2008.11.21Know & Pol szeminárium Szakértői segítségnyújtás az Egyesült Államok oktatásügyében Tudás és politika a gyakorlatban Vida Júlia, ELTE Társadalomtudományi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
Advertisements

A tanári munka értékelése
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
Borsod-Abaúj Zemplén Megyei Tehetségsegítő Tanács június 04.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
A szaktanácsadás támogató szerepe
Kémiai Technológia Transzfer Kft. Egy pályázat előkészítése Hasznos tanácsok kutatóknak egy sikeres pályázat benyújtásához.
DPR kommunikáció alapelvei
Varjú Potrebić Tatjana Szabadka, június 6.
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
A pedagógusminősítési rendszer
Könyvtárhasználati verseny
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Tájékoztatás az ÚMVP TS keret felhasználásáról Szarvas, december 11.
Szervezetfejlesztési Program
„20 éves a HSZOSZ Országos HR szakmai klubhálózata, avagy az új gondolatok vonzzák az új nemzedéket – Szegedi Klub” Készült a ICF Magyar Tagozata, a Humán.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Tanuló szervezet.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Mentorképzés egy lehetséges „háttere”: FÜPI minőségmodell Mentorképzés helyzete és jövője Magyarországon Mentorképzés gyakorlata április 23.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Magyar Nemzeti Élelmiszer-technológiai Platform © Campden & Chorleywood Kht 1 Az MNÉTP megalakulása óta végzett tevékenységek A stratégia kidolgozása.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A képzett szakemberekért HEFOP központi program „ KORSZERŰ FELNŐTTKÉPZÉSI PROGRAMOK KIDOLGOZÁSA ÉS ALKALMAZÁSA” Záró rendezvény MEGNYITÓ.
TANÁR-TOVÁBBKÉPZÉSI ALPROGRAM
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Az EDUCOOP-projekt szakmai programja
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
A szaktanácsadó segítő szerepe
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Szakkollégiumi Műhelymunka: Helyzetkép a szakkollégiumi tehetséggondozásról Benkó Marcell - Széchenyi István Szakkollégium / Szakkollégiumok Egyeztető.
Javaslatok a tanár mesterszak gyakorlati félévéhez OKM, OFI bizottság jelentése alapján.
A Calderoni projekt az OFI szakmai tevékenységében Calderoni Taneszköz-információs és Oktatástechnológiai Központ Kőrösné Mikis Márta Budapest, április.
Gondolatok az MKE Kémiatanári Szakosztályának működéséhez Vezetőségújító taggyűlés március 8. Szalay Luca, ELTE Kémiai Intézet.
Pedagógus értékelési rendszer
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
„Gondoljunk a jövőre” Szakmai nap előadó: Magyar Mariann projektmenedzser Regionális Szociális Forrásközpont Kht. Szombathely június 22.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Tervezési folyamat.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
A széchenyi Programiroda szerepe a régióban
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Know & Pol szeminárium Szakértői segítségnyújtás az Egyesült Államok oktatásügyében Tudás és politika a gyakorlatban Vida Júlia, ELTE Társadalomtudományi kar

Miről is szól... Nézőpont: a saját tapasztalat, alapvetően gyakorlati Hogy jön ez a „know and pol”-hoz?--- szakértői segítségnyújtás: tudás és politika közti „fordítás” avagy a tudásképzés elősegítése Miről szól:  Kontextus: törvényi és intézményrendszeri  Mi is az a.. ?  Konkrétumok: betekintés a New England-i regionális központ munkájába példával Miről nem szól:  Amerikában minden szuper és követendő  Amerikában minden rosszul működik az oktatásban   Alkalmazott oktatási reform modellek/módszerek elemzéséről

Dióhéjban az amerikai oktatásügyről Erősen decentralizált oktatásirányítás:  korlátozott és vitatott szövetségi szerep  52 állam sajátos oktatási felépítménye  mintegy iskolakörzet Az oktatáspolitikával, ill. oktatás-fejlesztéssel foglalkozó szervezetek avagy a „közvetítő intézmények” pluralizációja Az oktatásügyi kérdésekkel kapcsolatos tudásforrások, illetve a vitáknak helyet adó platformok száma óriási:  Szervezetek/intézmények publikációi, konferenciái és egyéb rendezvényei  oktatásra specializálódott lapok pl: az EdWeek,  oktatási blogok

Egységes célok: „Egy gyermek se maradjon le” a No Child Left Behind közoktatási törvény Az elszámoltathatóság minden iskolára kiterjesztett és kötelező jellegű rendszere:  államonkénti standardok tesztek  Nemzeti cél: 2014-re minden diák jártas szintet érjen el (proficient level)  A fejlődés üteme:”megfelelő éves fejlődés”-t (adequate yearly progress) jelző indikátor kidolgozásával  az iskolák/iskolakörzetek nem megfelelő teljesítését egyre erősödő szankciókkal sújtják

Tudományos megalapozottság/ Scientifically based research — a szűrő  Az NCLB-t átszövi a „tudományos megalapozottság” alapelve amely egyaránt érvényes az oktatáskutatásra és egyben az innovatív módszerek alkalmazóira is  Ennek követelményei, ismérvei:  Szisztematikus, empirikus módszerek  Adekvát és szigorú adatelemzés  Érvényes és megbízható adatok  Kísérleti vagy kvázi kísérleti konstrukció  A kísérleti eredmények bemutatása kellően részletes és világos  Egy a tudományos közösség által ellenőrzött (peer-reviewed) folyóirat vagy egy független szakértői panel elfogadja  Veszélye: leegyszerűsít, túl nagy hangsúlyt fektet az kísérleti, kvantitatív kutatási módszerekre/eredményekre

Mi az a szakértői segítségnyújtás avagy technical assistance? Inkább gyűjtőfogalom, definíciós kísérletek: „ Segítség a kliensek számára, hogy megkapják amire szükségük van a fejlesztéshez” „ Technikai segítség az oktatásügyben dolgozók számára, hogy hogyan végezzék jobban a munkájukat” „ Egy olyan kollegiális vagy tanár-tanított kapcsolat kialakítása amely által egy szakértő, aki speciális tartalmi vagy technikai tudással rendelkezik információt közvetít egy adott probléma megoldásához” „ Külső segítség nyújtása egy intézmény alkalmazottai számára, amelyből ők olyan tudást avagy készségeket nyernek, amire szükségük van (a segítség csak meghatározott időtartamra szól)” Richardson

Szövetségi TA Központok rendszere avagy a „tányéralátét ” I. NECC

Szövetségi TA Központok rendszere avagy a „tányéralátét” II: magyarázat  Jellemzők:  Szövetségi forrásokból, két minisztériumi hivatal ellenőrzése alatt  Működtetés pályázat útján, a kliensek számára ingyenes  Típusaik:  6 RRC központ: fogyatékos gyerekekkel kapcsolatos témák  6+1 PTA: fogyatékos gyerekek szülei számára  10 EAC : egyenlő bánásmód biztosítása  21 CC avagy komprehenzív központ:16 regionális (comprehensive center), és 5 tartalmi (content center) -- állami hivatalok kapacitásának építése  Különböző témák köré szerveződő egyéb központok pl.: továbbképzés, technológia, oktatásirányítás, kora-gyerekkor

Komprehenzív központok:kapacitásépítés Tartalmi központok: a tudásforrások összegyűjtése más tudásforrások adaptálása Regionális központok: szakértelmet közvetítenek, elősegítik a tudásképzést Az egyes államok oktatási hivatalai(SEA) NCLB+SBR

A New England-i regionális központ Munkafolyamatok:  Éves „szolgáltatási terv”  Kijelölt állandó kapcsolattartó minden állammal Projektek:  regionális: a központ kezdeményezései, a hat New England-i államot érintő fontos témákról  állam-specifikus: egy állam kérésére indul el, a helyi oktatási hivatal problémáira/prioritásaira igyekszik reagálni

Egy konkrét rendezvény története- az áprilisi regionális SSOS konferencia 2008 áprilisában megrendezésre került 2 napos regionális konferencia „egész államra kiterjedő segítségnyújtási rendszer” (statewide sytems of support vagy SSOS) kiépítéséről Háttér: az NCLB megköveteli egy ilyen rendszer kiépítését az alulteljesítő iskolakörzetek/iskolák megreformálása céljából, azonban kevés támpontot nyújt a megtervezéshez és kivitelezéshez Előzmény: a központ előző évi rendezvénye, amelyen a cél az eredményes SSOS kulcs- elemeinek megállapítása volt– az idei témák ezek alapján születtek

Célok A résztvevők megértik és jobban értékelik a fontosságát az iskolakörzeti vezetés/állami hivatalok közti dialógusnak és közös problémamegoldásnak Az oktatásirányítók világosabban látják, hogy mik a főbb kihívások egy ilyen támogató rendszer kiépítése során Az állami és iskolakörzeti irányítók közösen keresik a legmegfelelőbb stratégiákat a támogató rendszer kiépítésére/megerősítésére A résztvevők közösen tanulnak olyan jó gyakorlatokról/modellekről amelyek a kiépítendő rendszer részeként elősegíthetik a diákok eredményességét és az iskolafejlesztést Az állami és körzeti vezetők közösen tanulmányozzák a már alkalmazásban lévő politikákat, amelyek elősegíthetik vagy akadályozhatják a fejlesztést

Módszer Stratégia: célok kitűzése és „visszafelé tervezés” Előkészületek:  Meghívottak gondos kiválasztása(állami csapatok, kerületi)  A központ emberei---csapatok kerek-asztal témák szerint--- elkészítették, kidolgozták: Az információ megosztásához szükséges anyagokat elsősorban egy ún „research brief”-et Egy közös protokoll adaptációját a témájukhoz: 1,Miről beszélünk? — 2,Mi van most?— 3,Mit lehetne tenni? Kérdéseket, interaktív feladatokat pl: erőtér elemzés Pontos időbeosztást és moderátori szerepeket

A helyszínen... Délelőtt: kerek-asztalok témák szerint, résztvevők lehetőleg minden államból: tömör input és sok vita Délután: az egyes „államok csapatainak ideje” a meghívottak lehetőséget kaptak, hogy saját kollégáikkal tárgyalják meg a nap tanulságait, a lehetséges politikai lépéseket A második nap végén egy elismert külső szakértő „kritikai megfigyelő” reflexiói zárták az eseményt

Eredmények A résztvevők értékelése szerint sikeres esemény: jól szervezett, informatív, hasznos; sokan kiemelték, hogy időt és lehetőséget adott az együttgondolkodásra, többen említették, hogy már konkrét akciótervvel térnek haza A szervezők benyomásai szerint az emberek nyitottak voltak az eszmecserére és aktívan bekapcsolódtak a beszélgetésekbe Több kerekasztal-téma is önálló projektként él tovább pl: Rhode Island

Záró megjegyzések/kérdések Amit én ebből hasznosnak találtam:  A módszerek- pl: hogyan lehet egy konstruktív vitát elősegíteni?  A munkafilozófia: együttműködés és rendszerszintű gondolkodás Mit és hogyan lehetne ebből a magyar közoktatásban alkalmazni?