DIJONI OLTÁR.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PÁRIZS A KÖZÉPKORBAN Kattintással tovább…..
Advertisements

XIX. század második fele
A Szentcsalád nyomában
Köves Kaba Kedves Kuruczlányai
(középszintű érettségihez)
Zene: Mireille Mathieu & Alain Barriere - Tu t'en vas.
A pasaréti református templom írásos úrasztali terítője
MASTER of Flémalle (Robert Campin)
KÉPTOVÁBBÍTÁS KATTINTÁSRA
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Rodostói kakukkok.
A németalföldi művészetben a 15. szd
Román stílus, 10–12. sz.– az első, egész Európára kiterjedő művészeti stílusirányzat Gótika: 13. sz. végétől – 15. sz. végéig.
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Sienai festők < 2010 >.
Magyar Nemzeti Galéria Budapest
A korai németalföldi festészet rejtett szimbolizmusa
Reneszánsz Madonnák (2008) 1.
Az Isenheimi oltár Az Isenheimi szárnyasoltár keletkezése, ikonográfiai programja A középkori nyugat-európai festészet szintézise (gótika – reneszánsz)
KRUCSAY OLTÁR Nyírbátor.
A tudás fájától a keresztfáig
Van Gogh. (Japán fametszet nyomán)
Suki-kehely Szilágyi Klára
Szűz Mária életének eseményei reneszánsz művek tükrében
Pécs városi turizmusa Andalits Alexandra.
Építészet, szobrászat, festészet
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
Zene: Gheorghe Zamfir – Kjilmar song of ocarina hijos del sol
A velencei érett reneszánsz festészet (16. sz.)
Több nézőpont: Velazquez: Las Meninas Ottlik: Iskola a határon
Ókori görög régészeti leletek
Építészettörténet.
Melki apátság Szent Benedek-rendi melki apátság, az Alsó-Ausztriai Melkben, a Duna mentén található. Wachau jelképeként az UNESCO világörökségi védelmét.
Az Újszövetség a művészetekben
Vígh Xénia: A reneszánsz művészet
A kezdetek A lovagrend a szentföldön alakult a zarándokok védelmére. Kezdetben „Krisztus szegény lovagjai” voltak. A templomosok nevet azért kapták, mert.
A Grál. Grál Ikonográfiája: A 13/14. századi Montréal-de-Sos mellett egy barlangrajz a Grált tálként ábrázolja lándzsával, karddal és vércseppekkel
Az üvegfestészet legnagyobb időszaka
Gótikus szobrászat: főleg épületszobrászat, kevés az épülettől független (szabadon álló) szobor, fából faragott oltárok, ötvöstárgyak.
A klasszicizmus 24/A.
Készítette: Bujdosó Villő
ADVENTI MŰEMLÉKI SÉTA SOPRONBÁNFALVÁN
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
Az Olasz Reneszánsz Írta és Rendezte: Auerbach István.
Készítette: Balázs Hanna, Erdélyi Gyula
GRAO VASCO. Grao Vasco Múzeum G RAO V ASCO C.1542.
Készítette: Jekő Kata és Tornyi Zita
Fiatalon!!! Időssebben!!!!! Id. Markó Károly a Felvidék egyik akkori szellemi központjában, Lőcsén született. Fiatalon is festőnek készült, de pályája.
02/10/ :56 T.B. STRASSBURG A Kis Franciaország „A Kis Franciaország“ egy nagyon kedves és bájos terület, csatornákkal, jellegzetes, múlt századbeli.
2010 Názáret Názáret. Indulás Názáretbe… Szállás helyünk a ferencesek által irányított vendégházban volt.
M ű vészeti korok szépségei Játékos vetélked ő Kriván Norbert Buzás Kristóf 12.C 12.A.
A dóm építése 1378 körül kezdődött, és több szakaszra osztható. Az építkezés első szakasza kb ig tartott, öthajós, bazilika típusú épületnek.
Kassa Kasza Sára, Martinák Emese, Paál Eszter. Dóm építése  A Szent Erzsébet-főszékesegyház, ismertebb nevén a kassai dóm Kassa egyik legszebb és legjellegzetesebb.
Feladatsor: középkor Lépj tovább!
HANS MEMLING (b. ca. 1440, Seligenstadt, d. 1494, Brugge)
Flémalle-i mester (Robert Campin) (b. ca. 1375, Valenciennes,
Zala okt Szentpétervár február 28.
SZECESSZIÓ VICTOR HORTA
„Dürer kora” – fejezetek a német reneszánsz történetéből
A korai németalföldi festészet rejtett szimbolizmusa
Tutajozás a Dunajecen Készítette: Szabó Lilla
A LIMBOURG TESTVÉREK MINIATÚRÁI
Határtalanul program 2018 Felvidék.
Kolozsvár június 7..
Előadás másolata:

DIJONI OLTÁR

A 14. század végének egyik legjelentősebb udvari központjává Dijon, a burgundi hercegség székhelye vált. Merész Fülöp, II. Jó János francia király fia 1363-ban kapta meg a burgundiai tartományt, és az ekkor létrejövő hercegség, melynek 1404-ig volt ura, a kor fontos politikai és művészeti központjává vált. Burgundia felemelkedéséhez az is hozzájárult, hogy Merész Fülöp Flandriai Margittal kötött házassága révén megszerezte Flandriát és Brabantot. Ez a dinasztikus kapcsolat is magyarázza, hogy a dijoni udvar vezető mesterei szinte kivétel nélkül flamand festők és szobrászok voltak, ugyanakkor az is igaz, hogy e mesterek általában a párizsi királyi udvarból érkeztek Burgundiába.

A dijoni építkezések közül kiemelkedik a város melletti karthauzi kolostor, Champmol rendházának felépítése 1377-től. Ezt szemelte ki a királyi pár dinasztikus temetkezőhelynek. Itt dolgozott a késő gótikus szobrászat nagy befolyású mestere, Claus Sluter. A kolostor Szent Kereszt triptichon oltárának nyitott szárnyait Jacques de Baerze faragta, aki dél-németalföldi szobrász volt. A dijoni udvar németalföldi orientációját mutatja, hogy a két külső szárny festésére Merész Fülöp Melchior Broederlam Ypres-(Ypern)-i festő részére adott megbízást. Az oltár ma a Dijoni Szépművészeti Múzeumban látható.

Szépművészeti Múzeum, Dijon

Salle des Gardes (Musée des Beaux-Arts), Palais des Ducs de Bourgogne à Dijon .

.

Jacques de Baerze, Adoration of Magi, Crucifixion, Entombment altarpiece from Chartreuse de Champmol, 1395-1399, Dijon

Melchior Broederlam (c.1350, c.1411) Németalföldi festő, az internacionális gótika jelentős mestere. Szülővárosában, Ypres- (Ypern)- ben is dolgozott. A párizsi királyi udvarból érkezett Dijonba, a burgundiai hercegi székhelyre, ahol Merész Fülöp udvari festője lett. Dokumentumok bizonyítják, hogy foglalkoztatott és sokoldalú művész volt. Stílusa jellemzően franco-flamand. Elsősorban az itáliai Trecento festészete hatott rá, térábrázolásában Taddeo Gaddi, színhasználatában és redőkezelésében Simone Martini és a sienai festészet játszott meghatározó szerepet, de lágy stílusának jelentős forrása volt a flamand és a párizsi miniatúrafestészet is. Erwin Panofsky azt írja Broederlamról: „a legnagyobb azok közül az Eyck előtti festők közül, akiknek fennmaradt a munkája”.

A Dijoni oltár 1393-1399 Tempera, fa, 167 x 249 cm

A bal oldali tábla az Angyali üdvözletet és a Vizitációt ábrázolja. A kép két jelenetét kompozicionálisan a kétféle háttér választja el. A vonalak gracialitásának a művész nagy jelentőséget tulajdonít – ennyiben párizsias - , de főleg az érdekli, hogyan lehet az alakokat belehelyezni a térbe: a geometrikus építészeti formák közé, illetve a sziklás hegyek által határolt természeti környezetbe. Az Angyali üdvözlet jelenete bonyolult, több egységből álló, gótikus épületegyüttesben játszódik, melynek szokatlanul merész térbeliségét a festő a sienai festészet, elsősorban Ambrogio Lorenzetti műveiről kölcsönözte. A Vizitáció, az ikonográfiai hagyománynak megfelelően, tájban jelenik meg. E táj részletgazdag megfestése, a sziklák között megbúvó növényzet bemutatása ugyanúgy az internacionális gótika jellemző vonása, mint a szereplők ruháinak lágy redőkezelése és az élénk, miniatúrákra emlékeztető színhasználat.

A bal oldali panel: Angyali üdvözlet és Mária látogatása (167cm magas, 125cm széles)

Angyali üdvözlet

Látogatóban: Mária Erzsébetnél

Angyali üdvözlet (részlet)

Mária látogatása (részlet)

A jobb oldali tábla a Bemutatás a templomban és a Menekülés Egyiptomba jeleneteit ábrázolja. A színek lágyak, de erőteljesek, kissé külön-külön élnek, mint általában az 1400 körüli évek festészetében. A táj a legszebb mindazok közül, amelyeket ebből a korai szakaszból ismerünk, különösen széppé teszi a sziklák között kanyargó út. Az előtérben fakadó forrás apokrif motívum, kissé hátrább lévőnek tünteti fel a csoportot, a mélybe vezető ösvény szintén hozzájárul a térélmény fokozásához. Ilyen kezdetleges eszközöket alkalmaztak a festők a tájképfestészet késő-középkori megújulásának kezdetén. Flamand megfigyelőkészséget mutatnak az arcok, és méginkább a kulacsából nagyot húzó József. Pompás, közvetlen hatású rusztikus zsánerfigura.

A jobb oldali panel: Jézus bemutatása a templomban és menekülés Egyiptomba. (167cm magas, 125cm széles)

Krisztus bemutatása a templomban

Menekülés Egyiptomba

amint a kis Jézus menekülése során Egyiptomba érkezett, A kanyarban a magas oszlopról lezuhanó bálványszobor az egyik apokrif evangéliumból nyeri magyarázatát: amint a kis Jézus menekülése során Egyiptomba érkezett, az igazi Isten fia iránti tiszteletből a hamis istenek szobrai rendre földre omlottak.

VÉGE