Elemzés a 2013. évi költségvetési törvényjavaslatról 2012. július 5.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A statisztika rejtelmei
Advertisements

„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK Karvalits Ferenc november Makrogazdasági kilátások - Karvalits Ferenc.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS március Virág Barnabás Március 29.
Egészségügyben kialakult gazdasági helyzet. Problémák • 1. Előző évhez képest - 44,6 milliárd ft • 2. Első félévben időarányost jóval meghaladó pénzkiáramlás.
Az államháztartási hiány és az államadósság 7. gyakorlat
Göd Város 2011 évi költségvetésének elemzése és alternatívái.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
HELYZETKÉP AZ ÁLLAMHÁZTARTÁS KÖZÉPTÁVÚ POZÍCIÓJÁRÓL: HIÁNY ÉS ADÓSSÁG ( ) Simor András ÁSZ konferencia május 15.
Jelentés az infláció alakulásáról február 23. Szakértői bemutató Közgazdasági főosztály.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS március Virág Barnabás Március 30.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
Gazdaságpolitikai kilátások és kihívások 2009 Hamecz István.
Helyzetértékelés és kérdésfelvetések dr. Oszkó Péter november 14.
Külső adósság – Kockázatok és mellékhatások… Antal Judit MNB, Pénzügyi elemzések 2006 február 28. MNB-klub.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató MNB.
Horgony 2013 Simor András december A növekedéshez kiszámíthatóság és stabilitás kell Horgony 2013 – Simor András Ahová tartozni szeretnénk:
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
Inflációs Jelentés november Kovács Mihály András.
Antal Judit Elemzés az államháztartásról
Az inflációs célkövetés tapasztalatai Magyarországon
Jegybanki eredmény Magyar Nemzeti Bank,
Külső egyensúlyi folyamatok a revízió tükrében Antal Judit Pénzügyi elemzések 2009 Szeptember 30.
Inflációs Jelentés február elemzői fórum Kovács Mihály András.
ELEMZÉS AZ ÁLLAMHÁZTARTÁSRÓL
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS június Virág Barnabás Június 28.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS június Virág Barnabás Június 22.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
Fekete bárány vagy sötét ló? Fiskális sebezhetőségünk regionális összehasonlításban* Gereben Áron, igazgató Magyar Nemzeti Bank, Pénzügyi Elemzések
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A globalizáció hatása a nemzeti számlarendszerre KSH, szeptember 22.
Jövedelmek és államháztartási kiadások Magyarországon Jövedelmek és államháztartási kiadások Magyarországon június 10 Palócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
1 Jelentés a pénzügyi stabilitásról április.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
Kibontakozás helyett gazdasági káosz Az Orbán-kormány gazdaságpolitikájának csődje.
Az MNB feladata és eszközei május Az előadás menete célok és feladatok az inflációs célkövetés rendszere transzmissziós csatornák a monetáris.
ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap:
Államadósság és állampapírpiac
Az államháztartási hiány csökkentésének hatásai Hamecz István igazgató A Közgazdasági és Monetáris Politikai szakterület vezetője.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Gazdasági és pénzügyi kilátások Auth Henrik MNB alelnöke február 2.
Fizetési mérleg jelentés
Makrogazdasági kilátások, december Magyar Nemzeti Bank Pellényi Gábor december 18.
A kormány finanszírozási mozgástere 2010-ben. 2 Fő kérdések: 1.Nettó kibocsátás 2010, tények és tervek 2.A nemzetközi hitelcsomag szerepe a finanszírozásban.
Makrogazdasági kilátások Inflációs Jelentés június
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés – szeptember Magyar Nemzeti Bank Gábriel Péter, igazgató szeptember 24.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés – december
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés – június
A konvergencia kritériumok teljesülése az euro-zónán kívül
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés – március
Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben Dr
Fizetési mérleg jelentés április
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

Elemzés a évi költségvetési törvényjavaslatról július 5.

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. Teljesíthetők-e a kiadási és bevételi előirányzatok, illetve ezek eredőjeként a törvényjavaslatba foglalt egyenlegcél? Főbb vizsgált kérdések: Kormányzati szektor várható hiánya Előrejelzésünk és az előirányzat közötti eltérés okai Fő kockázatok Törvényjavaslat jogszabályi megfelelősége Június 25-ig terjedő időszak információit dolgoztuk fel A június 28-i bejelentések hatását nem tartalmazza Elemzésünk célja, tartalma

3 Az elemzés fő üzenetei Elemzés a évi költségvetési törvényjavaslatról 2013-ban 2,8 százalékos GDP-arányos hiány alakulhat ki, amit az Országvédelmi Alap törlése a GDP 2,4 százalékára mérsékelhet. Így azonban nincs érdemi szabad tartalék a költségvetésben. A különbség döntő része abból származik, hogy kedvezőtlenebbnek látjuk a makrogazdasági kilátásokat. A kormányzati intézkedések hatásának eltérő megítélése csak csekély mértékben növeli a hiányt ben csökkenhet az államadósság, tehát teljesül az adósságszabály. A törvényjavaslat megalapozottságát csökkenti és a kockázatokat növeli, hogy a megalapozó jogszabályok egy részének nem ismert a végleges tartalma. A törvényjavaslat benyújtását követő – elemzésünkben még figyelembe nem vett – intézkedések magasabb hiány kialakulását teszik valószínűvé.

4 Elemzés a évi költségvetési törvényjavaslatról Az államháztartás ESA-egyenlege (a GDP százalékában)

A kormányzati szektor évi ESA-egyenlege 5 2,8 százalékos GDP-arányos ESA-hiányt várunk, ami 0,6 százalékponttal magasabb a kormányzati hiánycélnál. A költségvetés a GDP 0,3 százalékának megfelelő összegben tartalmaz szabad tartalékokat (Országvédelmi Alap). A szabad tartalékok zárolásával 2,4 százalékos hiányt látunk elérhetőnek, ami mindössze a GDP 0,2 százalékával magasabb a célnál. Így nem maradna további szabadon felhasználható tartalék. Elemzés a évi költségvetési törvényjavaslatról a GDP százalékában

Előrejelzésünk és a törvényjavaslat közötti eltérés okai 6 A különbség legnagyobb része a makrogazdasági kilátások eltérő becsléséből származik, ami már a évi bázisban is érződik. A hiánycsökkentő intézkedések döntő része a kormányzati tervvel összhangban szerepel előrejelzésünkben, számottevő eltérés csak néhány intézkedésnél van. e-útdíj (-), egészségügy (-) megváltozott munkaképességűek ellátása (+) Elemzés a évi költségvetési törvényjavaslatról Tartalékok zárolása nélkül, a GDP százalékában

7 Elemzés a évi költségvetési törvényjavaslatról 2013-as makrogazdasági előrejelzések * összes alkalmazott (részmunkaidősökkel együtt) (százalékos változás)

8 Főbb eltérések az előirányzattól - bevételek Elemzés a évi költségvetési törvényjavaslatról A főbb adónemekből összesen a GDP 0,6 százalékával alacsonyabb bevételre számítunk. Ez szinte teljes egészében a makrogazdasági pálya miatt alacsonyabb adóalapokból ered (beleértve a 2012-es bázishatást). Alacsonyabbra becsüljük az elektronikus útdíjból elérhető nettó bevételt Kisebb bruttó bevétellel számolunk, és figyelembe vesszük az új rendszer működtetési költségeit. A tranzakciós illeték esetében csak technikai feltevésként fogadtuk el a tervezett bevételi összeget – még a módosító indítvány benyújtása előtt.

9 Főbb eltérések az előirányzattól - kiadások Elemzés a évi költségvetési törvényjavaslatról Gyógyszerkassza A gyógyszertámogatás 2012-höz képest mintegy 80 milliárd forinttal csökkenne, amit nem tartunk megvalósíthatónak, de a különbséget részben fedezik a gyártói befizetések (29 milliárd forint hiánynövelő hatás). Gyógyító megelőző ellátások Úgy látjuk, hogy a évi ágazati béremelés fedezete ténylegesen nem biztosított a költségvetésben (30 milliárd forint többletkiadás). Nyugellátások Alacsonyabb kiadások is elképzelhetőek a rokkantsági ellátásban részesülők számának csökkenése esetén (29 milliárd forint megtakarítás). Kamatkiadások IMF/EU megállapodás feltételezése következtében 30 milliárd forinttal alacsonyabb nettó kiadás. Költségvetési szervek és fejezetek kiadásai Reálértéken (összehasonlítható szerkezetben) 3 százalékos emelkedés.

10 Elemzés a évi költségvetési törvényjavaslatról Csökkenő bruttó államadósság

11 Az államadósság alakulása Elemzés a évi költségvetési törvényjavaslatról Változatlan árfolyam számolva (299 forint/euro) Három okra vezethető vissza az adósság lassabb csökkenése: Pénzforgalmi hiány eltérése (a szabad tartalék törlését feltételezve) A Diákhitel II. adósságnövelő hatása Az alacsonyabb nominális GDP-növekedés (a GDP 0,3 százaléka). A rendelkezésre álló finanszírozási tartalékok (forint- és devizabetétek) felhasználásával gyorsabb adósságcsökkenés is elérhető

12 A törvényjavaslat jogszabályi megfelelősége és törvényi megalapozottsága Elemzés a évi költségvetési törvényjavaslatról A törvényjavaslat jelenlegi állapotában megfelel az adósságszabálynak Mind a törvényjavaslat, mind saját prognózisunk szerint teljesíthető az Alaptörvény által előírt adósságcsökkenés. Számításaink szerint a GDP 2,9 százalékáig felel meg a hiány a szabálynak. A stabilitási törvénynek való megfeleléshez el kell érni a hiánycélt 2016-ig átmeneti szabályként a 2011-es konvergencia programot kell teljesíteni, ami alappályánk szerint nem áll fenn. Hasonlóan más évekhez a törvényi megalapozottság nem teljes Több törvény és kormányrendelet nem került még elfogadásra Leghangsúlyosabb a tranzakciós illeték Nem ismert a benyújtás utáni bejelentések pontos tartalma

13 Fő kockázatok Elemzés a évi költségvetési törvényjavaslatról Az Országvédelmi Alap törlése szükséges a hiánycél megközelítéséhez, így a törvényjavaslat nem tartalmaz valós szabad tartalékokat. Összességében a magasabb hiány felé mutató kockázatok: Az EU/IMF megállapodás esetleges elmaradása (-) Európai Bíróság eljárása a távközlési különadóval kapcsolatban (-) Elektronikus útdíj bevezetésének késlekedése (-) Gyógyszerkassza és gyógyító megelőző ellátások (-) Önkormányzati feladatok és források átcsoportosítása (+/-) Jövedéki adóbevételek (+/-) Törvényjavaslat benyújtása után bejelentett változások: A tranzakciós illetékre vonatkozó törvényjavaslat szabályainak elfogadott módosítása Bejelentett adó- és járulékcsökkentés

14 A költségvetés benyújtását követően bejelentett intézkedések Elemzés a évi költségvetési törvényjavaslatról Tranzakciós illeték A hiánycsökkentő hatás alacsonyabb lehet és részben átmenetinek bizonyulhat. Növekedés-ösztönző és munkahelyteremtő csomag Alapvetően a munkához köthető adó- és járulékterhek csökkentése. A költségvetési hatás becslésére a részletek ismeretében kerülhet sor. A költségvetés nem tartalmaz fedezetet arra, hogy változatlan hiánycél mellett végre lehessen hajtani az adócsökkentést.

15 A pénzügyi tranzakciós illeték - kérdőjelek Elemzés a évi költségvetési törvényjavaslatról Technikai feltevés: a hiánycsökkentő hatás eléri a tervezett 283 milliárd forintot Ugyanakkor a tranzakciós illetékkel kapcsolatban június 28-án benyújtott törvénymódosító javaslat változatlan formában történő elfogadása a hiánycsökkentő hatás alacsonyabb lehet és részben átmenetinek bizonyulhat. A módosító javaslat alapján végzett számításaink szerint a tranzakciós illetékből kb. 290 milliárd forint bevétel keletkezhet. Ebből 90 milliárd forint a magánszektort, 100 milliárd forint a Magyar Nemzeti Bankot, további 100 milliárd forint a Magyar Államkincstárt terheli. A törvénymódosító javaslat azonban több helyen nem egyértelmű, ezért becslésünket jelentős bizonytalanság övezi.

16 A pénzügyi tranzakciós illeték – magánszektor Elemzés a évi költségvetési törvényjavaslatról A magánszektort terhelő adó javasolt paraméterezése: az illetékteher abszolút összege relatíve alacsony (6000 forintos korlát); az „érzékeny” tranzakciók nem adókötelesek (értékpapír tranzakciók, vállalat cash pool-ok). Így a legtöbb gazdasági szereplőnek nem éri meg pénzforgalmi szokásain változtatni. Ezért 90 milliárd forintnyi bevétel nagy biztonsággal befolyhat, és nem számolunk olyan hatásokkal, amelyek akár növekedési, akár pénzügyi stabilitási szempontból kockázatot jelentenek.

17 A pénzügyi tranzakciós illeték - jegybank Elemzés a évi költségvetési törvényjavaslatról Az MNB a kéthetes kötvény és egynapos betét tranzakciók után lesz köteles illetéket fizetni A jegybank nem képes a veszteségét áthárítani a piaci szereplőkre, mivel az csak a pénzügyi stabilitási kockázatok növelése, illetve a monetáris kondíciók olyan mértékű lazítása mellett lenne elképzelhető, amelyekkel az inflációs cél elérése veszélybe kerülne (250 bp kamatcsökkentés). Így a többletteher a jegybank várható veszteségét növelheti, amit az állam 2014-ben köteles megtéríteni. Az MNB-től származó illeték csak átmenetileg csökkenti a hiányt, azaz 2014-től 100 milliárd forintos „lyuk” keletkezhet a költségvetésben.

18 A pénzügyi tranzakciós illeték - Kincstár Elemzés a évi költségvetési törvényjavaslatról A Kincstár az általa vezetett számlákhoz kapcsolódó tranzakciók után lesz köteles illetéket fizetni. A Kincstárnál keletkező veszteség az államháztartási hiány része. Az illetéket a MÁK várhatóan legalább részben áthárítja, ami az államháztartási szereplők kiadását növelheti. A hiányra gyakorolt hatás attól függ, hogy az egyes szereplők mennyiben képesek a növekvő terhekhez alkalmazkodni. A Kincstártól várt adóbevétel nettó hiánycsökkentő hatása érdemben elmaradhat a tervezettől.

19 Az elemzés fő üzenetei Elemzés a évi költségvetési törvényjavaslatról 2013-ban 2,8 százalékos GDP-arányos hiány alakulhat ki, amit az Országvédelmi Alap törlése a GDP 2,4 százalékára mérsékelhet. Így azonban nincs érdemi szabad tartalék a költségvetésben. A különbség döntő része abból származik, hogy kedvezőtlenebbnek látjuk a makrogazdasági kilátásokat. A kormányzati intézkedések hatásának eltérő megítélése csak csekély mértékben növeli a hiányt ben csökkenhet az államadósság, tehát teljesül az adósságszabály. A törvényjavaslat megalapozottságát csökkenti és a kockázatokat növeli, hogy a megalapozó jogszabályok egy részének nem ismert a végleges tartalma. A törvényjavaslat benyújtását követő – elemzésünkben még figyelembe nem vett – intézkedések magasabb hiány kialakulását teszik valószínűvé.

Köszönöm a figyelmet!