Borbély-Pecze Tibor Bors Budapest, június 4.
Kihívások a hazai értelmezésben: TÉT; életfogytig tartó tanulás, LLL, felnőtteknek elérhető szakképzés … Szűk keresztmetszetek a hazai értelmezésben : CPD, validáció,kulcskompetenciák, átvihető készségek, közművelődés, állampolgárok aktiválása (képzési kártya, voucher rendszerek)…
OECD: Better Life Index
Munkaerő-piaci egyensúlytalanság és tanulás (I.) Integrált humánerőforrás fejlesztés (II.)
vertikális eltérés (alul vagy felülképzettség) azaz a képzettség szintje nem felel meg az állás kívánalmainak; horizontális eltérés, amikor az álláskereső képzettségi szintje megfelelő az álláshoz, de a képzettségi területe eltérő, kompetenciák eltérése, amikor a munkakör és a jelentkező kompetenciái nem passzolnak egymáshoz (itt is előfordulhat kompetencia hiány vagy többlet) kompetencia-kopás /avulás (gazdasági vagy fizikai-pszichikai okokból) (Európai Bizottság 2013:358)
Európai Szociális Modell (1994) Jobb kormányzás „governance” kérdése (Wim Kok jelentés 2004), Európa 2020 „cross-cutting” : horizontális szakpolitikák kialakítása pl.: ifjúságpolitika, életpálya-tanácsadás (LLG), egész életen át tartó tanulás (LLL) stb.
„… az egész életen át tartó tanulás fogalmába minden olyan tanulási tevékenység beleértendő, amely tudás, készségek és képességek fejlesztése céljából történik, személyes, állampolgári, társadalmi és/vagy foglalkoztatási szempontból. ” Az Európai Tanács (2002/C 163/01) az egész életen át tartó tanulásról