Kétszintű ének-zene érettségi vizsga

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
2012. Január 24. Érettségi Érettségi formái  Rendes érettségi vizsga a középiskolai tanulmányok követelményeinek teljesítése után, a tanulói jogviszony.
Advertisements

Az érettségi rendszere
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
~ 1970: Világnézetünk alapjai a középiskolában.
Mozgóképkultúra és médiaismeret Háttér: ● Választható közismereti vizsgatárgy (5. érettségi tárgy) ● ig kétszintű az érettségi 2011-től a felvételi.
A kétszintű érettségi rendszerrel kapcsolatos változtatási igények felmérése TESTNEVELÉS.
Az érettségi rendszer változtatási lehetőségei
Informatika Minden szép, minden jó, mindennel meg vagytok elégedve?
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Utazás &Turizmus érettségi 2008 tavasz. U&T érettségi Központilag akkreditált érettségi vizsgatárgy (Ady Endre Gimn., Ráckeve Csak k özépszintű! Felvételinél.
Szent László ÁMK Szakközépiskolai Intézményegysége
Méltányossági elvek a közoktatásban
. J elentkezés a kétszintű érettségire 2004/2005. tanév február 10.
2008. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA. KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA ÉRETTSÉGI ELŐKÉSZÍTŐ középszintű emelt szintű ÉRETTSÉGI VIZSGA Feltétele: a tanuló.
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
Informatika Reményi Zoltán
A belügyi rendészeti ismeretek vizsgatárgy
A kétszintű biológia érettségi vizsgáról
Kérdőív a fizika érettségiről Horányi Gábor Kép helye.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
Orosz nyelv TÁMOP / Kép helye április 10.
Vitaindító előadás A kétszintű érettségi rendszerrel kapcsolatos változtatási igények felmérése a gyakorlati tapasztalatok alapján a TÁMOP /
MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM EGY KÉRDŐÍVES VIZSGÁLAT EREDMÉNYEI  TANULSÁGOK, DÖNTÉSI PONTOK Horváth Zsuzsanna április 9.
Földrajz Közép és emeltszintű vizsgák értékelése vizsgatárgyanként
Gazdasági ismeretek.
A francia nyelvi érettségi tapasztalatai. Források: Oktatási Hivatal adatbázisa Országos Közoktatási Intézet Követelmény- és Vizsgafejlesztő Központjában.
A válaszadók > május-június október-november
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
A kerettantervek fejlesztése
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
1 Érettségi tájékoztató 2008 Érettségi tájékoztató február 8.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
Kompetencia alapú új moduláris képzés
Szakképzési dokumentumok
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Kétszintű érettségi.
Táblázatkezelés Középszint: 50 perc, 30 pont Emelt szint: 30 perc, 15 pont.
Általában a kétszintű informatika érettségiről. Források, ahol utána nézhetünk részletesebben:
A középiskolai oktatás szabályzatai
Közoktatás-fejlesztési főosztály Friss Péter főosztályvezető
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / VÁLTOZTATÁSI TERVEK A MATEMATIKAÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEKBEN.
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
Tájékoztató 10. osztályosoknak
Tájékoztató 10. osztályosoknak Az érettségi vizsga Kötelező tárgyak: magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, idegen nyelv + 1 választott tárgy.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
ÉRETTSÉGI 2016 Általános tájékoztató az érettségiről
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA TAPASZTALATAI ÉS MEGÚJULÁSA Ahogyan 10 év után látjuk…
A KÖZÉPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁS JÖVŐJE
Érettségi élő idegen nyelv
Kétszintű érettségi.
Felvételi a középfokú iskolákba
Érettségi tájékoztató 2016/2017
ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
Az érettségi számokban
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Felkészítés szakmai vizsgára, informatika területre modulhoz II/14. évfolyam Szóbeli feladatsor témaköreinek áttekintése, tipikus feladatok megoldásának.
Kétszintű érettségi 2018 május
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Tájékoztató az emelt szintű érettségi felkészítésről 10. évfolyam
ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
Aktuális érettségi időszak: május 06 – június 28.
Előadás másolata:

Kétszintű ének-zene érettségi vizsga

Általános tartalmi kérdések az ének-zene választható vizsgatárgy vizsgakövetelménye nem haladhatja meg a Nat-ban és a kerettantervekben meghatározott követelményeket kerettantervi ajánlás: 10. (12.!) osztályig kötelező tantárgy a megfelelő szintű felkészüléshez a 12. osztályban fakultációs órakeretre van szükség

Szakközépiskola Művészetek! Óraszámok 1-4. évfolyam 5-6. 7-8. 9-10. 11-12. 14-20% Művészetek *Nemzetiségi 10-17 % Ének óraszám Heti 2 Emelt 4+1 10-16% *Nemzetiségi 8-14% Heti 1 Emelt 4+1 8-15% *Nemzetiségi 5-10% *Nemzetiségi 6-10% Szakközépiskola Művészetek! csak 10. osztály 6% *Nemzetiségi 2% Művészetek! óraszám

Az érettségi és a felsőoktatási felvételi kapcsolata A válaszadók közel háromnegyede nem ért egyet (51% különösen nem) azzal az állítással, hogy a középiskolai nevelés-oktatás szempontjából hasznos, ha az érettségi vizsgarendszer egyáltalán nem játszik szerepet a felsőoktatási felvételi eljárásban.

A két vizsgaszint viszonya A tanárok 68%-a egyetért azzal, hogy az érettségi vizsga jelenlegi funkcióinak ellátásához szükség van a két vizsgaszintre. A tanárok 71%-a egyetért azzal, hogy a középiskolai tantárgyi felkészítő munka szempontjából hasznos, hogy az adott vizsgatárgyon belül az érettségi vizsgakövetelmények eltérő nehézségűek az adott területen felsőoktatásban továbbtanulók, és az ezt nem tervezők számára.

Két vizsgaszint viszonya A vizsga célja eltérő: középszint: az általános zenei műveltség mérése emelt szint: az elért zenei képességek vizsgálata A követelmények mennyisége és a vizsgafeladatokban megkövetelt ismeretek mélysége, minősége is különböző A teljes középszintű követelményrendszer anyaga szükséges az emelt szint teljesítéséhez.

Két vizsgaszint viszonya Az emelt szintű követelmények: bővül az elvárható ismeretek mennyisége változik az ismeretek elsajátításának mélysége alaposabb tudást igényel új ismereteket is tartalmaz hangsúlyos az önálló alkotó – reprodukáló – gondolkodó készség magasabb szintű birtoklásának vizsgálata

Az érettségi vizsga általános szabályozása Jogszabályi háttér A 100/1997 Kormány rendelet az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról (VI. 13.) Az érettségi vizsga általános szabályozása Az érettségi vizsga vizsgatárgyai és a vizsga formái Az ének-zene érettségi vizsga formája: Középszinten: gyakorlati/szóbeli és írásbeli Emelt szinten: gyakorlati/szóbeli és írásbeli A célok megfogalmazása szintenként A vizsgatárgyak általános követelményei

Jogszabályi háttér Bevezetés: a két vizsgaszint viszonya Az érettségi vizsga részletes követelményeiről szóló 40/2002 (V. 24.) OM rendelet Bevezetés: a két vizsgaszint viszonya (A szóbeli követelmények - a reprodukáláshoz tartozó ismeretek - számon kérhetők az írásbeli vizsgán is.) Vizsgatárgyankénti részletes követelmények Szintenkénti követelmények, mellékletek Vizsgaleírások 1. tartalmi vizsgakövetelmények Részletes követelmények: reprodukálás, befogadás (Az emelt szint csak a középszintet meghaladó követelményeket tartalmazza.)

Jogszabályi háttér 2. mellékletek kiegészíti, pontosítja a részletes követelményeket, szintenként ad műjegyzéket az éneklési készség vizsgálatához, a zenetörténeti ismeretek és a zenefelismerés témaköréhez, felsorolja azokat a zenei műszavakat, fogalmakat, melyek ismerete elengedhetetlen a szakszerű zenei közléshez, kifejezéshez.

Jogszabályi háttér 3. vizsgaleírás a vizsgarészek és a köztük lévő viszony (írásbeli, gyakorlati/szóbeli) bemutatása, a vizsga folyamatának leírása, a vizsga tartalmi arányainak meghatározása, a vizsgán előforduló feladattípusok átfogó ismertetése, az értékelés legfontosabb szempontjainak összegzése.

A vizsga feladatai 1. Reprodukálás: tartalmazza a vizsgázó énekhangon előadott tevékenységét – dalok, műrészletek, hangsorok, hangközök, hangzatok éneklése – (gyakorlati vizsga), és az ezekhez kötődő ismeretanyag szóbeli közlését, valamint a műelemzést is (szóbeli vizsga). 2. Befogadás: lefedi a zenetörténet, a zenefelismerés, a zeneelmélet és a dallamátírás, dallamírás fogalmi területeit (írásbeli vizsga).

A vizsga szerkezete Középszint Emelt szint Írásbeli Befogadói ismeretek mérése Befogadói ismeretek és készségek mérése I. Zenefelismerés II. Zenetörténeti szövegalkotás Általános zenei alapismeretek Dallamátírás I. Dallamdiktálás Zenefelismerés II. Zeneelmélet Zenetörténeti szövegalkotás

A vizsga szerkezete Középszint Emelt szint Gyakorlati/Szóbeli Reprodukáló, műelemző képesség és a kapcsolódó zenei/társművészeti ismeretek mérése Reprodukáláshoz kapcsolódó zenei- és zeneelméleti/társművészeti ismeretek, műelemző képesség vizsgálata Éneklés „A” népdal – elemzés „B” műdal – kapcsolódó ismeret „C” Lapról olvasás „A” 1. népdal – elemzés (szempontbővülés) 2. műdal (társaséneklés!) – elemzés 3. műzenei szemelvény 4. hangsorok 5. hangköz, hármas-, négyeshangzat „B” Lapról olvasás

Középszint – Tartalmi módosítások Tartalmi gazdagítás (pl. dalanyag választéka, zeneszerzők ismerete) Emelt szint áthelyezése középszintre (pl. bécsi klasszika) Könnyítés (pl. századfordulós ismeretek, lapról éneklés) Szakmai pontosítás (pl. népdalelemzés) Átcsoportosítás emelt szintre (pl. homofon-polifon, da capo-s ária) Pontosítás (pl. XX. századi főbb zenei irányzatok, dallamátírás) Kiegészítés és pontosítás – zenefelismerés fejezete Átdolgozás – zeneelmélet Szintenkénti igazítás, optimalizálás, hibajavítás (Műjegyzék) Hibajavítás, kiegészítés (Szakkifejezések)

Középszint – Vizsgamodell módosítások Írásbeli tételsor tartalmi jellemzői A vizsgázó, illetve a vizsgabizottság által biztosított eszközök pontosítása Terjedelmi korlátok Bővítés – feladattípusok Szóbeli tételsor tartalmi jellemzői „C” típus módosítása – stíluskörön kívül „Egy középnehéz, periódus terjedelmű, modulációt nem tartalmazó dallam lapról olvasása szolmizálva vagy hangnévvel 2#-2b-ig terjedő hangnemekben.”

Középszint – Értékelési rendszer A pontszámok és a percek arányainak változtatása nem indokolt. Írásbeli 120 perc Szóbeli 15 perc I. Zenefelismerés II. Zenetörténeti szövegalkotás Általános zenei alapismeretek Dallamátírás Éneklés Műelemzés Lapról olvasás 20 perc 100 perc 100 pont 50 pont

Emelt szint – Tartalmi módosítások Újragondolás, szervezés (társaséneklés) Szakmai pontosítás (pl. népdalelemzés, kottaolvasás - írás követelménye) Tartalmi gazdagítás (pl. zeneszerzők ismerete) Szakmai hiányok pótlása (pl. dalciklus fogalma, trouvère) Átcsoportosítás középszintről (pl. magyar verbunkos zene) Könnyítés (pl. századfordulós ismeretek) Kiegészítés és pontosítás – zenefelismerés fejezete Átdolgozás – zeneelmélet, dallamírás Szintenkénti igazítás, optimalizálás, hibajavítás (Műjegyzék) Hibajavítás, kiegészítés (Szakkifejezések)

Emelt szint – Vizsgamodell módosítások Írásbeli tételsor tartalmi jellemzői A vizsgázó, illetve a vizsgabizottság által biztosított eszközök pontosítása Terjedelmi korlátok Bővítés – feladattípusok A szóbeli tételsor tartalmi jellemzői Finomítás és a belső pontarányok megváltozása

Emelt szint – Értékelési rendszer pontosítása A pontszámok és a percek arányainak változtatása nem indokolt, de a pontozás belső arányainak jelölése igen. Írásbeli 180 perc Szóbeli 20 perc I. Dallamdiktálás Zenefelismerés II. Zeneelmélet Zenetörténeti szövegalkotás Éneklés Műelemzés Zeneelmélet Lapról olvasás 60 perc 120 perc 100 pont 50 pont

Megtisztelő figyelmüket köszönöm! Rápli Györgyi Ének-zene kétszintű érettségi vizsga tételkészítő bizottság elnöke

Vitaindító kérdések (tartalmi) Reprodukálás 1.1 Éneklés Középszint: énekes repertoárbővítés Emelt szint: Társaséneklés megerősítése barokktól kezdődően 1.2 Zeneelmélet Emelt szint: hangsorok, hangközök, alaphelyzetű hármashangzatok (? fordítások?), domináns szeptim alaphelyzetben 1.3 Lapról olvasás Közép szint: stíluskörön kívüli modulálás nélküli Emelt szint: moduláló, barokktól XX. századig

Vitaindító kérdések (tartalmi) Reprodukálás 1.2 Műelemzés Középszint: lényegi változás nem javasolt, az énekelt dallam elemzése középkortól bécsi klasszikáig Emelt szint:reneszánsz – ismeretlen világi vagy egyházi kórusmű elemzése kotta alapján, énekelt dallam elemzése középkortól romantikáig

Vitaindító kérdések (tartalmi) 2. Befogadás 2.1 Zenetörténet Közép- és emelt szint: bővülés: zeneszerzők életútjának vázlatos ismerete 2.2 Zenefelismerés Csak szerkesztési változtatás: valamennyi, műjegyzékben szereplő mű azonosítása 2.3. Zeneelmélet Középszint: bővülés: hangsorok ismerete, törzshangok és egyszeresen módosított hangok lejegyzése Emelt szint: bővülés: olvasás violin-, írás violin és basszuskulcsban

Vitaindító kérdések (tartalmi) 2. Befogadás 2.3. Zeneelmélet Középszint: bővülés: hangsorok ismerete, törzshangok és egyszeresen módosított hangok lejegyzése Emelt szint: pontosítás: olvasás violin-, írás violin és basszuskulcsban 2.4. Dallamírás Nincs stílus meghatározás! (átírás ill. diktálás, hangnemben maradó) Középszint: betűkottáról vonalrendszerbe és fordítva!

Vitaindító kérdések (vizsgaleírás) Emelt szint: társasénekléshez kamarapartner biztosítása a vizsgázó által Zenefelismerés: időtartam nem, de a műrészletek bemutatásának száma növekszik