5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
5. A nyelv belső sokrétűsége és egységessée
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Az állandó határozó és a vonzat
Társadalmi és területi nyelvváltozatok
Angol nyelvi kompetencia
Statisztika I. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
Képességszintek.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Szaknyelvi és terminológiai ismeretek SZTE 2010 Kiss Gábor TINTA Könyvkiadó, kissgabo kukac tintakiado pont hu.
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
A romantika irodalmából
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
Elméleti és Kísérletes Nyelvészeti Osztály
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
A szócikk.
Mai magyar nyelvváltozatok
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Nyelvi szocializáció Nyelvi hátrány.
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Nyelvi szocializáció – Eltérő utak a nyelvhez. A nyelvi szocializáció Utal egyfelől a szocializációnak azokra a részfolyamataira, amelyek a nyelv használata.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
Az elméletek és a gyakorlat viszonya a szociális munkában Összeállította: Ágoston Magdolna Forrás: Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd,
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Kompetencia alapú idegen nyelvi
RÉSZEKRE BONTOTT SOKASÁG VIZSGÁLATA
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A magyar nyelv történetének főbb korszakai
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
A „diszes” problémák korai jelei
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
KAM - Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Sapientia - Erdély Magyar Tudományegyetem, Csíkszereda.
Az alapvető kommunikáció
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Módszerek 5/5.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
A magyar nyelv területi nyelvváltozatai és a norma
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Anyanyelvünk változatai
A menekültek feltételezett titkos nyelvének vizsgálata
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
Hétköznapi hiedelmek a nyelvről, nyelvi babonák
Előadás másolata:

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika 5.tétel: A nyelv belső sokrétűsége és egységessége.Szociolingvisztika Forrás: Magyar nyelv könyve: A nyelv belső sokrétűsége (54–59.old) Szociolingvisztika (785–791. old) Készítette: Vörös Eszter Szonja 2-es csoport, páratlan hét csütörtök, 9 óra 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika Vázlat Nyelvváltozatok Összefoglalás Szociolingvisztika 1. Kutatási témák 2. Nyelvi hátrányos helyzet - korlátozott nyelvi kód - kidolgozott nyelvi kód - regionális köznyelv - kétnyelvűség 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika I. Nyelvváltozatok A mindenkori nyelvállapot nem egységes, a nyelvben több változat él egymás mellett. A belső nyelvváltozatok összességét nemzeti nyelvnek nevezzük. A nyelvváltozatok több szempontból osztályozhatjuk. Normatív és nem normatív nyelvváltozatokat különböztetünk meg a nyelvi norma szempontjából. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika A normatív változat az irodalmi nyelv és a köznyelv (azért normatív, mert országszerte használják, és mert tudatos nyelvalakító tevékenység eredménye). A nem normatív változat a népnyelv, ide tartoznak a nyelvjárások és a regionális köznyelvek (a nyelvjárások és a köznyelv hatnak egymásra, elkezdenek hasonlítani, és a közös keveredésük a regionális köznyelv). 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika A nyelvváltozatokat aszerint is csoportosíthatjuk, hogy írottak-e vagy beszélik őket. Az irodalmi nyelv írott, a köznyelv pedig beszélt nyelvváltozat. A nyelvjárások elsősorban beszélt nyelvváltozatok, de van írott regionális köznyelv. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika Nyelvjárások A nyelvjárások területi nyelvváltozatok, önálló hangrendszerrel, szókészlettel és nyelvtani rendszerrel. Az ősmagyar kori és az ómagyar kori nyelv – csaknem 1600-ig – csak nyelvjárásokban létezett. Ekkortájt indult meg az egységesülési folyamat. Kialakulásához hozzájárult a könyvnyomtatás feltalálása, a nyelvtanírók tevékenysége, mindenekelőtt a nyelvújítási mozgalom. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika A nyelv vízszintes tagozódása szerint különböztetjük meg a nyelvjárásokat (dialektusokat), s függőleges tagozódása szerint pedig a csoport- és rétegnyelveket (szociolektusokat). 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika Csoportnyelvek Minden nyelvváltozatban vannak szakszavak, vagyis a szakmák, tudományágak speciális szavai. Ezeket csoportnyelveknek (társadalmi tagolódás szerint) nevezzük. Ezeknek nincs önálló hangrendszerük vagy nyelvtani rendszerük, mindössze terminológiáról van szó, azaz terminus technicusok együtteséről. Általánosságban a csoportnyelvek szókincsükben térnek el a köznyelvtől. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika Rétegnyelvek Ezenkívül megkülönböztetjük még a rétegnyelveket (különböző életkorban használt nyelvváltozatok), ilyen pl.: az ifjúság nyelve, a diáknyelv, stb. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika II. Összefoglalás A nyelv: a társadalmi kommunikáció eszköze, gondolatokat kifejező jelek rendszere, a nyelvi rendszert a kreativitás jellemzi, a nyelv megvalósulása, a beszéd állandó működés: beszédtett, a törzsfejlődés során az emberré válással párhuzamosan keletkezett, jellemzője a sokféleség, egy adott nyelvnek története van: szüntelenül változik, az állandóság benyomását keltő nyelv nem egységes: normatív és nem normatív változatai vannak. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

III. Szociolingvisztika Nyelv és társadalom bonyolult összefüggésrendszerének feltárását kísérli meg a szociolingvisztika, melynek vizsgálódási területe nehezen behatárolható. A társadalmi szempontok figyelembevétele, és a szociális tényezők szerepe a nyelvhasználatban, századunk 30-as éveitől fokozatosan erősödött, majd az 50-es években új határtudomány kialakulását eredményezte. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika 1. Kutatási témák Az eddigi szociolingvisztikai kutatások sokféle témával jellemezhetők. A legfontosabbak: - a nyelvi és társadalmi rétegződés közötti megfelelések, - a nyelv területi változatai (nyelvjárások), - a regionális köznyelvet használók származása és társadalmi státusa, jellemző sajátosságai, - a szociális viselkedés és nyelvhasználat kölcsönhatása, - nyelvi neologizmusok a társadalmi változások tükrében stb. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika Ezek a témák is jelzik, hogy a szociolingvisztika gyakran nehezen különíthető el az etnolingvisztikától, a nyelvjáráskutatástól, a kommunikációelmélettől, a pszicholingvisztikától és a nyelvhasználat egyéb szempontú vizsgálataitól. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

2. Nyelvi hátrányos helyzet A szociolingvisztika a nyelvészetnek szinte minden rész területét magába foglalja. A kutatások egyik központi témája a nyelvi hátrányos helyzet vizsgálata, amelyet többnyire tanulók körében végeztek, azzal a céllal, hogy az okok mélyebb összefüggéseinek felderítésével segítséget nyújtsanak a pedagógusoknak a felzárkóztató munkához. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika A nyelvi hátrányos helyzet, és az iskolai előmenetel kölcsönhatását először az angol B.BERNSTEIN vizsgálta. Eredményeit nagy feltűnést keltő és sok vitát kiváltó szocializációelméletének keretében publikálta az 50-es évektől. Nézete szerint a társadalmi hátrány a nyelvi hátrány révén újratermelődik. Elméletének ezt a tételét a kétféle kódról szóló hipotézisével támasztotta alá. BERNSTEIN korlátozott és kidolgozott kódot különít el. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

Korlátozott nyelvi kód A korlátozott nyelvi kód olyan nyelvhasználati módot jelent, amely erősen kötődik a szituációkhoz, amikor is nem szükséges a jelen lévő dolgokat megnevezni, elegendő rájuk utalni, vagy mutatni mutató névmással vagy határozó szóval (pl. ott azt, ilyenre, eddig, arra, ennyivel stb.) Jellemzője: - az egyszerű mondatszerkezet, - a rövid mondatok halmozása, - az árnyalt megfogalmazás hiánya, - a szegényes jelzőhasználat, - a szaggatottság (szünetek, nyökögés), - befejezetlen mondatok. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika Ez a nyelvhasználat a családban nem okoz semmiféle kommunikációs zavart, az iskolában, a tanórán, vagy egyéb nyilvános kommunikációs helyzetben már nem elegendő! 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

Kidolgozott nyelvi kód Az előbb említett nyelvhasználati kóddal szemben a BERNSTEIN által vizsgált középosztálybeli gyerekek a korlátozott kód elsajátítása után az ún. kidolgozott kód használatát is megtanulják. Képessé teszi őket egy „verbális tervezésre”, amit jellemezhetünk úgy, hogy tudják, hogy hol, mikor, kivel, hogyan kell beszélni. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika Jellemzője: - képesek élményeikről úgy beszámolni, hogy az a kívülálló számára is érthető legyen, - ismerik az oksági viszony kifejezésének nyelvi eszközeit, - bonyolultabb mondat típusokat használnak, - kifejezőeszközeik változatosabban, - megfogalmazásuk pontosabb, - beszédük kevésbé töredezett, - jobban követik a nyelvi normát. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika A nyelvhasználati módok és a társadalmi helyzet összefüggéseinek feltárása céljából BERNSTEIN családkutatásokat is folytatott. A középosztálybeli gyerekek kidolgozott kódja mögött a szülők magasabb műveltsége, igényesebb nyelvhasználata állt, míg a munkásgyerek esetében ezek hiánya vagy elégtelensége volt megfigyelhető. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika Fontos! BERNSTEIN nézete csak fenntartásokkal fogadható el, és semmiképpen sem általánosítható. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika További kutatások PAP MÁRIA és PLÉH CSABA végzett Budapesten BERNSTEINéhez hasonló felmérést, amelynek során az iskolába lépő gyermekek szociális helyzete és nyelvhasználata közti összefüggésre keresték a választ. A szerzők megállapítása szerint nem minden társadalmi rétegnek felel meg egy nyelvi változat, s nincs minden nyelvi változat mögött külön társadalmi réteg. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika Regionális köznyelv A nyelvi hátrány nemcsak a társadalmi hátrány felől közelíthető meg, hanem a tájnyelvet beszélők szemszögéből is felvetődhet. Magyarországon a tájnyelv és a köznyelv között nincsen nagy különbség, ezért inkább a regionális köznyelvek szociolingvisztikai megközelítése jelenthet izgalmas kutatása témát. A tájnyelvek sorvadásával párhuzamosan alakultak ki, a regionális köznyelvek. A regionális köznyelv használata csak akkor jelent hátrányt, ha az egyén csak ezt a kódot ismeri, s munkájánál, beosztásánál fogva gyakran kell nyilvánosság előtt szerepelnie. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika Az anyanyelvi nevelés egyik fontos feladata, hogy a tájnyelv vagy a regionális köznyelv épségben tartása mellett úgy kell nevelni a köznyelvre a tanulókat, hogy felnőtt korukban a körülményekhez és a helyzethez igazodva tudjanak „nyelvi regisztert” váltani. Az anyanyelvi oktatásnak más területen is szüksége lenne behatóbb szociolingvisztikai vizsgálatokra. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika Kétnyelvűség A nyelvi hátrányos helyzet a kétnyelvűség felől is megközelíthető. A Magyarországon élő nemzetiségiek egy része azonban inkább „egynyelvű + egyszer vagy kétszer félnyelvű”( Szabó T., 1985.6), vagyis bizonyos dolgokat az egyik nyelven, bizonyos dolgokat a másikon tud jobban kifejezni. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika A kétnyelvűség okozta nyelvi hátrányos helyzet témakörében legismertebbek RÉGER ZITÁnak a cigánygyerekek között végzett vizsgálatai. RÉGER ZITA arra kereste a választ, hogy az iskoláskorú cigánygyerekek nyelvi felkészületlensége ( a két- és hároméves magyar anyanyelvű színvonalának felel meg) mivel magyarázható. Az okok részben szociális részben nyelvi eredetűek. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika A nyelvi hátrány mindig súlyosabb, ha szociális hátránnyal is párosul. A nyelvi okok a cigány és a magyar nyelv eltérő fonémarendszeréből adódnak. A cigánygyerekek a magyar hangrendszert csak tökéletlenül ismerik, ez rendkívül megnehezíti számukra az olvasás- és írástanítást. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika

5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika Említsük meg végül az ún. szociolektusokat, amelyek az azonos foglalkozást, hobbit stb. űzők nyelvhasználatát jelentik. 5.tétel A nyelv belső sokrétűsége és egységessége. Szociolingvisztika