Fejezetek a felügyelés történetéből Balogh László, alelnök PSZÁF 2010. december 16. 1 Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A statisztika rejtelmei
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Humán rendszerek, közszféra
A tőzsdei bevezetés felügyeleti szempontjai
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
A pénzügyi felügyelés fő irányai a biztosítási szektorban. A jövő szabályozási kérdései és irányai Dr. Banyár József Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
A befektetési bank helye a bankrendszerben
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
EU alapismeretek E-Learning.
Baranya Megyei Önkormányzat
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
A Szolvencia II. csoport vonatkozásai
Az MNB tőkepiaci felügyelete és prioritásai
MNB – Felügyeleti integráció
MNB felügyeleti integráció
Biztosítók irányítási rendszere
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
Fekete Imréné KKB tag A közfelügyeleti rendszer súlypontjai Cegléd, július 6 1.
Pénzügyi szervezetek felügyelete a válság időszakában XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Budapest, szeptember 3. Farkas Ádám PSZÁF Felügyeleti.
Az EU és Kelet-Közép-Európa. Kezdetek Visszatérés Európába? rendszer váltások Közép- Európában Első reakció: –EBRD (1989. július Párizs)-G7 csúcs.
EU II..
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
A bankszabályozás kihívásai és változásai a pénzügyi-gazdasági válság hatására Mérő Katalin.
Összehasonlító gazdaságtan
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
Hatósági és civil fogyasztóvédelmi feladatok, merre tovább fogyasztóvédelem? Dr. Baranovszky György Gödöllő, április 22.
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
A járási rendszer megújítása
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
TÖRÖKORSZÁG ÉS AZ EURÓPAI UNIÓ Készítette: Harcsa Henrietta.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
Munkahelyi egészség és biztonság
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Vasútszabályozási Osztály
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Horváth J. Ferenc elnök Magyar Energia Hivatal Jubileumi Szakmai nap szeptember 16. A VEZETÉKES ENERGIAIPAR SZABÁLYOZÁSÁNAK 10 ÉVES TAPASZTALATAI,
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Stabilitás és bizalom – az MNB biztosításfelügyelési stratégiája és módszerei Kisgergely Kornél – Pénzügyi szervezetek felügyeletéért felelős ügyvezető.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
A pénzügyi intézményrendszer 2004 közepén Dr. Nyers Rezső a Magyar Bankszövetség főtitkára Budapest, november 24.
1 A fogyasztóvédelem magyarországi helyzete és gyakorlata, a fejlesztés lehetséges irányai Budapest, Dr. Horváth Sándor Főosztályvezető Ifjúsági,
A járási rendszer megújítása
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Európai pénzügyi intézményrendszer
Minisztériumok, központi közigazgatás
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Előadás másolata:

Fejezetek a felügyelés történetéből Balogh László, alelnök PSZÁF december Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete

ELŐZMÉNYEK:  Két szintű bankrendszer megteremtése (1987. január 1.)  Biztosítói monopol helyzet megszüntetése (1986)  Az értékpapír kibocsájtás csírái (vállalati kötvények – ÁFB – 1980-as évek elejétől)  A PM-ben létrejön:  az Állami Bankfelügyelet – első fokú államigazgatási szervként  az Állami Biztosításfelügyelet - első fokú államigazgatási szervként  Az ezekről szóló MT rendelet még 1-1 oldal… 2 Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete

Bankfelügyelés szabályozási kezdetei:  szeptemberétől egyszerű prudenciális szabályok (PM rendelet):  Likvid eszközök aránya  Nagykockázati limit  Lejárati összhang  Vezető állásúakra vonatkozó előírások  Felügyeleti díj fizetés (évi kamat- és jutalékbevétel 1 ezreléke!) 3 Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete

 1990: Értékpapír törvény  Létrejön az Állami Értékpapír Felügyelet (önállóan)  Megteremtődik az értékpapírok nyilvános forgalomba hozatalának feltételrendszere  Megalakul a Tőzsde  40 év után az első vállalati részvények nyilvános kibocsátása ….(IBUSZ)  A kisbefektetők ismerkedése a részvényekkel 4 Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete

Állami Bankfelügyelet PM-ben Államigazgatási szerv Döntései fellebbezhetőek másodfokon Állami Biztosításfelügyelet PM-ben Államigazgatási szerv Döntései fellebbezhetőek másodfokon Állami Értékpapír Felügyelet Önálló Államigazgatási szerv Döntései nem fellebbezhetőek, csak bíróság előtt támadhatóak meg 5 Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete

pénzintézeti törvény  átfogó pénzintézeti törvény (alapvető, részletezett prudenciális szabályok) Állami Bankfelügyelet  Önálló Állami Bankfelügyelet - PM-en kívülre kerül  Bankfelügyeleti Bizottság irányítja (9 tagú, tárcanélküli miniszter vezeti)  Jogosult bankfelügyeleti rendelkezés kiadására  Jogosult bankfelügyeleti rendelkezés kiadására (1996-ig)  : hitelkonszolidáció, adóskonszolidáció, bankkonszolidáció  1995: Bankprivatizációs folyamat kezdete  Megkezdődik a bankrendszer, biztosítási rendszer nemzetköziesedése  Bankfelügyelet aktivizálódik, de passzív marad nemzetközi színtéren  A másik két felügyelet már fokozatosan bekapcsolódik a nemzetközi felügyeletközi együttműködésbe 6 Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete

1993: törvény az önkéntes pénztárakról1994: Pénztárfelügyelet létrejötteImmár 4 felügyelet a pénzügyi szektorban!1996: Átfogó biztosítási törvény 1996: forint konvertibilitás létrejötte, új törvény a devizaliberalizációról 1996: Magyarország az OECD tagjává válik (Csehországgal és Lengyelországgal együtt) – folyó- és tőkeműveletek liberalizálása A hazai pénzügyi szektor fokozatos nyitása a nemzetközi piacok irányába, a nemzetközi verseny fokozatos megjelenése Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 7

 Egyes pénzügyi szolgáltatások fokozatos, 1999-ig tartó liberalizációja az OECD térségre vonatkozóan, fiókalapítás lehetővé tétele (szigorú feltételek mellett)  Biztosítási szolgáltatások liberalizációja  Ezekkel a lépésekkel előkészületek az EU integrációra – EU csatlakozási kérelem 1999  A hazai pénzügyi tevékenység és intézményrendszer fokozatos beágyazódása a globális folyamatokba  A felügyelés (főként a bankszektorban) nem követte a szektor nemzetköziesedését - félelem a fiókosodástól Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 8

1997. január 1: Új hitelintézeti törvény – az univerzális bankok működésének lehetővé tétele A Bankfelügyelet és az Értékpapírpiaci Felügyelet összeolvad Létrejön az Állami Pénz- és Tőkepiaci Felügyelet (ÁPTF) A Bankfelügyeleti Bizottság megszűnik Felügyeleti rendelkezési jog megszűnik Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 9

10 Állami Pénz- és Tőkepiaci Felügyelet Államigazgatási szerv Döntései már csak bíróságon támadhatóak meg Egy fedél alatt, de szektorális integráció nem történik Állami Biztosításfelügyelet PM-ben Elsőfokú államigazgatási szerv Döntései fellebbezhetőek másodfokon Állami Pénztárfelügyelet Elsőfokú államigazgatási szerv Döntései fellebbezhetőek másodfokon

1998: Dél-kelet ázsiai pénzügyi válság1999: Orosz pénzügyi válság1999: az euro bevezetése számlapénzként 11 országban A kockázatok, tranzakciók egyre inkább átlépik a szektorális és földrajzi határokat Megjelenik és terjed az integrált pénzügyi felügyeleti modell (Dánia, Norvégia, Svédország, UK) Az EU szabályozás hatása egyre erősebb pénzügyi szabályozásunkra – harmonizációs folyamat kezdete Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 11

A magyar pénzügyi piacot egyre inkább a szektorokon átnyúló pénzügyi csoportok dominálják A magyar hitelintézeti- és biztosítási szektor meghatározó része külföldi tulajdonosok által kontrollált Megkezdődnek a csatlakozási tárgyalások az EU-val A felügyeleti struktúra inhomogén és fragmentált, eltérő a jogi státuszuk, divergens a célrendszerük, egymással együttműködésük minimális Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 12

A csoportok aránya a pénzügyi szektorban (%) 79,181,883,2 Éves növekedésük(%) n.a18,320,4 A pénzügyi csoportok száma 2120 Hozzájuk tartozó pénzügyi vállalkozások száma Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 13

FSAP A megalakulás pillanatában FSAP (IMF-WB) kísérleti átvilágítás – ajánlások a nemzetközi felügyeleti normák eléréséhez Funkcionális felépítés Felügyeleti módszerek harmonizálása, de nem uniformizálása!A felügyelet nemzetközi áramlatokba való érdemi bekapcsolása Kétoldalú MoU-k létrehozása partnerfelügyeletekkel; legyen párbeszéd az anya felügyeletekkel! Felügyeleti adatok nemzetközi szakmai átadása hazai jogi feltételeinek megteremtése Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 14

 A konszolidált felügyelés alapjainak megteremtése  Egységes felügyeleti módszertan kialakítása  A kockázatalapú felügyelés alapjainak kialakítása  A kockázatok meghatározása: bottom up (felügyelők, monitoring) és top down (elemzés) alapon  A vizsgálatok mélységének, szélességének és súlyponjainak előzetes meghatározása  A pénzügyi joganyag harmonizálásának kezdeményezése  Felügyeleti szakmai ajánlások rendszerének kialakítása Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 15

 A felügyeleti önállóság és függetlenség számos elemének biztosítása,  Működési  Gazdálkodási  Személyi  Szabályozási  Több nekifutás a rendelkezési jog biztosításához, az a politika falába ütközik (2/3)  Nemzetközi kapcsolatrendszer kiépítése – kétoldalú együttműködési megállapodások  Érdemi szakmai párbeszéd, konzultációk folytatása külföldi társfelügyeletekkel, ezek fokozatos beépülése a napi felügyelésbe – nemzetközi beágyazottság  Bázeli Bankfelügyeleti Bizottság, IOSCO, IAIS, EU munkakapcsolat, Integrált felügyeletek csoportosulása Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 16

 A konszolidált (csoportszintű) felügyelés követelménye  A hazai csoportok konszolidált felügyelése értelmezhetetlen nemzetközi együttműködés nélkül – csoportok zömének székhelye külföldön  Újabb felügyeletek integrálódnak Európában: Ausztria  Észtország, Belgium, Németország, Írország, Ausztria, Hollandia, stb. ..és a világban:  Korea, Japán,  Felkészülés az EU csatlakozásra – Peer Review  A teljes EU jogharmonizáció megkezdése a csatlakozás előkészítéseként Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 17

 Bekapcsolódás a Lámfalussy Bizottságok munkájába  3L3 Bizottságok:  CEBS  CESR  CEIOPS  3L3 ajánlások, iránymutatások, irányelvek kidolgozása, beépítése a hazai felügyelési gyakorlatba,  a magyar tapasztalatok megosztása a 3L3 bizottságokban Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 18

 2003: PSZÁF: erős, követelmények szerinti függetlenség  Politikai indíttatások - túl szenzitív felügyeleti vizsgálatok?  A felügyelet vezetőjét a törvény védi, elmozdítása egyszerű eszközökkel nem lehetséges  A PSZÁF törvény átszabása – Lex Szász  Alkotmányossági kifogások, AB részben helyt ad  Erős EKB kifogás (még EU-n kívül vagyunk) +(OECD, EU Bizottság) – ignorálva  Az EU tagságunk 8. napján az új PSZÁF trv. lép életbe  Jelentős visszalépés a korábbi intézményi önállósághoz képest, az intézmény és a jogkörök tudatos gyengítése Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 19

 A Felügyeleti Tanács és a Hivatal szétválasztása  A policy-alakítás és az operatív működés elkülönítése  Tisztázatlan határvonalak, jogkörök elvonása  Később számos működési zavar forrása  Még a függetlenség látszatát is kerüli a törvény  Erős alárendeltség a Pénzügyminisztériumnak  Negyedéves jelentéstételi kötelezettség a PM-nek – a miniszter jogosult a felügyelet működési hiányosságainak kijavítására felszólítani  A PSZÁF SZMSZ módosítását is a miniszternek kell jóváhagynia  Később: kormányhivatali státusz Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 20

 Helyszíni vizsgálatok megszüntetése nem- helyszíni vizsgálatának  A kockázatok követésének, a felügyelés nem- helyszíni vizsgálatának majdnem kizárólagossá tétele  Erős igazodás a kormányzati és az iparági elvárásokhoz, követelményekhez  Kettős szorításban: „government and industry capture”  Az erős kormányzati gyámság miatt a szükséges felügyeleti lépések késlekedése, elmaradása vagy bizonytalan jellege  Az önállóság gyengítése = a felelősség gyengítésével És jön a válság … és az IMF Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 21

 Kettős irányítás nem hatékony, ki kell iktatni  A felügyeleti függetlenség erősen sérült – helyreállítása szükséges (autonóm szervezet)  Súlyos hiba a helyszíni vizsgálatok kiiktatása, vissza kell azokat állítani  A 8 legnagyobb bankcsoport gyorsított, ütemezett átfogó (helyszíni vizsgálatot is involváló) vizsgálata egy év alatt Pénzügyi Stabilitási Tanács  A makroprudenciális és mikroprudenciális megközelítés erős intézményesített összehangolása – Pénzügyi Stabilitási Tanács  Rendeletalkotási jog megteremtése a PSZÁF számára január 1-től már új PSZÁF törvény – válaszkísérlet az IMF kritikákra és szempontokra (a rendelkezési jog azonban hiányzik) – visszatérés a 2003-as alapokhoz Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 22

2011. január 1 – új korszak kezdete itthon és Európában  Új PSZÁF törvény  Alkotmányos intézmény  Rendeletalkotási joggal  Erős függetlenség  Pénzügyi Felügyeletek Európai Rendszere (  Pénzügyi Felügyeletek Európai Rendszere (ESFS), az Központi Bankok Európai Rendszere mintájára  Az Európai Felügyeleti Hatóságok (ESAs)  EBA  ESMA  EIOPA  Nemzeti felügyeleti hatóságok A felügyeleti integráció újabb fokozata európai szinten!  ESRB (Európai Rendszerkockázati Tanács) – makroprudenciális funkció Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 23

 Szabályozói jog: tartalommal való megtöltése  A törvényben meghatározott tárgykörökben  Egyeztetési, konzultációs kötelezettség  Supervisorból regulator - összhang  Fogyasztóvédelmi szerepkör növekedése  Bizalom helyreállítása elengedhetetlen, a szektor érdeke is  Transzparencia, kiszámíthatóság növelése  Szabályozási kezdeményezések  Pénzügyi kultúra  Együttműködés a civil szervezetekkel: országos lefedettségű tanácsadói, tájékoztató hálózat  Békéltető Testület – vitás helyzetek gyors, hatékony, alacsony költségű, pártatlan rendezése Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 24

 Bekapcsolódás az Európai Felügyeletek munkájába, a PSZÁF megfelelő pozicionálása  EU magyar elnökség – aktív szerepvállalás  Az európai jogalkotási folyamatban (NGM-mel)  Az ESA-k létrehozatalában és beindításában  Az EU-n belül a régió felügyeleteivel való szorosabb szakmai együttműködés kialakítása  a host ország érdekeinek erősebb megjelenítése  a host-host együttműködés erősítése  A piaci szereplőkkel való párbeszéd, konzultációs szerep erősítése  Solvencia2, Basel3, CRD4, QIS5 – nemzetközi szabályozási kihívások Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 25

 20 év alatt a fejlődés trendvonala felrajzolható, kisebb-nagyobb törésekkel és itt-ott késedelemmel  3 fő fejlődési vonal:  Fokozatos intézményi függetlenedés,  Intézményi integrálódás – konszolidált felügyelet  Fokozatos nemzetköziesedés a felügyelésben  A szűken vett (hagyományos) prudenciális felügyelés fokozatosan tágul - kiegészül: fogyasztóvédelem, IT felügyelés, AML, belső modellek validációja stb.  A compliance típusú felügyelés folyamatosan elmozdul a kockázatalapú, proaktív felügyelés felé Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 26

Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 27