Szombathely: BDF, 2006/2007. tanév II. félév III. évfolyam

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

Információs technológiák terjedése és hálózatosodás a gazdálkodók körében: lehetőségek és korlátok Csótó Mihály BME - Információs Társadalom- és Trendkutató.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Mobil e-ügyintézési rendszer kifejlesztése
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
A tervezés mint menedzsment funkció
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
A stratégiai tervezés módszertana
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
1 MTA Tudásmenedzsment Albizottság III. workshop „Leadership” dilemmák a tudásmenedzsment szemiformális együttműködési modelljében február 23. Dr.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
A „TRUEFOOD” projektről  Az Integrált projekt teljes címe: Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel  Tematikus prioritás:
A számítástechnika és informatika tárgya
A vállalkozások környezete
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Stratégiai tervezés.
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Pénzügyi intézmények kontrollingja
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Kérdések a második zh-hoz
Termelésmenedzsment Production Management
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.

Az információrendszerek kialakulása
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
1 Mit vártunk, mit kaptunk, mit remélünk ? Összeállította: Kálóczi Katalin projektvezető december 8. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A VIR ÉS DPR RENDSZEREK SZEREPE AZ ÁGAZATI IRÁNYÍTÁSBAN DR. NÁDAI LÁSZLÓ főosztályvezető Tudománypolitikai Főosztály.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
EUROPROFESSIONAL HUNGARY KFC Varró István Szakiskola, Szakközépiskola, Általános Iskola és Kollégium KARCAG.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6/2. előadás
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
PÉNZÜGYI ELEMZÉS 1. előadás PhDr. Antalík Imre SJE GTK szeptember 21.
A magyarországi K+F politika
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Kérdések a második zh-hoz
A marketinginformációs rendszer
Business Intelligence (Üzleti Intelligencia)
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Szombathely: BDF, 2006/2007. tanév II. félév III. évfolyam Üzleti információ 1. alapvető tényezők, folyamatok, összefüggések. Informatikus-könyvtáros szak III. évf. Szombathely: BDF, 2006/2007. tanév II. félév III. évfolyam

tartalom 1. Bevezetés 2. Az üzleti információs lánc 3. üzleti adat, információ és tudás összefüggései 4. az üzleti információk menedzselése, a tudásmenedzsment 5. üzleti információ- és tudásáramlás és összetevői 6. Az egyes üzleti információs/tudásfolyamatok 7. a szervezeti tudás három szférája, infotársadalmi vonatkozások

1. Bevezetés Az üzleti információ tárgy jellemzése, összefüggései Helye az informatikus könyvtáros képzésben Utmutató szerepe, eszközök és módszerek

Tanulási útmutató 1. Az útmutató célja - a gyakorlati feladat megoldásának támogatása 2. Eszközök: módszertani tanácsok, lépések, kifejtések, e-források, példák, linkgyűjtemények 3. Tervezzük: infomenedzsment fogalomgyűjtemény elkészítését

Eszközök Jegyzet Előadások Órai gyakorlatok Gyakorló feladatok, projektek E-források, tanulási útmutatók A kérdések - zh

2. Az üzleti információ értéklánca Üzleti adatok – információk –tudás Az üzleti információs termékek, szolgáltatások (érték)lánca Az üzleti info termékek és szolgáltatások menedzselési kérdései Fejlesztési és stratégiai szempontok

2.1. Az üzleti információs lánc játékosai Az innovátorok, érték- és információelőállítók, szerzők stb. A szerkesztők, adatbáziselőállítók, szolgáltatók, terjesztők A közvetítő rendszerek: vállalatok- intranet, információs egységek, tudásmenedzsment, szakkönyvtárak, brókerek stb. A végfelhasználók: nagy-, közép-, kisvállalatok és más gazdálkodó szervezetek munkatársai

2.2. Minden szinten verseny folyik Az információelőállítók között, minden szinten: globális, EU-, helyi Az adatbáziselőállítók, adatbázis- és más információszolgáltatók A közvetítő rendszerek: információs egységek, könyvtárak, brókerek stb. között A vállalatok és más gazdálkodó szervezetek között megrendelésekért, piacokért, támogatásért

2. 3. Mi határozza meg a piacot, az üzletet, a versenyt, ki győz 2.3. Mi határozza meg a piacot, az üzletet, a versenyt, ki győz?- infokom példákkal Hajtóerők: profitszerzés, értékrendszer, hagyomány Globális keretek: globális piac, …..globális ..verseny A technológia - globális technológia A munkatársak képzettsége, tudása, a vállalati kultúra az innováció, kutatás és fejlesztés A konvergencia, a kapcsolatrendszer, az együttműködés képessége partnerekkel, ügyfelekkel A hatékonyság és eredményesség

3. üzleti adat, információ és tudás összefüggései Adatok Információk Tudás, kompetencia Összefüggéseik

3.1.Az adat szerepe az üzleti életben Az adat „értelmezhető, de nem értelmezett ismeret”, például egy statisztikai érték bármiféle hasonlítási alap és a következtetések levonása nélkül.. /Huszka, 2001/ észlelt, de nem értelmezett szimbólum /Mészáros/ tranzakciók, tényállások, tények rendszerezett jegyzéke. (Davenport és Prusak) „ egy esemény vagy ügylet jellemzése számokkal vagy szöveggel.” /Barancsi, Horváth, Szennyesy, 2001. p.66/

3.1. f. Az üzleti adatok jellemzői Temérdek van belőlük, mindenféle formában, mindenféle részlegnél. Tömegükben egyszerre vannak /lehetnek / jelen számunkra fontos és érdektelen adatok, lényeges és lényegtelen adatok. Önmagukban nincs se jelentésük, se szövegösszefüggésük Ha túl sok van belőlük, az meg is nehezíti a lényegesek azonosítását és értelmezését. Az üzleti tények, tranzakciók egy-egy szeletét világítják meg, egy-egy részét írják le, mutatják be. Meghatározott adatstruktúra szerint rögzítik őket, s meghatározott menetben, szabályok szerint kezelik

3.2. Üzleti adatból üzleti információ "értelmezett adat", - jelentése is van, bizonytalanságot, határozatlanságot oszlat el. (Mészáros) Az adat „objektív” – az információ „szubjektív, mindenkinek mást jelent, és az ember nélkül értelme sincs”. Az adatból akkor lesz információ, ha valamilyen jelentést kap, s annak alapján valamiféle ítélet alkotható, ami meghatározott célú cselekvést indíthat el (Bőgel György)

3.2.f.Hogyan lesz adatokból információ? Megértjük, felfogjuk az adatokat, jelentésük lesz Összefüggésbe helyezzük az adatokat- pl. célok összefüggésébe az adatok gyűjtését; Elemezzük, szintetizáljuk az adatokat, ismerjük az elemzés egységeit, illetve az adatok fő összetevőit; Összevetjük az adatokat, azokat matematikailag vagy statisztikailag elemezzük; Javítjuk az adatokat, eltávolítjuk a hibákat; Lényegretörően tömörítjük az adatokat - sűrített formában összefoglaljuk azokat.

3.2.ff. Mire kell képesnek lenni üzleti információs szakembernek? Megérteni, felfogni az adatokat, hogy azoknak jelentése legyen- érteni kell a területhez Összefüggésbe helyezni azokat- pl. célok összefüggésébe az adatok gyűjtését; Elemezni, szintetizálni azokat, felismerni az adatok fő összetevőit, modelljeit; Összevetni azokat, matematikailag vagy statisztikailag elemezni; Javítani azokat, pl. eltávolítani a hibákat; Lényegretörően tömöríteni azokat - sűrített formában összefoglalni.

3.3. Üzleti információból üzleti tudás A tudás a valós világ tükröződése a tudatunkban, amelynek nem minden része fejezhető ki verbálisan, szavakban [Mészáros, 2001]. A tudás körülhatárolt tapasztalatok, értékek és kontextuális [összekapcsolt] információk heterogén és folyton változó keveréke; szakértelem, amely keretet ad új tapasztalatok, információk elbírálásához és elsajátításához, az elménkben keletkezik és hasznosul.

3.3. f. Információból tudáshoz vezető folyamat Az adott helyzetből eredő információkat összehasonlítjuk más, már ismert szituációkkal? Az információk alapján következtetéseket vonunk le, a döntésekre, lépésekre, tettekre vonatkozóan Rendszerben gondolkodunk, megkeressük a kapcsolódásokat, összefüggéseket a tudás elemei között Párbeszédet folytatunk, megtudjuk, mit gondolnak mások az adott információról?

3.3. ff. Mire kell képesnek lenni az üzleti információs szakembernek? Az adott helyzetből eredő információkat összehasonlítani más, már ismert szituációkkal Az információk alapján következtetéseket levonni, a döntésekre, lépésekre, tettekre vonatkozóan, s azokat megfogalmazni Rendszerben gondolkodni, megkeresni a kapcsolódásokat, összefüggéseket adott információs feladat megoldása során Párbeszédet folytatni, megvitatni infokat

3.4. Hol találhatók az üzleti adatok, információk/tudás? Az üzleti adatokat, információkat általában általános és speciális kurrens/napi stb. hírekben, info kiadványokban, szolgáltatásokban, dokumentumokban, vállalati könyvtárakban, levéltárakban, inforészlegekben, intranetekben találhatók Az információ és tudás ezekben tárgyiasul, de a konkrét érintettekben él, a szervezeti múlt részeként, beágyazódva az eljárásokba, gyakorlati tevékenységekbe, értéknormákba, aktuális, közép-, és hosszútávú tervekbe

4. Az üzleti információk menedzselése Különböző szinteken /globális, EU, nemzeti, regionális, helyi, szervezeti Szervezeti szinten: Az üzleti/gazdálkodási/gazdálkodást foyltató szervezetben lévő információs források hatékony kezelése és összehangolása

4.1. Üzleti információmenedzselés Dobay 1997 szerint - a szervezet (belső/külső) információs erőforrásainak menedzselése, biztosítva az elvárható hatékonyságot az információs folyamatokban. Az IM szerep lényege és specifikuma a fenti követelmények alapján a hatékony vállalati, szervezeti információáramlás menedzselése.

4.2.Az üzleti infomenedzsment két összetevője és végső célja? az információs környezet menedzselése, az információszerzés eljárásainak optimális megszervezése, beleértve az erőforrásokkal való gazdálkodást és felhasználásuk optimális együttesének kialakítását annak érdekében, hogy a keletkező információk maximális hatékonysággal legyenek felhasználhatók a vezetői-irányítói munkában.” /Dobay, 1997, p. 1/

4.3. Infobrokerek és infomenedzserek az üzleti információs láncban Alapvető helyzetük, munkakörnyezetük, Alapvető feladatuk, információszerzés, szervezés, szolgáltatás, Alapvető forrásaik és eszközeik Alapvető céljaik: információk hatékony jól felhasználható szolgáltatása a gazdálkodó szervezetek számára (Bíró Szabolcs szakdolgozata)

4.4. üzletágak összetevői, szerepe a társadalomban és gazdaságban 1.Az egyes szektorok összetevői, összefüggései 2. Helyzetük, súlyuk a nemzetgazdaságokban 3. Helyzetük, súlyuk Magyarországon 4. Hatásuk a gazdaságra és társadalomra

Összesen 1750 Mrd Ft, a GDP 9,4%-a 4.4. példa Az infokom ágazat súlya, szerepe a nemzetgazdaságban Infokommunikációs ágazat nagysága (bevételek, 2003) Összesen 1750 Mrd Ft, a GDP 9,4%-a Az információs társadalom technológiák által kínált lehetőségek nagymértékben járulnak hozzá az életminőség és a versenyképesség javulásához. Forrás:Tóth László: Trendek és szabályozási kihívások a hírközlésben. Hírközlés 2005

4.5. Az üzleti ágazatok áttekintése, részletesebb elemzése 1. Magyarországi fejlődéstörténete 2. Szerkezete, összetevői 3. Összetétele a gazdasági szervezetek típusai szerint 4. Szövetségek, egyesületek 5. A szektor alakulása a rendszerváltást, EU-csatlakozást követően 6. Az innováció, fejlesztés szerepe, fejlesztési keretek, I. II. nemzeti fejlesztési terv 6. Helyzetelemzések, stratégiák - Gazdasági és piackutatók stb.

4.6. Termelési és szolgáltatási értékláncok Termelők, előállítók Feldolgozók, Szolgáltatók Kutatók, fejlesztők Technológiák, automatizálás stb. Hozzáadott értékek

4.7. Az üzleti tudáslánc globális, EU, nemzeti, és szervezeti szinten Lásd következő ábra. Figyeljünk a következőkre! Emlékeztet-e az infoláncra, illetve infokom értékláncra? Felfedezhetők-e, feltárhatók-e benne a szerepek, a játékosok? Mik a fő kulcsszavak? Miért tudáslánc? Miért nem infolánc? Idézzük fel, milyen folyamatok révén lesz adatokból információ, információkból tudás? Hogyan érvényesül ez a II. Nemzeti fejlesztési tervben? - a tudás alkalmazása!!!!

4.7 f. A tudáslánc vállalati szinten Elemezzük a megelőző ábrát! Milyen mikrofolyamatok vannak/lehetnek az egyes láncszemeken belül? Milyen szerepet kapnak az adatok és információk? Miért nem említik ezeket az ábra készítője? Prusak Milyen szerepet kap/kaphat itt a technológia? Milyen szerepet kap/kaphat itt a menedzsment? Mely láncszemekre érvényesek az „adatokból információk”, és az „információkból tudás” folyamatok? Hol az infomenedzser, infobróker helye?

4.8. Az infotechnológia és infokom technológia az üzleti információs láncban infomenedzsment és inoftechnológia, infokom menedzsment és infokom technológia? Technológiai és funkcionális konvergencia? Milyen további szinteken hat a konvergencia, ezek hogyan függnek össze? Ld. bővebben 2. részben!!

5. Üzleti információáramlás a szervezetek szintjén A vállalai infomenedzsment A vállalati infolánc, tudáslánc üzleti stratégia és információs igények Infokom formák és folyamatok

5.1. Infomenedzsment A vállalati információ- és tudásigényből való kiindulás tudatosítása. Az IM alapvető céljainak, szükségességnek megismertetése, Az IM történeti kialakulásának, területeinek, feladatainak bemutatása, Az IM sokrétű összefüggéseinek /szervezési, IT, stratégiai / felvázolása, Az IM-TM összefüggésinek megértetése

5.2.Az üzleti stratégia fontossága Egy gazdálkodó szervezetnek vannak céljai, amelyek eléréséért dolgozik. Ezek a célok a vállalati stratégiában kerülnek megfogalmazásra. A vállalat működése nem lehet sikeres, ha nem rendelkezik jól megtervezett üzleti stratégiával.

5.3. INFORMÁCIÓIGÉNYEK Az üzleti folyamatok, adat- és információigényük Az információ mint erőforrás, vállalati információigény Az információ mint erőforrás Információigények szintjei a vállalatoknál

5.4. belső és külső információ A belső és külső információ a vállalatoknál Az adat-, információ-integráció fontossága Lásd részletesen a jegyzetben táblázatos formában

5.4. f.Stratégiai információs igények vállalat felső vezetői elsősorban stratégiai kérdésekkel, stratégiai tervezéssel foglalkoznak. Cél: a szervezet a kitűzött célt a lehető leghatékonyabban valósítsa meg. Ehhez döntéseket kell hozniuk. A döntéseikhez pedig információkra van szükségük.

5.5. Cél: versenyelőny szerzése A vállalat stratégiáját meghatározó vezetők időben meghozott, jól megalapozott döntéseikkel a céget versenyelőnybe hozhatják a gyorsan változó környezetben

5.6. Az információgazdálkodás kényszere mint stratégiai- és mint termelési tényező kulcsfontosságú szerepet játszik döntéseik meghozatalában. Az információk mennyisége és minősége fontos. Gazdálkodni kell velük.

5.6. f. Az információgazdálkodás feladata az információk • megszerzése, • tárolása, • célorientált feldolgozása. Egy szervezet működése csak akkor lehet hatékony és eredményes, ha a megszerzett információival jól gazdálkodik.

5.7. Mi a szűk keresztmetszet? „Az igazi szűk keresztmetszet nem technológiai, nem pénzügyi, de még csak nem is információs szűkösség. A kényszertényező a meglévő adatvagyonból nyerhető releváns információk hatékony biztosítása a menedzsment számára.” Ph.D. Robert Simons Harvard Business School

5.8. Fő pontok „A technológia önmagában nem hoz létre tudásteremtő vállalatot” /Davenport, Prusak, 153.p./ IT-. IKT-beruházások A tudásmenedzsment szemlélet Vállalati kultúra- vállalati filozófia Az emberi erőforrás – a továbbképzés

5.9. Az üzleti információ szervezeti szinten Az információ használatának és értékének gazdasági, minőségi és stratégiai vonatkozásai Az információ gazdasági értéke, értékelése Önellátás vagy külső információszolgáltatók igénybevétele -outsourcing A minőségbiztosítással való összefüggései

6. Üzleti információs és tudásfolya-matok -infobróker szp-ból A tudásfolyamatok és az információs folyamatok Az egyes folyamatok az információs probléma megismerése, tisztázása infokeresési, beszerzési stratégia Áttekintés, válogatás - Források beszerzése, elérése - Rendszerezése, feltárása - Az információs probléma megoldását segítő válasz megfogalmazása A válasz megosztása az igénylővel Az információ hasznosítása

6.1.Az egyes infobróker folyamatok elemzése 2.1. Áttekintés, válogatás .2.2. Beszerzés, elérés

6.2.A tudásfeltárás Funkciói A feltárást szabályozó döntések /kvantumok, adattípusok/ Szintek: /1/ a leíró, regisztratív szint 2, tárgyi feltáró szint 3, az eredeti forrásokat pótló szint

6.3.A tudás rögzítése, tárolása A folyamat funkciója A rögzítés Rendszerezés és tárolás A tudásreprezentáció hieararchiaszintjei

6.4.A tudásmegosztás, közvetítés Információkeresés Szolgáltatás Különbségek a tacit és explicit tudás megosztásában, közvetítésében

6.5.A tudás felhasználása, hasznosítása E fázis szerepe az adat-tudás-spektrumban E fázis szerepe a tudás életciklusában Az innováció szerepe a hasznosításban A kutatás-fejlesztés szerepe a hasznosításban EU- és nemzeti szintű ösztönzések

6.6. A tudásmegosztás, közvetítés Információkeresés Szolgáltatás

6.7.Az integrált feldolgozás és használat példája Az információ-és tudásfeldolgozási keretek ismertetése A különböző mélységben feltárt üzleti információs termékek és szolgáltatások Egy példa a TMT alapján

7. Az üzleti tudás - az információs szakember szemszögéből A tudás 3 szférája Tacit és explicit tudás

7.1. Az üzleti tudás 3 szférája: Értelmi: megfelelő tájékozottság + tapasztalat, szakértelem, áttekintés, elemzés képessége, döntési és cselekvési minta, Érzelmi-értékrendbeli: érzelmek, értékek, intuíció, reflexek Készségbeli: automatizmusok

7.1. folyt. A tudás három szférája vállalati szempontból Értelmi Érzelmi - Értékrendbeli Pszichomotoros- készségbeli Lásd részletesen a jegyzetben Következő ábra: tacit és explicit üzleti tudás

7.3. Fő pontok Mik a lehetőségei az infobrókernek az üzleti infoszolgáltatásban? Melyek a fő információs munkafolyamatai? Az áttekintés képessége A szelektálás képessége A feldolgozás, rendszerezés képessége A tudáscsere és megosztás képessége

7.4. info- tudástársadalomépítési vonatkozások Minden összefügg, a konvergencia kérdése – technológia, szolgáltatások, általános és szakpolitika Stratégiák és programok, projektek

Nemzeti Szélessávú Stratégia 7.4. példa Versenyre gyakorolt hatások Nemzeti Szélessávú Stratégia HOZZÁFÉRÉS MOTIVÁCIÓ TARTALOM BIZTONSÁG KÉPZETTSÉG   PIACI MECHANIZ- MUSOK SZABÁLYOZÁS FISKÁLIS, KÖZPOLITIKAI ESZKÖZÖK HORIZONTÁLIS PRIORITÁSOK (INNOVÁCIÓ ESÉLYEGYENLŐSÉG) Forrás:Nemzeti Szélessávú Stratégia 2005, illetve: Tóth László: Trendek és szabályozási kihívások a hírközlésben. Hírközlés 2005

következik az infokom szektor példája Ld. külön anyagban