3. Előadás Marketing Információs rendszer Marketingkutatás 3. Előadás Marketing Információs rendszer
Információs rendszerek, piackutatás Egy kis emlékeztető Piacon maradás feltétele Vevőelégedettség Környezethez való alkalmazkodás Stratégia Honnan szerezzük be az ismereteinkhez szükséges INFORMÁCIÓT? Információs rendszerek, piackutatás
Tartalom Marketing Információ rendszer Marketingkutatás A jó marketingkutatás Döntéstámogató rendszerek Kereslet előre jelezhetősége
Növekvő igény az Információra Globális marketing terjedése Fogyasztói kívánságok előtérbe kerülése Nem ár jellegű verseny tendenciái
Marketing Információs rendszer (MIR) Belső nyilvántartási rendszer (Eredményadatok) Megrendelés, fizetés ciklus, Áruforgalmi kimutatások Marketing megfigyelési rendszer (Eseményadatok) Marketingkutató rendszer (adatelemzés) Döntés támogató rendszerek (értelmezés, döntés)
Piackutatás - Marketingkutatás (marketing research) A vállalati marketinghelyzettel kapcsolatos adatok gyűjtése, elemzése, jelentése és tervezése. (market research) A piaci jelenségek szervezett és módszeres vizsgálata
Marketingkutatást végezheti: Marketingkutatás folyamata A, Vállalat önmaga B, Más céget kér fel (Boston, Harvard) Marketingkutatás folyamata A probléma és a kutatási célok meghatározása A kutatási terv kidolgozása Az Információ begyűjtése Információelemzés Eredmény kimutatás
2. Marketingkutatási módszerek SZEKUNDER KUTATÁS PRIMER KUTATÁS BELSŐ MEGKÉRDEZÉS KÜLSŐ MEGFIGYELÉS KÍSÉRLET Fókusz csoport STANDARD INTERJÚ MÉLYINTERJÚ Kvantitatív Kvalitatív
Marketingkutatási módszerek SZEKUNDER Másodlagos, íróasztal kutatás – desk research Mások által korábban összegyűjtött adatok újbóli felhasználása PRIMER Elsődleges, terepen zajló adatfelvétel – field research Új még nem ismert eredeti adatok megszerzése
Tipikus belső és külső szekunder információk Üzleti levelezések Szerződések Reklamációk köre Beszerzési, értékesítési adatok Vállalati mérleg, eredménykimutatás KÜLSŐ KSH adatok Kamarai információk Könyvtári anyagok Piackutató cégek adatai
Marketingkutatási módszerek PRIMER KUTATÁS MEGKÉRDEZÉS MEGFIGYELÉS KÍSÉRLET Fókuszcsoport STANDARD INTERJÚ MÉLYINTERJÚ
Megkérdezés Standard interjú (kvantitatív eljárás) Minden megkérdezettnek ugyanazokat a kérdéseket teszik fel Eszköze: a standard kérdőív, ritkábban galvonométer A kapott eredmények mérhetőek, számszerűsíthetőek
Kapcsolatfelvételi módszerek: A standard interjú formái Irásbeli Standard interjú Internetes @ szóbeli telefonos
A standard kérdőív A kérdőív-szerkesztés alapelvei pszichológiai sorrend logikai sorrend a kérdés - feltevés világos, közérthető kérdések semleges fogalmazás
Kérdéstípusok a standard kérdőíven Nyitott Zárt
Nyitott kérdés A kérdésre a válaszadó szabadon fogalmazza meg válaszát Mit gondol, a férfiak miért szeretnek kevésbé vásárolni, mint a nők? ……………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………..
Zárt kérdés A válaszadónak a kérdőíven előre megadott válaszlehetőségek közül kell a megfelelőt kiválasztania
Megkérdezés Mélyinterjú (Kvalitatív eljárások) kötetlen beszélgetés, eszköze: az interjúvázlat a kapott eredmények nem mérhetőek, számszerűsíthetők
Megfigyelés Piaci jelenségek, tények, viselkedések rögzítése, a kapott eredményekből következtetések levonása Megfigyelés tárgya Bolti áruválaszték Versenytársak magatartása Fogyasztók magatartása
Kísérlet A célcsoportba tartozó fogyasztókat befolyásolják a változásokat regisztrálják
Mintavétel Mintavételi egység, mi az alapsokaság? A minta mérete A mintavételi eljárás Valószínűségi mintavétel Nem valószínűségi mintavétel
3. Információ gyűjtés 4. Információ elemzés 5. Eredménybemutatás Legdrágább, legnagyobb hibaszázalékkal dolgozik Számítógépes tesztelések Információ elemzés Adatcsoportosítás, gyakorlatiasság megoszlás Főbb változók szórásának átlaga, mértéke Statisztikai eljárások, döntési modellek Eredmény bemutatás Nem kellenek látványos statisztikák, hanem döntéstámogatás szempontok bemutatása Megfelelő döntést hozó embereknek bemutatni
Jó marketingkutatás jellemzői Tudományos módszer A kutatás kreativitása Sokféle módszer Az adatok és modellek interdependenciája Az információ költsége és értéke Egészséges skepticizmus Etikus marketing
Marketingkutatás célja Új piaci lehetőségek feltárása Kutatás után lehetőség értékelés, majd döntés a piacra lépéssel kapcsolatban Piac viszont érték előrejelzést igényel Kereslet becslésének szükségessége
Avagy a döntéstámogató rendszereké Kereslet ismertetői Kétfajta kereslet: piaci illetve váll. termékei iránti Mai kereslet: piacpotenciál meghatározása, körzetenkénti piacpotenciál iparági eladás, részesedés Várható kereslet: Vevők szándékai, személyzet tapasztalata Szakértői vélemények, piaci tesztek Mindehhez elengedetlen a matematikai modellek, statisztikai módszerek, számítógépes adatgyűjtési eljárások használata! Avagy a döntéstámogató rendszereké
Köszönöm szépen a türelmet!!! És nem utolsó sorban a figyelmet!