AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza
ALAPVETÉS A tervezés normatív és nem objektív tevékenység politika ≠ szakpolitika (politics – policy) Politika ? szakpolitika Koncepció stratégia OP Politika szakpolitika NSRK az országprogram speciális részstratégiája (nem egy párt programja)
TERVEZÉSI DILEMMÁK A kohéziós és egyéb politikák viszonya Lisszaboni stratégia Nincs anyagi eszköz! Gazdasági–társadalmi szempontok Piac – állami beavatkozás és Versenyképesség és területi-társadalmi integráció Göteborgi stratégia Nincs anyagi eszköz! és Versenyképesség és fenntartható fejlődés Közös Agrárpolitika Van saját alap: EMVA Agráriumhoz kapcsolódó vidékfejlesztés NAVT
TERVEZÉSI DILEMMÁK Nemzeti sajátosságok megjeleníthetősége Kinek a programja? Ki koncepcionál? EU, nemzet, kormány, régió, települések, emberek? Aki fizet, az rendel! EU Aki fizet, az rendel! EU EU aktuális értékei – nemzeti prioritások Erős a külső meghatározottság Újabb uniformalizálás? Ország(csoport)ok különböző érdekei?!
TERVEZÉSI DILEMMÁK Politikai választási lehetőség tartománya
DILEMMÁK ÉS VÁLASZOK Ágazatiság/területiség problematika Módszer? Dedukció – indukció? fentről-le – alulról-felfelé építkezés? elvekre épülő – kapacitásokra, adottságokra Átfogó célok felől haladunk a konkrét teendőkig Szektorális és területi programok Regionális és/vagy policentrikus fejlesztés városfejlesztési terv Város–vidék problematika. Az NSRK döntő mértékben városfejlesztési terv! (?) Kulcsszavak: Vertikális feladatmegosztás Vertikális feladatmegosztás Területi és települési megközelítés integrálása Területi és települési megközelítés integrálása Koncentrált decentralizáció Koncentrált decentralizáció
VÁLASZOK Szűk nemzeti/tervezői mozgástér „EU-objective driven” Tartalom, szerkezet, nyelv meghatározott! (EU kohéziós politikája, normatívák és útmutatók) EU-felé korábbi elkötelezettségek Adott a költségvetés forrásorientált stratégiai tervezés NSRK és OP-k 2007–2013 = Magyarország versenyképességi stratégiája
TERVRENDSZER(telenség) Nincs átfogó szabályozás! „tervtörvény” Magyar „nemzeti” tervek: OFK, OTK, OTrT EU-nak készülő kormányzati tervek: Konvergenciaprogram „lisszaboni” gazdasági stratégiák: NRP NAP „göteborgi”: FFNS kohéziós pol.: ÚMFT/NSRK, OP-k ( NAP, NFFS stb. teljesítése is!) Vertikális kapcsolat: OFK ÚMFT/NSRK CSG Megalapozó stratégiák: ágazati és területi Feladatmegosztás: NSRK–NAVT NSRK regionális stratégiák meghatározott részét
NSRK/ÚMFT Hibaforrások és hiányosságok Szabályozatlanság Intézményrendszer Gyakori intézményi, személyi változás Koncentráció, centralizáció Metódus Politika túlzott befolyása Nem születtek meg időben a kívánt döntések Látszat egyeztetések és viták Tervdokumentum Túl általános Területiséget nem jól kezeli SWOT hiánya, javítandó a belső koherencia
Intézményrendszer „Light” NSRK és OP-k – prolongált döntések akciótervek jelentősége végrehajtói felelősség Intézményrendszer kiemelkedő jelentősége Soha nem látott koncentráció és centralizáció: FIT, NFÜ (hatalmi kérdés az IH- k száma és helyük a minisztériumi/regionális struktúrában) Legalább decentralizált végrehajtás legyen KSZ-ek kijelölése Régiók (RFT/RFÜ) Fejlesztési pólusok, városok
A tervezés és a végrehajtás irányításának az intézményrendszere
Területi kohézió NSRK túl általános nehezen értékelhető Területi szempontok érvényesítése a horizontális OP-kban? ROP-ok közötti pénzügyi felosztás? Hol vannak a kiemelt programok? El kell készíteni az NSRK területi mátrixát! Az ÚMFT növeli a területi különbségeket!
Köszönöm figyelmüket! Várom kérdéseiket! Dr. Faragó László MTA RKK