A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kutatás: emberi tevékenység, amely egyrészt
Advertisements

A PÁLYAKÖVETÉSI KUTATÁSOK MÓDSZERTANI SAJÁTOSSÁGAI KABAI IMRE ZSIGMOND KIRÁLY FŐISKOLA TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT (ZSKF TKK) DPR Szakmai Nap 2009.
Statisztika II. I. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
Primer és szekunder kutatás
Kutatási terv.
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
MARKETINGKUTATÁS PIACKUTATÁS.
Képességszintek.
A többszörös összehasonlítás gondolatmenete. Több mint két statisztikai döntés egy vizsgálatban? Mi történik az elsõ fajú hibával, ha két teljesen független.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Személyiséglélektan I.
Dr. Balogh Péter egyetemi adjunktus Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék STATISZTIKA I. 11. Előadás.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Készítette: Magyar Orsolya
A társadalomtudományi kutatás módszerei
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
A szociálpszichológia módszerei
III. Sz. Belgyógyászati Klinika
Fejlesztési, stratégiai útmutató
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Operációkutatás eredete
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Megfigyelés Irodalom: Falus Iván (200,szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
Könyvvizsgálat alapjai
Babeş-Bolyai Tudományegyetem Tanító- és óvóképző szak
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Az elemzés és tervezés módszertana
A pszichológia módszerei
Pedagógiai kutatás -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
Gazdaságstatisztika Bevezetés szeptember 11.
Hipotézis vizsgálat (2)
Statisztikai módszerek áttekintése módszerválasztási tanácsok Makara Gábor.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Paradigmák mentén tudomány = kvantifikálhatóság? Minden mérhető?
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
A piackutatás alapjai E-Learning.
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
A kombinációs táblák (sztochasztikus kapcsolatok) elemzése
HIPOTÉZIS MEGFOGALMAZÁSA
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
1. Rész: óvodai matematikai nevelés
Kutatásmódszertani dilemmák
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Marketing információs
 A matematikai statisztika a természet és társadalom tömeges jelenségeit tanulmányozza.  Azokat a jelenségeket, amelyek egyszerre nagyszámú azonos tipusú.
Pedagógus értékelési rendszer
„Hatásvizsgálat” c. tanulmány szennyvíz és hulladék témakörben szerzett tapasztalatai „Fenntartható települések” workshop Tokaj, július Csillag.
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Balatonboglár, március 24.1 A szakértői munka tudományos megalapozottsága, lépései, módszerei, eszközei „A tájékozott szakértő” Szakmai és jogi ismeretek.
1 Tárgy- feladatelemzés módszerei Dr. Kaucsek György.
Mintavétel.
Eredetileg a statisztika matematikai eszközöket igénybe vevő államháztartástant jelentett, vagyis azon módszerek gyűjteményét és elméletét, amelyek segítségével.
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Balatonboglár, március 24.
Bemutatkozás A kutatás bemutatása
A pedagógiai kutatás metodológiai kérdései
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
A kutatás filozófiája.
Előadás másolata:

A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.

1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével hozzájáruljon az oktatás- nevelés, a pedagógiai tevékenység eredményességének növeléséhez. Ezt a célt a személyiség fejlesztése során érvényesülő összefüggések, törvényszerűségek feltárásával, a neveléstudomány elméleti ismeretanyagának fejlesztésével éri el. Ezek a törvényszerűségek képzik a pedagógiai kutatás tárgyát.

2. A PEDAGÓGIAI KUTATÁS JELLEMZŐI, SAJÁTOSSÁGAI egymástól eltérő felfogások kerülnek egymással szembe komplex nehezen figyelhető meg változik, módosul nem ismételhetők meg kevésbé mérhetők

PozitivistákNaturalisták A valóság szerint objektíve létezik, független változókra darabolható. A kutatás segítségével az egységes valóság megmagyarázhatóvá válik. A valóság többféle, az emberek tudatában létezik, nem kézzelfogható. A kutató képes bizonyos távolságot tartani a kutatás tárgyától, ehhez bizonyos óvintézkedések szükségesek. A társadalomtudományokban a kutató és a kutatás tárgya hat egymásra. Nem óvintézkedésekre van szükség, hanem az interakció hasznosítására. Kontextustól független általánosításokra törekszenek. Kontextustól független igazságok nincsenek. Az ok-okozati összefüggések feltárását tekintik a legfontosabb célnak. A különböző tényezők, folyamatok kölcsönösen hatnak egymásra, formálják egymást. A kutatásoknak értékmentesnek kell lennie.Szerintük nem lehetséges az értékmentesség. Mennyiségi módszereket részesítik előnyben.A minőségi módszereket részesítik előnyben. Előre megfogalmazott elméletre van szükség.A kutatásból kell kinőnie az elméletnek. Előnyben részesítik a nem emberi eszközöket. Előnyben részesítik a holisztikus megismerésre, intuícióra képes embert. Laboratóriumi környezet.Természetes környezet. Reprezentatív mintát vizsgálnak.Egyedi eseteket vizsgálnak. A hipotézisek igazolására, bizonyítására törekszenek. A felfedezésre, feltételezések megfogalmazására, módosítására törekszenek.

PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA 1. A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása. 2. A témára vonatkozó szakirodalom áttekintése, kritikai elemzése. 3. A kutatás hipotézisének megfogalmazása. 4. A hipotézisek igazolását vagy elvetését biztosító adatok összegyűjtéséhez az érvényes és megbízható kutatási stratégiák, módszerek, eszközök kiválasztása. 5. A vizsgálni kívánt minta kiválasztása. 6. A kutatás végrehajtása. 7. Az adatok elemzése, általánosítások megfogalmazása. 8. A kutatás eredményeinek közreadása, publikálása, alkalmazása.

1. A KUTATÁSI PROBLÉMA KIVÁLASZTÁSA A probléma kiválasztására két helyzetben kerülhet sor: probléma spontán felmerülése pedagógiai kutatással hivatásszerűen foglalkozó személyek választanak A kutatási problémák kiválasztásának fő forrásai: pedagógiai gyakorlat elméleti tételek szakirodalom

2. A TÉMÁRA VONATKOZÓ SZAKIRODALOM ÁTTEKINTÉSE, ELEMZÉSE 3. A KUTATÁS HIPOTÉZISEINEK MEGFOGALMAZÁSA Hipotézis követelményei Hipotézis megfogalmazásának módjai null hipotézis alternatív irány nélküli hipotézis alternatív irányt is jelző hipotézis

4. KUTATÁSI STRATÉGIÁK, MÓDSZEREK, ESZKÖZÖK KIVÁLASZTÁSA Kutatási stratégiák deduktív induktív leíró, összefüggésfeltáró, kísérleti Kutatási stratégia: a kutatás alapvető iránya, amely meghatározza a módszerek, eljárások célszerű kombinációit,

Kutatási módszer : olyan megbízható és érvényes eljárás, amellyel a hipotézisek igazolásához vagy elvetéséhez szükséges adatok feltárhatók, feldolgozhatók, rendszerezhetők.

Kutatás módszerei: Feltáró módszerek: dokumentumelemzés, megfigyelés, szóbeli v. írásbeli kikérdezés, szociometriai módszer, tudásmérés, pszichológiai vizsgáló eljárások Feldolgozó módszerek: statisztikai módszerek, minőségi elemzés, metapedagógiai eljárások

Érvényesség (validitás): a módszer és eszköz mennyire méri azt a fogalmat, amit mérni kívánunk. Megbízhatóság (reliability): egy módszernek, eszköznek azt a tulajdonságát fejezi ki, hogy segítségével – ha ismételten ugyanazt a jelenséget mérjük – ugyanazt az eredményt kapjuk.

Adatgyűjtési technika, eszköz A módszerek gyakorlati megvalósításához adatgyűjtési technikákra, eszközökre van szükség: -tervszerű megfigyelés: pl. interjúterv -szóbeli kikérdezés: pl. kérdőív -írásbeli kikérdezés: pl. attitűdskála Az egyes módszerek keretében az adatok összegyűjtését elősegítő kipróbált, megbízható, többnyire írásos segédeszközök (pl. megfigyelési szempontsorok, interjú szempontsorok, kérdőívek, tesztek, attitűdskálák).

5. A VIZSGÁLNI KÍVÁNT MINTA KIVÁLASZTÁSA Minta nagyságát meghatározó szempontok: eredmények fontossága vizsgált tényezők feltételezett erőssége populáció sajátossága elemzett változók száma kutatási módszerek sajátosságai általános gazdasági szempont Mintavételi eljárások véletlen mintavétel csoportosított véletlen rétegzett mintavétel

6. KUTATÁS VÉGREHAJTÁSA 7. AZ ADATOK ELEMZÉSE, ÁLTALÁNOSÍTÁSOK MEGFOGALMAZÁSA 8. A KUTATÁS EREDMÉNYEINEK KÖZREADÁSA, PUBLIKÁLÁSA (ALKALMAZÁSA )

A KUTATÁSOK TÍPUSAI, FAJTÁI Alapkutatás Alkalmazott kutatás Akciókutatás Tantervi vagy program értékelés

A KUTATÁS ETIKAI KÉRDÉSEI a résztvevő kockázatát, hátrányait a minimálisra csökkenteni a várható előnyök ellensúlyozzák a hátrányokat óvja biztonságát, jogait ne tulajdonítsa el más szellemi termékét ne fogalmazzon meg utólag hipotéziseket ne segítse elő az adatok félreértelmezését