A gyakorlatok izomhatásai Gyakorlatvezetési módok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Csonkolt henger szerkesztése
Advertisements

A tanulók fizikai állapotának mérése Fittségi tesztek
Szimmetrikus 3f mennyiségek ábrázolása hatékonyan
A Marfan szindróma szövődményeként kialakuló gerincferdülés esetén, illetve annak megelőzése érdekében alkalmazható gerinctorna.
Az edzői hatékonyság pszichológiája
Vizuális képességek fejlődése
Az úszó technika,állóképesség és hajlékonyság kialakítása és szerepük a sportágban Virth Balázs 2013.
„D” modul: Mikrosebészet Célok
GIMNASZTIKA január 9..
GYŰRŰ ALAPELEMEK OKTATÁSA
Utánpótlás erőnléti edző feladatai:
Kommunikáviós módszerek az iskolában
Metszeti ábrázolás.
4. Feladat (2) Foci VB 2006 Különböző országok taktikái.
GRÁFELMÉLET Alapfogalmak 2..
A gimnasztika szaknyelve
ALAKZATOK TRANSZFORMÁCIÓJA ÚJ KÉPSÍKOK BEVEZETÉSÉVEL
A MŰSZAKI RAJZKÉSZÍTÉS SZABÁLYAI
Az atlétika versenyszámai
Ismerkedés a szintezéssel
Szögmérés és iránysorozat mérés teodolittal
Bekezdésformázás.
Sportági mozgásformák gyűjteménye
A torna felosztása.
GÉPELEMEK EGYSZERÜSÍTETT ÁBRÁZOLÁSA
Az ülő Buddha okos gondolatai:
Szabadrúgások.
Gimnasztika Ureczky Dóra.
 1. dia: Bemutakozó  2. dia: Tartalom  3. dia: Fogalmak  4. dia: Mi a hasznosság??  5. dia: Általános I.  6. dia: Általános II. táblázat  7. dia:
Alapfogalmak a gimnasztikai gyakorlatok szakleírásához
Támaszok: a test súlypontja a támaszpont fölött van.
A GIMNASZTIKA FOGALMA, CÉLJA, FELADATAI, JELLEMZŐI
Szabadátfordulások.
Ugródeszka használata
NYÍREGYHÁZI FŐISKOLA FEIGEL ATTILA JUHÁSZ FERENC MUSZKA ATTILA
Természetes gyakorlatok
TÁMASZUGRÁSOK OKTATÁSA 2012.
Kézenátfordulás előre-hátra oktatása
Emelés fejállásba és kézállásba kísérletek
SBANTA 2143 H.Ekler Judit.
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
A testnevelési tanterv.
A MÉRETMEGADÁS SZABÁLYAI
Struktúrált gyakorlatok I. Yalom Alkalmazásuk célja: a csoport céljától és a csoportfolyamatoktól függ Funkcióik:  kezdeti társas rituálék időszakának.
1. SZINT: Kidolgozatlan, differenciálatlan ábra
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
1. osztályos példa Bubernik Eszter
Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
A gyorsaság fejlesztése futásnál
Készítette : Dr. Müller Anetta Ph.D
GIMNASZTIKA DR. Derzsi Béla: A gimnasztika alapjai c. tankönyve alapján Készítette: Vékásné Dobos Zsuzsanna.
ROM GYAKORLATOK Testrész Izület típusa A mozgás típusa
KÁROS ÉS JAVASOLT MOZGÁSANYAG a gyógytestnevelésben Budapest, 2015
6. szabály – A játékvezető-asszisztens
13. szabály Szabadrúgások
A tömeg (m) A tömeg fogalma A tömeg fogalma:
Geodézia BSC 1 Gyors ismertető
SZÖVEGSZERKESZTÉS IV. ~ BEKEZDÉSFORMÁZÁS ~
ALAKZATOK TRANSZFORMÁCIÓJA ÚJ KÉPSÍKOK BEVEZETÉSÉVEL
Egyéb műszaki jellemzők
A Mozilla magyar nyelvű szerkesztőjének használata
A funkcionális tréning jelentősége és alkalmazása a kosárlabdában
Függvénykapcsolatok szerepe a feladatmegoldások során Radnóti Katalin ELTE TTK.
Gimnasztika – alapforma elnevezések
A koordinációs képességek felosztása és fejlesztési lehetőségei
Térbeli tájékozódás fejlesztése
Karhelyzetek, karmozgások
Tárgyak műszaki ábrázolása Metszeti ábrázolás
Tárgyak műszaki ábrázolása Metszeti ábrázolás
Előadás másolata:

A gyakorlatok izomhatásai Gyakorlatvezetési módok A rajzírás A gyakorlatok izomhatásai Gyakorlatvezetési módok

A rajzírás jelei: - zárt állás, fogás → az elmozdulás iránya körzés: kör alakú nyíl X ismétlés-szám rugózás: vízszintes cikk-cakk taps, bokázás: függőleges cikk-cakk 180° vagy ½: az elfordulás mértéke 4: ütemszám, vagy a gyakorlatot végzők száma alsó ívelés: alsó fogás nagyobb alsó ívelés: egy ütem alatt végzendők összekapcsolása ( ): mozgásszünet +: jobb végtag; fordulat iránya; adott ütem ellenkezőleg; egész gyakorlat ellenkezőleg

A rajzírás alapelvei: a talajvonal megrajzolásával kell kezdeni az első figura mindig a kiindulóhelyzetet (KH) jelenti ütemenként rajzol leolvasásban, rajzolásban balról jobbra halad testarányok nézetek: elöl, oldalt, hátul (nem jelent fordulatot) két egyidejű kapcsolat: val,-vel raggal több egyidejű kapcsolat: és kötőszóval

A rajzírás alapelvei: a KH-be való visszatérést nem kell újra rajzolni a már egyszer megrajzolt figurát sem kell még egyszer lerajzolni ellenkező oldalra, vagy ellenkező végtaggal végrehajtott ütemet sem kell újra lerajzolni Többszöri végrehajtást a talajvonal alá rajzoljuk X-szel mozgásszünet jelzése külön

A szaknyelv és a rajzírás sajátosságai: kéziszerrel a kézben az alapállás is szögállásnak nevezendő karmunkára vonatkozólag a kéziszerre utalunk, kivéve, ha értelmetlen lenne páros, társas gyakorlatok: ha azonos a feladat, elég az egyik figurát lerajzolni, ha különböző, le kell külön rajzolni (A, B tanuló); egymáshoz való helyzet, fogásmód

A szaknyelv és a rajzírás sajátosságai: kézisúlyzó: ha kettő van, nem kell külön jelölni; csak az első rajznál kell ábrázolni bot: tartás, vitel; oldalnézetben mindkét kart ábrázolni kell pad: a tornász helyzete bordásfal: fogásmód, fok kötél: kétrét, négyrét labda: medicinlabda satírozott ábrázolás, léglabda körrel

A bemelegítő gyakorlatsor összeállításának szempontjai: - könnyű nyújtó gyakorlat(ok) 1 gyakorlat: keringésfokozó (könnyű) 4-5 gyakorlat: nyújtó izomhatású (végighaladva a test főbb ízületein) 1 keringésfokozó (közepes) 4-5 gyakorlat: erősítő izomhatású (végighaladva a test főbb ízületein) 1 keringésfokozó (erős)

A gimnasztikai gyakorlatok felosztása izomhatás és testrészek szerint: Nyakgyakorlatok Nyújtó: fejfordítások fejkörzések nyakhajlítás fejemelés Erősítő: ugyanezek a gyakorlat-típusok, akadállyal, ellenállással

A gimnasztikai gyakorlatok felosztása izomhatás és testrészek szerint: Kargyakorlatok Nyújtó: körzések húzások lendítések Erősítő: emelés, leengedés karfordítás karhajlítás, nyújtás tölcsérkörzés lebegtetés

A gimnasztikai gyakorlatok felosztása izomhatás és testrészek szerint: Törzsgyakorlatok: hasizom Nyújtó: hajlítás hátra törzsforgatás hasonfekvésben passzív hajlítás hátra Erősítő: ülésben, fekvésben, függésben végzett lábgyakorlatok ülésből ereszkedés hanyattfekvésbe és vissza mellső fekvőtámasz

A gimnasztikai gyakorlatok felosztása izomhatás és testrészek szerint: Törzsgyakorlatok: hátizom Nyújtó: törzshajlítás előre fordításban hajlítás előre Erősítő: döntések hasonfekvésben törzsemelések, lábemelések tartásjavító törzsfeszítő gyakorlatok hátsó fekvőtámasz

A gimnasztikai gyakorlatok felosztása izomhatás és testrészek szerint: Törzsgyakorlatok: oldalizom Nyújtó: hajlítások oldalra fordítások oldalra, vízszintesen, függőlegesen Erősítő: oldalfekvésben törzsemelés oldalfekvőtámaszban csípőejtés, emelés oldalfekvőtámasz

A gimnasztikai gyakorlatok felosztása izomhatás és testrészek szerint: Lábgyakorlatok Nyújtó láblendítések térd és lábhúzogatások lábkörzés bokakörzés Erősítő: lábujjra emelkedések szökdelések ugrások térdhajlítások rugózások

A gimnasztika gyakorlatvezetési módjai: ( a leggyakrabban használtak) Szóban közléses rövid szóban közlés utasítás Bemutatás bemutatás (tanítói) Bemutattatás (tanuló) Folyamatos gyakorlatvezetés zenére állandó átvezető gyakorlattal építkező

A gimnasztika gyakorlatvezetési módjai: ( a leggyakrabban használtak) Utasítás ütemenként T/2. személyben utasítjuk a tanulókat a gyakorlat végrehajtására, (vagyis a tanulók az utasításokkal egyidejűleg végzik a gyakorlatot) már a KH-et is így rendeljük el. A gyakorlat megindításának vezényszava: Gyakorlat folyamatosan tovább! Rövid szóban közlés szaknyelven elmondjuk a gyakorlatot az elejétől a végéig A gyakorlat ismertetése után elrendeljük a KH-et és elindítjuk a gyakorlatot. A gyakorlat megindításának vezényszava: Gyakorlat rajta!

A gimnasztika gyakorlatvezetési módjai: ( a leggyakrabban használtak) A gyakorlat megindítása után rögtön elkezdünk ütemezni, számolni. A gyakorlatvezetés közben hibát javítunk (egyéni hiba esetén egyénileg, csoportos hiba esetén leállítjuk az osztályt és újrakezdjük a magyarázatot!) A gyakorlat vezetése közben dicsérünk, buzdítunk. Az utolsó gyakorlatot nem kell végigszámolni: „Utoljára 2, 3, (4, 5,6 7,)és elég!” vezényszóra állítjuk azt meg!

A gimnasztika gyakorlatvezetési módjai: ( a leggyakrabban használtak) A gyakorlat megindítása után rögtön elkezdünk ütemezni, számolni. A gyakorlatvezetés közben hibát javítunk (egyéni hiba esetén egyénileg, csoportos hiba esetén leállítjuk az osztályt és újrakezdjük a magyarázatot!) A gyakorlat vezetése közben dicsérünk, buzdítunk. Az utolsó gyakorlatot nem kell végigszámolni: „Utoljára 2, 3, (4, 5,6 7,)és elég!” vezényszóra állítjuk azt meg!

A gimnasztika gyakorlatvezetési módjai: ( a leggyakrabban használtak) Bemutatás, bemutattatás: Megfelelő távolságból, szögből (adott esetben oldal ill. hátulnézetből) Csak azt a gyakorlatot mutassuk be, mit szépen és jól tudunk végrehajtani. Törekedjünk arra, hogy minél több gyakorlatot bemutassunk ! A bemutattatáshoz mindig hívjuk ki a tanulót az osztály elé! Ne mindig ugyanazokat a tanulókat hívjuk ki!

A gimnasztika gyakorlatvezetési módjai: ( a leggyakrabban használtak) Bemutatás, bemutattatás: Megfelelő távolságból, szögből (adott esetben oldal ill. hátulnézetből) Csak azt a gyakorlatot mutassuk be, mit szépen és jól tudunk végrehajtani. Törekedjünk arra, hogy minél több gyakorlatot bemutassunk ! A bemutattatáshoz mindig hívjuk ki a tanulót az osztály elé! Ne mindig ugyanazokat a tanulókat hívjuk ki!