Az Istenről való beszéd lehetőségei Thomas Mann József és testvérei című regényében.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Advertisements

Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Nagy Istenem, ha nézem a világot, Mit alkotott te szent „Legyen” szavad; Ha látom én sok milljó alkotásod, Kiket vezetsz és táplálsz egymagad.
Az Élet Igéje április.
Krisztus uralma alatt élni 1. András hadművelet Johan Lukasse írása nyomán Megváltóm és Királyom.
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
A Biblia Isten szava.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A Biblia keletkezése, nyelvei és fordításai
SÁFÁRSÁG Beruházás – Amit Isten ránk bízott Adakozás - Gyűjtés
A bibliai lecke előkészítése és tanítása (1-2.)
Jónás alakja mint önarckép
Privatizáció, foglalkoztatás és bérek Hozzászólás John Earle és Telegdy Álmos tanulmányához Antal Gábor MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet Szirák 2012.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Tematika 9. évfolyam irodalom.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
A BIBLIA KÖZEPE.
A BIBLIA KÖZEPE. Vajon melyik fejezet a legrövidebb a Bibliában? A 117. Zsoltár.
Készítette: Mike Martin Témavezető: Dr. Kovács Ábrahám
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Exegézis – szövegértelmezés – szabályai, illetve feltételei.
IGAZ-GYŐNGYŐK.
„Várja lelkem az Urat, jobban mint az őrök a reggelt.”
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
* * * "Folyamodjatok az Úrhoz, az Ő hatalmához,
Nagy Istenem, ha nézem a világot,
Az Úr, az istenek Istene szólt, felszólította a földet napkelettől napnyugatig. Sionból, szépsége koronájából ragyog az Úr, Istenünk eljött, nem hallgat.
Az Élet Igéje május Aki szeret engem, azt Atyám is szeretni fogja. S én is szeretni fogom, és kinyilatkoztatom magam neki. ( Jn 14,21)
Az élet igéje április „Testvérek, ne panaszkodjatok egymásra…” (Jak 5,9)
A lelkigondozói beszélgetés © Copyright 2009 Child Evangelism Fellowship.
A szövegértési feladatok összeállítása
A Biblia.
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
A BIBLIA KÖZEPE. Vajon melyik fejezet a legrövidebb a Bibliában? A 117. Zsoltár.
„ Én vagyok az ÚR, aki szeretetet, jogot és igazságot teremtek a földön, mert ezekben telik kedvem – így szól az Úr ! „ Jer a.
ISTEN IGÉJE ÉLETRE KEL. Mi is az a BIBLIODRÁMA? nincs definíció jellegű válasz „kísérleti spiritualitás” életre keltő, megelevenítő, játékban, testben.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Isten mondta.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
Bevezetés az Ószövetségbe
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Mózes első könyve. Mózes első könyve Előadó: Zarka Péter.
Dr. Ferencz Árpád (DRHE) Szociáletikai és Egyházszociológiai Tanszék.
187.
AZ ISTEN ÁLTAL ADOTT KÖNYVTÁR
„… amikor hallgattátok az Istennek általunk hirdetett igéjét, nem emberi beszéd ként fogadtátok be, hanem Isten beszéde ként, aminthogy valóban az, és.
ISTEN NÉPE A JELENÉSEK KÖNYVÉBEN Gallusz László Belgrádi Teológiai Egyetem
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
AZ IGEHIRDETŐ ÉS GYÜLEKEZETE Pápa - DRA Steinbach József - I. Teológiai alapelvek a prédikáció és a gyülekezet kapcsolatában - II. Homiletikai.
1. A „két történet” összevetése /1. ( Ter 1,  Ter 2, 4-9 (10-14) ) a) H ASONLÓSÁGOK : – Az ember Isten „alkotása”, „teremtménye”. – A férfi.
Nagy Istenem, ha nézem a világot, Mit alkotott te szent „Legyen” szavad; Ha látom én sok milljó alkotásod, Kiket vezetsz és táplálsz egymagad.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Fény Királya Ő, fenségbe öltözött. Örüljön a Föld!
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Kegyelmed elég, több mint elég, Igédben bízom én.
Gyülekezetünk 1. oszlopa: A Szentírás – Isten Szava
Prédikátor könyve. Prédikátor könyve
Amikor kegyelmed elrabolt Foglyul ejtett Szerelmed szívemig hatolt
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
AZ ISTEN ÁLTAL ADOTT KÖNYVTÁR
I. A KIJELENTÉS Isten szól magáról.
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
35.
3. parancsolat Ne mondd ki hiába Istenednek, az Úrnak a nevét, mert nem hagyja az Úr büntetés nélkül azt, aki hiába mondja ki a nevét! (2Móz 20,7)
Előadás másolata:

Az Istenről való beszéd lehetőségei Thomas Mann József és testvérei című regényében

Problémafelvetés és módszer Lehetséges-e egy irodalmi alkotást a teológia keretein belül interpretálni? Igen; de figyelnünk kell arra, hogy a regény értelmezésében a teológiai elméletek nem alkalmazhatóak általános érvénnyel Szelekció: a regényben vannak olyan szövegrészek, amelyek alkalmasak lehetnek a teológiai vizsgálatra is; ezek a részletek elsősorban Istenről szólnak

Alapkérdés Az Istenről való beszédnek milyen lehetőségeit tárja elénk a regény?

A dolgozat felépítése John Macquarrie God-Talk című könyve nyomán három teológus elmélete Gerhard Ebeling Isten és szó című tanulmánya alapján az Isten szó használatának kérdésköre A Biblia nyelvi formái a regényben A protestáns teológia diskurzusai a regényben A teológia megoldásaitól eltérő kísérlet a Istenről való beszédre a regényben

Három megoldási kísérlet egy problémára: Bultmann, Barth, Tillich Bultmann – demitologizálás: az Istenről való beszédet meg kell tisztítani a mitologikus maradványoktól Barth – analogia gratiae: az ember nyelve tökéletlen, de Isten kegyelme megengedi, hogy beszéde kifejeződjék a emberi nyelvben Tillich – korreláció: isteni és emberi létezés között folyamatos kölcsönhatás van

Az Isten szó használatának problematikussága Gerhard Ebeling: „Isten nyelvünkben elfekélyesedik”. Milyen eszközöket, nyelvi formákat tudunk még egyáltalán használni az Istenről való beszédünkben? Megoldás: az Isten szó intenzív interpretációja

A Biblia nyelvi formái a regényben Bibliai igék szó szerinti idézése eltérő kontextusban Bibliai igék megváltoztatása A héber költészet alapformája: a gondolatritmus használata Bibliai műfajok allúziója: szerelmi ének, bölcsességi mondás, zsoltár A Szentírás a regény nyelvének egyik fő bázisa, a Biblia szavainak (át)értelmezése is biztosítja, hogy az Isten szó új jelentésekkel töltődjön fel

A teológia diskurzusai John Macquarrie nyomán Mitológia Szimbolizmus Analógia és paradox Empirikus nyelv Az egzisztencia és a lét nyelve

A Istenről való beszéd formái a regényben Bibliai szöveg és regénybeli magyarázat összevetése – az analógia és a paradox teológiai diskurzusa „Istennek nincsenek történetei” – a mitológia teológiai diskurzusa, Kerényi Károly mitológiafogalma

A irónia mint az Istenről való beszéd lehetséges módja a regényben Paradox és irónia kapcsolata Kísérlet a regénybeli irónia meghatározására Nietzsche nyomán

Összegzés Isten szokatlansága – a regény szokatlansága – a teológia lehetséges szokatlansága “Mert mint a Perázim hegyén, felkel az Úr, és mint a Gibeón völgyében, megharagszik, hogy megtegye munkáját, a mely szokatlan lesz, és hogy cselekedje dolgát a mely hallatlan lesz.” (Ézs 28, 21)