10. tétel Az 1–3 éves gyermek beszédérzékelésének jellemzői

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az 1–3 éves gyermek beszédérzékelésének jellemzői
Advertisements

GYERMEKDALOK KICSIKNEK
Böngésszünk együtt! Beszédfejlődést segítő gyermekkönyvek
Az olvasástanítás módszere:
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
12. tétel Büky Béla: AZ ANYANYELVI KÉPESSÉGEK FEJLETTSÉGE
A gyermekek nyelvelsajátítása
Óvoda.
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
9. tétel: Az 1–3 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői
A fejhallgatók története
4. Kreatív döntéshozatal
Williams szindróma (WS) diagnosztizálási lehetősége egyszerű kétfülű érthetőség- vizsgálattal Vicsi Klára Beszédakusztikai Laboratórium BME Távközlési.
EMLÉKEZÉS.
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
A számítógépes nyelvfeldolgozás alapjai
Ferenczi Sándor.
Tanuláselméleti megközelítés
A szöveg a kommunikáció eszköze.
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Harmadik előadás.
1 1 1.
Az emberi tanulás.
11. TÉTEL A 3–6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Hangtani imétlés.
Speciális tanulási nehézségek
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Dajkanyelv - Az anyai beszédmagatartás néhány aspektusa
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
Frappáns novella a szeretetről...
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
Játékház Képes olvasókönyv I.
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Meixner Ildikó: Játékház Képes olvasókönyv I.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
A kommunikáció tényezői
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Kellenek-e kísérletek a nyelvészetben? É. Kiss Katalin NyTI február 25.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Pedagógusképzés támogatása TÁMOP-3.1.5/ AZ ÚJ GENERÁCIÓS ÁLTALÁNOS ISKOLAI MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM TANKÖNYVEKRŐL Készítette: Andok Zsuzsa.
A dajkanyelv önzetlenségének kérdése
Szövegfeldolgozás ontológiák segítségével – fogalmak azonosítása Szekeres András Márk.
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
A mese.
A LISTENING SPAN TESZT A RÖVID TÁVÚ VERBÁLIS SZERIÁLIS MEMÓRIA VIZSGÁLATA.
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
3 éves gyermekek szűrése, ellátása
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
A nyelv és beszéd fejlődése
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
Előadás másolata:

10. tétel Az 1–3 éves gyermek beszédérzékelésének jellemzői Benedek Beatrix 1/a. páratlan hét Szerda 13:55 2012.11.14

Gagyogás, gőgicsélés Ezek a hangok nincsenek meg abban a hangrendszerben amit beszélni fog. Értelmezi, értelemmel tölti meg azokat a hangokat, amiket már hallott.

Regisztrálja, hogy: Megvan-e Gyakori vagy ritka a hang az adott hangrendszerben Analitikus síkon, érzék, arányérzék formájában rögzítődik.

Szótanulás Jelentős folyamat. Más, mint a felnőtteknél. Más asszociatív viszonyok! Először belső beszéd formája. Megnevezi, majd később megérti. Szókészlete viszonylag lezárt rendszer, önálló, saját asszociatív rendszerrel.

Szókapcsolatok, Frazeológiai elemek Frazeológiai elemek: rögzült formájú, változtatást nem tűrő nyelvi szerkezetek. Szólás, szóláshasonlat, közmondás és szállóige. Önkéntelenül megjegyzik a szavaknál nagyobb egységeket, ám a felnőttek ma már kevesebb ilyen szókapcsolatokat használnak, mint régen.

Mondatérzékelés Szómondatok. (gyerek és szülő) A két tagba írt elemeket sokszor egyetlen szónak fogják fel. Egy szó mondatként hat a gyermekre.

Chomsky (amerikai nyelvész) Vele született nyelvi képesség. Akarni kell olyat mondani, létrehozni, ami jelentéssel bír. Ennek a szándéknak jelen kell lennie. Először önkifejezésre törekszik. Kimondja a szavakat és csak később kezdi „érteni” is ezeket a szavakat.

A beszédfelfogás és a beszéd mint képesség egymástól eltérő tanulási folyamatok eredményei. Tanulni kell a két rendszer közötti kapcsolatot, összeköttetés felismerését. Korán jelenik meg, de nem automatikus.

Meggyes Klára (1971): Egy kétéves gyermek nyelvi rendszere Nem volt célja a beszédmegértés vizsgálata. Nem az figyelhető meg, hogy megérti a mondottakat, hanem esetleg csak megjegyzi a neki mondott szavak alakját.

Beszédszüneteket nem érzékelik a valóságnak megfelelően. Nemegyszer egész mondattal helyettesítik a meg nem értett szót. Főzőkanalat helyett „Főzik a kanalat”. Vannak, akik szerint a gyermeki agy felépítése dichotikus. E szerint az egyik fülére jobban hall, mint a másikra. Pedagógiai gyakorlat szempontjából figyelembe veendő.

Szupraszegmentális jelek A szegmentumok (az elkülöníthető nyelvi egységek) ‘fölötti’ jelek – intonáció, beszéddallam. Zömükben folytonos jelek, legtöbbször indexek. Nyelvenként jelentős eltéréseket mutathatnak. E korban nagyobb jelentőségűek a megértésben, mint a későbbiekben.

Kassai Ilona (1979,81) összegzése: A szituáció szerepe nagy. Az intonációs görbe több információt közvetít. A fonemikus különbségek akkor lépnek előtérbe, amikor a dallamgörbe, melyen keresztül megjelennek, konvencionális, tehát kontextustól független.

Kassai anyai dallammenettel kérdezett fürdés után Kassai anyai dallammenettel kérdezett fürdés után. „Hol a lába, megfogom?” A gyermek kinyújtotta a lábát. (Egy hét múlva) „Hol a lámpa, megfogom?”

A gyermek az intonációból és a szituációból kiindulva ezt is az elsőként említett mondat jelentésében fogta fel. Valószínűsítenek, de tévedhetnek.

Igei jelentés felfogása H. Hagendorf (1980. 262) kísérlete. Kísérleti személyek 3-4 évesek. Játéktárgyakkal bizonyos mondatokat, mondattartalmakat „játszatott” el Hagendorf a gyermekekkel.

Igazságtartalmuk szerint: Valószínűtlen (kisgyerek mosdatja a mamáját) Valószerű (mama mosdat) Képtelen ( kő mosdat) Gyerekek választottak. Előszeretettel választották az első típust. Szokatlanság- és érdekességhatás.

Gesztusok, arcjátékok Először megfigyeli a szüleit, környezetét. Globálisan értékeli a jegyeket, mint a szupraszegmentális vokális élményeket.

Tanácsok a beszédérzékelés fejlesztésére Hosszú és rövid távú emlékezet megkülönböztetése. Először a szupraszegmentális szintet figyeli. Harag, tréfa..

Verbális és nem verbális percepciós jegyekből rájön, hogy„gyermekekhez szóló” vagy „felnőttközi” beszéd folyik. A szavak és jelentésük a hosszú távú emlékezetben raktározódik. Rövid távú emlékezet szükséges! A szöveg elemeit össze kell vetnie a hosszú távú emlékezeti elemekkel.

Megosztott figyelmi képességet növelni kell, ez segíti az észlelés folyamatát. Versek, népdalok stb. (memóriafejlesztő) Ez a beszédészlelést is javítja.

Figyelemfejlesztő játékok. Pszichológiai vizsgálatok. A figyelmi készséget is növelik.

Peabody – teszt Verbális anyagra épül. 2 – 14 éves korig. 150 * 4 kép Melyik az a kép amelyik a szó jelentését ábrázolja? (baba, autó, agg, kereskedelem..) Nem szabad a tesztet a visszájára fordítani.

Felhasznált irodalom Büky Béla: Az anyanyelvi képességek fejletsége és továbbfejlesztése életkoronként, 96–105. o. Órai jegyzet

Köszönöm a figyelmet!