Magyarország 2015 TAMÁS PÁL: TUDASALAPU TARSADALOM Az empirikus munkacsoport tagjai: Csizmady Adrienne, Ferencz Zoltán, Schmidt Andrea, Tamás Pál
FEJLESZTÉSI METAFÓRA Idealizált eset: 2015 magyar tudásgazdaság = 2005 osztrák tudásgazdaság [néhány paraméter mentén a felzárkózás még gyorsabb] Így az utolérés a tudásgazdaságban gyorsabb, mint más területeken!
12 programpont A. 1.KÖZOKTATÁS a.Előiskolai képzés bevezetése [óvoda kiterjesztés] b.Teljesítménymérési pontok [iskolai, pedagógusi, tanulói] c.Tovább bővülő felsőoktatás [közoktatási formaként felfogva]
12 programpont B. 2. Országos K+F ráfordítások évi 10-11%os növelése versenyszféra hányada % 3. Nemzeti Kutatási Tanács- kevés prioritás 4. Hallgatólétszám emelés: műszaki- agrár területeken jelentős, TTK-k fordulatszerű 5. Tömegegyetem marad, de hallgatók 10%a autonóm elit strukturákban, oktatói teljesítménymérés, rugalmas alkalmazás
12 programpont C. 6. Doktori iskolák- kibocsájtási kapacitás min. megduplázása a műszaki és TTK szakokon. A PhD-k 40-50%a e területeken a versenyszférában 7. Diplomák 8-10%a külföldről, hazai hallgatók 10-15%a külföldi/idegennyelvű kurzusokon új kutatóintézeti formák- pl. műszerközpontok 9. Regionális clusterek [2-3 nemzetközileg igen versenyképes] új állami felsőoktatási PhD munkahelyek 60%a reg.clusterben
12 programpont D. 10. Közös közép-európai fejlesztési központok [7-8 a V4-nél, ebből 2-3 nálunk] 11. Európai verseny a kreatív csúcsmunkaerő vándoroltatásara, letelepítésére. HU aktivitás, pozitív hazai szaldó 12. Tervezői dilemma: kitörési pontok/ lenti álmok - 40/60, vagy 60/40%?
EMPÍRIKUS JÖVŐKÉP FELVÉTELEK ÚJ EMPIRIKUS JÖVŐKÉP ADATFELVÉTELEK a.Reprezentatív országos felvétel 15ooas minta b.Elit Dephi felvétel 760as minta
ÖSSZTÁRSADALMI JŐVŐKÉPEK Másfélórás interjúk- kérdőíves személyes lekérdezés, technikai adatgyűjtés- Szonda-Ipsos, 2006 nyara Itt kiemelt témák: a.Elégedettség az utolsó 5-6 év személyes teljesítményeivel b.Remények- következő 5-6 év c.Feltételezett életkörülmények- 5-6 év d.Személyes célok- 5-6 év e.Változások stílusa f.HU makro-változások g.Igazságosság –ma és holnap h.EU generálta változások i.Optimizmus-pesszimizmus j.HA ÖN LENNE A PÉNZÜGYMINISZER? k.tudományképek
Mennyire elégedett azzal, amit az elmúlt 5-6 év alatt elért?
Hogyan gondol a következő néhány évre?
Hogyan alakulnak majd az életkörülményei 5 év múlva?
Célok a következő néhány évben.
Az ország helyzete a következő 5-6 évben
Ha lesznek változások, akkor azok hogyan mennek végbe?
Az átalakulás lehetséges irányainak bekövetkezése
Mennyire igazságos a magyar társadalom?
Néhány év múlva igazságosabb lesz a magyar társadalom?
Optimizmus-pesszimizmus
Többféle változás várható az EU tagsággal:
Mennyire fogadja el a határontúli magyarok áttelepülését?
A nem magyar bevándorlók, áttelepülők érkezését:
Tesz-e különbséget a lehetséges bevándorló csoportokkal szemben?
Ha Ön lenne a pénzügyminiszter, hogyan osztaná fel az állam pénzét? 1.Gyógyszerkutatás 2.Anyaság támogatása, csecsemőellátás 3.Általános óvodai ellátás 4.Bűnözés elleni védekezés 5.Új energiaforrások 6.Idősotthonok építése 7.Vasútvonalak modernizálása 8.Autópályák építése 9.Duna megtisztítása 10.Új fegyverek vásárlása
A tudomány megítélése I.
A tudomány megítélése II.
ELITJÖVŐKÉPEK DELPHI felvétel. Megkérdezettek: MTA tagjai, egyetemi vezetők, business elit, újságíró szövetség vezetői, budapesti Közgyűlés tagjai, országgyűlési képviselők, stb. Személyes lekérdezés- Budapest, Szeged, Pécs, Debrecen 2006 koratavasza
TUDÁSTERMELÉS AZ ELIT DELPHIBEN „TUDÁS-TUDOMÁNY-TECHNOLÓGIA” - a felsőközéposztály jövőmetafórája az a.életminőségre, b.emancipáltságra a világban, c.csoportautonómiára, d.KKE geopolitikára.
ALAPPROBLÉMÁK a.Létezik-e még „haladás” paradigma a köztudatban? b.Kimutatható-e [még?] a „pesszimista” kulturális alapminta? c.Hol és miben maradhatnak meg döntési autonómiák stratégiai szinteken? d.Milyen pontokon igénylik leginkább az állam beavatkozását?
MAGYAR TUDOMÁNY A JÖVŐALAKÍTÁSBAN 1.„tudomány” lehetőségei [erősségei, gyengeségei] az aktív jövőalakításban 2.„push-pull” a hazai „nemzeti innovációs rendszerben” 3.A rendszer feltételezett nyitottsági foka 4.„excellence, or relevance” 5.Lehetséges beavatkozási pontok
Az agyelszívás miatt komoly minőségi kutató, egyetemi oktató hiány keletkezik az országban a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint
A GDP kutatás-fejlesztésre fordított hányada a mai 0.95%-ról %-ra nő a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint