KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.
A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus 2.Amerikai kult. és pszichokult. antropológia 3.Amerikai evolucionista antropológia
I. Szimbolikus antropológia C. Geertz : - a kultúra szimbólumokba ágyazódik -e szimbólumok = jelentések közvetít ő eszközei -Actor centrális helyzete -Hogyan m ű ködnek a szimbólumok, mint a kultúra közvetít ő i ?
V. Turner Társadalmi konfliktusok Szimbólumok, mint társ. folyamatok operátorai Szimbólumok pragmatizmusa: A társ. folyamatok mozgatórugóiként hogyan m ű ködnek?
II. Kulturális ökológia L. White: „általános evolúció” J. Steward: környezet-specifikusság „Emic és etic” küzdelme Terepmunka paradoxonja
III. Strukturalizmus C. Lévi-Strauss : társ. és kult. jelenségek viszonya alapelvekhez, szabályokhoz, normákhoz Kultúrák = szabályozási és rendez ő elvek rendszere + tárgyiasult és szellemi termékek kölcsönhatása „Mythologiques” ( )
A 80-as évek elképzelései Cselekvés-központú megközelítés P. Bourdieu: „Outline of a Theory of Practice” (1972) Modern empirikus szemlélet: A társ. és a történelem nem partikuláris alkalmazkodás, hanem szervezeti és újraértékelési sémák alakítják ő ket. Holisztikus koncepció
„ A gondolkodás eszközei megváltoznak és a társadalom már kevésbé jeleníthet ő meg úgy, mint egy tökéletes gép vagy mint egy kvázi- organizmus, hanem inkább úgy, mint egy komoly játszma, mint egy hétköznapi dráma, vagy mint egy magatartási kódex” C. Geertz (1980:168)
„A szimbolikus interakció álláspontjáról nézve a társadalmi szervezet egy keret, melyen belül a cselekvési mozzanatok kifejlesztik cselekvési módjaikat. Olyan strukturális vonások, mint a kultúra, a társadalmi rendszer, a társadalmi rétegz ő dés vagy a társadalmi szerepek meghatározzák ugyan a cselekvés körülményeit, de nem determinálják azokat.” Blumer (1962)
Köszönöm a figyelmet !