„Multimédia az oktatásban” nemzetközi konferencia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
Advertisements

A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
E - Learning Információtechnológiai támogatás a nyitott- és távoktatásban.
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Projektzáró konferencia Balatonszentgyörgy TÁMOP „Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” „Álmodtam.
IKT eszközök az oktatásban, digitális pedagógia
Hipermédia tanulási források az interneten
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
E-learning Kovácspál Eszter.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM
Legjobb_kor. Az eMunka, dMunka, sikeres alkalmazásának társadalmi és technológiai feltételei megteremtődtek. dr. Mlinarics József ügyvezető elnök Magyar.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az EEM helye a menedzsmentben
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Az egész életen át tartó tanulás koncepciója
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
ICT (Information and Communication Technologies) IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) IKT pedagógiai értelmezése ○ Informatika tantárgy ○ Más.
E-LEARNING ALKALMAZÁSOK DR. ZÁRDA SAROLTA. AZ ELEKTRONIKUS OKTATÁS KÖVETELMÉNYRENDSZERE JÓL TAGOLT TARTALOM PERCES SZAKASZOK - A TARTALOM A KELLŐ.
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
Az online tanulás virtuális tanulási környezete. 1. Az elektronikus tanulási környezet fogalom olyan tanulási környezeteket jelent, ahol a tanítás és.
Fodorné Tóth Krisztina PTE Regionális Távoktatási Központ Multimédia az oktatásban 2009.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
EKE NTDI-DIGITÁLIS PEDAGÓGIA PROGRAM 2017
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
5. Tétel – A Life Long Learning
Előadás másolata:

„Multimédia az oktatásban” nemzetközi konferencia Az informatikai és a digitális (szoftver)alkalmazások akadályai dr. Magyar Miklós „Multimédia az oktatásban” nemzetközi konferencia Budapest, 2008. szeptember 25-26. Kaposvári Egyetem dr. Magyar Miklós MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008

azt a tanuló még tanulja. Ez fordítva is igaz. ALAPVETÉS! Ami nekem evidens, azt a tanuló még tanulja. Ez fordítva is igaz. „Ha nem vagy része a megoldásnak, akkor része vagy a problémának.” brit marketing alaptétel Kaposvári Egyetem dr. Magyar Miklós MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008

HELYZETKÉP! Technikai, technológiai fejlődés Mikroelektronika, informatika, digitalizáció Taneszközök 5. nemzedéke – rendszeralkalmazások (multimédia, Internet, mobileszközök) A fejlesztő műhelyek eredményei Szemléletváltás, hasznosíthatóság Felhasználói igénybővülés Sajátos tudásszerkezet „változás?” A felnőtt lakosság közel kétharmada A munkanélküliek 60%-a digitális írástudatlan A munkaerő-piaci igény Informatikai intelligencia Informatikai írástudás

MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008 KÉRDÉSEK MŰKÖDIK-E A MINTA ÉS ÉRTÉKKÖZVETÍTÉS A KÉPZÉSEKBEN? INFORMATIKAI ÉS MÉDIAKOMPETENCIA? BIZTOSÍTHATÓ-E AZ ANDRAGÓGUSKÉPZÉSBEN A KOMPETENCIÁK FEJLESZTÉSE? SZEREPDOMINANCIA.TANULÁSI SZOCIALIZÁCIÓ. EGYÉB AKADÁLYOK? DEMOKRATIKUS KULTÚRA. ÚJ ESZKÖZTUDÁS, ÖNÁLLÓ TANULÁST SEGÍTŐ ELEKTRONIKUS TANANYAG, SZERZŐI JOG STB? Kaposvári Egyetem dr. Magyar Miklós MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008

„A KULCS A XXI. SZÁZADHOZ: A TANULÁS” MEGTANULNI MÁSOKKAL EGYÜTT ÉLNI MEGTANULNI MEGISMERNI TANULÁS MEGTANULNI „ÚJ” ÉRTÉKET TEREMTENI MEGTANULNI ALKOTNI, HASZNOSÍTANI Kaposvári Egyetem dr. Magyar Miklós MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008

MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008 ESZKÖZÖK ANYAGOK KÖZVETÍTÉSI TECHNOLÓGIA TANULÁSIRÁNYÍTÓK TANULÓK KLIENSEK A MŰKÖDÉST BIZTOSÍTÓ KISZOLGÁLÓ HÁTTÉR LOGISZTIKA A TANULÁS-TANÍTÁS, MINT RENDSZER Kaposvári Egyetem dr. Magyar Miklós MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008

A KÉPZÉSI FOLYAMAT KOCKÁZATI TÉNYEZŐI A humán faktor: a tanuló és az oktató, akik kölcsönhatásban működnek. A környezet, az alkalmazott eszközök, anyagok. A működtetett tudásközvetítés. A technikai, technológiai biztonság. A kiszolgáló háttér, logisztika minősége. A tanulás támogatásának minősége. Kaposvári Egyetem dr. Magyar Miklós MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008

MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008 AKADÁLYOK A tanulási szocializációs gyakorlat a verbális tanulást és a tanár személyes jelenlétének igénylését, fétisét erősíti (működés, szervezés, struktúra, társadalmi gyakorlat). A lineáris gondolkodás és feladatmegoldás beépülése a személyiségbe. A tanulás tanulásának esetlegessége. Az egytankönyvből való tanulás dominanciája. Az új kompetenciák megalapozása a középfokú oktatásban esetleges, hiányos. A pedagógusképzésben és továbbképzésben esetleges a pedagógusok hiányzó új kompetenciájának fejlesztése. (Tanyai magnós) Kaposvári Egyetem dr. Magyar Miklós MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008

MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008 AKADÁLYOK 2 A tudásközvetítési folyamatban a taneszközök alrendszerként működnek? Új eszköztudás és új metodika szükséges. Az eszközöket és szoftvereket hagyományos módon alkalmazzák a szereplők. A tanuló nem alkotótárs a tudáselsajátításban. A multimédia nem team-munkában készül. Arányaiban kevés az elektronikus, önálló tanulást támogató tananyag. Az elektronikus tananyagok szerzői jogdíj kérdései még ma is rendezetlenek. A szereplők ragaszkodnak? a szerep eredeti működtetéséhez. Kaposvári Egyetem dr. Magyar Miklós MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008

TANULÁSIRÁNYÍTÁSI ALAPELVEK A tanuló minden élethelyzetben tanulóként, a tanulói szerepelvárásoknak megfelelően működik (életkortól, nemtől, beosztástól, munkakörtől stb. függetlenül). A tanulót az eredményesség érdekében tanulásképes állapotban kell hozni (célszerű figyelembe venni, hogy miközben a személyiség a tanulási folyamatban fizikai, biológiai, értelmi, érzelmi, pszichés stb. emberként vesz részt, eszköztudásának hiánya is akadálya lehet a sikeres tanulásnak). A tanulási szocializáció része a szocializációnak. Ezért a technológiai alapú tudásközvetítésben működtetett önálló tanulást is meg kell tanulni. Kaposvári Egyetem dr. Magyar Miklós MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008

AZ OKTATÓ ÁLTAL MŰKÖDTETETT LEGFONTOSABB TEVÉKENYSÉGELEMEK a kapcsolatteremtés és fenntartás a közlés a szerepvállalás a tervezés és előrelátás az elemzés és döntés a szervezés és irányítás az értékelés és értékképzés a munkavégzés tanulása és tanítása az empátia és a pedagógiai tapintat a pedagógiai hatáskeltés EGYÜTTMŰKÖDÉS Kaposvári Egyetem dr. Magyar Miklós MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008

PEDAGÓGUS KOMPETENCIÁK Személyiségi Szociális (társas) Módszerbeli Szakmai Oktatáspolitikai Az értékválasztás Az európaiság Informatikai Az internetes-oktató szerep, mint kompetencia Médiakompetencia Kaposvári Egyetem dr. Magyar Miklós MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008

MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008 Az informatikai intelligencia: a változó informatikai helyzetekhez való alkalmazkodási és probléma-megoldási készség, az informatikai írástudáshoz kapcsolódó tudás-szervezési utak egyike. Egyfajta eszköz- és módszertudás, amellyel az adott pillanatban érvényes tudás megszerzése és működtetése is biztosítható. Az informatikai kompetencia: az eszközkezelés, az információs navigáció (az információhalmazban való eligazodás és szelekció) és az informatikai probléma-helyzetekben való probléma-megoldási készség együttese. Vö.: Kraiciné dr. Szokoly Mária: Felnőttképzési módszertár ÚMK Budapest. 2004. pp. 79-81. Kaposvári Egyetem dr. Magyar Miklós MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008

A MÉDIAKOMPETENCIA BIRTOKOSAI KÉPESEK A média világából jövő információkat kezelni. Azokat megérteni, feldolgozni és megítélni. Bánni (alkalmazni, felhasználni, átalakítani, adaptálni, létrehozni stb.) ezekkel a médiumokkal. Alkotóan beavatkozni a média- folyamatokba. Folyamatos tájékozódással és tanulással lépést tartani a (hardver, szoftver) fejlesztésekkel. Kaposvári Egyetem dr. Magyar Miklós MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008

AZ E-LEARNING ÖSSZETEVŐI M-learning HDTV- learning AZ E-LEARNING ÖSSZETEVŐI Számítógéppel segített tanulás adattárolás adatfeldolgozás interaktivitás hipertext multimédia szimuláció virtuális valóság Internetes, web- alapú tanulás hálózati kommunikáció nyitott információ- hordozók kiterjesztett valóság E-learning didaktikai tervezés modularitás rendszer- integráció Távoktatás idő- és térbeli függetlenség, rugalmasság tanulás- és tanulóközpontúság célorientált tananyag önálló tanulás interaktivitás Vö.: Komenczi Bertalan: Didaktika elektromagna? Az e-learning virtuális valóságai www.oki.hu/cikk.php?kod=2004

AZ ALKALMAZÁS METODIKAI FELTÉTELEI A biztonságos és működőképes technikai feltételek megléte. A tanulási cél megvalósítását támogató szoftver biztosítása. Az alkalmazás módszertani feltételeinek, szervezési és technikai lehetőségeinek szinkronitása. A felhasználók eszköztudása, tanulás-módszertani és médiaismerete. Kaposvári Egyetem dr. Magyar Miklós MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008

A SIKERES TÁVTANULÓK TEVÉKENYSÉGEI A motiváció fenntartása (Miért fontos számunkra a tanulás – a lifelong learning?). A tanulási feltételek biztosítottsága (eszközök, anyagok, használatuk). Időtervezés és megvalósítás. Rendszeresség. A megfelelő tanulási környezet kialakítása. A tanulásképes állapot biztosítása. Személyiség és tevékenységfejlesztés (készségek, kompetenciák). Folyamatos kondicionálás. Kaposvári Egyetem dr. Magyar Miklós

A TANULÓI ÖNÁLLÓ TUDÁSKONSTRUKCIÓ KÉPESSÉGÉNEK MŰKÖDTETÉSI FELTÉTELEI Az alapvető kognitív és perszonális kompetenciák megfelelő szintű fejlettsége; Kialakult metakognitív képességek, amelyek hatékony tanulási stratégiák alkalmazását teszik lehetővé; A tanulásban való érdekeltség és a tananyag iránti érdeklődés. Az informatikai kompetencia és a média-kompetencia megfelelő szintű fejlettsége. Vö.: Komenczi Bertalan i.m. Kaposvári Egyetem dr. Magyar Miklós MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008

AZ ANDRAGÓGUSKÉPZÉS LEHETŐSÉGEI Tanulásmódszertan Informatikai alapok és alkalmazások Kommunikáció elmélete és gyakorlata Médiaismeret A felnőttképzés módszertana és eszközrendszere Távoktatás – E-learning Közösségfejlesztés Kulturális kommunikáció A mai magyar média világa. Regionális és helyi média Távoktatás fakultáció (MA előzetes): ICT – Multimédia, Távoktatás módszertana Kreatív Műhely 1., 2. Nyitott képzési laboratórium

AZ EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ TANULÁS „NÉGY ALAPPILLÉRE” MEGTANULNI MÁSOKKAL EGYÜTT ÉLNI MEGTANULNI MEGISMERNI TANULÁS MEGTANULNI ÉRTÉKEK SZERINT ÉLNI MEGTANULNI ALKOTNI MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008

MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008 KÉRDÉSEK MŰKÖDIK-E A MINTA ÉS ÉRTÉKKÖZVETÍTÉS A KÉPZÉSEKBEN? INFORMATIKAI ÉS MÉDIAKOMPETENCIA? KÉSIK A VALÓDI PARADIGMAVÁLTÁS. BIZTOSÍTHATÓ-E AZ ANDRAGÓGUSKÉPZÉSBEN A KOMPETENCIÁK FEJLESZTÉSE? IGEN. NEM. HOGYAN? SZEREPDOMINANCIA.TANULÁSI SZOCIALIZÁCIÓ. EGYÉB AKADÁLYOK? DEMOKRATIKUS KULTÚRA. ESZKÖZTUDÁS, ÖNÁLLÓ TANULÁST SEGÍTŐ ELEKTRONIKUS TANANYAG, SZERZŐI JOG STB? Kaposvári Egyetem dr. Magyar Miklós MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008

MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET. banfaibetti@t-online.hu VÁROM KÉRDÉSEIKET. Kaposvári Egyetem dr. Magyar Miklós MULTIMÉDIA AZ OKTATÁSBAN 2008