XXX. ORSZÁGOS TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA BUDAPEST, 2011. 04. 14-16.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kora keresztény zene (I-IV. század) antik gyökerei
Advertisements

Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
„vissza a természethez!”
Államalapítás.
Oktatás, kutatás és fejlesztés a PPKE BTK-n Cser András PhD habil. tudományos és kutatási dékánhelyettes.
JÓ GYAKORLATOK AZ IKT ISKOLAI ALKALMAZÁSÁBAN
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Klasszicizmus Romantika
Népszerű kultúra és magaskultúra
Nevelés- és oktatásszociológia
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
1900 Párizs-első matematikai világkonferencia Hilbert híres előadása, melynek hatására tág teret kapott az absztrakt gondolkodásmód széleskörű alkalmazása.
A skolasztika metafizikája
A felvilágosult abszolutizmus
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
Az Istenről való beszéd lehetőségei Thomas Mann József és testvérei című regényében.
Hagyományos és internetes társadalmi mozgalmak a taxisblokád és az augusztus 20-i tűzijátékról lemondók Facebook csoportja alapján Országos Tudományos.
Pikó Tibor Országos Tudományos Diákköri Konferencia
Szudán : meghiúsult remények? Készítette: Nagy Gabriella Témavezető: Dr. Molnár Anna Budapest, április XXX. Országos Tudományos Diákköri.
László Balázs Politika – mint az új generációk lehetősége OTDK, Budapest,
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
Országos Tudományos Diákköri Konferencia 2011 Nemzeti karakter és lelkialkat kapcsolata Joó Tibor műveiben Készítette: Herczeg Adrienn Témavezető: Dr.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
A MAGDOLNA-NEGYED SAJTÓELEMZÉSE A LBERT D ÓRA – Z ÁVECZ G ERGŐ Műhelyszeminárium,
Bevezetés a pszichológiába
A XVII. SZÁZAD KIEMELKEDŐ NEVELŐI
Fenntarthatatlan gazdaság avagy a „politikai korrektség” diszkrét bája.
Bemutatkozik az Arcanum Digitális Tudománytár
A metatudat tere: a transzcendentalista kultúra The Space of Meta- Consciousness: the Transcendentalist Culture László Márfai Molnár (HU)
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
1434. Keszince v. Csezmicze – Medvevár
Nevelés az ókorban Egyiptom Róma Görögország.
Párbeszédkultúra, a múzeumandragógia egyik lehetősége, az „Egyetemes Művelődéstörténet” útján Nemzeti Múzeum Múzeumandragógiai konferencia Budapest,2011.
- Előkelő athéni családból származott - Fiatalként politizált, de csalódott a demokráciában, ezért a filozófia felé fordult, Szókratész tanítványa lett.
Tehetséggondozás a Miskolci Egyetemen. „csak tanult emberek tarthatják fent a nemzetet, illeszthetik be Európába.” „csak tanult emberek tarthatják fent.
A nevelő munka tervezése intézményi szinten
Egyetemek és vágánsok 14/A.
Molnár Dávid Az isteni jogalap és a kormányzás allegóriája Henry Peacham Minerva Britanna című munkájában.
Arisztotelész I.e 384-i.e 322.
Gosztonyi Gergely Propaganda és hatalomkoncentráció A szereplők bármilyen hasonlósága valamely valós személyhez vagy helyzethez kizárólag és csakis a véletlen.
René Descartes élete Károly Alexandra 9.b. Tartalomjegyzék Élete Fontosabb művei.
A szakirodalom gyűjtése Bibliográfiai adatok pontos rögzítése
Filozófiatörténet előadások 1I.
Galilei és az Inkvizíció
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Aquinói Szent Tamás.
Sámuel első és második könyve
Jób könyve 1.. Játék Helyezzük Istent középpontba a tanulmányozás során Jeremiás 29:11-13 Zsoltárok 33:4-7,,Mert amit Isten kimond, az élő beszéd, erőteljes.
Simonyi Károly Élete Bognár Beáta 11.D. Tartalom Életrajz Családja Díjai Könyvei Források.
„A betűk csendje” Könyvek, könyvtárak a hallássérültek világában dr. Tapolczai Gergely ügyvezető igazgató Budapest, november 26.
A hódító háborúk következménye: a köztársaság válsága A köztársaság válsága.
A legfontosabb, amire figyelj, hogy egészséges légy…
A FELVILÁGOSODÁS PEDAGÓGIÁJA
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Magyar Tudományos Művek Tára
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
Kölcsey Ferenc
„HAGYOMÁNY ÉS INNOVÁCIÓ”
Elektronikus szótárhasználat
Az enciklopédia szó jelentése
Etikai kérdések tanítása a hittanórán
Középkori műveltség.
Ókor Egyiptom Róma Görögország.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Előadás másolata:

XXX. ORSZÁGOS TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA BUDAPEST,

„CUMQUE FUERIT CONSTITUTUS…” – JOHN OF SALISBURY POLITIKAI FILOZÓFIÁJA AZ ORGANOLOGIKUS ÁLLAMELMÉLET A POLICRATICUS CÍMŰ MŰBEN SZERZŐ: RABÓCZKI SÁNDOR (ELTE-ÁJK)

John of Salisbury (1115/20 – 1180)  A 12. századi reneszánsz kiemelkedő tudósa  Tanulmányok Párizs és Chartres egyetemein  Pápai diplomata, majd Canterbury érsekének titkára  Művei: Entheticus (1156), Policraticus (1159), Metalogicon (1159), Vita Sancti Anselmi (1163), Historia Pontificalis (1164), Vita Sancti Thomae (1171)

A Policraticus sive de nugis curialium et vestigiis philosophorum (Policraticus avagy az udvaroncok hiábavalóságairól és a filozófusok nyomdokairól)  Műfaj: enciklopédia, didaktikus filozófiai értekezés, morális kritika, kormányzás kézikönyve, történelmi példatár, királytükör  Latin nyelven írt nagy terjedelmű traktátus  A nyolc könyvre osztott műben témák sokasága  Források: antik auktorok és kortárs teológia művek, kivéve Arisztotelész Politikája. Fiktív forrása Traianus Institutio Traianija.

Szellemtörténeti háttér  Kozmológia (mikros kosmos – makros kosmos)  Organológia (organikus egész tézise)  Neoplatonizmus (alapja Platón Timaiosz c. műve, központja Chartres)

Organologikus államteória  Az állam felépítése az emberi testhez hasonlatos, amelynek minden tagja meghatározott céllal tevékenykedő társadalmi csoportot jelöl: Fej: fejedelem Szemek, fülek, nyelv: provinciabeli tisztviselők Szív: szenátus Lélek: klérus Karok: bírák és katonák Gyomor: hivatalnokok Oldalak: udvaroncok Lábak: parasztok, kereskedők, iparosok

A fejedelem és a jó uralkodás  Az uralkodó a hierarchia csúcsán  Kötelességei: a Teremtő imádata és az alattvalók szeretete, önuralom és mértékletesség, az alattvalók nevelése  A tagok egymásrautaltsága  Teokratikus uralkodókép

Spirituális és világi hatalom hierarchiája  A két hatalmi centrum közötti hierarchia kérdése  Anima és corpus, a lélek elhelyezkedése, két kard elmélete  Dualista szemlélet és hierokratikus szemlélet – ellentmondás?

A zsarnok és a zsarnokság  A zsarnok meghatározása  Zsarnokság mint erkölcsi fogalom: kötelességszegés, visszaélés a kapott hatalommal világiak és egyháziak körében egyaránt  A zsarnok állama: teljes negatív analógia

Zsarnokölés lehetősége?  Szembe lehet-e szállni a gonosz uralkodóval?  Ellentétes vélemények (C. J. Nederman, Jan van Laarhoven)  A zsarnokölés elmélete ellentmondásos, valójában nem létezik  Zsarnokság mint jó: a chartres-i neoplatonizmus értelmezése  A zsarnokelmélet üzenete

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!