Döntéselőkészítés, döntéstámogatás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6. előadás
Advertisements

4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
Szervezetfejlesztési Program
A kontrolling alapjai:
2. előadás.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
A tervezés mint menedzsment funkció
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Molnar Ilonka. A marketing kutatas  tervezett  szisztematikus gyűjtés  elemzés  információ terjesztés.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
ERP Integrált vállalatirányítási rendszer
2. A marketing kommunikáció társtudományai és azok marketing kommunikációban hasznosítható eredményei Pszichológia Szociológia Esztétika.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Helyzetfelmérés Helyzetfelmérés elemzése, értékelése
Készítette: Magyar Orsolya
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Projektkontrolling 1 Előadó: Horváth László Projektkontrolling alkalmazása.
Eltéréselemzés Beszámolási rendszer
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A stratégiai tervezés eszközei: STAKEHOLDER-elemzés
Éves tervezés a magyar bankszektorban
Humánerőforrás Kontrolling
Logisztikai kontrolling
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Beruházás-kontrolling
Projektkontrolling A dolgozatot készítette: Bodnár Zsuzsanna Buskó Nóra Csépe Krisztina Szőke Zoltán Varga Nóra.
Kontrolling Kis- és Közép vállalatok esetén Készítette: Németh Rita YFVZUC KGKIEG.
A kontrolling és a minőségmenedzsment kapcsolata
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Pénzügyi intézmények kontrollingja
Vezetői Információs Rendszer felépítése
Kontrolling a pénzügyekben, pénzügyek a kontrollingban
DÖNTÉSELŐKÉSZÍTÉS, DÖNTÉS
TERVEZÉS - SZERVEZÉS - VEZETÉS
Ellenőrzés, visszacsatolás
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Munkavédelem és controlling
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Közúti baleseti statisztikák elemzése. Közúti baleseti adatok eredete Rendőrség által helyszíni adatrögzítésből nyert adatok.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
A stratégiai tervezés folyamata
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
BISEL Biotikus Index a Középiskolai Oktatásban.
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vállalkozásmenedzsment I.
A cél-meghatározási, projektdefiniálási fázis Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
Az intézményi felkészülés módszertana 14. előadás.
Minőségmenedzsment alapjai Minőségmenedzsment alapjai November 27. Dénes Rita.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
FAIR RENDSZERKONCEPCIÓ ÉS A BEVEZETÉS LÉPÉSEI DECEMBER 17.
PÉNZÜGYI ELEMZÉS 1. előadás PhDr. Antalík Imre SJE GTK szeptember 21.
Érdemes – e Magyarországra hozni egy nemzetközi rendezvényt
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A problémafeltárás technikái
Mezőgazdasági munkafolyamatok rendszerszemléletű tervezése
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 2. Az önértékelés végrehajtása 5
A marketinginformációs rendszer
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Döntéselőkészítés, döntéstámogatás A kontrolling helye és szerepe a döntéshozatalban Készítették: Bálind Violetta Kovács Katalin Kovács Kinga Szarka Hermina

Vállalat és döntés Vállalat működése során számtalan döntési helyzet Szinte mindig van költségvonzatuk A kontrolling minden döntéshozatali eljárásban részt vesz

Kontrolling szerepe a döntéshozatalban Döntéselőkészítés, döntéstámogatás új termék, technológia bevezetése Tervezés, a vezetés, irányítás segítése, utókövetés keretében ellenőrzés , terv – tény elemzések készítése

A döntéshozatali folyamat fő lépései 1. Probléma felismerése, megfogalmazása 2. Információgyűjtés 3. Alternatívák előállítása 4. Válasz (döntés) 5. Megvalósítás, nyomon követés

1. Probléma felismerése, megfogalmazása Halszálka (Ishikava)-diagram Pareto-diagram Erőtér elemzés Érintettek térképe “Hat szolga” módszer

1. A probléma meghatározása „Hat szolga” KÉRDÉSEK Problémás szituációra Problémamentes szituációra „Mit?” Mit tapasztalunk, azaz miben jelentkezik a probléma? Mit tapasztalunk akkor, ha nem jelentkezik a probléma? „Hogyan?” Hogyan, azaz milyen körülmények között, milyen paraméterekkel jelentkezik? Hogyan alakulnak a körülmények, ha nem jelentkezik a probléma? „Miért?” Miért jelentkezik, azaz mi a közvetlen kiváltó ok? Miért nem jelentkezik, azaz milyen előzmények, inputok hatására nem lép fel? „Hol?” Hol jelentkezik, azaz mi a helyszín, folyamatszakasz stb.? Hol nem jelentkezik, azaz ugyanaz. A szituáció milyen helyszínen, folyamatszakaszban nem vezet problémához? „Ki?” Kinél jelentkezik, azaz ki van benne a szituációban, mikor fellép a probléma? Kinél nem jelentkezik, azaz ki van benne a szituációban, mikor nem lép fel a probléma? „Mikor?” Mikor jelentkezik, azaz van-e jellemző időpont, időszak, ciklusság? Mikor nem jelentkezik, azaz a problémamentességnek van-e jellemző időpontja, időszaka, ciklikussága? “Hat szolga” módszer A módszer lépései: 1. A probléma meghatározása 2. Kérdésfeltevés és a válaszok összegyűjtése 3. Eredmények értékelése

“Hat szolga” módszer A módszer lépései: 1. A probléma meghatározása 2. Kérdésfeltevés és a válaszok összegyűjtése 3. Eredmények értékelése

2. Információgyűjtés Primer/szekunder Külső/belső Formális/informális Múltbeli/jövőbeli

3. Alternatívák előállítása “Hogyan másként?”-módszer: 1. Probléma rögzítése 2. “Hogyan változtatható meg?” kérdés feltevése és annak megválaszolása 3. A válaszok láncolatának feldolgozása, a megfelelő alternatívák kijelölése

Alternatívák szűkítése 1. Alternatívák rögzítése 2. Kiválasztási szempontok megalkotása 3. Segédtábla kitöltése 4. Csoporttáblázat kitöltése 5. Értékelés

Alternatívák szűkítése 1. Alternatívák rögzítése 2. Kiválasztási szempontok megalkotása 3. Segédtábla kitöltése 4. Csoporttáblázat kitöltése 5. Értékelés

4. Választás (döntés) a döntést nem a kontroller hanem a vezetés hozza kontrollingnak és a vezetői döntéshozatalnak összhangban kell lennie megteremti a vezetői információs rendszert döntés a döntéshozatal folyamatának legrövidebb része

5. Megvalósítás A döntés következményeit, hatását a kontroller vizsgálja meg hatékony, ha: 1. a megfelelő döntési szint hozza meg a döntést, ahol a legtöbb, és a legfontosabb információk állnak rendelkezésre és érintettek, érdekeltek hozzák meg a döntést 2. időben születik meg a döntés

Köszönjük megtisztelő figyelmüket!