Magyarország 2015 TAMÁS PÁL: TUDASALAPU TARSADALOM Az empirikus munkacsoport tagjai: Csizmady Adrienne, Ferencz Zoltán, Schmidt Andrea, Tamás Pál.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
Fejlesztéspolitika a verseny- képesség szolgálatában Dr. Tétényi Tamás Magyar Közgazdasági Társaság Pénzügyi Szakosztályának ügyvezető elnöke A közgazdaságtudomány.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
2013. október 10. Bogsch Erik A gyógyszeripar válasz a kihívásra.
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
DPR és egyetemi stratégia Diplomás Páyakövetés
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
A MARKETING GYAKORLATA A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN Kuráth Gabriella Pécsi Tudományegyetem november 4.
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
Legyen jobb a gyermekeknek!
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
A vállalkozások PhD szintű munkaerőigénye Magyarországon
A fejlesztés hatása a szervezetre
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Egyetemek és vállalatok együttműködése a kutatásban és fejlesztésben
BESZÁMOLÓ A ÉVRŐL Horváth Gyula MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
Művelődés és szórakozás
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Felsőoktatási és akadémiai mutatószámok Dr. Fábri György PhD.
Széchenyi István Egyetem, Győr
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
TUDOMÁNYKÉP ÉS JÖVŐKÉP TAMÁS PÁL [MTA SZKI,BP] A terepmunka irányítója: FERENCZ ZOLTÁN.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Kiválóság és verseny a felsőoktatásban. Globális folyamatok Prof. Dr. Hrubos Ildikó Budapesti Corvinus Egyetem „Fókuszban a tudományos műhelymunka” – harmadik.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
Tájékoztató az Angoltanári MA-ról
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
E 5. Együttműködések a humán szolgáltatásokban
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
EU 6. Keretprogram Információs nap Eger, szeptember 15. Dr. Tóth László egyetemi tanár, Intézet igazgató.
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
A külföldi hallgatók egyetemválasztási szempontjai
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
A tanárképzésről Tél Tamás ELTE.
A magyarországi K+F politika
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
TOP SF Munkaerő-piaci és foglalkoztatási helyzetkép Székesfehérváron Mahler Balázs Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat.
Előadás másolata:

Magyarország 2015 TAMÁS PÁL: TUDASALAPU TARSADALOM Az empirikus munkacsoport tagjai: Csizmady Adrienne, Ferencz Zoltán, Schmidt Andrea, Tamás Pál

FEJLESZTÉSI METAFÓRA Idealizált eset: 2015 magyar tudásgazdaság = 2005 osztrák tudásgazdaság [néhány paraméter mentén a felzárkózás még gyorsabb] Így az utolérés a tudásgazdaságban gyorsabb, mint más területeken!

12 programpont A. 1.KÖZOKTATÁS a.Előiskolai képzés bevezetése [óvoda kiterjesztés] b.Teljesítménymérési pontok [iskolai, pedagógusi, tanulói] c.Tovább bővülő felsőoktatás [közoktatási formaként felfogva]

12 programpont B. 2. Országos K+F ráfordítások évi 10-11%os növelése versenyszféra hányada % 3. Nemzeti Kutatási Tanács- kevés prioritás 4. Hallgatólétszám emelés: műszaki- agrár területeken jelentős, TTK-k fordulatszerű 5. Tömegegyetem marad, de hallgatók 10%a autonóm elit strukturákban, oktatói teljesítménymérés, rugalmas alkalmazás

12 programpont C. 6. Doktori iskolák- kibocsájtási kapacitás min. megduplázása a műszaki és TTK szakokon. A PhD-k 40-50%a e területeken a versenyszférában 7. Diplomák 8-10%a külföldről, hazai hallgatók 10-15%a külföldi/idegennyelvű kurzusokon új kutatóintézeti formák- pl. műszerközpontok 9. Regionális clusterek [2-3 nemzetközileg igen versenyképes] új állami felsőoktatási PhD munkahelyek 60%a reg.clusterben

12 programpont D. 10. Közös közép-európai fejlesztési központok [7-8 a V4-nél, ebből 2-3 nálunk] 11. Európai verseny a kreatív csúcsmunkaerő vándoroltatásara, letelepítésére. HU aktivitás, pozitív hazai szaldó 12. Tervezői dilemma: kitörési pontok/ lenti álmok - 40/60, vagy 60/40%?

EMPÍRIKUS JÖVŐKÉP FELVÉTELEK ÚJ EMPIRIKUS JÖVŐKÉP ADATFELVÉTELEK a.Reprezentatív országos felvétel 15ooas minta b.Elit Dephi felvétel 760as minta

ÖSSZTÁRSADALMI JŐVŐKÉPEK Másfélórás interjúk- kérdőíves személyes lekérdezés, technikai adatgyűjtés- Szonda-Ipsos, 2006 nyara Itt kiemelt témák: a.Elégedettség az utolsó 5-6 év személyes teljesítményeivel b.Remények- következő 5-6 év c.Feltételezett életkörülmények- 5-6 év d.Személyes célok- 5-6 év e.Változások stílusa f.HU makro-változások g.Igazságosság –ma és holnap h.EU generálta változások i.Optimizmus-pesszimizmus j.HA ÖN LENNE A PÉNZÜGYMINISZER? k.tudományképek

Mennyire elégedett azzal, amit az elmúlt 5-6 év alatt elért?

Hogyan gondol a következő néhány évre?

Hogyan alakulnak majd az életkörülményei 5 év múlva?

Célok a következő néhány évben.

Az ország helyzete a következő 5-6 évben

Ha lesznek változások, akkor azok hogyan mennek végbe?

Az átalakulás lehetséges irányainak bekövetkezése

Mennyire igazságos a magyar társadalom?

Néhány év múlva igazságosabb lesz a magyar társadalom?

Optimizmus-pesszimizmus

Többféle változás várható az EU tagsággal:

Mennyire fogadja el a határontúli magyarok áttelepülését?

A nem magyar bevándorlók, áttelepülők érkezését:

Tesz-e különbséget a lehetséges bevándorló csoportokkal szemben?

Ha Ön lenne a pénzügyminiszter, hogyan osztaná fel az állam pénzét? 1.Gyógyszerkutatás 2.Anyaság támogatása, csecsemőellátás 3.Általános óvodai ellátás 4.Bűnözés elleni védekezés 5.Új energiaforrások 6.Idősotthonok építése 7.Vasútvonalak modernizálása 8.Autópályák építése 9.Duna megtisztítása 10.Új fegyverek vásárlása

A tudomány megítélése I.

A tudomány megítélése II.

ELITJÖVŐKÉPEK DELPHI felvétel. Megkérdezettek: MTA tagjai, egyetemi vezetők, business elit, újságíró szövetség vezetői, budapesti Közgyűlés tagjai, országgyűlési képviselők, stb. Személyes lekérdezés- Budapest, Szeged, Pécs, Debrecen 2006 koratavasza

TUDÁSTERMELÉS AZ ELIT DELPHIBEN „TUDÁS-TUDOMÁNY-TECHNOLÓGIA” - a felsőközéposztály jövőmetafórája az a.életminőségre, b.emancipáltságra a világban, c.csoportautonómiára, d.KKE geopolitikára.

ALAPPROBLÉMÁK a.Létezik-e még „haladás” paradigma a köztudatban? b.Kimutatható-e [még?] a „pesszimista” kulturális alapminta? c.Hol és miben maradhatnak meg döntési autonómiák stratégiai szinteken? d.Milyen pontokon igénylik leginkább az állam beavatkozását?

MAGYAR TUDOMÁNY A JÖVŐALAKÍTÁSBAN 1.„tudomány” lehetőségei [erősségei, gyengeségei] az aktív jövőalakításban 2.„push-pull” a hazai „nemzeti innovációs rendszerben” 3.A rendszer feltételezett nyitottsági foka 4.„excellence, or relevance” 5.Lehetséges beavatkozási pontok

Az agyelszívás miatt komoly minőségi kutató, egyetemi oktató hiány keletkezik az országban a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint

A GDP kutatás-fejlesztésre fordított hányada a mai 0.95%-ról %-ra nő a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint