Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály
2 Változó társadalmi, piaci, fogyasztói elvárások az élelmiszer-láncban Igény a fenntartható fejlődés biztosítására Igény az olcsó, de biztonságos élelmiszerekre Igény az egyedi fogyasztói igényeket kielégítő, magas minőségi fokozatú élelmiszerekre Fokozott érdeklődés az egészséges táplálkozás iránt Jelentős fogyasztói bizalomvesztés a nemzetközi élelmiszer botrányok miatt Fenntartások a globalizáció hatásaival szemben – igény az önrendelkezésre Növekvő érdeklődés a nemzeti termékek iránt Nosztalgia a hagyományos készítési módok, ízvilág újra felfedezésére
3 Változó magyar élelmiszer-gazdaság A jellemzően nagyüzemi struktúrából mikro+kis vállalkozások sokasága (96%; iparági részesedés 10%) gyenge műszaki, technológiai színvonal elavult termékszerkezet gyenge versenyképesség tőke hiány innovációs elmaradás gyenge érdek érvényesítő képesség az értékesítésben ahol „felébredtek”, ott dinamikus fejlődés
4 Változó magyar élelmiszer-gazdaság Termelői, kistermelői feldolgozás megjelenése (minimális részesedés, statisztikai hiányosságok) gazdasági kényszer motiválja figyelemre méltó termékszerkezet, választék sziínesítés útkeresés, értékesítési nehézségek Megmaradt nagyüzemekben (4%, iparági részesedés 90%) erőteljes koncentráció korszerű, versenyképes technológiák export orientált termék és termelés szerkezet innováció motorja a profit
5 Változó magyar élelmiszer-gazdaság Merre tovább? Kormányzati álláspont - Nemzeti Vidékstratégia-ban kistermelők, mikro és kisvállalkozások nagy hozzáadott értékű, a helyi igényeket kielégítő, hagyományos termékek kis-, közepes vállalkozások nagy hozzáadott értékű, speciális fogyasztói igényeket kielégítő élelmiszerek közepes-, nagyüzemek egészséges táplálkozást segítő, biztonságos tömegélelmiszerek a fenntarthatóság biztosításával
6 Egy kitörési lehetőség a „kicsiknek” – helyi élelmiszer-feldolgozás, helyi értékesítés Lehetőség a hagyományos, helyi élelmiszerek újra felfedezésére Lehetőség a magasabb fogyasztói minőségi igények kielégítésére Lehetőség a termelők megélhetési feltételeinek javítására Segítség a vidéken maradáshoz, helyi foglalkoztatás növeléséhez – jelentős számú kistermelő/őstermelő is bevonható Színesíti az élelmiszer választékot a piaci kínálatban A fogyasztó számára segíti a bizalom visszaszerzését – személyes kereskedelem, „arc az élelmiszerhez” Rövidebb lánc, nagyobb biztonság Kisebb környezetterhelés Új vásárlói élmények a helyi piacokon, új közvetlen értékesítési csatornák
7 Feltételek a kisvállalkozások sikeres működéséhez Komplex térségi tervezés az önkormányzatok bevonásával – termelők, feldolgozók, vendéglátók, idegenforgalom együttes fejlesztése Vertikális és horizontális együttműködések, szövetkezés Közösségi feldolgozók működtetése Közös logisztikai rendszerek létrehozása Közösségi marketing (HÍR védjegyek, helyi piac védjegyek)
8 Bizonytalan szakmai felkészültség - nagyobb élelmiszer- biztonsági veszély Higiéniai feltételek részleges biztosítása – nagyobb élelmiszer- biztonsági veszély Alacsonyabb szintű minőségi, forgalmazási szabályozás - visszaélések, hamisítások, hiányos fogyasztói tájékoztatás Megoldás a veszélyek kezelésére oktatás, felvilágosítás önszerveződő termelői, helyi piaci felügyelet nyilvánosság ereje hatékony hatóság Veszélyek a „kézműves” feldolgozásban, helyi értékesítésben
9 Mit tehet a szabályozás? Támogató adópolitika Egyszerűsített, de hatékony higiéniai szabályozás Oktatás, tanácsadás szervezése Rugalmas termelői, piaci, értékesítési szabályok Közösségi marketing, tanúsító védjegyek támogatása
10 Köszönöm a figyelmüket!