Van-e helye az értékelésnek a társadalomtudományban? Pléh Csaba BME-MTA Előadás az értékelés konferencián, GKM-MTA, 2007 április 25
Miben sajátos a társadalomtudomány? Tematikus variábilitás a kódokban is. Görög latin, olasz, francia etc. Lassú szocializáció. A készségek és a tudások kumulatív alakulása. Individualisztikusabb. Kevesebb a társzerzői minta. Egyéni szintézis mint a valódi mérce.
A két terület eltérése Bölcsészet Reprezentációk viszonya Társadalomtudomány Reprezentációk hordózói, alakítása a történelemben A B Technológiája: az átadás technológiája új bölcsészek kreálása. Technológiája: társadalomvezetés, önmeggyőzés, manipuláció technológiája
A társadalomtudósok reflexiója az egész értékelés-hatásról Máté hatás és a tudósok jutalmi rendszere Robert Merton A mások elismerése elismerése mint fontos mozgató Az elismertség további elismerést vonz. Megjelenik citációban, de erőforrásokban is, ez igaz a vonzalomban is, de akár az olvasás szociális megoszlásában Igazságtalanságok A francia akadémia 41. fotelje Descartes, Molière, Bayle, Rousseau, Saint Simon, Diderot, Stendahl, FIaubert, Proust akinek van, annak adatik, kinek nincs, attól elvétetik Máté 25:29 Rejtett elvek: egyetemesség, köztulajdon, érdektelenség, hivatásos szkepszis. Hatékony és helyes.
Milyen következményei vannak a kumulativitásnak ? Lotka szabály (Zipf törvény) és a Máté effektus kombinációja: a kevés publikálóban még további kiemelés Életkori törvények: többnyire csökken, DE akinél nem, az kiemelkedő Fiatalok: a koraérés preferenciája Az n cikket szerzők száma 1/n a az egy cikkesekhez képest a~2. 6 % > 10 cikk MTA doktora 21 %, akadémikus 3 %. Milyen exponens?
Téma népszerűség és citáció
Reflexió szerepe A különböző értékelések eltérése. Trendek pl. citációs sűrűség változás Egyének pályája. A tartós teljesítmény kiemelése. Mekkora legyen a tolerancia? Valóban milyen hosszúak a kutatási lépések? A követelményküszöb kérdése és idői léptéke
Reflexió és mit tudunk mi adni? A nem szándékolt következmények bemutatása Hogyan befolyásol maga az értékelés? Írunk-e, hová írunk? Pygmalion hatások kiemelése Maga az értékelési kultúra mint társadalmi jelenség s mint költség tényező
Mekkora az értékelési időköltség? Hogyan legyen a pályázás és a stabilitás aránya? Pl. egyetemen állás, könyvtár, alapvető eszközök (számítógép, titkárnő) elég kell legyen évi egy referált nemzetközi cikkre. Minden e felett pályázott, ingatag erőforrás. De nem szabad FTE-ben maga a pályázás, menedzselés és az értékelés 10 %-nál több legyen
Biztonság és verseny Életkori kérdés Meddig legyen bizonytalan? 30 – 40 éves korig. Eddig kell: újakat felszívjon s a legfontosabbakat kiadja, a természettudományban ? Mi a határ a bölcsésznél? Ha a határ kor, akkor ő éretlenebbül véglegesül, ha a határ teljesítmény, akkor nagyon elmozdíthatatlan lesz a véglegesítésekor.
Simonton pályatipológiája
Néhány emlékeztetés a biztonság előnyire Mi a véglegesítés haszna? Politikai tolerancia. Tolman és Krech esete. Mi akadályozza meg, hogy egy helyen legyen a csupa okos? Szociális rivalizációk a „helyen belül A perifériás helyek ellátása. A biztonság miatt ellenáll a Máté hatásnak. Ezért nem csak a Harvardon és az MIT-n van oktatás