A tanácsadó és a mentor szerepe I. Előadás Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors ZSKF, AND MA L
Hétköznapi tévhitek A tanácsadó/ mentor öregember … a legokosabb („szakértő”) Bölcs tekintély Hétköznapi tévhitek
Helyette
A segítő kapcsolat jellemzői (Rogers, 1961) Elfogadó-demokratikus légkör Érzelmi túlfűtöttségtől mentes meleg, támogató légkör Attitűd, hogy meg akarjuk érteni a klienst – a megértésünk iránti vágy kommunikálása Minden professzionális humánszolgáltatási kapcsolat fabrikált (mesterséges) kapcsolat Egyetértés, bólogatás, támogatás Megbízhatóság Őszinteség Empátia (beleérzés) A kliens érzelmi megnyilvánulásaival ekvivalens segítői válaszrekació A segítő kapcsolat jellemzői (Rogers, 1961)
Segítő kapcsolat kialakítása Tudok –e úgy létezni, hogy a másik ember érezze bízhat bennem? Kongruencia önmagunkkal (önmagam legyek a helyzetben!) Tudok-e úgy kommunikálni, hogy a másik félreérthetetlenül érezze, hogy én magam valójában ki vagyok és milyen vagyok? Megengedhetem-e magamnak, hogy pozitívan érezzek a másik személy iránt? (megbecsülés, szimpátia, érdeklődés, szeretet, gondoskodás kimutatása) Elég erős-e a személyiségem ahhoz, hogy a másik személytől függetlenítsem magamat? Eléggé- biztonságban érzem –e magamat ahhoz, hogy ne zavarjon a másik személy önállósága? Megengedhetem-e magamnak, hogy teljes egészében azonosuljak a másik személy érzésvilágával, értelmezéseivel, hogy olyan szemmel láthassam a világot, ahogyan azt ő teszi? Elfogadó lehetek-e a másik összes számomra megmutatott arcával szemben? Képes vagyok-e a szükséges érzékenységgel cselekedni? Meg tudom-e a kliens szabadítani a külső értékelés veszélyeitől? Képes vagyok-e elfogadni, hogy a másik személyisége még most is fejlődik, vagy valamilyen módon megköt a múlt?
A személyes kapcsolat, mint a tanulás serkentője
A facilitátor hitelessége (a legtöbb tanár csak tanár szerepében mutatkozik a diákjai előtt…) Megbecsülés, elfogadás, bizalom Empatikus megértés Interaktivitás, aktiválás Tényezők (Rogers, 1969)
Világok összekötése (tanulás-munka-magánélet-tanulás…) LLL és LWL
Változó társadalmi-gazdasági háttér Demográfiai kihívások, elöregedés, romló függőségi ráta Technológiai változások Hosszú munkaerő-piaci életút Elavuló tudás, adaptációs válsághelyzet Individualizáció Szubkultúrák osztályok helyett Vö: növekvő igény a „fabrikált kapcsolatokra” Vö2: növekvő intézményi szerep Változó társadalmi-gazdasági háttér
Szociális munka / konzultáció (tanácsadás)/ mentorálás Adott klientúra, szelekció alacsony szintű Környezeti hatások a középpontban állnak Bio-pszicho-szociális tényezők közül a szociálison a hangsúly Jelentős az intézményi nyomás a segítőn Egyén és erőforrások összekötése alapcél Saját élettapasztalatok felhasználásának képessége Akarat a szándékos és rendezett tudásátadásra A közösség számára is evidens szakmai tekintéllyel rendelkezik Konfliktuskezelési képesség Válogatott klientúra Intrapszichés történések hangsúlyosabbak Egyén és környezet interakciói kiemelt figyelmet kapnak Középtávú, adott számú ülésből áll Egyén váljon képessé a környezetével az összeköttetés felépítésére, újraépítésére Kliens által kimondott változásokra fókuszál Normális pszichével dolgozik Szabó 1993, Mayer 2008
Köszönöm a figyelmet!