Döntéselőkészítés, döntéstámogatás A kontrolling helye és szerepe a döntéshozatalban Készítették: Bálind Violetta Kovács Katalin Kovács Kinga Szarka Hermina
Vállalat és döntés Vállalat működése során számtalan döntési helyzet Szinte mindig van költségvonzatuk A kontrolling minden döntéshozatali eljárásban részt vesz
Kontrolling szerepe a döntéshozatalban Döntéselőkészítés, döntéstámogatás új termék, technológia bevezetése Tervezés, a vezetés, irányítás segítése, utókövetés keretében ellenőrzés , terv – tény elemzések készítése
A döntéshozatali folyamat fő lépései 1. Probléma felismerése, megfogalmazása 2. Információgyűjtés 3. Alternatívák előállítása 4. Válasz (döntés) 5. Megvalósítás, nyomon követés
1. Probléma felismerése, megfogalmazása Halszálka (Ishikava)-diagram Pareto-diagram Erőtér elemzés Érintettek térképe “Hat szolga” módszer
1. A probléma meghatározása „Hat szolga” KÉRDÉSEK Problémás szituációra Problémamentes szituációra „Mit?” Mit tapasztalunk, azaz miben jelentkezik a probléma? Mit tapasztalunk akkor, ha nem jelentkezik a probléma? „Hogyan?” Hogyan, azaz milyen körülmények között, milyen paraméterekkel jelentkezik? Hogyan alakulnak a körülmények, ha nem jelentkezik a probléma? „Miért?” Miért jelentkezik, azaz mi a közvetlen kiváltó ok? Miért nem jelentkezik, azaz milyen előzmények, inputok hatására nem lép fel? „Hol?” Hol jelentkezik, azaz mi a helyszín, folyamatszakasz stb.? Hol nem jelentkezik, azaz ugyanaz. A szituáció milyen helyszínen, folyamatszakaszban nem vezet problémához? „Ki?” Kinél jelentkezik, azaz ki van benne a szituációban, mikor fellép a probléma? Kinél nem jelentkezik, azaz ki van benne a szituációban, mikor nem lép fel a probléma? „Mikor?” Mikor jelentkezik, azaz van-e jellemző időpont, időszak, ciklusság? Mikor nem jelentkezik, azaz a problémamentességnek van-e jellemző időpontja, időszaka, ciklikussága? “Hat szolga” módszer A módszer lépései: 1. A probléma meghatározása 2. Kérdésfeltevés és a válaszok összegyűjtése 3. Eredmények értékelése
“Hat szolga” módszer A módszer lépései: 1. A probléma meghatározása 2. Kérdésfeltevés és a válaszok összegyűjtése 3. Eredmények értékelése
2. Információgyűjtés Primer/szekunder Külső/belső Formális/informális Múltbeli/jövőbeli
3. Alternatívák előállítása “Hogyan másként?”-módszer: 1. Probléma rögzítése 2. “Hogyan változtatható meg?” kérdés feltevése és annak megválaszolása 3. A válaszok láncolatának feldolgozása, a megfelelő alternatívák kijelölése
Alternatívák szűkítése 1. Alternatívák rögzítése 2. Kiválasztási szempontok megalkotása 3. Segédtábla kitöltése 4. Csoporttáblázat kitöltése 5. Értékelés
Alternatívák szűkítése 1. Alternatívák rögzítése 2. Kiválasztási szempontok megalkotása 3. Segédtábla kitöltése 4. Csoporttáblázat kitöltése 5. Értékelés
4. Választás (döntés) a döntést nem a kontroller hanem a vezetés hozza kontrollingnak és a vezetői döntéshozatalnak összhangban kell lennie megteremti a vezetői információs rendszert döntés a döntéshozatal folyamatának legrövidebb része
5. Megvalósítás A döntés következményeit, hatását a kontroller vizsgálja meg hatékony, ha: 1. a megfelelő döntési szint hozza meg a döntést, ahol a legtöbb, és a legfontosabb információk állnak rendelkezésre és érintettek, érdekeltek hozzák meg a döntést 2. időben születik meg a döntés
Köszönjük megtisztelő figyelmüket!