PROMOTION Kotler: Reklám Személyes eladás Vásárlásösztönzés Public Relations Direkt marketing
ATL , BTL Above The Line, Below The Line (vonal felett, vonal alatt) ATL : klasszikus reklám BTL : nem hagyományos marketingkommunikációs eszközök (Procter and Gamble 15 % ügynökségi jutalék a vonal felett)
ATL Nyomtatott sajtó Szabadtéri eszközök Rádió Tv Mozi Internet Through the line (vonalon át)
BTL Direkt marketing SP Vásárláshelyi reklám POP-POS (point of purchase- point of sales) Eseménymarketing, rendezvények Vásárok, kiállítások Személyes eladás PR Nyomtatványok jelentőségük növekvő
Direkt marketing Interaktivitás Mérhetőség Eszközei: Telefonmarketing Tv-, rádióműsorok Teletext Katalógusok DM (direct mail személyre, címre)
A vásárlásösztönzés A fogyasztói vásárlásösztönzés: Azonnali vásárlások elősegítése Időbeni behatároltság Átlagostól eltérő ajánlat A fogyasztói vásárlásösztönzés: Ár jellegű Árcsökkentés Csereakció Kupon Visszatérítés hitel
A fogyasztói vásárlásösztönzés: Kiegészítő előnyt biztosító promóció ajándékcsomagolás Nyerésre alapozott promóció nyereményjátékok Hűségakciók törzsvásárlói kedvezmény Kereskedelmi módszerek üzembe helyezés
A vásárlásösztönzés A kereskedőt ösztönző eszközök: Árengedmény Ingyenes áruk Információk Versenyek
A szponzorálás Imázstranszfer 1 : 1 szabály Elkerülhető a reklámtelítettségből fakadó ellenszenv Reklámkorlátozások áthidalása Imázsépítés
Rendezvényszervezés és eseménymarketing Közvetlen információnyújtás Üzenet eljuttatása élményszerű körülmények között
Vásárláshelyi reklámozás POS (reklámozás az eladás helyén) Vásárlók áramlása Legintenzívebb pontok POP (reklámozás a vásárlási döntés helyszínén) Display (árukihelyezésre alkalmas állvány) Wobler ( polcra erősíthető kisnyomtatvány) Polccsík Makettek Zászlók Padlómatricák Bevásárlókosár-reklámok
A BTL Jó irányíthatóság Költséghatékonyság Egyediség Eladó és vevő közvetlen kapcsolata Interaktívitás
Kommunikáció folyamata Kommunikációs modell kibocsátó üzenet csatorna befogadó kódolás dekódolás Zaj visszacsatolás Kommunikációs környezet
A reklám Nem személyes, fizetett, befolyásoló célzatú kommunikáció termékről, szolgáltatásról,és eszmékről, amely azonosítható a közzétevővel, és amelyet különböző médiumokban tesznek közzé.
Reklámok csoportosítása Tárgya szerint Politikai Társadalmi gazdaság A célcsoport szerint Fogyasztói B2C Üzleti B2B A folyamat szerint bevezető fenntartó-emlékeztető átterelő újrapozicionáló
Reklámhordózók = médiumok (kommunikációs csatornák), auditív vizuális audiovizuális Reklámeszköz: az üzenet kódolt, tárgyiasult, az adott médiumban való továbbítására alkalmassá tett megfogalmazása Reklámhordózók TV Reklámeszköz reklámfim
Médiamix = a reklámtevékenység során felhasznált kommunikációs csatornák együttese A médiamix összeállítását befolyásoló tényezők: a termék jellege célcsoport mérete elhelyezkedése médiahasználati szokásai konkurencia költségkeret a médiumok jellemzői egyéb (határidő)
Médiumok tulajdonságai médium presztizse befogadói szituáció technikai adottságok közönség összetétele célozhatóság költségek rugalmasság élettartam Jogi szabályozottság
Imázs szerepe a marketingkommunikációban Imázs: azon elképzeléseknek és benyomásoknak az összessége, amely egy emberben vagy csoportban egy adott személyről, termékről, márkáról, vagy vállalatról kialakul
Az imázs típusai Tárgya szerint: termékimázs vállalati imázs márkaimázs Kialakulás módja: spontán kialakult tudatosan kialakított
Az imázs típusai Idődimenzió szerint: Jelenlegi Jövőbeni Irányultsága szerint Önimázs Külső imázs
A vállalati arculat Egy cég kifelé és befelé irányuló önábrázolását és magatartását, megnyilvánulásainak megtervezett, tudatosan és folyamatosan használt összetevőit vállalati arculatnak Corporate Identity CI nevezzük
Azonosít, megkülönböztet Minősít Állandóságot sugall Gazdaságos A vállalati arculat jelentősége Azonosít, megkülönböztet Minősít Állandóságot sugall Gazdaságos
A vállalati arculat összetevői Vállalat filozófiája Szervezeti kultúra Vizuális jegyek Kommunikáció Magatartás Arculati kézikönyv jelentősége Felhasznált irodalom :Veres-Szilágyi A marketing alapjai