AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Az „Alapok” mellé épült ház Az EU regionális támogatások intézményrendszere Magyarországon készítette: dr. Perger Éva készítette: dr. Perger Éva Területfejlesztők.
A CBC-programok és a területi kohézió Budapest, június 6.
Ugrás az első oldalra Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter szakállamtitkár Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
1 Területi koordinációs kapacitások Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) Péti Márton főtervező.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A stratégiai tervezés történeti háttere
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
A kormányzati stratégiai tervezés módszertana
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Ugrás az első oldalra ÚJ TERÜLETFEJLESZTÉSI STRATÉGIA október Dr. Lamperth Mónika önkormányzati és területfejlesztési miniszter.
EURÓPAI ÚNIÓS TRENDEK ÉS A MAGYAR VÁROSHÁLÓZAT FEJLŐDÉSE Dr. Faragó László MRTT IV. vándorgyűlés Szeged, 2006.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Térbeliség és fejlődés: a kohéziós politika új irányából adódó lehetőségek és feladatok Magyarországon néhány gondolat.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
„Az EU keretköltségvetése” és élelmiszergazdasága előtt álló közös kihívások Éder Tamás.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
MTA Regionális Kutatások Központja Tájékoztatás a Vidékfejlesztési Albizottság november 28-i üléséről Dr. Finta István Ph.D.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Tájékoztató a területfejlesztésért felelős főigazgatók üléséről Drahos Zsuzsanna Budapest, április 7.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A regionális fejlődés perspektívái a ROP-ok tükrében Dr. Kolber István államtitkárFIT „Régiók félúton” konferencia.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
A területfejlesztés és területpolitika Magyarországon
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
RÉGIÓK ÉS REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁS EURÓPÁBAN Horváth Gyula.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv és az operatív programok rendszere CIVILIÁDA 2006 Budapest, október 18. Kelemen Balázs, főosztályvezető-helyettes.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A strukturális alapok (ROP) menedzsmentjének tapasztalatai ( ) Molnár Beáta PhD hallgató, PTE-KTK BGF KKFK
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
AZ ÉSZAK - ALFÖLDI RÉGIÓRÓL Gadus István Társelnök Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Regionális operatív programok ma és holnap Lunk Tamás ügyvezető Vitál Pro Kft.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
A NEMZETI STRATÉGIAI REFERENCIAKERET (2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK TAPASZTALATAI Dr. Faragó László MTA RKK Sopron március 1.
A CeRamICA projekt hozzáadott értéke a magyarországi szakpolitikák és fejlesztéspolitika tükrében Sára János Főosztályvezető NFGM Területfejlesztési Főosztály.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza

ALAPVETÉS  A tervezés normatív és nem objektív tevékenység  politika ≠ szakpolitika (politics – policy)  Politika  ?  szakpolitika  Koncepció  stratégia  OP Politika      szakpolitika  NSRK az országprogram speciális részstratégiája (nem egy párt programja)

TERVEZÉSI DILEMMÁK A kohéziós és egyéb politikák viszonya  Lisszaboni stratégia Nincs anyagi eszköz! Gazdasági–társadalmi szempontok Piac – állami beavatkozás és  Versenyképesség és területi-társadalmi integráció  Göteborgi stratégia Nincs anyagi eszköz! és  Versenyképesség és fenntartható fejlődés  Közös Agrárpolitika Van saját alap: EMVA Agráriumhoz kapcsolódó vidékfejlesztés  NAVT

TERVEZÉSI DILEMMÁK Nemzeti sajátosságok megjeleníthetősége  Kinek a programja? Ki koncepcionál? EU, nemzet, kormány, régió, települések, emberek? Aki fizet, az rendel!  EU Aki fizet, az rendel!  EU EU aktuális értékei – nemzeti prioritások  Erős a külső meghatározottság Újabb uniformalizálás? Ország(csoport)ok különböző érdekei?!

TERVEZÉSI DILEMMÁK Politikai választási lehetőség tartománya

DILEMMÁK ÉS VÁLASZOK Ágazatiság/területiség problematika  Módszer? Dedukció – indukció? fentről-le – alulról-felfelé építkezés? elvekre épülő – kapacitásokra, adottságokra Átfogó célok felől haladunk a konkrét teendőkig  Szektorális és területi programok  Regionális és/vagy policentrikus fejlesztés városfejlesztési terv  Város–vidék problematika. Az NSRK döntő mértékben városfejlesztési terv! (?)  Kulcsszavak: Vertikális feladatmegosztás Vertikális feladatmegosztás Területi és települési megközelítés integrálása Területi és települési megközelítés integrálása Koncentrált decentralizáció Koncentrált decentralizáció

VÁLASZOK  Szűk nemzeti/tervezői mozgástér „EU-objective driven” Tartalom, szerkezet, nyelv meghatározott! (EU kohéziós politikája, normatívák és útmutatók) EU-felé korábbi elkötelezettségek Adott a költségvetés  forrásorientált stratégiai tervezés  NSRK és OP-k 2007–2013 = Magyarország versenyképességi stratégiája

TERVRENDSZER(telenség)  Nincs átfogó szabályozás!  „tervtörvény”  Magyar „nemzeti” tervek: OFK, OTK, OTrT  EU-nak készülő kormányzati tervek: Konvergenciaprogram „lisszaboni” gazdasági stratégiák: NRP  NAP „göteborgi”: FFNS kohéziós pol.: ÚMFT/NSRK, OP-k ( NAP, NFFS stb. teljesítése is!)  Vertikális kapcsolat: OFK  ÚMFT/NSRK  CSG  Megalapozó stratégiák: ágazati és területi  Feladatmegosztás: NSRK–NAVT  NSRK  regionális stratégiák meghatározott részét

NSRK/ÚMFT Hibaforrások és hiányosságok  Szabályozatlanság  Intézményrendszer Gyakori intézményi, személyi változás Koncentráció, centralizáció  Metódus Politika túlzott befolyása Nem születtek meg időben a kívánt döntések Látszat egyeztetések és viták  Tervdokumentum Túl általános Területiséget nem jól kezeli SWOT hiánya, javítandó a belső koherencia

Intézményrendszer  „Light” NSRK és OP-k – prolongált döntések  akciótervek jelentősége  végrehajtói felelősség Intézményrendszer kiemelkedő jelentősége  Soha nem látott koncentráció és centralizáció: FIT, NFÜ (hatalmi kérdés az IH- k száma és helyük a minisztériumi/regionális struktúrában)  Legalább decentralizált végrehajtás legyen  KSZ-ek kijelölése Régiók (RFT/RFÜ) Fejlesztési pólusok, városok

A tervezés és a végrehajtás irányításának az intézményrendszere

Területi kohézió  NSRK túl általános  nehezen értékelhető  Területi szempontok érvényesítése a horizontális OP-kban?  ROP-ok közötti pénzügyi felosztás? Hol vannak a kiemelt programok?  El kell készíteni az NSRK területi mátrixát!  Az ÚMFT növeli a területi különbségeket!

Köszönöm figyelmüket! Várom kérdéseiket! Dr. Faragó László MTA RKK