AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A térábrázolás fejlődése gyermekkorban (1-18 év)
Advertisements

Útvesztő számukra a világ…
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Az iskolai szociálismunka
Egy motívum változásai különböző életkorokban:
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
IKT az oktatásban február 25. Körmendy Zsolt
Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Zakar József MOME, 2008.
A tehetség és felelősség
A vizuális nyelv fejlődése a kamaszkorban
Napocska Napköziotthon
Williams szindróma (WS) diagnosztizálási lehetősége egyszerű kétfülű érthetőség- vizsgálattal Vicsi Klára Beszédakusztikai Laboratórium BME Távközlési.
Térábrázolás különböző életkorokban
Saját modul megvalósítása DROGPREVENCIÓ as tanévben Készítette : Szegedi Károlyné.
VEZETÉSI STÍLUS A STÍLUS FOGALMA a VEZETÉSI stílus fogalma,
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
A lovas befolyása a lóra
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Gondolkodás, intelligencia
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A RAJZOLÁS A GYERMEK SZÁMÁRA TERMÉSZETES KIFEJEZÉSI ESZKÖZ
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A gyermekrajz a 19. század felfedezése
Differenciálás a nevelés szemszögéből
Kárpáti Andrea A VIZUÁLIS TEHETSÉG Kárpáti Andrea
A 4-6 évesek rajzfejlődése
A 6-10 évesek rajzfejlődése
A konstruáló képesség fejlődése óvodás korban
Vizuális Narratív Teszt (VNT)
Differenciálás a nevelés szemszögéből
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Rajzfejlődés-áttekintés
TCT-RAJZI TESZT Kárpáti Andrea
A 6-10 évesek rajzfejlődése
A 0-3 évesek rajzfejlődése
A 4-6 évesek rajzfejlődése
Kárpáti Andrea KIEMELKEDÔ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEKET MUTATÓ AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE Kárpáti Andrea
A differenciált fejlesztés pszichológiája
TANÍTÓKÉPZŐ FŐISKOLAI KAR KECSKEMÉTI FŐISKOLA A GYERMEKIRODALOM ÉS A KORTÁRS GYERMEKILLUSZTRÁCIÓK KAPCSOLATA Kovács Hajnalka.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A „diszes” problémák korai jelei
Lovasterápia és Hippológia Tanszék
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Gimp-eszköztár,szűrők
Írástörténet Napjainkban divatos metafora a "Gutenberg galaxis" búcsúztatása. A multimédiás kommunikáció, a "digitális írásbeliség" megjelenésével sokan.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
a kubizmus kubus = kocka
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
Testnevelés tantágypedagógia 10. A mozgásfejlődés.
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
A nyelv és beszéd fejlődése
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
Képek jelentés-elemei
Tompa Andrea: Omerta – Hallgatások könyve
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Országos kompetenciamérés 6. évfolyam (2017)
Előadás másolata:

AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE Kárpáti Andrea alapján

AUTISTA GYERMEKEK RAJZOLÁSI STÍLUSA szívesen készít vázlatokat egy témához, s ehhez igen sok papírt használ gyakran "elrontja" a megfigyelő által késznek vélt és szépnek tartott alkotásait: belerajzol vagy rárajzol egy újabb képet szívesen rajzol a képeskönyvek margójára, de az illusztrációk tetejére is az állandó megerősítés igen fontos a számára, rajzait bemutatja, odaadjaz ábrázolásokat nyelvi deficitje miatt csak a legritkább esetben nevezi meg kedvenc eszköze a finom vonalak húzására alkalmas rost-toll, vastagabb nyomhagyó eszközzel dolgozni vagy festeni szinte sohasem hajlandó. szinte valamennyi rajza emlékezetből (képes-könyvek, ábrák alapján) készül, egyetlen fantázia-rajza sincs és az eléje tett modell után csak néha rajzol (Selfe, 1977 és 1983) a mindig egy nézőpontból (egy enyészpontos perspektívában) rajzol a papírt igen közel tartja az arcához, teljesen belemerül az alkotásba rajzolás közben az öröm és elégedettség hangjait hallatja (gurgulázva nevet, vidáman rikkantva értelmetlen szótagokat hangoztat - éles ellentétben szokásos letargikus, szenvtelen viselkedésével)

AUTISTA GYERMEKEK RAJZOLÁSI STÍLUSA szívesen készít vázlatokat egy témához, s ehhez igen sok papírt használ gyakran "elrontja" a megfigyelő által késznek vélt és szépnek tartott alkotásait: belerajzol vagy rárajzol egy újabb képet szívesen rajzol a képeskönyvek margójára, de az illusztrációk tetejére is az állandó megerősítés igen fontos a számára, rajzait bemutatja, odaadja az ábrázolásokat nyelvi deficitje miatt csak a legritkább esetben nevezi meg kedvenc eszköze a finom vonalak húzására alkalmas rost-toll, vastagabb nyomhagyó eszközzel dolgozni vagy festeni szinte sohasem hajlandó. szinte valamennyi rajza emlékezetből (képes-könyvek, ábrák alapján) készül, egyetlen fantázia-rajza sincs és az eléje tett modell után csak néha rajzol (Selfe, 1977 és 1983) a mindig egy nézőpontból (egy enyészpontos perspektívában) rajzol a papírt igen közel tartja az arcához, teljesen belemerül az alkotásba rajzolás közben az öröm és elégedettség hangjait hallatja (gurgulázva nevet, vidáman rikkantva értelmetlen szótagokat hangoztat - éles ellentétben szokásos letargikus, szenvtelen viselkedésével)

AUTISTA GYERMEKEK RAJZOLÁSI STÍLUSA 5) érzelemgazdag művek, emberi kapcsolatok ábrázolása 5) fényképszerű, "hideg", szenvtelen leképezések, emberi kapcsolatok szinte sosem 6) képalkotó repertoárja gazdag 6) kedvenc motívumát ismétli 7) nyelvi fejlődése igen gyakran elmarad vizu- ális képességei mögött 7) nyelvi képességei mentális korához illőek, sok évvel el- maradnak rajztudásától Egészséges gyermek Autista gyermek 1) tehetségére büszke 1) nincs tudatában képességeinek (de észleli, hogy rajzaival örömet okoz) 2) gyakran és sokat rajzol 2) gyakran és sokat rajzol 3) szívesen kísérletezik 3) sohasem kísérletezik 4) a vizuális nyelv törvényeit felismeri, 6-8 éves kortól tudatosan alkalmazza (pl. „álperspektíva”) 4) a vizuális nyelv törvényeit ösztönösen alkalmazza 3 éves korától (felnőttekre jellemző, magabiztos perspektíva) A legfontosabb különbség az, hogy az autista gyermek vizuális nyelve nem fejlődik és nem is fejleszthető.

AUTISTÁK KIEMELKEDÔ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEINEK LEHETSÉGES INDOKAI 1) A rajz nem lehet „gyermeki nyelv” a beszédfejlődés gátjai miatt, nem is alapulhat fogalmi gondolkodásra 2) A rajz marad az „elsődleges szimbolikus reprezentáció” (Vigotszkij), nincs elnevezés, tematikus kényszer 3) A dolgok térbelisége fontosabb, mint minősége, működése, stb. - ez a domináns megismerési mód Lorna SELFE: Nadia - A Case of Extraordinary Drawing Ability of a Child. London, New York: Academic Press, 1977 Lorna SELFE: Normal and Anomalous Representational Drawing Ability in Children. London, New York: Academic Press, 1983

NADIA FEJLÔDÉSI JELLEMZÔI 5 éves korában MENTÁLIS KÉPESSÉGEI: nem beszél, gyengén érti a beszélt nyelvet nem tud utánozni, ismételni csak egy szótagot képes igen gyenge a finommotoros koordinációja (nem tud gombolni, cipőt fűzni) VIZUÁLIS KÉPESSÉGEI: 3 éves korától perspektívában, helyes arányokkal rajzol nem másol, ritkán használ modellt - emlékezetből alkot „fotórealista” (printer-hasonlat) mozgása ügyetlen (nem tud ugrani, felmenni a lépcsőn) képek párosításánál néha a korosztálya szintjén teljesít: perceptuálisan párosít, konceptuálisan nem

KIEMELKEDŐ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEKET MUTATÓ AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLŐDÉSE RAJZI MŰVELET Átlagos képességű /Hány évesen képes rá/ Tehetséges gyermek Rövidüléssel teret érzékeltetni 10-11 7-8 A testek nem látszó éleit elhagyni 6-7 Méret- és arányhű alakokat ábrázolni 8-9 A testességet árnyékolással visszaadni 9-10 Érzelemgazdag, kifejező műveket létrehozni 6-8 4 Modell lerajzolása emlékezetből 1011

NADJA

Ló és lovasa NADIA rajza 3 és fél éves korában

NADIA rajza 5 és fél éves korában Ló és lovasa NADIA rajza 5 és fél éves korában

NADIA rajza emlékezetből Könyv illusztráció NADIA rajza emlékezetből

NADIA rajza 6 és fél éves korában Ló és lovasa NADIA rajza 6 és fél éves korában

NADIA rajza 12 éves korában Ló és lovasa NADIA rajza 12 éves korában

NADIA rajza 8 – 9 éves korában Ló és emberfigura NADIA rajza 8 – 9 éves korában

NADIA rajza 8 - 9 éves korában Tündérkirálynők NADIA rajza 8 - 9 éves korában

NADIA rajza 25 éves korában Gyerekek az iskolában NADIA rajza 25 éves korában

NADIA rajza 24 éves korában Birka NADIA rajza 24 éves korában

NADIA rajza 25 éves korában Ló és lovasa NADIA rajza 25 éves korában

Nem autista rajzok Nem autista 7 éves kisfiú rajza Michelangelo