Pletyka, gondolatolvasás, udvarlás: Új elméletek a nyelv keletkezéséről Pléh Csaba pleh@cogsci.bme.hu 2006. November 14 MTA.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

Az emberi élet előzményei, A mai ember kialakulása
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Verbális kommunikáció
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Verbális kommunikáció
Sajóvárkonyi ÁMK Ózd 2004.március 26..
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
Antropológa III. Az élet.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
2. témakör: Az állatok kommunikációja
Élő és élettelen vizuális reprezentációja az emberi agyban
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
Kommunikáció.
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Tanuláselméleti megközelítés
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A SZOCIALIZÁCIÓ.
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
A motiváció.
A többnyelvűség pszicholingvisztikai kérdései
A humánetológia szerepe a modern emberkép kialakulásában
A Magyar Pszichológiai Szemle témák és statisztikák tükrében Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke Szubjektív főszerkesztői kommentárok.
Az ‘ősi lélek’ és a mai társadalom Előadás a MEH-MTA humánetológiai fórumon február 27 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke és MTA.
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
Magasabbrendű idegtevékenység
Az emberi gondolkodás eredete
Kultúra és kultúrák Az emberi kultúra mint evolúciós rejtvény.
Az ember mint evolúciós rejtvény
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Az emberi magatartást kialakító tényezők
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
DR. habil, Dr. Dr. VASS CSABA
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Baba Etológia.
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A „diszes” problémák korai jelei
Az alapvető kommunikáció
Magasabb rendű idegtevékenység
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Az ultrahang világa Készítette: Gór ádám.
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
A nyelv keletkezése Pléh Csaba Látás, nyelv emlékezet BSc kurzus, március 6.
Evolúciós Pszichológia: Az elme evolúciós megközelítései, a gondolkodás evolúciója, szociális kogníció 2014/2015 Simor Péter.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Látás Nyelv Emlékezet Bevezető óra A KOGNITÍV TUDOMÁNYRÓL Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék
Isten hozott! A művészet (zene – játék – mese) úri passzió vagy emberi létszükséglet?
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
Magasabbrendű idegtevékenység
Magasabb rendű idegtevékenység
Bevezetés a nyelvtudományba
Kultúra és kommunikáció
Az emberi gondolkodás eredete
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Kommunikáció típusai.
Az állatok kommunikációja Filep Edina Informatikus könyvtáros távoktatás I. évfolyam.
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Az együttműködés és a tudomány iskolája
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

Pletyka, gondolatolvasás, udvarlás: Új elméletek a nyelv keletkezéséről Pléh Csaba pleh@cogsci.bme.hu 2006. November 14 MTA

A nyelv keletkezés nagy kérdései Folytonosság-ugrás. Emberi-állati közlés Testi változások és a nyelv keletkezése A grammatika keletkezése Mi volt a funkció? Társas funkciók: kapcsolattartás, tanítás- becsapás, udvarlás Hogyan keletkezik mindebből a szerkezet? Az exaptáció és adaptáció vitája Pinker vs. Gould és Chomsky

Nyelv feladata Információátadás minden fajnál van valamilyen formában kémiai, mechanikai, akusztikus

Állati és emberi közlés Vonás Állati közlés Nyelv Motiváció hasonlóság önkényes Készlet korlátos (50) végtelen Rendszer zárt nyitott Hajlékony merev változó Helyzet ingerfüggő független Ellenőrzés önkéntelen szándékos Többszörös tagolás golfozó szóalak golf-oz-ó morfémák g-o-lf-o-z-ó hangok

Példa állati közlési rendszerekre Darwin: csimpánz arcok, csalódott Ritualizáció fakasnál Ellentét: domináns követi az alárendeltet

Méhek tánca. Irány és sebesség. Hasonlósági alapú

Embernél az akusztikus jelek létrehozása és dekódolása vált kifinomulttá Ugyanakkor jelentőségét a nemverbális kommunikáció is megőrizte

Evolúciós adaptációk A beszédre használt szervek elsődleges funkciója a létfenntartás A nyelv, szájüreg, orrüreg: evés, légzés Hallószervek: térben való tájékozódás, egyensúly tartás Az ember anatómiája adaptálódott a beszédhez a gége lesüllyedt megnövelve a garatüreg méretét és több teret engedve a nyelv mozgásának (ezzel együtt megnőtt a félrenyelés veszélye)

Biológiai változások Gégefő változása: nagyobb hang lehetőség, hosszabb üreg Finomabb hangdiszkrimináció Finomabb mozgásszervezés Gesztusok megjelenése Enkefalizáció Majdani beszédközpontok Asszimetriák az agyban

Hangképzés változásai: kisebb rágás, hosszabb hangcsatorna (P Hangképzés változásai: kisebb rágás, hosszabb hangcsatorna (P. Lieberman)

Agyi változások Testhez képest nagyobb agy Kéreg, kisagy megnő Majdani beszédközpontok: finom mozgás gesztusok hangelemzés Aszimmetria

Baloldali halántéklebeny nagyobb A bal félteke egésze A planum temporale Ennek oka a több sík Orangután, pekingi előember, csecsemő, felnőtt

Az ősnyelv  nyelv váltás (Bickerton) Előembereknél: utánzás, hagyomány, cselekvési kategóriák. Protonyelv: cselekvő, cél, eszköz, fogadó, hely kategóriákkal Szerkezeti viszonyok formaivá válnak :mondattan Nyelvtani műveletek produktivitak Nyelvtani elemek (ragok, névelők stb.) jelennek meg A szórend formai szerepekre rögzített használata alakul Üres nyelvtani elemek jelennek meg (névmás, il pleut…)

Gesztus  ősnyelv  mai nyelv Corballis: gesztusnyelv hominidáknál ősnyelv homonál, 1 m év Alapvető kategóriák: CSELEKVŐ, CÉL, ESZKÖZ, FOGADÓ, HELY Fejlődő mondattan valódi nyelv 100.000 éve: Finomabb nyelvtan

Mire volt jó a kezdeti nyelv? Vadászat, munkaszervezés Társas kapcsolatok olajozása: pletyka Uralkodás, becsapás, dominancia: gondolatolvasás Imponálás a partnereknek: ‘páva farok hatás’: udvarlás

Dunbar kapcsolati elmélete Az agymérettel nő a csoportméret Embernél 120 fő körüli csoport Csoportmérettel nő a kurkászási idő Előembereknél ez már 40 % lenne A nyelv első szerepe a puszta kapcsolattartás, ’kurkászási közösségek’

Dunbar: neocortex arány és csoportméret

Csoportméret növekedés

A kurkászási idő növekedése a csoportmérettel

Mai világ: emberek kapcsolatai A kapcsolati háló max 100 körüli Alcsoportok: intim 7-10 közepes 30 tágabb 100 Érzelmi közelség és kapcsolatsűrűség

Sávos társalgási közösségek az IT világában

Gondolatolvasás

Közös figyelmi helyzet – Joint attention

Tomasello felfogása a társasság alakulásáról és a kultúra keletkezéséről Tevékenység Elemi társas Kulturális Kommunikáció Jelzések Interszubjektív szimbólumok Mások tekintete Tekintet követés Közös figyelem Szociális tanulás Követés, ritualizáció Szándékos aktus visszaadása Együttműködés Összehangolás Szereposztás Tanítás Facilitáció Instrukció Tárgy manipuláció Eszközök Szándék szerinti használat

Elemi gondolatolvasástól a nyelvig Tekintet olvasás Meggyőzés A P Hit B P Becsapás Közös figyelem A P Hit B Q Szótanulás

Na és az uvarlás? Az embert irányítja a párválasztás A vonzó párok vonásai terjednek Fittség jelzések vonzóak A beszéd is fittség jelzés, mert nehéz és felesleges Olyan ez, mint a „pávafarok hatás”

Néha a reprodukciós siker mindennél fontosabb (elfutó szelekció)

A szaporodási sikert növelő hatalmas agancs az egyéni túlélés esélyeit rontja

Tényleg Ádámot teremtette elsőként az Úr?

A specifikus nyelvtani készség keletkezése Ugrás tábor Chomsky Folytonossági Pinker Mondattan hirtelen vonás Nincsen igazi előnye ‘Elment a hajó – A hajó elment’ Véletlen szerveződés Nyitottság a kulcsa Más fajnál nincsen Mondattan graduális vonás Növeli pl. az udvarlás esélyét ‘Ha adsz puszit, akkor kapsz banánt.’ Adaptáció, pl. kooperáció révén Nyitottság a kulcsa Más fajnál nincsen

Átfogó kép

Két könyv

Hová lehet bekapcsolódni? BME Kognitív Tudományi Tanszéke http://www.cogsci.bme.hu/

Kikkel lehet dolgozni? Pléh Csaba nyelv Kovács Ilona látás Lukács Ágnes gyermeknyelv Racsmány Mihály emlékezet