A MÁV Pályavasúti Üzletág EU-konform szervezete és szolgáltatásai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A vasúti szabályozás változásai: az „új” vasúti törvény előkészítése
Advertisements

Információcsere a vasúti járművek karbantartása során
Infrastruktúrafejlesztés a magyar-szlovén határszakaszon
Az NSR-rendszer tervezett fejlesztései Magyarországon
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
Támop / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Idegen nyelvű kompetenciák fejlesztése Nagy Zoltán, MBA Katedra Nyelviskola.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Vasúti számviteli információrendszer
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
általános vezérigazgató-helyettes
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
Tóthné Temesi Kinga Szombathely,
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
A tételek eljuttatása az iskolákba
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
VPOP Jövedéki Igazgatóság
A HULLADÉKKÁ VÁLT GÉPJÁRMŰVEK KEZELÉSE AZ ALCUFER KFT.-NÉL
NYITOTT KAPUK október 22. SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM GYŐR
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
A hazai vasúti és vizi közlekedés kapcsolódási pontjai
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
A Magyar Vasúti Hivatal tevékenységének bemutatása dr. Szmodis Jenő Jogi szakértő október 25.
Közlekedésbiztonsági ellenőrzések tapasztalatai Hunyadi István Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság Közlekedési Alágazatok Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletág
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
szakmérnök hallgatók számára
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Készítette: Tóth Barnabás GYSEV Kontrolling
A magyar vasút korszerűsítése, a tranzit forgalom fejlesztése,
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Magyar Államvasutak Rt.
A magyar gazdaság- és közlekedéspolitika helyzete és fejlesztése
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Vasútszabályozási Osztály
Európai vasúti körkép hatósági szemmel
Magyarország fő közúti, vasúti, vízi, légi szállítási vonalai
Vasútfejlesztési tervek a két világháború között Magyarországon
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI TANÁCS RENDKÍVÜLI ÜLÉS Sopron
A gyorsforgalmi úthálózat bővülése 2003-ról 2006-ra KASSA felé SK A SLO HR YU RO UA V Tornyosnémeti LVOV, KIJEV felé Tisza POZSONY, PRÁGA felé M30.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
Ötlettől a sikerig! A Regionális Fejlesztési Holding Zrt. cégcsoportjának fejlesztési és finanszírozási lehetőségei 1.
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Topográfiai gyakorlatok Magyarország
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Közlekedéstudományi Egyesület A Magyar Közlekedés helyzete az EU-ban Kápolnásnyék Február 27. A vasúti közlekedés szabályozásának súlypontjai és.
„Gyorsabban az Európai Unióba” Sztráda Expressz program Közlekedési Múzeum, április 5.
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Szabó András PQRS Quality Referenc System Zrt. Közlekedéstudományi.
Előadás másolata:

A MÁV Pályavasúti Üzletág EU-konform szervezete és szolgáltatásai Dr. Farkas Gyula SZE 2005. november 18.

Tartalom EU-vasútpolitika Hálózati üzletszabályzat Első vasúti csomag Második vasúti csomag Harmadik vasúti csomag Hálózati üzletszabályzat Vasúti biztonsági keretszabályok

EU-VASÚTPOLITIKA

Európai vasút-liberalizáció

Legfontosabb nemzetközi vasúti fővonalak (AGC) magyarországi szakaszai ŽSR UŽ ŽSR Tornanádaska Hidasnémeti Záhony ŽSR Sátoraljaújhely Rudabánya ŽSR Bánréve Tuzsér Ipolytarnóc Putnok Sajószentpéter E50 Ózd Kazincbarcika Szerencs Vásárosnamény ŽSR Sajóecseg Mezőzombor Nógrádszakál Somoskőújfalu Felsőzsolca E50 100c ŽSR Balassagyarmat Görögszállás Drégelypalánk SALGÓTARJÁN Mátranovák-Homokterenye MISKOLC Mátészalka ÖBB Kisterenye Nyékládháza NYÍREGYHÁZA Kocsord alsó Zajta Rajka Hejőkeresztúr Tiszalök Diósjenő Romhány Mátramindszent EGER Nagykálló ŽSR E50 Ágerdőmajor Csenger Hegyeshalom ŽSR Szob Tiszapalkonya Nyírbátor GySEV/ROeEE Mosonmagyaróvár Gyöngyös Mezőcsát E52 ÖBB E61 E52 Vác E50 Komárom Esztergom Selyp Füzesabony Sopron GYŐR 1 Tokod Dorog Vácrátót Galgamácsa Hatvan Kál-Kápolna Ohat-Pusztakocs Apafa Nyíradony CFR Ágfalva Győrszabadhegy Almásfüzitő Vámosgyörk Harka Aszód Nyírábrány Csorna Tiszafüred Tócóvölgy DEBRECEN Fertőszentmiklós Környe TATABÁNYA BUDA- PEST E50 CFR ÖBB Kisbér E50 Létavértes E56 Sáránd Kőszeg Oroszlány Veszprémvarsány Pusztavám Karcag Mór Lovasberény Tárnok Püspökladány Celldömölk Pápa Dudarbánya Bodajk Újszász E52 Zirc SZOMBATHELY Balinka E52 Cegléd Szajol Nagykereki Porpác Boba SZÉKESFEHÉRVÁR E69 Kisújszállás Hajmáskér Pusztaszabolcs E85 Tiszatenyő Biharkeresztes Börgönd SZOLNOK Csugar Szeghalom Körösnagyharsány CFR ÖBB Zalabér- Batyk Szabadbattyán Mezőtúr Körmend Ukk VESZPRÉM Kunszentmiklós-Tass E56 Szentgotthárd Csajág Lepsény E71 Vésztő KECSKEMÉT Nagylapos Zalaszentgrót Tapolca Siófok Sárbogárd Mezőfalva Kecskemét-alsó Lakitelek Kunszentmárton Zalaszentiván Őriszentpéter Zalalövő Rétszilas Kondoros Békés CFR Keszthely E69 Mezőhídvég Kisszénás Murony SŽ ZALAEGERSZEG Fülöpszállás Balaton-szentgyörgy Fonyód Kiskunfélegyháza BÉKÉSCSABA Gyula Kötegyán Rédics E71 Tamási E56 E69 Paks Kiskőrös Szentes Keszőhidegkút-Gyönk Dunapataj Kétegyháza E85 Orosháza Kalocsa Hódmezővásárhely Lőkösháza Nagykanizsa Dombóvár Kiskunhalas Murakeresztúr Bonyhád Mezőhegyes Somogyszob E691 E71 KAPOSVÁR SZEKSZÁRD CFR SZEGED Újszeged Makó Battonya Gyékényes Godisa Hidas-Bonyhád Bátaszék Kelebia HŽ Nagyatád Komló Baja Röszke 121 HŽ Szentlőrinc PÉCS Baja-Dunapart Bácsalmás Transzeurópai áruszállítási vonal (vastag) Középrigóc Mohács JŽ JŽ Országos és regionális vonal (vékony) Barcs Villány Sellye AGC magyarországi szakaszai Magyarbóly GySEV vonalak Egyes rövidebb szárnyvonalak, helyi-, összekötő és vontatóvágányok, széles- és keskenynyomközű vonalak a térképen nincsenek feltüntetve MÁV Rt. Fejlesztési és Beruházási Főosztály Káldi István 1999. HŽ

magyarországi szakaszai Az AGC vonalakkal egyező legfontosabb nemzetközi kombinált szállítási vonalak AGTC magyarországi szakaszai ŽSR UŽ ŽSR Tornanádaska Hidasnémeti Záhony ŽSR Sátoraljaújhely Rudabánya 94 90 80 ŽSR Bánréve 95 Tuzsér 98 Ipolytarnóc 93 Putnok 92 Sajószentpéter 100 111 Ózd Kazincbarcika Szerencs Vásárosnamény ŽSR 74 78 Sajóecseg 92 Mezőzombor Nógrádszakál 81 Somoskőújfalu Felsőzsolca 100c ŽSR Balassagyarmat 87 80 Görögszállás 116 Drégelypalánk 75 SALGÓTARJÁN Mátranovák-Homokterenye MISKOLC 80 117 Mátészalka 113 ÖBB Kisterenye 83 Nyékládháza NYÍREGYHÁZA Kocsord alsó Zajta Rajka Hejőkeresztúr Tiszalök 113 7 Diósjenő Romhány Mátramindszent EGER 89 Nagykálló 115 114 ŽSR 75 76 78 81 84 80 88 113 113 Ágerdőmajor Csenger Hegyeshalom ŽSR 70 Szob 259 Tiszapalkonya 109 Nyírbátor GySEV/ROeEE Mosonmagyaróvár Gyöngyös 87 Mezőcsát 112 ÖBB 3 Vác 100 110 16 1 Komárom 4 Esztergom 71 77 Selyp 85 80 Füzesabony 117 Sopron 9 GYŐR 1 Tokod Dorog Vácrátót Galgamácsa Hatvan Kál-Kápolna Ohat-Pusztakocs Apafa Nyíradony CFR Ágfalva 258 70 78 8 Almásfüzitő 2 71 80 80 Vámosgyörk 108 Harka 8 Győrszabadhegy 5 1 Aszód Nyírábrány 18 Csorna Tiszafüred 108 Tócóvölgy DEBRECEN Fertőszentmiklós 11 Környe TATABÁNYA BUDA- PEST 80 86 105 CFR ÖBB 10 Kisbér 12 1 82 102 103 100 Létavértes 15 14 13 Sáránd 107 Kőszeg Oroszlány 120 16 13 Veszprémvarsány 5b Pusztavám 250 Karcag 18 Mór 5 Lovasberény Tárnok Püspökladány 106 Celldömölk 10 Pápa 11a Dudarbánya Bodajk Újszász 100 20 20 Zirc 5a 6 30 40 100 120 101 SZOMBATHELY Balinka 150 Cegléd Szajol 100 128 Nagykereki Porpác Boba 11 20 SZÉKESFEHÉRVÁR 100 Kisújszállás 20 Hajmáskér 29 Pusztaszabolcs 142 Tiszatenyő Biharkeresztes 17 25 29 Börgönd SZOLNOK Csugar Szeghalom Körösnagyharsány CFR ÖBB 21 Zalabér- Batyk VESZPRÉM 27 Szabadbattyán 140 130 120 Mezőtúr Körmend Ukk 30 42 Kunszentmiklós-Tass 145 127 127 Szentgotthárd Csajág Lepsény 45 40 Vésztő 21 22 25 24 26 30 KECSKEMÉT Nagylapos Gyoma 25 Zalaszentgrót Tapolca 29 Siófok 49 Sárbogárd Mezőfalva Kecskemét-alsó 146 Lakitelek Kunszentmárton 120 128 25 Zalaszentiván 43 150 125 129 Őriszentpéter Zalalövő Rétszilas 152 140 Kondoros Békés CFR Keszthely 26 30 Mezőhídvég 146 Kisszénás Murony SŽ ZALAEGERSZEG 42 151 Fülöpszállás 145 126 Balaton-szentgyörgy Fonyód Kiskunfélegyháza 130 147 BÉKÉSCSABA 135 Gyula Kötegyán Rédics 23 17 35 40 147 125 Tamási 46 Paks Kiskőrös Szentes 135 Keszőhidegkút-Gyönk 48 Dunapataj Kétegyháza 30 36 153 130 135 Orosháza 155 Kalocsa 150 140 Hódmezővásárhely 125 121 120 Lőkösháza Nagykanizsa 37 Dombóvár 41 Kiskunhalas 130 Murakeresztúr 30 Bonyhád 154 135 Mezőhegyes 125 60 Somogyszob 41 KAPOSVÁR 51 SZEKSZÁRD CFR 40 50 46 SZEGED Újszeged Makó Battonya Gyékényes 41 38 Godisa Hidas-Bonyhád Bátaszék 150 Kelebia 121 HŽ Nagyatád Komló 154 Baja Röszke 136 121 47 64 HŽ 60 304 154 Szentlőrinc 40 PÉCS Baja-Dunapart Bácsalmás Transzeurópai áruszállítási vonal (vastag) Középrigóc Mohács JŽ JŽ 60 65 66 Barcs 62 61 Országos és regionális vonal (vékony) 62 Villány Sellye 65 Magyarbóly GySEV vonalak AGTC vonalak magyarországi szakaszai Egyéb hazai vonalakkal egyező AGTC szakaszok Egyes rövidebb szárnyvonalak, helyi-, összekötő és vontatóvágányok, széles- és keskenynyomközű vonalak a térképen nincsenek feltüntetve MÁV Rt. Fejlesztési és Beruházási Főosztály Káldi István 1999. HŽ

EU vasútpolitika Liberalizációs Piaci erők bevezetésének jótékony hatása, piac kevésbé szabályozott, privatizálás, szabad verseny felgyorsítása Konzervatív Nemzeti vasúti szervezet megőrzése, nagyobb politikai ráhatás, vasutak közötti kooperáció (nem versenyzés)

Az EU Bizottság 1995. évi Zöld Könyve és 1998. évi Fehér Könyve 1995. évi Zöld Könyv: kiemelt feladat az externális szállítási költségek internalizálásának meghatározása 1998. évi Fehér Könyv: infrastruktúra használati díjak = társadalmi határköltségek (deficit?), háromlépcsős folyamat (SMC meghatározása; IM bevételszerkezet meghatározása (+externáliák, adó és díjrendszer értékelése); rendszerek finomítása)

2001. évi Fehér Könyv a közlekedéspolitikáról Átfogó intézkedésegyüttes 2004/49/EK irányelv a vasútbiztonságról 2004/50/EK irányelv az interoperabilitásról 2004/51/EK irányelv a közösségi vasutak fejlesztéséről szóló 91/440/EGK módosítás 881/2004/EK rendelet az ERA létrehozásáról

Első vasúti csomag 2001/12/EK irányelv 2001/13/EK irányelv módosítva 91/440/EGK irányelv 95/18/EK irányelv 95/19/EK irányelv 2001/12/EK irányelv 2001/13/EK irányelv 2001/14/EK irányelv módosítva kicserélve Vasúti Fehér Könyv (revitalizációs stratégia) EU Bizottság Fehér Könyv (közl. infr. díja)

2001/12/EK irányelv a Közösség vasútjainak fejlesztéséről Infrastruktúra-kezelő független az Államtól Infrastruktúra-kezelő független bármely vasúti vállalattól

A függetlenség feltételei Külön eredménykimutatás Külön mérleg Felelősség a saját vagyontárgy és erőforrásai ellenőrzése és felhasználása irányítására Felelősség a saját adminisztrációért Felelősség a saját belső ellenőrzésért (intézkedések, melyekkel biztosítható a kívánt tevékenységek helyes végrehajtása) Üzleti terv készítése (beruházási és pénzügyi programokkal)

A díjszabás és kapacitáselosztás függetlensége Különálló jogi forma Különálló szervezet Különálló döntéshozatali funkció

Új vasúti struktúra Új piac jelenik meg. A vasúti pályakapacitási piac és szállítási piac kettéválik. Új vasúti szabályozó szervezetek jelennek meg.

Pályakapacitási piac szereplői Kínálat Infrastruktúra-kezelő, kapacitás-elosztó és díjmeghatározó szervezet Kereslet Szállítási tevékenységet végző társaságok (személy- és áruszállítás, vontatás)

Új szervezetek Díjmeghatározó és Kapacitás-elosztó Szervezet Engedélyező Hatóság (vasúti pályára való belépés szakmai és pénzügyi feltételeinek ellenőrzése és engedélyezése) Szabályozó Testület (fellebbezési és szabályozó funkciók)

2001/13/EK irányelv A közösségi vasutak biztonságáról, valamint a vasúttársaságok engedélyezéséről

2001/13/EK irányelv Közös engedélyezési rendszer kialakítását célzó intézkedések Engedélyező Hatóság vasúti pályára való belépés szakmai és pénzügyi feltételeinek ellenőrzése és engedélyezése, annak függetlensége Működési engedély kiadásáról, felfüggesztéséről, módosításáról a többi EU tagállam tájékoztatása

2001/14/EK irányelv A vasúti infrastruktúra-kapacitás szétosztásáról, az infrastruktúra használati díjak kiszabásáról és a biztonsági tanúsítványokról

2001/14/EK irányelv Hálózati Üzletszabályzat kidolgozása és közzététele Díjak meghatározása és beszedése IM költség-bevétel egyensúly biztosítása Jogok és kötelezettségek meghatározása OSS rendszer kialakítása

Második vasúti csomag 2004/51/EK irányelv 2004/49/EK irányelv módosítva 91/440/EGK irányelv 95/18/EK irányelv 2001/14/EK irányelv 2004/51/EK irányelv 2004/49/EK irányelv módosítva módosítva

Vasúti piac megfigyelő (monitoring) rendszer (RMMS) Cél: EK irányelvek végrehajtásának nyomon követése, piacfelügyelet támogatása Problémák: a vasutak felelősségi körébe nem tartozik piaci előrejelzés nyújtása, a bizalmas üzleti adatok közlésétől tartózkodnak a vasutak, az információk a különböző piacok vonatkozásában nehezen egységesíthetők, az Európai Bizottság más közlekedési módokat nem kötelez hasonló információk nyilvánosságra hozatalára.

Harmadik vasúti csomag Európai Bizottság 2004 márciusi javaslata Keretszabályok kiegészítése Integrált európai vasúti térség kialakítása Vonatvezetői engedélyek kérdése Vasúti áruszállítás szolgáltatás minősége Utasok jogai Nemzetközi vasúti személyszállítási szolgáltatások piacnyitása (2010?)

2004/51/EK irányelv nemzetközi vasúti áruszállítási szolgáltatásokhoz, TERFN hálózatra 2003. március 15-től nemzetközi vasúti áruszállítási szolgáltatásokhoz, hálózat egészére 2006. január 1-jétől vmennyi vasúti áruszállítási szolgáltatásokhoz a hálózat egészére 2007. január 1-jétől

Jelentés az irányelv végrehajtásáról A Európai Bizottság készíti a tagállamokról Vasúti piac fejlődése, trendek, összes piaci szereplő tevékenysége, piaci részesedése Teljes közlekedési ágazatra és a biztonságra gyakorolt hatás elemzése Ágazati munkafeltételek a tagállamokban Javaslat és ajánlás a további szabályozásra

HÁLÓZATI ÜZLETSZABÁLYZAT

HÁLÓZATI ÜZLETSZABÁLYZAT Az a szabályzat, amely részletesen tartalmazza a díjszabási és kapacitás-elosztási rendszer általános szabályait, határidőit, eljárásait és kritériumait. Továbbá olyan információkat, amelyek lehetővé teszik az infrastruktúra kapacitás igénylését.

A Hálózati Üzletszabályzat fő fejezetei Általános tudnivalók Hozzáférés a hálózathoz Infrastruktúra adatok A pályakapacitás elosztása A vasútvállalatok számára nyújtott szolgáltatások Díjak

1. fejezet: Általános tudnivalók A Hálózati Üzletszabályzat célja Jogi háttér (vasútról szóló törvény; miniszteri rendeletek) Érvényesség, kiadás Kapcsolattartás

2. fejezet: Hozzáférés a hálózathoz Általános hozzáférési feltételek A pályavasút és a vasútvállalat közötti szerződés (Általános szerződési feltételek) A használat és a lemondás szabályai A gördülőállománnyal és a személyzettel kapcsolatos elfogadási eljárás

Hozzáférhet a magyar vasúti infrastruktúrához (1): Az EU csatlakozás előtt: A belföldi székhelyű vasút vagy az általa alapított nemzetközi csoportosulás Nemzetközi szerződés vagy viszonosság esetén külföldi székhelyű vasút

Hozzáférhet a magyar vasúti infrastruktúrához (2): Az EU csatlakozást követően az előbbieken kívül: Nemzetközi kombinált árufuvarozás céljára bármely olyan külföldi vasút, melynek székhelye az EU valamely tagállamában van Tranzitforgalom céljára bármely olyan nemzetközi csoportosulás, amelyet az EU valamely tagállamában bejegyzett vasútvállalat alapított Nemzetközi árufuvarozásra az európai törzshálózatba tartozó vasúti pálya, ill. az ahhoz kapcsolódó vonalakon legfeljebb 50 km távolságig bármely olyan külföldi vasút, amelynek székhelye az EU valamely tagállamában van

A vonalak kategorizálása ŽSR UŽ ŽSR Tornanádaska Hidasnémeti Záhony ŽSR Sátoraljaújhely Eperjeske oh. Rudabánya 94 90 80 274, 400 ŽSR Bánréve 95 Tuzsér 98 Ipolytarnóc 93 Putnok 92 Sajószentpéter 100 111 Ózd Kazincbarcika Szerencs Vásárosnamény ŽSR 74 78 Sajóecseg 92 Mezőzombor Nógrádszakál 81 Somoskőújfalu Felsőzsolca 100c ŽSR Balassagyarmat 87 80 Görögszállás 116 Drégelypalánk 75 SALGÓTARJÁN Mátranovák-Homokterenye MISKOLC 80 117 Mátészalka 113 ÖBB Kisterenye 83 Nyékládháza NYÍREGYHÁZA Kocsord alsó Zajta Hejőkeresztúr Tiszalök 113 7 Rajka Diósjenő Romhány Mátramindszent EGER 89 Nagykálló 115 114 ŽSR 75 76 78 81 84 80 88 113 113 Ágerdőmajor Csenger Hegyeshalom ŽSR 70 Szob 259 Tiszapalkonya 109 Nyírbátor GySEV/ROeEE Mosonmagyaróvár Gyöngyös 87 Mezőcsát 112 ÖBB 3 Vác 100 110 16 1 Komárom 4 Esztergom 71 77 Selyp 85 80 Füzesabony 117 Sopron 9 GYŐR 1 Tokod Dorog Vácrátót Galgamácsa Hatvan Kál-Kápolna Ohat-Pusztakocs Apafa Nyíradony CFR Ágfalva Győrszabadhegy Almásfüzitő 258 2 70 71 78 8 80 80 Vámosgyörk 108 Harka 8 5 1 Aszód Nyírábrány 18 Csorna Tiszafüred 108 Tócóvölgy DEBRECEN Fertőszentmiklós 11 Környe TATABÁNYA BUDA- PEST 80 86 105 CFR ÖBB 10 Kisbér 12 1 82 102 103 100 Létavértes 15 14 13 Sáránd 107 Kőszeg Oroszlány 120 16 13 Veszprémvarsány 5b Pusztavám 250 Karcag 18 Mór 5 Lovasberény Tárnok Püspökladány 106 Celldömölk 10 Pápa 11a Dudarbánya Bodajk Újszász 100 20 20 Zirc 5a 6 30a 40 100 120 101 SZOMBATHELY Balinka 150 Cegléd Szajol 100 128 Nagykereki Porpác Boba 11 20 SZÉKESFEHÉRVÁR 100 Kisújszállás 20 Hajmáskér 29 Pusztaszabolcs 142 Tiszatenyő Biharkeresztes 17 25 29 Börgönd SZOLNOK Csugar Szeghalom Körösnagyharsány CFR ÖBB 21 Zalabér- Batyk VESZPRÉM 27 Szabadbattyán 140 130 120 Mezőtúr Körmend Ukk 30 42 Kunszentmiklós-Tass 145 127 127 Szentgotthárd Csajág Lepsény 45 40 Vésztő 21 22 25 24 26 30 KECSKEMÉT Nagylapos Gyoma 25 Zalaszentgrót Tapolca 29 Siófok 49 Sárbogárd Mezőfalva Kecskemét-alsó 146 Lakitelek Kunszentmárton 120 128 25 Zalaszentiván 43 150 125 129 Őriszentpéter Zalalövő Rétszilas 152 140 Kondoros Békés CFR 26 30 Mezőhídvég 146 Kisszénás Murony SŽ ZALAEGERSZEG 42 151 Fülöpszállás 145 126 Balaton-szentgyörgy Fonyód Kiskunfélegyháza 130 147 BÉKÉSCSABA 135 Gyula Kötegyán Rédics 23 17 35 40 147 125 Tamási 46 Paks Kiskőrös Szentes 135 Keszőhidegkút-Gyönk 48 Dunapataj Kétegyháza 30 36 153 130 135 Orosháza 155 Kalocsa 150 140 Hódmezővásárhely 125 121 120 Lőkösháza Nagykanizsa 37 Dombóvár 41 Kiskunhalas 130 Murakeresztúr 30 Bonyhád 60 Somogyszob 41 KAPOSVÁR 51 SZEKSZÁRD 154 135 Mezőhegyes 125 CFR 40 50 46 SZEGED Újszeged Makó Battonya Gyékényes 41 38 Godisa Hidas-Bonyhád Bátaszék 150 Kelebia 121 HŽ Nagyatád Komló 154 Baja Röszke 136 121 47 64 60 304 154 Transzeurópai áruszállítási vonalak Szentlőrinc 40 PÉCS Baja-Dunapart Bácsalmás Középrigóc Mohács JŽ JŽ Országos törzshálózat 60 65 66 Regionális hálózat Barcs 62 61 62 Villány GySEV vonalak Sellye 65 Magyarbóly Egyes rövidebb szárnyvonalak, helyi-, összekötő és vontatóvágányok, széles- és keskenynyomközű vonalak a térképen nincsenek feltüntetve MÁV Rt. Fejlesztési és Beruházási Főosztály Káldi István 1999. HŽ

Mátranovák-Homokterenye ŽSR Az EU valamely tagállamában székhellyel rendelkező vasút számára hozzáférhető vasútvonalak UŽ ŽSR Tornanádaska Hidasnémeti Záhony ŽSR Jósvafő-Aggtelek Sátoraljaújhely Rudabánya 94 90 80 ŽSR Bánréve 95 Tuzsér 98 Ipolytarnóc Sajónémeti Putnok Sajószentpéter 93 100 111 Kazincbarcika Szerencs Vásárosnamény ŽSR 74 78 Ózd Kiskapud Sajóecseg 92 Mezőzombor Nógrádszakál 81 Somoskőújfalu 87 Szilvásvárad Felsőzsolca 100c ŽSR Balassagyarmat Nagydobos Drégelypalánk 75 SALGÓTARJÁN Görögszállás Vizslás Mátranovák-Homokterenye MISKOLC 80 116 80 117 Mátészalka 113 ÖBB Mohora Kisterenye 83 Nyékládháza NYÍREGYHÁZA Kocsord alsó Zajta Rajka Hejőkeresztúr Tiszalök Hodász 7 Diósjenő Romhány Mátramindszent EGER 89 Nagykálló 113 115 114 ŽSR 75 76 78 81 84 80 88 Polgár 113 113 Ágerdőmajor Csenger Hegyeshalom ŽSR 70 Szob 259 Tiszapalkonya 109 Nyírbátor GySEV/ROeEE Mosonmagyaróvár Gyöngyös 87 Mezőcsát 112 ÖBB 3 Vác 100 110 16 1 Komárom 4 Esztergom 71 77 Selyp 85 80 Füzesabony Nagymajor 117 Sopron 9 GYŐR 1 Tokod Dorog Vácrátót Galgamácsa Hatvan Kál-Kápolna Ohat-Pusztakocs Apafa Nyíradony CFR Ágfalva Győrszabadhegy Almásfüzitő 258 2 70 71 78 80 80 Vámosgyörk 108 Gyökérkút 108 Harka 8 8 5 1 Aszód 18 Csorna Tiszafüred Hortobágyi Halastó Nyírábrány Tócóvölgy DEBRECEN Fertőszentmiklós 11 Környe TATABÁNYA BUDA- PEST 80 86 105 CFR ÖBB 14 10 Kisbér 12 1 82 102 103 100 Létavértes 15 13 Sáránd 107 Kőszeg Oroszlány 120 16 13 Veszprémvarsány 5b Pusztavám 250 Karcag 18 Mór 5 Lovasberény Tárnok Püspökladány 106 Celldömölk 10 Pápa 11a Dudarbánya Bodajk Újszász 100 20 20 Zirc 5a 6 30a 40 100 120 101 SZOMBATHELY Balinka 150 Cegléd Szajol 100 128 Nagykereki Porpác Boba 11 20 SZÉKESFEHÉRVÁR 100 Kisújszállás 20 Hajmáskér 29 Pusztaszabolcs 142 Tiszatenyő Biharkeresztes 17 25 29 Börgönd SZOLNOK Csugar Szeghalom Körösnagyharsány CFR ÖBB 21 Zalabér- Batyk VESZPRÉM 27 Szabadbattyán 140 130 120 Mezőtúr Körmend Ukk 30 42 Kunszentmiklós-Tass 145 127 127 Szentgotthárd Csajág Lepsény 45 40 Vésztő 21 22 25 24 26 Zánkafürdő 30 KECSKEMÉT Nagylapos Gyoma 25 Zalaszentgrót Tapolca 29 Siófok 49 Sárbogárd Mezőfalva Kecskemét-alsó 146 Lakitelek Kunszentmárton 120 128 25 Zalaszentiván 43 150 125 129 Őriszentpéter Zalalövő Rétszilas 42 152 140 Kondoros Békés CFR 26 Balatonrendes 30 Mezőhídvég 146 SŽ ZALAEGERSZEG 151 Fülöpszállás 145 130 Kisszénás Murony Balaton-szentgyörgy Fonyód Dunakömlőd Kiskunfélegyháza Pusztatemplom 126 147 BÉKÉSCSABA 135 Gyula Kötegyán Rédics 23 17 35 40 147 125 Tamási 46 Paks Kiskőrös Szentes Gádoros 135 Keszőhidegkút-Gyönk 48 Dunapataj Berekhát Kétegyháza 30 36 153 Mindszent 130 135 Orosháza 155 Kalocsa 150 140 Hódmezővásárhely Kardoskút 121 120 Lőkösháza Nagykanizsa 37 Dombóvár Tolna-Mözs 125 41 Kiskunhalas 130 Nagyér Belsőberegpuszta Murakeresztúr 30 Bonyhád 154 135 Mezőhegyes 125 60 Somogyszob 41 KAPOSVÁR 51 SZEKSZÁRD Makó-Újvásártér CFR 40 50 Mórágy 46 SZEGED Újszeged Makó Csanádpalota Battonya Gyékényes 41 38 Godisa Hidas-Bonyhád Bátaszék 150 Kelebia 121 HŽ Nagyatád Komló 154 Baja Röszke 136 121 47 64 60 Palotabozsok 304 Almás Transzeurópai áruszállítási vonalak Szentlőrinc 40 PÉCS Baja-Dunapart 154 Középrigóc Mohács Bácsalmás JŽ JŽ Országos törzshálózat 60 Bogdása 65 66 Regionális hálózat Barcs 62 61 Szörény 62 Villány GySEV vonalak Sellye 65 Magyarbóly Sárga színnel kerültek megjelölésre a transzeurópai hálózattól legfeljebb 50 km távolságra fekvő vonalszakaszok Egyes rövidebb szárnyvonalak, helyi-, összekötő és vontatóvágányok, széles- és keskenynyomközű vonalak a térképen nincsenek feltüntetve HŽ

3. fejezet: Infrastruktúra adatok A vonalhálózat földrajza Állomások Csomópontok A vonalhálózat jellemzői űrszelvény, tengelyterhelés, eng. sebesség, vonathossz, villamosítottság Forgalom irányítás és biztonsági rendszer

A kétvágányú vonalak ŽSR UŽ ŽSR Tornanádaska Hidasnémeti Záhony ŽSR Sátoraljaújhely Rudabánya 94 90 80 ŽSR Bánréve 95 Tuzsér 98 Ipolytarnóc 93 Putnok 92 Sajószentpéter 100 111 Ózd Kazincbarcika Szerencs Vásárosnamény ŽSR 74 78 Sajóecseg 92 Mezőzombor Nógrádszakál 81 Somoskőújfalu Felsőzsolca 100c ŽSR Balassagyarmat 87 80 Görögszállás 116 Drégelypalánk 75 SALGÓTARJÁN Mátranovák-Homokterenye MISKOLC 80 117 Mátészalka 113 ÖBB Kisterenye 83 Nyékládháza NYÍREGYHÁZA Kocsord alsó Zajta Rajka Hejőkeresztúr Tiszalök 113 7 Diósjenő Romhány Mátramindszent EGER 89 Nagykálló 115 114 ŽSR 75 76 78 81 84 80 88 113 113 Ágerdőmajor Csenger Hegyeshalom ŽSR 70 Szob 259 Tiszapalkonya 109 Nyírbátor GySEV/ROeEE Mosonmagyaróvár Gyöngyös 87 Mezőcsát 112 ÖBB 3 Vác 100 110 16 1 Komárom 4 Esztergom 71 77 Selyp 85 80 Füzesabony 117 Sopron 9 GYŐR 1 Tokod Dorog Vácrátót Galgamácsa Hatvan Kál-Kápolna Ohat-Pusztakocs Apafa Nyíradony CFR Ágfalva Győrszabadhegy Almásfüzitő 257 2 70 71 78 8 80 80 Vámosgyörk 108 Harka 8 5 1 Aszód Nyírábrány 18 Csorna Tiszafüred 108 Tócóvölgy DEBRECEN Fertőszentmiklós 11 Környe TATABÁNYA BUDA- PEST 80 86 105 CFR ÖBB 10 Kisbér 12 1 82 102 103 100 Létavértes 15 14 13 Sáránd 107 Kőszeg Oroszlány 120 16 13 Veszprémvarsány 5b Pusztavám 250 Karcag 18 Mór 5 Lovasberény Tárnok Püspökladány 106 Celldömölk 10 Pápa 11a Dudarbánya Bodajk Újszász 100 20 20 Zirc 5a 6 30a 40 100 120 101 SZOMBATHELY Balinka SZÉKESFEHÉRVÁR 150 Cegléd Szajol 100 128 Nagykereki Porpác Boba 11 20 100 Kisújszállás 20 Hajmáskér 29 Pusztaszabolcs 142 Tiszatenyő Biharkeresztes 17 25 29 Börgönd SZOLNOK Csugar Szeghalom Körösnagyharsány CFR ÖBB 21 Zalabér- Batyk VESZPRÉM 27 Szabadbattyán 140 130 120 Mezőtúr Körmend Ukk 30 42 Kunszentmiklós-Tass 145 127 127 Szentgotthárd Csajág Lepsény 45 40 Vésztő 21 22 25 24 26 30 KECSKEMÉT Nagylapos Gyoma 25 Zalaszentgrót Tapolca 29 Siófok 49 Sárbogárd Mezőfalva Kecskemét-alsó 146 Lakitelek Kunszentmárton 120 128 25 Zalaszentiván 43 150 125 129 Őriszentpéter Zalalövő Rétszilas 152 140 Kondoros Békés CFR Keszthely 26 30 Mezőhídvég 146 Kisszénás Murony SŽ ZALAEGERSZEG 42 151 Fülöpszállás 145 126 Balaton-szentgyörgy Fonyód Kiskunfélegyháza 130 147 BÉKÉSCSABA 135 Gyula Kötegyán Rédics 23 17 35 40 147 125 Tamási 46 Paks Kiskőrös Szentes 135 48 Dunapataj Kétegyháza 30 36 Keszőhidegkút-Gyönk 153 130 135 Orosháza 155 Kalocsa 150 140 Hódmezővásárhely 125 121 120 Lőkösháza Nagykanizsa 37 Dombóvár 41 Kiskunhalas 130 Murakeresztúr 30 Bonyhád 154 135 Mezőhegyes 125 60 Somogyszob 41 KAPOSVÁR 51 SZEKSZÁRD CFR 40 50 46 SZEGED Újszeged Makó Battonya Gyékényes 41 38 Godisa Hidas-Bonyhád Bátaszék 150 Kelebia 121 HŽ Nagyatád Komló 154 Baja Röszke 136 121 47 64 HŽ 60 304 154 Szentlőrinc 40 PÉCS Baja-Dunapart Bácsalmás Középrigóc Mohács JŽ JŽ Kétvágányú vonalak 60 65 66 Transzeurópai áruszállítási vonalak (vastag vonal) Barcs 62 61 62 Villány GySEV vonalak Sellye 65 Magyarbóly Egyes rövidebb szárnyvonalak, helyi-, összekötő és vontatóvágányok, széles- és keskenynyomközű vonalak a térképen nincsenek feltüntetve MÁV Rt. Fejlesztési és Beruházási Főosztály Káldi István 1999. HŽ 19

Vonatbefolyásolásra kiépített vonalak UŽ ŽSR Tornanádaska Hidasnémeti Záhony ŽSR Sátoraljaújhely Rudabánya ŽSR Bánréve Tuzsér Ipolytarnóc Putnok Sajószentpéter Ózd Kazincbarcika Szerencs Vásárosnamény ŽSR Sajóecseg Mezőzombor Nógrádszakál Somoskőújfalu Felsőzsolca ŽSR Balassagyarmat Görögszállás Drégelypalánk SALGÓTARJÁN MISKOLC Mátészalka ÖBB Kisterenye Nyékládháza NYÍREGYHÁZA Kocsord alsó Zajta Rajka Hejőkeresztúr Tiszalök Diósjenő Romhány EGER Nagykálló ŽSR Ágerdőmajor Csenger Hegyeshalom ŽSR Szob Tiszapalkonya Nyírbátor GySEV/ROeEE Mosonmagyaróvár Gyöngyös Mezőcsát ÖBB Vác Komárom Esztergom Selyp Füzesabony Sopron GYŐR Tokod Dorog Vácrátót Galgamácsa Hatvan Kál-Kápolna Ohat-Pusztakocs Apafa Nyíradony CFR Ágfalva Győrszabadhegy Almásfüzitő Vámosgyörk Harka Aszód Nyírábrány Csorna Tiszafüred Tócóvölgy DEBRECEN Fertőszentmiklós Környe TATABÁNYA BUDA- PEST CFR ÖBB Kisbér Létavértes Sáránd Kőszeg Oroszlány Bicske Veszprémvarsány Karcag Tárnok Püspökladány Celldömölk Pápa Dudarbánya Újszász Zirc SZOMBATHELY SZÉKESFEHÉRVÁR Cegléd Szajol Nagykereki Porpác Boba Kisújszállás Hajmáskér Pusztaszabolcs Tiszatenyő Biharkeresztes Börgönd SZOLNOK Csugar Szeghalom Körösnagyharsány CFR ÖBB Zalabér- Batyk Szabadbattyán Mezőtúr Körmend Ukk VESZPRÉM Kunszentmiklós-Tass Szentgotthárd Csajág Lepsény Vésztő KECSKEMÉT Nagylapos Gyoma Zalaszentgrót Tapolca Siófok Sárbogárd Mezőfalva Kecskemét-alsó Lakitelek Kunszentmárton Zalaszentiván Őriszentpéter Zalalövő Rétszilas Kondoros Békés CFR Kisszénás Murony SŽ ZALAEGERSZEG Fülöpszállás Balaton-szentgyörgy Fonyód Kiskunfélegyháza BÉKÉSCSABA Gyula Kötegyán Rédics Paks Kiskőrös Szentes Dunapataj Kétegyháza Orosháza Kalocsa Hódmezővásárhely Lőkösháza Nagykanizsa Dombóvár Kiskunhalas Murakeresztúr Somogyszob KAPOSVÁR SZEKSZÁRD Mezőhegyes CFR SZEGED Újszeged Makó Battonya Gyékényes Godisa Bátaszék Kelebia HŽ Nagyatád Komló Baja Röszke HŽ Vonatbefolyásolásra kiépített vonal Vonatbefolyásolás nincs Szentlőrinc PÉCS Bácsalmás Középrigóc Mohács JŽ JŽ GySEV vonalak Barcs Villány Sellye Vastag vonal = transzeurópai áruszállítási vonal Magyarbóly Egyes rövidebb szárnyvonalak, helyi-, összekötő és vontatóvágányok, széles- és keskenynyomközű vonalak a térképen nincsenek feltüntetve MÁV Rt. Fejlesztési és Beruházási Főosztály Káldi István 1999. HŽ

A villamosított vonalak ŽSR UŽ ŽSR Tornanádaska Hidasnémeti Záhony ŽSR Sátoraljaújhely Eperjeske oh. Rudabánya 94 90 80 100d ŽSR Bánréve 92 95 Tuzsér 98 Ipolytarnóc 92 Putnok Sajószentpéter 100 111 Ózd Kazincbarcika Szerencs Vásárosnamény ŽSR Sajóecseg 92 Mezőzombor Nógrádszakál 81 Somoskőújfalu Felsőzsolca 100c ŽSR Balassagyarmat 87 80 Görögszállás 116 Drégelypalánk 75 SALGÓTARJÁN Mátranovák-Homokterenye MISKOLC 80 117 Mátészalka 113 ÖBB Kisterenye 83 Nyékládháza Tiszalök NYÍREGYHÁZA Kocsord alsó Zajta 7 Rajka Hejőkeresztúr 113 Diósjenő Romhány Mátramindszent EGER 89 Nagykálló 115 114 ŽSR 75 76 78 81 84 80 88 113 113 Ágerdőmajor Csenger Hegyeshalom ŽSR 70 Szob Tiszapalkonya 109 Nyírbátor GySEV/ROeEE Mosonmagyaróvár Gyöngyös 87 Mezőcsát 112 ÖBB Mosonszolnok 3 Vác 100 110 16 1 Komárom 4 Esztergom 71 77 Selyp 85 80 Füzesabony 117 Ágfalva Sopron GYŐR 1 Tokod Dorog Vácrátót Galgamácsa Hatvan Kál-Kápolna Ohat-Pusztakocs Apafa Nyíradony CFR Győrszabadhegy Almásfüzitő 2a 2 70 71 78 80a 80 Vámosgyörk 108 Harka 8 9 8 5 1 Aszód Nyírábrány Csorna Tiszafüred 108 Tócóvölgy DEBRECEN Fertőszentmiklós 11 Környe TATABÁNYA BUDA- PEST 80a 86 105 CFR ÖBB 10 Kisbér 12 1 82 102 104 100 Létavértes 15 14 13 Sáránd 107 Kőszeg Oroszlány 120a 16 13 Veszprémvarsány 5b Pusztavám Karcag 18 Mór 5 Tárnok Püspökladány 106 Celldömölk 10 Pápa 11a Dudarbánya Bodajk 6 Újszász 100 20 20 Zirc 5a 30a 40a 100a 101 SZOMBATHELY Balinka 120a SZÉKESFEHÉRVÁR 150 Cegléd Szajol 100 128 Nagykereki Porpác Boba 11 20 100a Kisújszállás 20 Hajmáskér 29 Pusztaszabolcs 142 Tiszatenyő Biharkeresztes CFR 17 25 29 Börgönd SZOLNOK Csugar Szeghalom Körösnagyharsány ÖBB 21 Zalabér- Batyk VESZPRÉM 27 Szabadbattyán 140 130 120 Mezőtúr Körmend Ukk 30 42 Kunszentmiklós-Tass 145 127 127 Szentgotthárd Csajág Lepsény 45 40 Vésztő 21 22 25 24 26 30 Dunaújváros KECSKEMÉT Nagylapos Gyoma 25 Zalaszentgrót Tapolca 29 Siófok 49 Sárbogárd Mezőfalva Kecskemét-alsó 146 Lakitelek Kunszentmárton 120 128 25 Zalaszentiván 43 150 125 129 Őriszentpéter Zalalövő Rétszilas 152 140 Kondoros Békés 26 30 Mezőhídvég 146 Kisszénás Murony CFR SŽ ZALAEGERSZEG 42 151 Fülöpszállás 145 126 Balaton-szentgyörgy Fonyód Kiskunfélegyháza 130 147 BÉKÉSCSABA 135 Gyula Kötegyán Rédics 23 17 35 40 147 125 Tamási 46 Paks Kiskőrös Szentes 135 48 Dunapataj Kétegyháza 30 36 Keszőhidegkút-Gyönk 153 130 135 Orosháza 155 Kalocsa 150 140 Hódmezővásárhely 125 121 120 Lőkösháza Nagykanizsa 37 Dombóvár 41 Kiskunhalas 130 Murakeresztúr 30 Bonyhád SZEKSZÁRD 154 135 Mezőhegyes 125 60 Somogyszob 41 KAPOSVÁR 51 CFR 40 50 46 SZEGED Újszeged Makó Battonya Gyékényes 41 38 Godisa Hidas-Bonyhád Bátaszék 150 Kelebia 121 HŽ Nagyatád Komló 50 Baja Röszke 136 121 47 64 60 154a 154 Szentlőrinc 40 PÉCS Baja-Dunapart Bácsalmás Villamosított vonal Középrigóc Mohács JŽ JŽ 60 Pécsbánya rendező Transzeurópai áruszállítási vonalak (vastag vonal) 65 66 Barcs 62 61 62 Villány GySEV vonalak Sellye 65 Magyarbóly Egyes rövidebb szárnyvonalak, helyi-, összekötő- és vontatóvágányok, széles- és keskenynyomközű vonalak a térképen nincsenek feltüntetve MÁV Rt. Fejlesztési és Beruházási Főosztály Káldi István 1999. HŽ

4. fejezet: A pályakapacitás elosztása 1. Az eljárás leírása A menetvonal igénylés és a kapacitás elosztás határidői éves menetrend eseti igények

4. fejezet: A pályakapacitás elosztása 2. Túlterhelt infrastruktúra meghatározása Prioritási szabályok Kapacitás-elosztás fenntartási, felújítási és fejlesztési célból Eljárás, ha a kiutalt kapacitást nem használják Intézkedések üzemzavar esetén

Az infrastruktúra kapacitásának sajátosságai A kapacitás önmagában egzakt módon nem mérhető, mert függ az adott időszakban alkalmazott menetrend szerkezettől függ a vonalszakasz hosszának megválasztásától a különböző számítási módszerek más és más eredményt adnak

Menetvonal igénylés – kiutalás Vasútvállalatok menetvonal igény végleges menetvonal kiutalása VPI Menetvonal-igények fogadása, kiutalása Szabályozás Kapacitásgazdálkodás teljesítés egyezte-tése menetvonal igény szerződéskötés menetvonal-kiutalás végleges menetvonal egyeztetés MÁV Rt. és GySEV Rt. Ügyfélszolgálat (OSS) Menetvonal-gazdálkodás Forgalom-lebonyolítás Üzemirányítás

Határidők 2004. évben

Az éves menetrendi időszakon belüli, eseti igényekkel kapcsolatos határidők Menetvonal igény beadása Hová kell az igényt beadni A rendelkezésre bocsátott menetvonal típusa 1 Nap-pal a közle- ke-dést megelőzően Állomásfőnökség operatív 2 - 4 Forgalmi Területi Központ Területi Forgalomirányítási Osztály 5 - 29 Vasúti Pályakapacitás-elosztó Iroda módosított operatív 30 új különvonati

Túlterhelt infrastruktúra a hálózatnak az a része: amelynek kihasználtsága óránként vizsgálva meghaladja a 60 %-ot, csúcsidőszakban – legfeljebb három egymást követő órában – a 75 %-ot, vagy az igényelt menetvonalak konfliktus helyzete az egyeztetések lefolytatása után sem oldható fel

Menetvonal-igénylés folyamata (éves menetrend) -igények benyújtása Egyeztetési- össze- hangolási eljárás Menetrend- javaslat szerkesztésre továbbítás lMenetrend- javaslat elkészítése Pályahasz- nálati Egyeztető Testület döntéshozatala Végleges menetrend szerkesztésre továbbítása Végleges menetrend elkészítése Végleges Menetrend jóváhagyása Pályahasz- nálati- Szerződés megkötése Pályahasz- nálati Szerződés ellenjegyzése Leközleked- tetés Leközlekedés dokumentálása Menetvonal- Visszavonás „nem használat” esetén Pályahasználati díj elszámolása

Menetvonal-igénylés folyamata (eseti) benyújtása Jogosultság, formai helyesség vizsgálata Menetrend- szerkesztésre továbbítás lMenetrend elkészítése Menetvonal- kiutalás Pályahasz- nálati- Szerződés megkötése Pályahasz- nálati Szerződés ellenjegyzése Leközleked- tetés Leközlekedés dokumentálása Pályahasz- nálati díj elszámolása

5. fejezet: Pályavasúti szolgáltatások Pályahasználati díj ellenében nyújtott Alapszolgáltatás Járulékos szolgáltatások Kiegészítő szolgáltatások Pályahasználati díjon kívül nyújtott szolgáltatások

A pályavasút által az árufuvarozó vasútvállalat számára nyújtott szolgáltatások 1. Menetvonal-biztosítás 4. Közlekedtetés A vasútvállalattól átvett, (rakott/üres) kocsi megjelenik a pályavasút létesítményein A vonat megérkezik a rendeltetési állomásra 5. Elegyrendezés, vonat szétrendezése 2. Vasúti kocsi kiszolgálása A kocsi megjelenik a vonatindító/rendező állomáson Megtörténik a vonat kocsikra való bontása, szétrendezése 3. Elegyrendezés, vonat összeállítása 6. Kiszolgálás A kocsi a vasútvállalatnak való átadás előtt utoljára megjelenik a rendeltetési pályavasúti létesítményeken Vonat összeállítás, kocsivizsgálat elvégezve

Szolgáltatások folyamata közleked- tetés rendezés (ek) rendezés (ek) kiszolgálás kiszolgálás Rakott kocsi Rakott kocsi Üres kocsi Üres kocsi kiszolgálás kiszolgálás rendezés (ek) rendezés (ek) közleked- tetés

A pályavasút által a személyszállító vasútvállalat számára nyújtott szolgáltatások 1. Menetvonal biztosítás 2. Állomáshasználat fordulás céljából 3. Közlekedtetés …... 4. Állomáshasználat megállás céljából 5. Állomáshasználat fordulás céljából

Szolgáltatások folyamata közleked- tetés megállás (ok) közleked- tetés fordulás Végállomás Induló állomás Induló állomás Végállomás közleked- tetés fordulás megállás (ok) közleked- tetés

6. fejezet: Díjak Díjmegállapítás módszere, díjszabási elvek Díjtételek Kedvezmények, felárak Számlázás

Pályahasználati díjképzés alapjai A díj felszámításának szükségessége A díjrendszer stratégiai céljai Az árképzés sajátosságai A díjrendszer kialakítását befolyásoló külső tényezők

A díj felszámításának szükségessége (1) Pályakapacitási piac kialakulása Pályavasút alaptevékenységének megváltozása Pályakapacitás magasabb kihasználásának elősegítése

A díj felszámításának szükségessége (2) A menetvonal értékének piaci alapon történő meghatározása A vasúti infrastruktúra gyenge pontjainak, szűk keresztmetszeteinek meghatározása Állami támogatások felhasználásának átláthatóvá tétele

A díjrendszer stratégiai céljai A vasút versenyképességének javítása A vasút piaci pozíciójának megtartása Európai áru- és személyszállítási korridorok kijelölése Állami támogatás csökkentése Más közlekedési módokkal való összehasonlíthatóság biztosítása Infrastruktúra szolgáltatási színvonalának, piaci értékének megállapítása

Az árképzés sajátosságai Valamennyi vasútvállalat számára egységes, diszkriminációmentes hozzáférés biztosítása A díj minden vonalra, vonalszakaszra, rész- és teljes hálózatra megállapítható legyen Az igénybevett szolgáltatások költség-különbségeinek a fizetett árban tükröződnie kell Az igénybevett vonalszakasz kihasználtsága a díj megállapítása során figyelembe vételre kerül

A pályahasználati díjrendszer kialakítását befolyásoló külső tényezők Más közlekedési módok Vasútvállalatok Elvárás: Megfizethetőség Elvárás: Összehasonlíthatóság, versenyképesség Díjak Egyszerre teljesít minden elvárást EU és szomszédos országok Állam Elvárás: Működőképes, átlátható, finanszírozható Elvárás: Irányelvek betartása, illeszkedés

Alkalmazott díjmodellek Lépcsők száma (egylépcsős, kétlépcsős) Alapdíj (1) és Szolgáltatási díj (2) 2. Alapdíj alkotó részei (egyrészes, kétrészes) Változó rész (1) és Fix rész (2) Változó rész komponenseinek száma (1, 2, több) Vonatkm, etkm, vonatdb, perc

Kétlépcsős modell 1. lépcső 2. lépcső Alapdíj 3 vonalkategória 5 vonatkategória 2. lépcső Szolgáltatási díj Járulékos szolgáltatások (megállás, fordulás, rendezés, kiszolgálás) Kiegészítő szolgáltatások (veszélyes áru, rendkívüli küldemény továbbítása)

Egyrészes, kétkomponensű Változó díjrész Menetvonal biztosítás (Ft/vonat) Menetvonal kérelmek kezelése Menetvonal kiutalása Üzemzavar esetén alternatív menetvonal biztosítása Személyszállítás (3 kategória) Áruszállítás (1 kategória) 2. komponens Közlekedtetés (Ft/vonatkm) Nyílt vonalak, állomási fővágányok, kitérők, műtárgyak, felsővezeték Jelző- és biztosítóberendezések Vonatforgalom lebonyolítása Személyszállítás (3 kategória) Áruszállítás (1 kategória) Gépmenet (1 kategória)

Közlekedtetési díj Pályasebesség (a1p , a1f) Tengelyterhelés bs= Pályaszakasz max. sebesség/160(km/h)*100% ba= Pályaszakasz max. tengelyterhelés /22,5(t)*100% be= 100%, ha a pályaszakasz villamosított, egyébként be= 0% bt= 100%, ha a pályaszakasz két- vagy többvágányú, egyébként bt= 0% bsa= E paraméterben súlyozva szerepel a pályaszakasz biztosítóberendezéseinek típusa (állomási, vonali), az útátjáró biztosítottsága, illetve a vonali rádió. Pályasebesség (a1p , a1f) Tengelyterhelés (a2p , a2f) Villamosítottság (a3p , a3f) Vágányok száma (a4p , a4f) Biztosítottság (a5p , a5f)

Közlekedtetési díj Vonatbefolyásolás (a6p , a6f) Vonatkövetési rend Gazdasági érték (a8p , a8f) btsc= A hálózaton alkalmazott legkorszerűbb vonatbefolyásolási rendszer a 100%, míg a többit ehhez viszonyítjuk. btsmax= E paraméterben súlyozva szerepel a térközszám és a vonalszakasz menetirányításának típusa. bsevmax (p,f)= A maximálisan igénybevett (ülőhely, átkm) pályaszakasz teljesítménye. bsevmax p= Adott pályaszakaszon biztosított ülőhely db /bsevmax p *100% bsevmax f= Adott pályaszakaszon elszállított átkm/bsevmax f *100%

A vonalakra engedélyezett legnagyobb sebesség

A vonalakra engedélyezett tengelyterhelés

Vonalak legfontosabb jellemzőinek összefoglaló táblázata

Vonalkategorizálás személyszállító vonatok számára

Vonalkategorizálás tehervonatok számára

Árképzési módszerek MC: határköltség (marginal cost) Kapacitás AC MC Kereslet PAC PMC MC: határköltség (marginal cost) AC: átlagköltség (average cost) PAC: ár az átlagköltségen alapuló árképzés esetén PMC: ár a határköltségen alapuló árképzés esetén P1: ár egylépcsős árképzés esetén P2: ár kétlépcsős árképzés esetén YAC: kapacitás nagysága átlagköltségen alapuló árképzés esetén YMC: kapacitás nagysága a határköltségen alapuló árképzés esetén Y1: kapacitás nagysága egylépcsős árképzés esetén Y2: kapacitás nagysága kétlépcsős árképzés esetén P2 P1 1 2 YACY2Y1YMC

Az EU országaiban alkalmazott pályahasználati alapdíjak I. (személyszállítás)

Az EU országaiban alkalmazott pályahasználati alapdíjak II. (áruszállítás)

Alkalmazott modell – MÁV Rt. Alapdíj Menetvonal-biztosítási díj Közlekedtetési díj 3. Kiszolgálási díj 5. Fordulási díj 4. Elegyrendezési díj 6. Megállási díj 7. Felár (veszélyes áru, rendkívüli küldemény továbbítása) 8. Kombinált árufuvarozás (nem fizet felárat) 9. A visszatérítési rendszer kidolgozás alatt Járulékos szolgáltatási díj Kiegészítő szolgáltatási díj Kedvezmények Visszatérítések

Utasfelvételi helyek kategorizálásának szempontrendszere 1. 4 kategória: 1-2 db; 3-8 db fővágány; 9-12 db; 12 db-nál több fővágány 4 kategória: Sk+0; Sk+15 cm; Sk+30 cm; Sk+55-60 cm 4 kategória: 150 m-nél rövidebb peron; 151-299 m hosszú; 300-399 m hosszú; 400 m vagy annál hosszabb peron 4 kategória: szintbeli rámpa 4%; szintbeli rámpa 10%; gyalogos aluljáró; gyalogos felüljáró Fővágányok száma (1) Peronmagasság (2) Peronhossz (3) Peron megközelítés (4)

Utasfelvételi helyek kategorizálásának szempontrendszere 2. 3 kategória: audio; vizuális; audio-vizuális 5 kategória: nincs; audio; vizuális; audio-vizuális; komplex 4 kategória: nincs; felvételi épület; felv. ép. működő jegypénztárral; felv. ép. működő jegypénztárral, ülőlehetőséggel 8 kategória Utastájékoztatás módja vágányok mellett (5) Utastájékoztatás felvételi épületen belül (6) Utaskiszolgáló létesítmény (7) Közlekedési kapcsolat (8)

Utasfelvételi helyek kategorizálásának szempontrendszere 3. 6 kategória: nincs; esőbeálló; perontető; váróterem; esőbeálló és váróterem; perontető és váróterem 4 kategória: nincs; nyilvános telefon; nyilvános telefon és postahivatal; nyilvános telefon, postahivatal és pénzváltási lehetőség 5 kategória: nincs; alacsony szintű (büfé); büfé+2 szolgáltatás; étterem, büfé és 2 szolgáltatás; + utazási iroda Időjárás elleni védelem (9) Távközlési szolgáltatás (10) Kereskedelmi szolgáltatás (11)

Utasfelvételi helyek kategorizálása

Szolgálati helyek legfontosabb jellemzőinek összefoglaló táblázata

MÁV Rt. 2003. évi pályahasználati díjai ALAPDÍJ MENETVONALBIZTOSÍTÁSI DÍJ (Ft/vonatdb) Személyszállítás Távolsági vonat 4 340 Helyi vonat 3 774 Szerelvényvonat 1 887 Árufuvarozás 4 636 KÖZLEKEDTETÉSI DÍJ I. II. III. (Ft/vonatkm) kategóriájú pályaszakasz Személyszállítás Távolsági vonat 601 404 138 Helyi vonat 596 401 137 Szerelvényvonat 298 200 68 Árufuvarozás 611 408 137 Gépmenet 240

MÁV Rt. 2003. évi pályahasználati díjai SZOLGÁLTATÁSI DÍJ Személyszállítás Árufuvarozás FELSŐVEZETÉKHASZNÁLAT (Ft/vonatkm) FELSŐVEZETÉKHASZNÁLAT (Ft/vonatkm) Távolsági vonat 34 34 Helyi vonat 34 RENDEZÉS (Ft/kocsi) ÁLLOMÁSHASZNÁLAT (MEGÁLLÁS) (Ft/megállás) I. kategóriájú állomáson 1 372 II. kategóriájú állomáson 686 I. kategóriájú állomáson 1 353 III. kategóriájú állomáson 343 II. kategóriájú állomáson 677 III. kategóriájú állomáson 338 KISZOLGÁLÁS (Ft/kocsi) ÁLLOMÁSHASZNÁLAT (FORDULÁS) (Ft/fordulás) I. kategóriájú állomáson 1 967 II. kategóriájú állomáson 984 I. kategóriájú állomáson 7 703 III. kategóriájú állomáson 492 II. kategóriájú állomáson 3 852 III. kategóriájú állomáson 1 926

VASÚTI BIZTONSÁGI KERETSZABÁLYOK

2004/49/EK irányelv Közös keretszabályok a vasúti biztonságra Vasútvállalatok biztonsági tanúsítványa Infrastruktúra működtető biztonsági engedélye Biztonsági hatóságok feladata, szerepe Balesetek kivizsgálása és összehangolása

Közös keretszabályok a vasúti biztonságra Tagállamok szabályozási rendszereinek összehangolása Szervezetek hatásköreinek meghatározása Közös biztonsági célok, módszerek, mutatók kidolgozása

Közös biztonsági Célok, módszerek: Mutatók: legkisebb biztonsági szint meghatározása, kockázatelemzés, kockázatértékelés, biztonsági tanúsítvány, engedély követelményeinek való megfelelés értékelése Mutatók: Balesetekre, váratlan eseményekre vonatkozó (típus, abszolút és 1 vkm-re eső értéke, kategória (utas, alkalmazott, stb) Infra biztonságára és annak megvalósítására vonatkozó (vonatbef., vasúti átjárók, stb)

Biztonsági tanúsítvány és engedély Vasúttársaság biztonsági rendszerének engedélyezése Infra-működtető biztonsági rendszerének engedélyezése Képzési lehetőségekhez való hozzáférést a tagállamoknak biztosítani kell Használatban levő járművek üzembe helyezése Biztonsági tanúsítványok harmonizálása

Biztonsági hatóság Szervezetileg, jogilag, döntéshozatal szempontjából független szervezet (IM, RU, beszerző egység) Feladatai: nagysebességű és hagyományos vasúti rendszer üzembe helyezés engedélyezés, ellenőrzés (96/48/EK és 2001/16/EK szerint) biztonsági tanúsítvány és engedély kiállítás, meghosszabbítás, módosítás, visszavonás és ellenőrzés biztonsági keretszabályok figyelemmel kísérése jármű nyilvántartás felügyelete és annak pontos, naprakész állapotának ellenőrzése éves beszámoló készítés tevékenységéről (ERA-hoz)

Vizsgáló testület Szervezetileg, jogilag, döntéshozatal szempontjából független szervezet (IM, RU, Kap-díj, BH) Feladatai: súlyos balesetek kivizsgálása jelentés készítése a vizsgált eseményekről biztonsági ajánlásokat ad éves beszámolót készít tájékoztatási kötelezettség (ERA) a jelentés, ajánlás és éves beszámoló vonatkozásában Hozzáférést kell számára biztosítani a vizsgálat lefolytatásához, nem foglalkozhat a felelősség/vétkesség kérdésével