Ortodox diskurzus a poszt-szovjet Oroszországban.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bizalom, társadalmi tőke, intézményi kötődés
Advertisements

A nyugati civilizációban az elmúlt évezredben mindinkább teret hódítottak a gazdaság kapitalista formái A társadalmi rendszerek a történelemben többnyire.
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Új típusú biztonsági kihívások. A nemzetközi rendszer átalakulása •Hogyan fogtuk fel a világot 1989 előtt? –Államok –ENSZ –Bipoláris világ –NATO – VSZ.
Globalizáció társadalmi összefüggései - kulturális globalizáció
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Oroszország története
A nemzetközi üzleti élet etikája
Negyedik előadás Március 11
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, III.
Demokrácia és diktatúra
A politikai hatalom legitimitása
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Az ortodox Európa geopolitikája
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
Az európai integráció története
Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Társadalmi problémák szociológiája Levelező.
Ápolásetika.
Adódhat-e új lehetőség Magyarország számára az európai együttműködésből? Lóránt Károly Sopron, Közgazdász klub március 1.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
Politológia előadás A Pártrendszerek. Politológia előadás A Pártrendszerek.
Jinnah ellentmondásos álma: Pakisztán. Az államiságra nézve veszélyt jelentő kihívások -politikai válság -szeparatista törekvések -korrupció a problémák.
Az amerikai (USA) kommunikáció
Kisebbségi kultúrák.
A Magyar Köztársaság euro-atlanti csatlakozásának politikai vonatkozásai. A magyar diplomácia további feladatai az európai politikai integrálódás folyamatában.
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Közjó – néhány gondolat Család és közjó: a család a társadalom alapegységeként a közjó záloga is Botos Katalin közgazdász (SZTE): a gyermek a közjó alapja.
Geopolitikai kihívások az Európai Unió külső határai mentén Nyíregyháza március 29. Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.) Tanszékvezető egyetemi tanár.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
Nemzeti konfliktus és egyetemesség Öllös László Intézményi logó.
Ideológiák.
A keresztény egyház a korai középkorban
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Európa vallásai.
Bevezetés.
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
Alapfogalmak, definíciók
Nem anyagi érték (Kultúra, tudomány) A hagyomány, a művészet és a tudomány értékteremtő erő, vagy díszlet? – Életet adó gyökér, vagy karanténbeli őskövület,
Az orosz kultúra jellegzetessége
Colquhoun: The Concept of Regionalism A regionalizmus eszmerendszerének kialakulása - történeti áttekintés: ● 20.századi avantgárd megközelíthető: felvilágosodás.
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Készítette:Pógyor István. A kisebbség, társadalmi értelemben egy adott társadalmon belül többé- kevésbé elkülöníthető, sajátos azonosságtudattal rendelkező.
Az igazságszolgáltatás szociológiája
Nemzetközi migráció és az Európai Uniós választások
Kelet-Közép-Európa értelmezése
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
„2007 a médiaszabályzás kezdete” 12. Televízió és hangtechnikai konferencia Budapest, május 2-3. Dr. Sarkady Ildikó MeH, Médiapolitikai Főtanácsadó.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Számokba zárt hitünk Hogyan fest a jövőnk a számok, a statisztika tükrében? Dr. Fábri György.
Szociális és Gyermekvédelmi feladatellátás a Görögkatolikus Metropóliában.
Szerbia – Szerb Köztársaság
A NYILVÁNOSSÁG HOGYAN ERŐSÍTI A TELEPÜLÉSEK KULTURÁLIS ÉLETÉT ? Molnár Aranka, március 25. Halmaj.
 A politikai berendezkedések: a demokrácia és a diktatúra  A rendszerváltás Magyarországon  Az Alkotmány  A politikai pártok ma Magyarországon.
MSZ C Andrássy Gyula Szakközépiskolája 3530 Soltész Nagy Kálmán u. 10. „Határtalanul”! Előkészítő óra.
A népesség összetétele
Kelet-Európa és a Balkán
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
A bizalom szerepe Koreai Köztársaság.
A HIDEGHÁBORÚ VÉGE.
Kelet-Európa lehatárolása, főbb földrajzi ismérvei
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Út a háború felé. A fasizmus térhódítása 1930-as években a fasiszta országok térhódítása jellemző. Japán elfoglalja Kínát, Mandzsúriát. Olaszország Abesszíniát.
Előadás másolata:

Ortodox diskurzus a poszt-szovjet Oroszországban

Két fogalom  „Kulturális reakcionizmus”: civilizációk magját képző, nagy múlttal rendelkező társadalmi és politikai hagyományrendszerek ellenreakciója a globalizáció egységesítő trendjeivel szemben.  „Diskurzuselmélet”: a valóság sokféleképpen interpretálható és az, hogy egy jelenség milyen jelentést kap, a társadalmilag meghatározott diskurzív kerettől függ. Minden társadalomban különböző narratívák („magyarázatok”) versenyeznek egymással a hegemón helyért és a szereplők hatalma pont abban mutatkozik meg, hogy mennyire képesek saját „értelmezéseiket” és „magyarázataikat” elfogadtatni a társadalommal.  A diskurzus tág értelmezése: állásfoglalások, nyilatkozatok, szimbólumok, művészeti alkotások, stb. Ernesto LaclauChantal Mouffe

Egy diskurzus hatása függ…  történelmi jelentőségétől;  a politikai hatalomhoz fűződő viszonyától;  társadalmi elfogadottságától és a belé vetett bizalomtól;  saját maga szerepéről alkotott koncepciótól;  más „narratívák” meglététől és erősségétől.

I. Az Ortodox Egyház helye a poszt-szovjet Oroszországban Politikai hatalom Az Orosz Ortodox Egyház koncepciója önmaga szerepéről Az orosz társadalom Bizalmi viszonyok az Egyház mint eszköz Kulturális hatások Interperszonális kapcsolatok Csonka civil társadalom Társadalmi beágyazottság Ideológiai űr, identitásformák hiánya Elnyomó, manipulatív Inspirációs forrás „Ellennarratívák” Nyugati hatások Történelmi intézmény Iszlám

„Az ortodox hit és kultúra nélkül Oroszország nem létezhetne. Éppen ezért napjainkban, midőn keressük mindennapi és politikai életünk morális alapjait, nagyon fontos, hogy visszatérjünk ezekhez a gyökerekhez.” (Vlagyimir Putyin)  988-ban I.Vlagyimir Kijevi Nagyfejedelem felvette a kereszténységet;  A Szűzanya és a Földanya összemosódása;  Sobornost: közösségiség és paternalizmus;  Az uralkodó szakrális szintre emelése;  A Harmadik Róma-tan kialakulása és IV. Iván cárrá koronázása;  Az Orosz Ortodox Egyház alárendelt helyzete;  A szovjet rezsim vallásellenes politikája, de ugyanakkor eszköz-szerű használat. 1. Az Orosz Ortodox Egyház mint történeti intézmény A SzűzanyaMoszkva a Harmadik RómaIV. Iván cárEgyház és kommunizmusSztálin egy ikonon

A Szovjetunió felbomlása és kulturális reakcionizmus Glasznoszty (dekonstruktív diskurzus) Peresztrojka (sikertelen gazdasági és politikai reformok) A homo sovieticus felbomlása Globalizáció és liberális demokrácia Kulturális reakcionizmus

2. Egyház és a politikai hatalom: egy „aktív partnerség”

„Aktív partnerség”:  Szimbolikus szinten: a Megváltó Krisztus Székesegyház, a politikai vezetők vallásosságának hangsúlyozása, az új elnökök megáldása;  Politikai szinten: legitimációs forrás, az Egyház részvétele a kampányban, az „irányított pluralizmus” mint az „ortodox kultúra” védelme;  Jogi szinten: 1997-es Gondolat- és Vallásszabadságról szóló törvény hierarhizáló jellege (tradicionális és nem tradicionális vallások). Orosz Ortodox Egyház További tradicionális vallások: iszlám, judaizmus, buddhizmus „Megtűrt” tradicionális vallások: katolikus kereszténység, régebbi protestáns irányzatok, óhitűek Nem tradicionális vallások, szekták: Jehova Tanúi, mormonok, szcientológusok és az új evangélikus, karizmatikus vallások.

3. Az orosz társadalom viszonya az Egyházhoz  A közvéleménykutatások alapján az Orosz Ortodox Egyház az egyik legmegbízhatóbb intézményként van számon tartva az orosz lakosság körében;  Kirill pátriárka személyes népszerűsége. Forrás:

 Az ortodox értékvilág megőrzése és érvényre juttatása a gyorsan változó, globalizálódó materialisztikus társadalomban;  augusztus 16-án II. Alekszij, egyetértésben a moszkvai püspöki zsinattal, elfogadta az Orosz Ortodox Egyház Szociális Alapvetéseit;  2006-ban jelent meg a „Nyilatkozat az emberi jogokról és méltóságról”;  A vallási vezetők állásfoglalásai a legkülönbözőbb társadalmi (és politikai) kérdésekben;  Az Egyház jelentős médianyilvánosságot kap és önmaga is törekszik platformok kialakítására. 4. Az Egyház önmaga szerepéről alkotott koncepciója

5. „Ellennarratívák” a poszt-szovjet Oroszországban  A peresztrojka óta, különböző politikai, vallási, kulturális diskurzusok versenyeznek egymással. Vallási-etnikai kisebbségek Iszlám (Talgat Tadjouddin, Ravil Gainoutdin) Buddhizmus (Damba Aioucheev) Judaizmus (Adolf Chaievitch, Berl Lazar) „nyugati vallások” Filozófiai irányzatokneo-eurázsiai irányzat (Evrazijskaja partija Rossii) zapodniki Nyugati hatásokglobalizáció és fogyasztói társadalom Liberális pártok (Jabloko) NGO-k Poszt-modern diskurzusok feminizmus, gender- irányzatok (Az orosz katonák anyái, melegmozgalmak) Zöld pártok (Зеленые) „ellenkultúra” (Vigyázat! Vallás!)

Az iszlám és a neo-eurázsiai irányzat tekinthető ezek közül jelentősnek: -az orosz birodalmi érzület hangsúlyozása mellett megoldást kínál az iszlám kérdésre is (két uralkodó nemzet koncepciója); ben alakult meg az Oroszország eurázsiai pártja; ban alakult meg az Eurázsia Párt (Alexander Dugin); -A neo-eurázsiai diskurzus folyamatos beépülése az orosz politikai térbe. Ennek okai: I.A csecsen konfliktus megoldására való törekvés; II.Növekvő orosz iszlám közösség; III.Stratégiai számítások: hatékonyabb párbeszéd az iszlám világgal; IV.Egy új külpolitikai utat és a birodalmi koncepció továbbélését is jelenti.

II. Az ortodox diskurzus megjelenési formái Identitástudat és társadalmi viszonyok Kulturális produktumok Hadsereg Oktatás Politikai kultúra –”szuverén demokrácia” Külpolitikai vetülete

1. Identitástudat és társadalmi viszonyok  „Klerikális nacionalizmus”;  Tradicionalizmus és nyugatellenesség;  „Irányított pluralizmus” vs. gondolatszabadság;  Individualizmus vs. sobornost;  Intolerancia (új vallási mozgalmak, szexuális kisebbségek, „ellenkultúra”);  A szociális életet strukturáló intézményrendszer. Forrás:

2. Kulturális produktumok:  Tradicionális értékek képviselete „Oroszország, amelyet elvesztettünk”II. Miklós szakralizálásaPravoszláv kolostorok újjáépítése Ikonfestészet Szláv írásbeliség és kultúra napja

…alkalmazkodva a modern körülményekhez  Az ortodoxia megjelenése az orosz filmművészetben, a népszerű tévésorozatokban, illetve saját csatorna működtetése. Shtrafbat:

…akár rockzenével is megfűszerezve ugyanakkor fellépve a nyugati trendekkel és az „ellenkultúrával Rock koncert Kijevben 2008 nyarán a kereszténység felvételének évfordulóján Ortodox szélsőségesek Harry Potter könyvet égetnek „Vigyázat, Vallás!” című kiállítás

3. Ortodoxia és hadsereg A kazanyi SzűzanyaAlexander Nyevszkij Dmitrij DonszkojA Szent György-kereszt  Továbbélése a jelenkorban:  Történelmi hagyományok:

4. Ortodoxia és oktatás  2009 szeptemberétől a „Pravoszláv kultúra alapjai” című tárgyat vezették be;  Az orosz népesség mintegy 70%-a támogatja az új tantárgy bevezetését.

5. Ortodoxia és a szuverén demokrácia viszonya „irányított pluralizmus” „irányított demokrácia” „szuverén külpolitika" „Kulturális protekcionizmusra” való törekvés és az orosz civilizáció sajátosságainak hangsúlyozása. Globalizáció Kulturális fenyegetettség Legitimációs alap Ortodox Egyház: Csonka civil társadalom

 A közvéleménykutatások alapján az orosz lakosság jelentős része támogatja az „orosz demokráciáról” alkotott elképzeléseket. Forrás:

6. Az ortodoxia külpolitika vetületei  Kulturális alapokon nyugvó multipoláris világ;  Pravoszláv összefogás elősegítése;  Egyházi diplomácia. Viktor Janukovics és Kirill pátriárka Ignatius érsek az Északi-sarkon Szent Oroszország kiállítás a Louvre-banMedvegyev a Kuril-szigeteken

Köszönöm a figyelmet!

Az Orosz Ortodox Egyház és a Balti országok  Második legjelentősebb felekezet;  Poszt-szovjet etnikai konfliktusok;  Orosz Ortodox Egyház vs. Észt Apostoli Ortodox Egyház;  Kulturális expanzív törekvések az Európai Unióban;  Ortodox Egyházak Európai Unióhoz delegált képviseleti bizottsága;  Ortodox csoport az Európai Parlamentben? (Tatyana Zhdanok [Litvánia] és Slavi Binev [Bulgária] parlamenti képviselők is támogatják);  Az orosz mint az Európai Unió egyik hivatalos nyelve?

 Az űrkutatás mint orosz nemzeti büszkeség, a sikeresség jelképe;  Az űrhajók megáldása, ikonok fedélzetre való felvitele;  Kirill pátriárka azon felvetése, hogy szívesen részt venne egy űrutazáson;  Az Orosz Ortodox Egyház azon törekvése, hogy népszerűségét tovább növelje. Ortodoxia és űrkutatás

Tabajd: vörös csillagból ortodox kereszt

Ortodoxia és gazdasági élet  hatása az ország gazdasági életére: bratsvo és paternalizmus;  1917 előtt mint az egyik legjelentősebb földtulajdonos;  adómentességek;  az Orosz Ortodox Egyház gazdasági tevékenysége (ingatlanbefektetések, szállodák);  2004-ben hozták létre az Egyház befektetésekkel foglalkozó központját.