Budapest 2011 Eszterházy Károly Főiskola Mozgóképkultúra és médiaismeret Deviancia és alternatív kultúrák az amerikai külváros-filmekben 2000 után Készítette: Tóth Gábor Témavezető: Dr. Szíjártó Imre főiskolai docens, tanszékvezető Dr. Győri Zsolt Főiskolai adjunktus
Egy új külváros Harmony Korine, Gus Van Sant, Larry Clark a három szerző a kamaszok magánéletével foglalkozik közös: serdülőkori deviancia hősök vagy anti-hősök? hipotézis: pesszimista szerzői képek két utópia: negatív és pozitív
90-es évektől új szerzői filmes korszak nem sematikus külvárosi karakterek exploitation: az adott korban értelmezhető 90-es évek, Larry Clark filmjei az új tinédzserfilmek újszerű ábrázolásmódja A Gummo (1997) elhozta a változást trash, snuff, exploitaion: a filmes ellenkultúra visszatérő elem a filmekben: szubkultúra és ellenkultúra a három szerző életművének nagyrésze külvárosi teenspolitaiton
Teensploitation : a 90-es évek Larry Clark és Harmony Korine munkakapcsolata Clark - realista elbeszélésmód, kamaszkori deviancia hedonista felfogású anti-hősök Clark közvetett hatása kimutatható az amerikai tinédzserfilmekben filmekben devianciák sora: mindenki deviáns a csonka családmodell az ok a deviancia kialakulásában
Harmony Korine külvárosi tablói „white trash” eszköze a groteszk Gummo (1997) posztapokaliptikus, rehabilitációs hangulat Julien Donkey-Boy (1999), negatív családi utópia diktatórikus modell pesszimizmus, reménytelen sorsok, kiúttalanság "az öngyilkosság az egyetlen kiút" belülről érkező elnyomás 2000 után is pesszimista, statikus, introvertált marad
Önpusztító paradigma Larry Clark 2000 után első saját forgatókönyv: Külvárosi rockerek (2005) Larry Clark önpusztító tínédzserei fatalizmus, szabadságeszmény gördeszkás, hardcore szubkultúra normaszegések sora bizonyítás, vetélkedés, külsőségek
Gus Van Sant típusai témái: másság, halál, lelki kisodródás 2000-es évek első fele: halál trilógia - az elidegenedés filmjei Gerry (2002): végletekig leegyszerűsített történet, filmnyelv Elefánt (2003): diáktípusok, deviancia Az utolsó napok (2005): elszigeteltség az Elefánt társas berendezkedése a normatív közösség és kirekesztettek az elnyomás felülről is érkezik (nem csak belülről)
Larry Clark: önpusztító fiatalság (hosszú és rövidtávú) már felborult a normarendszerük, de a pálya lefelé tart (spirális), mindig lesz rosszabb Harmony Korine: anarchista külváros felborult értékrend nem változik semmi, nincs kiút, stagnáló állapot Gus Van Sant: hősei akaratlanul válnak kitaszítottá bírálja a családmodellt, a közösséget és az egész társadalmat magát a hanyatlást mutatja be Eredmények
a pályaművek leginkább hangsúlyos állomásai szerzői kézjegyek, témához való viszonyulás közös kulcsfogalmak: deviancia, szubkultúrák, ellenkultúra szerzőnként eltérő paradigmák negatív utópiák
Köszönöm a figyelmet! Budapest