A dysarthria megjelenési formái a spontán beszédben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jelige: „Isa, por es homou vogymuk.”
Advertisements

A beszédtervezés nehézségei
A „HANGOK TANÁTÓL” A BESZÉDTECHNOLÓGIÁIG
ÉN IS EPILEPSZIÁS VAGYOK.
A FEJLŐDÉSI DISZFÁZIA ÉS KÖVETKEZMÉNYEI ISKOLÁSKORBAN
Horváth Bettina Páratlan hét, szerda 10:00
Williams szindróma (WS) diagnosztizálási lehetősége egyszerű kétfülű érthetőség- vizsgálattal Vicsi Klára Beszédakusztikai Laboratórium BME Távközlési.
A beszéd.
Hirschberg Jenő, Hacki Tamás, Mészáros Krisztina Budapest
A sérült agy működésének vizsgálata
Beszéd és hallásdiagnosztika tantárgy bemutatása BMEVITMM2030
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Bárdi Tamás előadására építve
T.Gy. Beszedfelism es szint Beszédfelismerés és beszédszintézis Takács György 1. előadás
T.Gy. Beszedfelism es szint Beszédfelismerés és beszédszintézis Beszédfelismerés neurális hálózatokkal Takács György 13. előadás 2012.
T.Gy. Beszedfelism es szint Beszédfelismerés és beszédszintézis Beszédjelek lineáris predikciója Takács György 4. előadás
Beszédfelismerés és beszédszintézis Spektrális módszerek a beszédfeldolgozásban Takács György 3. előadás Beszedfelism és szint
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Verbális kommunikáció
Bilateralis opercularis szindróma gyermekkorban
Hydrocephalus. Shunt Dr. Fogarasi András PhD Magyarországi
Érelmeszesedés, Szívinfarktus, Sztrók
Készítette: Verbovszki Réka 1/b, páros hét, szerda, 13:55-15:30
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
A beszéd fonetikai vonatkozásai
VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi Hogyan fogja a gyermekünk használni az internetet? Fiatal családok tervei az internetszabályozással.
Zavarok a nyelvelsajátításban, nyelvfejlődésben
Szinger Veronika HANGTAN Szinger Veronika
Pest megyei Flór Ferenc Kórház, Neurológiai osztály
A beszéd zavarainak neurológiai megközelítése: a dysarthria
Dr. Várdai Erika, Dr.Horváth Sándor
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
Magyar nyelvtanulók angol lexikai hangsúlyának akusztikai vizsgálata Nagy Judit SZTE Nyelvtudományi Doktori Iskola Angol Alkalmazott Nyelvészeti Program.
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során
Zöngétlenedés: beszélőfüggő paraméter? Gráczi Tekla Etelka, MTA Nyelvtudományi Intézet II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia, Budapest,
Kétarcúak devianciái Szépe Judit A kommunikáció nyelvészeti aspektusai
Az IKT-metria mérőeszköz
Magatartástudományi Intézet
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Gyakorlati alkalmazás Biológiai felmérés és monitoring.
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
A PUg mássalhangzók megfelelései a POU-ban és az obi- ugor nyelvekben.
Esetbemutatás KEZELJÜK-E Turner szindrómás betegünk osteoporosisát?
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
Készítette: Dömötöri Melinda
Alma a fán – az iskola nyitott világa Dr. Laczkó Mária
Egészséges életmódra nevelés témakörében előadás megtartása
Akusztikai mérések Sztahó Dávid
Idővel minden megváltozik Készítette: Varga Viktória.
Kormányzásfonológia Fejes Tóth Petra. Bevezető  Nem derivációs elmélet az OT-vel együtt  Nincs extrintikus szabályrendezés  Input-orientált  Ábrázolás-központú.
Beszédészlelés fejlesztése óvodáskorban
Spektrum, FFT, hangok Beszédinformációs rendszerek, 2. gyakorlat
Beszédinformációs rendszerek Szegmentális és szupraszegmentális elemek a beszédtechnológiában.
A latencia kori személyiségalakulás. A fejlődés mintázatainak ismétlődése  Josselson(1980) a latenciában és a serdülő korban megismétlődnek a szeparációs-individualizációs.
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
A reintegráció lehetőségei
Zsigmond Király Főiskola január Szakdolgozat prezentációja Zsigmond Király Főiskola január A szerző neve A SZAKDOLGOZAT CÍME.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
A segítő szakmák kihívásai – tréning tematikája prezentáció
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A gége és a hangszalag betegségei Halasi-Bata Linda Logopédus
Magasabbrendű idegtevékenység
Nyelvi szintek: hangtan
Nemzetközi kapcsolatok Fabry International Network 5th Fabry Expert Meeting Athén május
BEA, GABI, Tini bea Bencsik-Marton Melánia
Oktatási segédlet a Kommunikáció-akusztika c. tantárgy tanulásához
Segédlet a Kommunikáció-akusztika tanulásához VIHIAV 035
Előadás másolata:

A dysarthria megjelenési formái a spontán beszédben Horváth Viktória ELTE Fonetikai Tanszék

A dysarthria Agyi károsodás következtében létrejött motoros beszédzavar. A spontán beszédet „elnagyolt” artikuláció, az időviszonyok nagymértékű megváltozása jellemzi; a közlések szerkesztettsége egyszerűsödik.

Kísérleti személyek Hat férfi adatközlő: három dysarthriás beteg és három egészséges kontrollszemély. Fsér1. beteg: 60 éves, nyugdíjas mérnök; bal agyféltekei sérülés. Ksorv. beteg: 57 éves, szociális gondozó; kisagysorvadás. Fsér2. beteg: 61 éves, nyugdíjas búvár; bal agyféltekei sérülés.

Anyag és módszer Spontán beszéd rögzítése: 3-5 perces interjúk a családról, foglalkozásról. Akusztikai–fonetikai elemzések a Praat 4.4-es programmal.

Hipotézisek A dysarthriás beszéd eltérései: módosul az artikuláció nő a szünetek száma és időtartama lassabb beszédtempó

A magánhangzók formánsértékeinek szóródása

A magánhangzók időtartama

A magánhangzók helyettesítése

Módosult artikuláció (Ksorv) Hangkezdési nehézségek Az alveoláris és veláris zárhangokat, a nazálisokat és a labiodentális, alveoláris és posztalveoláris zöngétlen réshangokat követő hangok ejtése nehezített. Szón belül tartott szünetek (a néma szünetek 38%-a): 110 ms-490 ms. Például: is – 230 ms – mertebb g – 490 ms – imnáziumot K – 430 ms – őszegen

Módosult artikuláció: a zárhangok hehezetes ejtése (Ksorv)

Módosult artikuláció (Fsér1)

Módosult artikuláció (Fsér2)

Artikulációs tempó és beszédtempó

A néma szünetek időtartamátlagai

Következtetések A dysarthria megjelenése a spontán beszédben: módosult artikuláció hosszabb néma szünetek a beszédben (az artikulációs sebesség és a beszédtempó nagymértékű csökkenése) a magánhangzók időtartama nő

Következtetések Az agy különböző területeinek sérülése más-más tüneteket eredményez a beszédben. A bal agyfélteke sérülése hosszabb szüneteket eredményez; a kisagysorvadás hangkezdési nehézségekkel (bizonyos beszédhangokat követő hangoknál) és szóbelseji szünetekkel jár együtt.

Köszönöm a figyelmet!