Az MTA reformfolyamata Az MTA 2006. október 30-i rendkívűli közgyűlésének bevezetője.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
Advertisements

Magyar Tudományos Akadémia Nyugati Magyar Tudományos Tanács teljesítményelemzés és javaslat.
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
Németh Tamás — Főtitkári beszámoló … Főtitkári beszámoló az Akadémia évi költségvetésének végrehajtásáról Németh Tamás Magyar Tudományos Akadémia.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Kormányzás a felsőoktatásban A felsőoktatás modernizációja workshop 2007 október 10.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
2013. október 10. Bogsch Erik A gyógyszeripar válasz a kihívásra.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
A Magyar Tudományos Akadémia 180. Közgyűlése Bíró JózsefImre Sándor MTA TRB és AKB közgyűlési képviselői TexPoint fonts used in EMF. Read the TexPoint.
ENSZ - ECOSOC EU EU Bizottság - AGIS Európa Tanács Szervezett, határokon átlépő bűnözés elleni harc Társadalmi-közösségi bűnmegelőzés az újszerű és a tradicionális.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
A stratégiai tervezés történeti háttere
A tanárképzés új szerepl ő je: a mentor Kotschy Beáta Eszterházy Károly F ő iskola Kotschy Beáta Eszterházy Károly F ő iskola 2009.
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Marketing alapfogalmak
Az egyetemi kutatás az akadémia szempontjából Pléh Csaba Vitaindító az MTA 175. Közgyűlésén május 9. Adatok forrása: KSzI, NSF Köszönöm Schubert.
Magyar tudomány és innováció: nemzetközi versenytérben, a hazai gazdálkodókért! PÁLINKÁS JÓZSEF az MTA elnöke.
A Lisszaboni Stratégia célja 2000-ben ambicionáltuk: « a világ legversenyképesebb és dinamikus tudás alapú gazdaságává válni, amely képes a fenntartható.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
3. Szakmai műhelykonferencia Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása, ÁROP
Hatósági és civil fogyasztóvédelmi feladatok, merre tovább fogyasztóvédelem? Dr. Baranovszky György Gödöllő, április 22.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR, GÖDÖLLŐ K ONCEPCIÓ A GAZDASÁG - ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR TUDOMÁNYOS TEVÉKENYSÉGÉNEK TERVEZÉSÉRE, SZERVEZÉSÉRE ÉS.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
ÁROP „Partnerség erősítése”.
A külhoni tehetséggondozás szervezete az EDUTUS Főiskolán a Bethlen Gábor Alap támogatásával.
CAMPUS HUNGARY PROGRAM. A program célja A projekt a hazai felsőoktatási intézmények hallgatóinak, munkatársainak külföldi K+F, tanulmányi, operatív intézményi.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
Konkoly Obszervatórium Tudományos kutató intézmények értékelése Tudományos Tanács, december 6.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Ajánlások a külföldön kutatók hazatérésével és az alapkutatási eredmények magánosításával kapcsolatban Dr. Radnai Márton Elnök Pro Scientia Aranyérmesek.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
A Z MTA ÁLTAL KÍNÁLT PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK A FELSŐOKTATÁSBAN TEVÉKENYKEDŐ KUTATÓK SZÁMÁRA Balla Andrea, MTA Kutatóintézeti Főosztály május 11.
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak Bírálati szempontok: Dr. Hórvölgyi Zoltán (tudományos dékánhelyettes)
Török Ádám, az MTA főtitkára, az AKT elnöke
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
A projektek jelentősége a Műegyetemen
„Mi is az mtmt?” KÖFOP VEKOP
Lorem ipsum.
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
Ünnepélyes eredményhirdetés
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
Előadás másolata:

Az MTA reformfolyamata Az MTA október 30-i rendkívűli közgyűlésének bevezetője

Mire terjed ki a reformkezdeményezés eredeti céljaink szerint ? Tudományos testületi rendszer MTA kutatóhálózata Finanszírozás (költségvetés, kompetitív források, vállalkozások, külföldi források) és vagyongazdálkodás Titkárság központi szervezete. Ezt külön ismertetjük.

A reformfolyamat indokai Az Akadémia körüli jogi környezet megváltozása (Felsőoktatási Tv., Innovációs Tv.) A testületi irányítás nem elég gyors és hatékony Az EU 7. keretprogram új kiválósági preferenciái Társadalmi és gazdasági hatékonyság

Felmerült feszültségek a folyamatban Demokrácia Autonómia Kutatás szabadsága Testületi szerep nő Tudomány egésze Túl gyors Túl radikális Túl önjáró Túl belterjes Hatékonyság Centralizáció Kutatás hasznosítása Intézeti önállóság MTA intézmények Túl lassú Túl puha Túl sok vita Túl kifelé tekint

A célrendszer főbb jellemzői Alapvető cél a magyar tudomány egészének nemzetközi szinten tartása a növekvő versengésben Ennek keretében kapcsolódás a központi társadalmi kérdések megoldásához a kutatással Az MTA országos képviseleti és áttekintő szerepének növelése Az MTA kutatóhálózata versenyképességét segítő működési és irányítási modell fejlesztése

Legfőbb akciók A kutatóhálózat versenyképességének növelése Társadalmi beágyazás Felsőoktatási kapcsolatok

Néhány alapvető jellemző Újítás Kompetitív elem erősítése Szigorú teljesítmény elv Hatékonyabb működés Megőrzés Meritokratikus szervezet Akadémiai köztestület és intézethálózat együtt maradása

Néhány jellegzetes változási terv Felsőoktatás és MTA kapcsolat erősítése Szigorúbb alkalmazás, előmenetel és teljesítményelvűbb finanszírozás Irányítási rendszerben az érintettek felelősségének és hatáskörének egyensúlya. KUTATÁS Intézetek Központi vezetés Társadalom/ gazdaság SzenátusTestület

Javaslat a vitára Először vitassuk meg az általános elveket, a célokat, és a Határozati javaslat kereteit Ezt kövessék tematikus csoportok szerint hozzászólások a 16 mellékleti ponthoz. Az elhangzottakat rögzítjük a további konkrét megvalósítás számára. Ezután kerüljön sor az általános szavazásra a Határozati javaslatról

Határozati javaslat A Közgyűlés a vitában elhangzottak figyelembe vételével 1.támogatja az akadémiai kutatóhálózat működési, szervezeti és irányítási reformjáról szóló előterjesztést, az annak mellékletében rögzített elveit, és felhatalmazza az Akadémia vezetését, hogy a kutatóhálózatra, az akadémiai vagyongazdálkodásra, a felsőoktatási intézményekkel való együttműködésre és a magyar tudománypolitika dinamizálására vonatkozó, és ugyancsak az előterjesztés mellékletében meghatározott feladatokat végrehajtsa. 2.felkéri az Alapszabály Módosító Bizottságot az elfogadott reformnak megfelelően módosított Alapszabály tervezetének elkészítésére, valamint arra is, hogy – amennyiben szükség van rá – készítsen javaslatot az Akadémiai Törvény módosítására. 3.felkéri az MTA főtitkárát a saját hatáskörébe tartozó reform- feladatok végrehajtására és azok ütemtervének elkészítésére, 4.megköszöni a Reformbizottság munkáját és azt befejezettnek tekinti.

Konkrét reformlépések és kezdeményezések

I. Kutatóhálózat A kutatóhálózat fölött az akadémiai köztestület által továbbra is a teljes magyar tudományos közösség felügyelete érvényesül Az MTA kutatóhálózatában emelt alkalmazási feltételek érvényesülnek. A kutatóhálózat intézményei alapító okiratainak megújítása, az ellátott közfeladatokhoz igazodó a finanszírozás. Az intézetek új belső szervezeti formái a versenyszerű mozzanatot erősítik meg a kutatóhálózatban.

Néhány adat 2005-ből 38 intézet Költségvetési támogatás millió Ft (58 %) Saját bevétel millió Ft (42 %) 2402 kutató akadémikus:72(3%) MTA doktor:394(16%) kandidátus, PhD:1001(42%) nincs fokozata:935(39%) Közlemények: 6902

1.A kutatóhálózat irányítási modellje. 2.A hálózatos kutatásszervezet ösztönzése. 3.A tudományos kutatói előmenetel minőségi követelményeinek megerősítése. 4.Intézetigazgatói pályázatok. 5.Finanszírozás.

II. Akadémiai vagyongazdálkodás 6. Az önálló vagyongazdálkodás törvényi hátterének megteremtése. 7. Szellemi vagyongazdálkodás elvei és szervezése.

III. Felsőoktatás A felsőoktatás a legnagyobb kutatási potenciál (60 %) A köztestület több mint fele a felsőoktatásban tevékenykedik Akadémikusok, doktorok, Bolyai-rendszer

Kutatási együttműködés is jelentős mértékű Nemzetközi magyar publikációk Összes publikáció Más 9% Akad 22% Akad & Egyet 18% Egyet 51% Kiemelkedően idézett publikációk 250 Más 14% Akad 28% Akad & Egyet 16% Egyet 42%

Konkrét akciók 8.Együttműködés a Magyar Rektori Konferenciával. 9.A támogatott kutatócsoportok kiválasztása. 10.Intézményesített részvétel a felsőoktatásban. 11.Kutatói vendégidőszak az MTA intézeteiben.

IV. A magyar tudománypolitika dinamizálása Ez hivatott kifejezni az MTA országos felelősségét. Elkötelezettség a tudománypolitika országos elveinek és rendszerének alakításában játszott szerepre. Törődés a jövő nemzedékével.

Aka-dé- mikus MTA doktora Köztestület

Kutatói életpálya-modellek kialakítása A rugalmas, ugyanakkor a tudom á ny ir á nt é rdeklődő, tehets é ges fiatalok sz á m á ra perspekt í v á t ny ú jt ó modellre van szükség: - a tehets é ggondoz á s iskolai időszaka (Kutat ó Di á kok H á l ó zata) - az egyetemi é vek tudom á nyos di á kk ö ri tev é kenys é ge - doktori k é pz é s - posztdoktori ö szt ö nd í jak, k ü l ö n ö s tekintettel a Magyary é s Bolyai ö szt ö nd í jra - fiatal kutat ó i alkalmaz á sok az akad é miai kutat ó int é zetekben - k ü lf ö ldi munkav á llal á sok idej é re hazai kapcsolatok é s visszat é r é si lehetős é gek fenntart á sa - k ü lf ö ldi szakmai tev é kenys é g be é p ü l é se a hazai tudom á nyos előmenetelbe egyetemi-kutat ó int é zeti á tj á r á sok biztos í t á sa a kutat óé vek/f é l é vek é rdek é ben0

Női kutatói pálya támogatása Sajátosan szükséges a női kutatói pályaépítés modelljének kialakítása: –családbarát munkahely teremtése az MTA intézetekben. –nők számára speciális ösztöndíjak és díjak –családalapítási korban lévő nők juttatásaiban a speciális személyi tényezők figyelembe vétele. –a sikeres női pályák kommunikációja.

Konkrét akciók 12.Nemzeti tudományos és kutatás- fejlesztési tanács. 13.Szenátus. 14.A testületi és vezetési rendszer. 15.Életpályamodell. 16.OTKA.

A reform további folyamata Határozati javaslat Közgyűlés október Közgyűlés május Megvalósítás Reform megvalósítás Reformmal törődés Szenátus

Mi készül a közgyűlés után? Végrehajtási döntések Ha szükséges Alapszabály változtatás A törvényi környezet átgondolása

Átalakítási kezdeményezéseink akkor méltóak Széchenyi szelleméhez, ha észrevesszük, hogy a jobb jövő ígéretét néha az előjogokról való lemondás és az önzetlen gesztusok biztosítják

A Reformbizottság Köszöni a sok javaslatot ~ 250 A közös gondolkodás lehetőségét A világos bírálatokat S mindenkinek sok sikert kíván a közgyűlésen s a reform megvalósításában