MIKÉNT ALAPOZHATJA MEG A KÖZOKTATÁS A SZAKKÉPZÉST? SZAKKÉPZŐ ISKOLÁK IGAZGATÓINAK XIV. ORSZÁGOS FÓRUMA BUDAPEST, 2009. ÁPRILIS 21.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szakképzés jelene és jövője
Advertisements

Egy innováció nyomában
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
A tanári munka értékelése
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Integrált oktatás az 50 éves Trefort SZKI-ban
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
TIMSS 2007.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
A szakképzés jövője - a jövő szakképzése
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
A nevelési-oktatási program előzményei
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
A kerettantervek fejlesztése
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
A TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F pályázat február 4. A TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
Brazzorottó Jenőné elnök-igazgató
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A szociálpolitika kulcsproblémái gyermekvédelmi metszetben Gyermekvédelmi napok 2011 „Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben” konferencia Budapest, 2011.
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
BEVEZETŐ.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Integráció és inklúzió
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Példa egy ppt prezentációhoz
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
Az országos mérések megújult rendszere
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
A felmérés időpontja: május 28.. MÉRT TERÜLETEK:  matematikai eszköztudás  szövegértési képességek  háttérkérdőív kitöltése (szülők, tanulók)
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Középiskolai továbbtanulás 2016/17
Dr. Kaposi József Magyarország a tanulás világában egyre jobban lemarad versenytársaitól:  a reformok ellenére a tudásbeli szakadék, amely a világ.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A szakiskola jelene és jövője
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Előadás másolata:

MIKÉNT ALAPOZHATJA MEG A KÖZOKTATÁS A SZAKKÉPZÉST? SZAKKÉPZŐ ISKOLÁK IGAZGATÓINAK XIV. ORSZÁGOS FÓRUMA BUDAPEST, ÁPRILIS 21.

Tatai-Tóth András országgyűlési képviselő (MSZP) az Oktatási és tudományos bizottság tagja, az MSZP-frakció Oktatási munkacsoportjának vezetője 30/

Az egyenlőtlenségek kialakulásában meghatározó a kora gyermekkor Hány millió szót hall egy gyerek 4 éves koráig? – a szülő státuszának függvényében (Forrás: Hart & Risley (1995), idézi McKinsey (2007))

Országos átlagok matematikából (15 évesek) (Forrás: OECD 2007) PISA 2006: átlag alatti tudás

A társadalmi egyenlőtlenségeket növeli a magyar oktatási rendszer PISA 2006: A tanulók természettudományos tudáskülönbségének hány százaléka fakad az iskolák közötti különbségből % (Forrás: OECD 2007)

Az oktatás színvonala nem elsősorban pénzkérdés,… Közoktatási ráfordítások a GDP százalékában Matematika eredmény (PISA 2006) (Forrás: Oktatási Minisztérium)

Az állam kettős közoktatási felelőssége  köteles a feltételeket biztosítani a legszélesebb értelemben (jogszabályi, anyagi, szakmai-szervezési stb.);  köteles gyermekek, a fiatalok oktatásra, nevelésre vonatkozó alkotmányos alapjogai érvényesülését garantálni, többek között a közoktatási rendszer törvényes és szakszerű működésének ellenőrzésével.

Az 1985-ös reform: megszűnt a „folyamatellenőrzés”, de nem valósult meg azóta sem a „kimeneti szabályozás”! A magyar közoktatás túlszabályozott és ellenőrizetlen

Legsürgetőbb oktatáspolitikai teendők:  Meg kell erősíteni az állam második feladatát: garantálnia kell az oktatás-nevelés minőségét (mérés, értékelés, ellenőrzés, „kimeneti szabályozás”)  Összhangba kell hozni a szabályozást és a valóságot! (elszakadt a törvényekben, rendeletekben, tantervekben megálmodott iskola a ténylegesen működőtől, a valóságostól)  a szakmai, pedagógiai megoldásokat kell kidolgozni, azokhoz igazítani a jogi szabályozást (a túlzott bürokráciát le kell építeni).

A MAGYAR TÁRSADALOM LEGSÚLYOSABB GONDJA: A SZOCIÁLIS ÉS KULTURÁLIS KETTÉSZAKADÁS A MAGYAR TÁRSADALOM LEGSÚLYOSABB GONDJA: A SZOCIÁLIS ÉS KULTURÁLIS KETTÉSZAKADÁS

Az esélyegyenlőtlenségek eredete  a szociális és a kulturális hátrányok  a közoktatási ellátás (óvoda, iskola) minősége,  a települések, térségek fejlettsége, munkalehetőségei, az ott élők egészségügyi ellátásának színvonala  az öröklött és szerzett hátrányok  fogyatékosságból eredő sajátos nevelési igény. Mindezek a körülmények sok esetben halmozottan jelentkeznek.

A közoktatás felelőssége  a közoktatásnak mással nem pótolható feladata, felelőssége van az esélyegyenlőtlenségek csökkentésében,  ugyanakkor önmaga ezt a súlyos társadalmi problémát megoldani nem tudja.

A „PISA-SOKK”  2000-ben az olvasás, a matematika és a természettudományok területére terjedt ki a felmérés - a fő hangsúly az olvasási képességen volt.  2003-ban ismét az említett három terület vizsgálata volt a cél, ezúttal a matematikai teljesítmény mérése kapta a fő hangsúlyt.  2006-ban a diákok természettudományos felkészültségét vizsgálták részletesebben, de továbbra is helyet kapott a mérésben az olvasás és a matematika.

CSAPÓ BENŐ – HVG  „Súlyos problémának tartom, hogy továbbra is azok közé az országok közé tartozunk, ahol a szülők iskolázottsága, a család kulturális háttere a legerősebben határozza meg a gyerekek tudását. Ez sokkal nagyobb gond, mint amit a nemzetközi rangsorban elfoglalt helyünk jelez. Ebből ugyanis kiderül, hogy még ez a nemzetközi összehasonlításban nem túl sok tudást sem annyira az iskolában, mint inkább otthon szedik össze a gyerekek. Ezek az ismétlődő negatív eredmények talán megerősítik a változtatásra irányuló, ma még elég bizonytalan szándékot

A 15-ÉVESEK LEMARADÁSA NEM A SZAKISKOLÁBAN KELETKEZIK!  6- ÉS 8-OSZTÁLYOS GIMNÁZIUMOK A 8. OSZTÁLY UTÁN:  SZAKISKOLA - SZAKMUNKÁSKÉPZÉS  ÉRETTSÉGIRE FELKÉSZÍTŐ 4-OSZTÁLYOS GIMNÁZIUM VAGY SZAKKÖZÉPISKOLA

LEMORZSOLÓDÁS – VÉGZETTSÉG NÉLKÜLI ÉLETESÉLYEK  NINCSENEK HITELES ADATOK –ÉVENTE FIATAL „MORZSOLÓDIK” LE 2005-BEN „100 LÉPÉS” :  FELZÁRKÓZTATÓ A 8.OSZTÁLYT EL NEM VÉGZETTEKNEK  NAGYOBB ÓRASZÁMÚ SZAKMAI ORIENTÁCIÓ A OSZTÁLYBAN  SZAKKÖZÉPISKOLA: BESZÁMÍTÁS

 „ALTERNATÍV” VAGY ELŐREHOZOTT SZAKKÉPZÉS  A MEGLEVŐ KÉPZÉSI FORMÁK MELLETT A FENNTARTÓ ÉS AZ SIKOLA DÖNTÉSE ALAPJÁN INDULHAT A 8. OSZTÁLY UTÁN SZAKKÉPZÉS.  A 2 SZAKKÉPZÉSI ÉVFOLYAMÚ SZAKMÁK ESETÉBEN 3-ÉVES  A 3 SZAKKÉPZÉSI ÉVFOLYAMŰ SZAKMÁK ESETÉBEN 4-ÉVES KÉPZÉS

ÜTEMEZÉS  A közoktatási törvény módosítása – 2009 tavasza – beterjesztve (OKM)  Az OKJ és más szabályozók módosítása – 2009 szeptembere (SZMM)  Iskolák az őszi programhirdetésig eldöntik, indítanak-e ilyen osztályokat  2010 őszén megkezdődhet a képzés

MIKÉNT ALAPOZHATJA MEG A KÖZOKTATÁS A SZAKKÉPZÉST?  Elvégzi a közoktatás a saját feladatát (Új Tudás program)  Nevelőmunkája során nagy gondot fordít a fizikai, a „kétkezi” munka megbecsülésére  Olyan iskolai légkörben neveli a gyermeket, ahol felelősségtudat alakul ki, valamint az életkornak megfelelő munkafegyelem  Iskolai feszültségek – szegregáció, integráció – SNI (EGYÜTTNEVELÉS)  Pedagógusképzés és továbbképzés

KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET!