Nyugat-magyarországi egyetem apáczai csere jános kar a tanulásban akadályozott gyermekek szókincsének-, és szótanulási folyamatának jellegzetességei.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Advertisements

SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Komplex Instrukciós Program
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Cím: 5008 Szolnok, Gorkij út 47. Telefon/fax: Web: Igazgató: Dr. Kállai Mária.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Humánkineziológia szak
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
ISKOLÁK Az iskolai oktatásban 48 olyan intézmény vesz részt, ahol a komi- permják nyelvet anyanyelvként lehet tanulni. Ez 38,1%-a az iskolák összes számának.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Budapest XIII. kerületi Cigány Kisebbségi Önkormányzat felmérése család bevonásával készített kérdőív kiértékelése.
A tételek eljuttatása az iskolákba
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
KOMPETENCIAMÉRÉSEK ÉS EREDMÉNYEIK
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Szükséges és hiányzó tanári kompetenciák a szakiskolai tanulók képzésében. Nemzetközi összehasonlítás VIII. Országos Neveléstudományi Konferencia 2008.
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
NYME-AK Neveléstudományi Intézet Gyógypedagógia Intézeti Tanszék Állatasszisztált terápiák a gyógypedagógiai rehabilitációban Témavezető: Taufer Ildikó.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
szakmérnök hallgatók számára
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Egy 20 évvel ezelőtt indult pedagógiai kísérlet eredményességi vizsgálatainak töredéke Visszapillantás az első logopédiai osztály indulására és a rendelkezésre.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában

A Jókai Mór Református Általános Iskola és AMI Miskolc 4. évfolyamos tanulóinak a 2011-es Országos Kompetenciamérésen elért eredményei Készítette: Bánné.
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
Mozgásterápia a mindennapi gyakorlatban
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Szociális helyzet a Pogányvölgyben 2011 június 17.
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
A szociális képességek fejlesztése módszertana
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Példa egy ppt prezentációhoz
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
A évi kompetenciamérés eredményeinek elemzése 2016
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Előadás másolata:

Nyugat-magyarországi egyetem apáczai csere jános kar a tanulásban akadályozott gyermekek szókincsének-, és szótanulási folyamatának jellegzetességei Készítette: Vincze Beáta gyógypedagógia, tanulásban akadályozottak pedagógiája szak konzulens: Verebélyi Gabriella tanársegéd Győr 2012.

Előadásvázlat A probléma bemutatása A kutatás céljai, hipotézis Szakirodalom Kutatási módszer, körülmények, minta Eredmények (pszichés sajátosságok, mennyiségi és minőségi eredmények) Összegzés Következtetés

A probléma bemutatása TANAK gyermekek mentális lexikonjának zavart kiépülése, működése Beszűkült, szegényes, nehezen bővíthető szókincs Iskolai, tanulási nehézségek, hibás szociális beilleszkedés Megfelelő fejlesztés hiányában az iskola elvégzésének nehezítettsége, lehetetlensége

A kutatás célja, hipotézis Cél: A TANAK gyermekek szókincsének és szótanulási folyamatának, nyelvi készségeinek, hibatípusainak és pszichés sajátosságainak összevetése a többségi iskolába járó, ép intellektusú gyermekekével. Hipotézis: A TANAK-os gyermekeknél megfigyelhető különféle elmaradások miatt azt feltételezem, hogy a két csoport eredményei között jelentős eltérések lesznek megfigyelhetők.

Szakirodalom Meixner - féle szókincs-, szótanulás próba kézikönyve (Kuncz Eszter) Macher Mónika (2007): Tanulásban akadályozott gyermekek aktív szókincsének vizsgálata LAPP- féle aktív szókincsteszt 94 hívókép, igék és főnevek egyaránt Használják e a gyermekek a várt szavakat 20-20 fő 7;0-7;6 év közötti gyermeket vizsgált Jelentős különbségeket az idő, a hibaszámok, a hibatípusok és a pszichés sajátosságok terén

A kutatási módszer, körülmények, minta Meixner – féle szókincs-, szótanulás vizsgálat Diszlexia kiszűrésére készült 4-18 év közötti gyermekek részére (4 korcsoport) 30db-os képsorozatok (ritkán előforduló tárgyak) Alapelve a Ranschburg-féle homogén gátlás előidézése A felmérést egy keszthelyi és egy vonyarcvashegyi intézmény 1-3. osztályos tanulóival vettem fel 16-16 gyermek, 6;11- 11; 5 éves kor, 2 képanyag Nyugodt, barátságos, kétszemélyes helyzet 10-15 perc/tanuló Instrukció, képek megnevezése, gyermek 3-szori elmondása

Eredmények (Pszichés sajátosságok) Hozzáállás: nincs különbség Motiváltság: TANAK gyermekek kevésbé Feladattartás, feladattudat: feladat fenntartásának nehézsége a TANAK gyermekeknél Koncentráció: gyakran elterelődő figyelem, nehezített koncentráció Terhelhetőség, fáradékonyság: a feladat fárasztó, megterhelő viselkedési- és magatartásbeli zavarok TANAK esetében gyakoribb a szorongó, gátolt magatartás

Eredmények (Mennyiségi mutatók) Alapja: időértékek és hibaszámok, ezek változásai (optimális eset, nem diszes és diszes gyerek, HH gyerek, súlyos és legsúlyosabb eset) 32 gyermek 96 elmondás 30 kép 2880 megnevezés Össz. hiba: 1004 db, ebből 735-öt a TANAK, 269-et az ép gyerekek ejtettek Össz. idő: 15.542 mp, ebből 35,31% az ép, 64,69% a TANAK gyerekek ideje Mindkét mutatónál nagy individuális különbségek

Eredmények (Mennyiségi mutatók az elmondásokban) TANAK átl. Ép ért. átl. 1. 216,25 mp/fő 129,38 mp/fő 2. 217,31 mp/fő 119,69 mp/fő 3. 194,81 mp/fő 93,94 mp/fő TANAK átl. Ép ért. átl. 1. 16,94 hiba/fő 8 hiba/fő 2. 15,44 hiba/fő 5,25 hiba/fő 3. 13,56 hiba/fő 3,56 hiba/fő Nagy egyéni különbségek!

Eredmények (Minőségi mutatók: Hibatípusok) Előford. az össz.hibaszámban TANAK Ép ért. 1. Megn. hiánya 41,73% 30,18% 11,55% 2. Főfog. belüli tév. képs. kívül 28,19% 20,32% 7,87% 3. Főfog. belüli tév. képs. belül 12,05% 7,57% 4,48% 4. Főfog. meghat. 4,38% 3,88% 0,5% 5. Viz. hasonlóság 4,28% 3,39% 0,9% 6. Pragmatikai h. 2,79% 1,79% 1% 7. Szótorzítás 2,69% 2,59% 0,1% 8. Hangzási has. 2,49% 2,29% 0,2% 9. Használattal def. 1,39% 1,2% 0,19% Felejtés 67 eset/TANAK 38 eset/Ép ért. Hangátvetés 1 eset/TANAK 3 eset/Ép ért.(!)

összegzés A hipotézis igaznak bizonyult Magas hibaszámok beszűkült szókincs Új szavak elsajátítása, felidézése nehézséget okoz Ranschburg –féle homogén gátlás jelensége fokozottan érvényesül Egyszerűsítő megnevezések, kisgyermekes nyelvhasználat hallási differenciáló képesség zavara, pontatlan felidézés, bizonytalan szótudás, szótalálási nehézség Pszichés sajátosságok magas időarány, stagnáló tendenciával Jelentős egyéni különbségek

Következtetés Nyelvi fejlődés zavara, nyelvi készségek hiánya Olvasás elsajátításának-, és gyakorlásának akadályozottsága, szövegértési problémák Akadályozott ismeretelsajátítás Lemaradás, különbségek fokozódása, növekedése Fontos: a nyelvi készségek fejlesztése a szókincs bővítése, a komplex képességfejlesztés

A konzulens szakmai kérdései 1. Miben látta a felmérésekhez használt eszköz esetleges hiányosságait? 2. Az órai munkákban mely területeken lehetne a legjobb eredményeket elérni a szókincsbővítés terén?

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!