A Fertő mente turizmusa Kundi Viktória PhD hallgató április 27.
A turizmus gazdasági jelentősége Csökkenő vendégszám, növekvő vendégéjszaka szám 39,4 millió külföldi Fő motiváció: üdülés, bevásárlás – szabadidős turizmus Magánszálláshelyek iránti érdeklődés növekedése között a rendelkezésre álló forrásokból 279 milliárd forint turizmusfejlesztési célokra –Turisztikai termék és attrakciófejlesztésre –Turisztikai fogadóképesség javítására –TDM rendszerek szervezeti hátterének kialakítására ban: 153,8 milliárd forint állt rendelkezésre, a források több, mint 55%-a
A vidéki turizmus szerepe Nincs pontosan definiálva Vidéki turizmus = falusi-, kulturális-, aktív-, gasztronómiai-, természeti-, agro-, vízi-, vadászturizmus Elszakíthatatlan több turizmusfajtától Egymást kiegészítő és egymásra épülő szolgáltatások Térségformáló eszköz Kitörési pont! Turizmus-, terület- és településfejlesztés közös eszközrendszerével fejleszthető A vidékiesség miatt speciális eszközökkel fejleszthető: „A vidék szuverén, akkor működik jól, ha a lakosság saját akaratából, saját erőforrásainak mozgósításával éli meg a fejlesztést és fogadja a vendégeket!” Problémák: definíciók összemosódása, minősítés, TDM
A Fertő-tó turisztikai potenciálja Ausztria-Magyarország területén (1/3-a tartozik hazánkhoz) 8000 éves, Közép-Európa 3. legnagyobb állóvize UNESCO világörökség 1979 óta Fertő-Hanság nemzeti park (1994) Különböző kultúrák csomópontja Természeti vonzerők mellett (pl. Lővérek) számos kulturális örökség Jellegzetes népi építészet: Balf, Hidegség, Fertőboz, Hegykő Kiemelkedő kulturális örökségek: kastélyok, Sopron, kőfejtő Termálvízkészlet: gyógy- és egészségturizmus céljára Sportlehetőségek: vízi-, lovas-, aktív (golfpálya) Kulturtájhoz kapcsolódó mesék, legendák – vidéki örökség részei
A Fertő-tó turizmusfejlesztési prioritásai A Fertő-tó környékének eredményesebb turisztikai hasznosítása Vidéki életkörülmények javítása A vidéki termékek hozzáadott értékének növelése (kiemelten a kisméretű termelőegységek termékeinek piacra juttatásával) Természeti és kulturális örökség optimális hasznosítása Munkahelyteremtés és megőrzés Jó szomszédi viszony ápolása – komplex termék Közös közlekedés- és területfejlesztés, a területrendezés összehangolása Oktatás, képzés és tudományos kapcsolatok ápolása – hálózatépítés
Az elmúlt évek legjelentősebb fejlesztési Fertő-kártya bevezetése (Neusiedler See Tourismus GmbH – MATUR) –Imázsformáló eszköz –Hosszabb tartózkodásra és költésre ösztönöz –Hátterében TDM rendszer működik – Deskline rendszer működtetése –Szállás, transzfer, közlekedés, múzeum „Értékőrző turizmusfejlesztés a Fertő-mentén” (Phare CBC osztrák- magyar határszakasz program keretében) –Határon átnyúló horvát néprajzi örökség megőrzésére –Kerékpáros szektorközi szakmai együttműködés –Térség nemzetközi vonzerejének növelése céljából Fertődi Eszterházi-kastély rekonstrukciója – 1,327 mrd Fertő-tó térségi turizmusának fejlesztése – FHNP által elnyert 327,5 millió forint – NYDOP turisztikai pályázatának első fordulójából (Esterházy-majorság, információs központ, tanösvény, madármegfigyelő, kerékpárhálózat fejlesztése, stb.)
Konklúzió Vidéki turizmus –mint kitörési pont –Térségformáló erő Természeti és kulturális örökségek Komplex turisztikai termékcsomagok Erősödő pozitív imázs Bővülő szálláshelykínálat Programlehetőségek