pedig 5db nemzeti banktól független, de integrált modell szerint működik.

15 Áttekintés I.Válság tanulságai felügyeleti szempontból II.Nemzetközi (EU) felügyeleti integráció III.Felügyeleti rendszer hazai átalakítása IV.Összefoglalás

16 IV. Összefoglalás –A válság egyértelmű tanulsága, hogy változtatnunk kell; –Az EU új intézményi kereteibe kell integrálódnunk; –Az átalakítást az 5 nemzetközileg elfogadott kritériumnak való minél jobb megfelelés érdekében kell végrehajtanunk.