Pályaorientáció, mint a foglalkoztathatóságot támogató eszköz

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
Advertisements

Mit mond a pályatanácsadás a családnak/ról?”
Pályaorientáció: a fiatalok minőségi munkaerő követelményeinek biztosítása a munkaerőpiacon A pályaorientáció jelenlegi helyzetének és a jövőre vonatkozó.
C szekció, Életpálya-tanácsadás modelljei Életpálya-tanácsadás a felsőoktatásban Vitaindító szekció-előadás április Dr. Borbély-Pecze Tibor.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A TÁMOP (NSZFI) és TÁMOP (FSZH); TÁMOP
Pályaorientációs és álláskeresési tanácsadói szolgáltatások
A MENTOROK SZEREPE A KOMPLEX REHABILITÁCIÓ FOLYAMATÁBAN Tengelic.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
TÁMOP /A
Életpálya-építés fiatalkorban
D szekció, Mobilitás: a mozgás és változás TéT-je a felsőoktatásban
Munkavállalás OKJ szakképesítéssel? Előadó: Eperjesi Zsuzsanna képzési igazgató Változások a szakképzésben konferencia PBKIK november 29.
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
TÁMOP / Humánszolgáltatások szabaduló fogvatartottak részére.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Bevezetés a pályatanácsadási rendszerek összehasonlító elemzésébe
A német és a finn nemzeti pályaorientációs rendszerek
A Lifelong Guidance (LLG) európai és hazai rendszerének kialakítása Kihívások és törekvések egy kutatás operacionalizálása fényében Borbély Tibor Bors,
Fiatalok foglalkoztatásának javítása: mit jelent ez a gyakorlatban? BORBÉLY-PECZE, Tibor Bors, Ph.D. MOM Kulturális Központ Budapest, november 28.
Borbély-Pecze Tibor Bors Budapest, június 4.
A tanácsadó és a mentor szerepe
AGE & Career Hálózat 2014 / első szakmai műhelybeszámoló Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
Patrónus program és ezzel együtt az IPR bevezetése 2007/ 2008-as tanévtől a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyenlőségének biztosítása céljából.
A kistérségi szereplők funkciója a pályaorientációban
Számítógéppel támogatott pályaorientáció. Számítógéppel támogatott orientáció szerepe a munka- pályatanácsadásban Előnyei: Előnyei: A kutatások nagy része.
A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása TÁMOP /2-2F A projekt az Európai Unió támogatásával,
Foglalkoztatási Információs Pontok és tanító Teleházak Szeged, december 15. Országos áttekintés a Foglalkozás Információs Pontok működtetéséről,
Életút-támogató pályaorientáció
TÁMOP / A fogvatartottak többszakaszos, társadalmi és munkerő-piaci reintegrációja és az intenzív utógondozás modellje Az egyéni pályatanácsadás.
A humán szolgáltatás európai uniós tendenciái Humán szolgáltatás jelene és jövője konferencia Gödöllő, 2009.május 14. Borbély-Pecze Tibor Bors
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, FSZH programvezető
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, programvezető NFÜ- TISZK információs nap – március 3.
Az NPT tevékenységének bemutatása Borbély-Pecze Tibor Bors, NPT titkár március A szakadékok áthidalása Nemzeti Pályaorientációs Tanács – OÉT.
A Nemzeti Pályainformációs Portál Juhász Ágnes. Juhász Ágnes Az életpálya-tanácsadás kikötője ahonnan eljuthatunk minden információhoz.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, programvezető Regionális szakmai workshop – pályatanácsadóknak.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja.
TÁMOP „A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése” Előadó: Petromán Anikó.
Szinkronban Európával A nemzeti életpálya-tanácsadási rendszer február 21 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors – programvezető, a Nemzeti Pályaorientációs.
A pályaorientációs konzultáció. A pályaorientáció fogalma: A pályaorientáció egy olyan folyamat, amely az igénybevevő egyéni igényeinek figyelembevételével.
Nemzetközi és országos koordináció az életpálya- tanácsadás területén szeptember 15. WS5 Borbély-Pecze Tibor Bors, PhD programvezető
A TÁMOP es projekt eredményei, lehetőségek és kilátások a jövőre nézve, a projekt keretében készült on-line eszközök használatának lehetőségei Borbély-Pecze.
Regionális stratégiák és kistérségi pályaorientációs ellátási tervek kialakítási lehetőségei és a társadalmai partnerek (munkaadók, szakszervezetek) bevonása.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, programvezető RFKB-NPT kapcsolattartás Az életpálya tanácsadás.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – nemzeti életpálya-tanácsadó rendszer kialakítása Borbély-Pecze Tibor Bors, PhD programvezető.
A Nemzeti Pályaorientációs Tanács (NPT) és a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok (RFKB) együttműködése TÁJÉKOZTATÓ ANYAG az RFKB pályaorientációs.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Pályatanácsadói-kompetenciaprofil
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Nemzeti Pályaorientációs Tanács célok, feladatok
Nemzetközi és országos koordináció az életpálya-tanácsadás területén
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A szakadékok áthidalása
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
5. Tétel – A Life Long Learning
A Tanácsadók Virtuális Közösségének
Előadás másolata:

Pályaorientáció, mint a foglalkoztathatóságot támogató eszköz Kamarai HR Konferencia BORBÉLY-PECZE Tibor Bors, PhD. szakmai tanácsadó Nemzeti Munkaügyi Hivatal Győr, 2013. április 26.

Az életút-támogató pályaorientáció közösségi meghatározása Olyan tevékenységek; például pályainformáció-nyújtás, pályatanácsadás, képességfelmérés, mentorálás, döntéshozatal támogatása, életpálya-menedzsment készségek fejlesztése, amelyek segítik az állampolgárokat abban, hogy bármilyen életkorban fel tudják mérni, azonosítani tudják képességeiket, kompetenciáikat, érdeklődési köreiket és meghozzák a képzéssel, munkavállalással kapcsolatos döntéseiket, ezáltal a tanulás, a munka világában – valamint minden olyan esetben, amikor a képességeiket, kompetenciáikat fejlesztik, vagy alkalmazzák – saját maguk legyenek képesek életpályájukat irányítani. EC, 2004

Társadalmi szükségletek és a pályaorientáció lehetőségei Társadalmi szint (Kapcsolódás: Nemzeti Reformprogram, Széll Kálmán terv, EU2020 stratégia) Egyéni szint (Kapcsolódás: Élethosszig tartó tanulás, munkaerő-piaci részvétel, aktív állampolgárság) Oktatási rendszer hatékony működése Pálya- és önismeret fejlesztése, pályadöntések támogatása, képezhetőség fejlesztése Munkaerőpiac hatékony működése Munkaerő-piaci, pályaépítési ismeretek, készségek fejlesztése, foglalkoztathatóság fejlesztése (employability) Esélyegyenlőség biztosítása Életpálya-építési készségek fejlesztése, egyenlő hozzáférés a pályainformációs forrásokhoz, alkalmazkodó-készség fejlesztése (adaptability)

Az orientáció folyamata Az első szakaszban alakul ki az elköteleződés, az adott pálya iránt. A szakmai képzés során a megfelelő elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátítása történik. A szakmai képzés végére – ideális esetben – az egyén eljut a potenciális pályaérettség szintjére, ami azt jelenti, hogy képessé válik a tanult szakmában helytállni. A harmadik, a pályakezdés szakasza. Ebben a szakaszban kiderül tényleg felkészült-e az adott pálya vitelére a fiatal, tényleg neki való-e az, amit választott. Ha a pályakezdőt sikerek érik, akkor várhatjuk, hogy kialakul benne a hivatásérzet, a vágy a pályán maradáshoz.  A negyedik a pályavitel szakasza. Ebben a szakaszban már nem kezdő az ember, tisztában van az adott pálya előnyös és hátrányos oldalaival. (Szabó, 1994)

Az öndefiníció szerepe Az életút bármely szakaszában felmerülhet az újragondolás igénye, és mint Erikson már megfogalmazta (1969), ez periodikusan vissza is térhet. A személyiség önmagához való viszonyát egy újrafogalmazott öndefinícióban realizálja. Az öndefiníció újrafogalmazásához szüksége van arra, hogy jobban megismerje önmagát. Így az önmaga felé fordulás igénye, az önmagára való figyelés igénye határozza meg azokat az elakadási pontokat, amelyeken az új öndefiníció segítségével azután túl tud lépni. (Szilágyi, 2012)

Életpálya-építési készségek (CMS) „…valójában az egyéni kompetenciák változatos halmazát jelenti, amelyek elsajátítását egyéni és csoportos formában elő lehet segíteni, s amelyek megszerzése képessé teszi az egyént arra, hogy összegyűjtsön, értelmezzen és szintetizáljon az önismereti, oktatási és munkaerő-piaci információkat. Valamint képessé teszi az egyént arra, hogy e szintézis alapján pályatervet készítsen, vizsgáljon felül vagy valósítson meg.” (Sultana, ELGPN, 2009)

A pályaorientáció szolgáltatási szintjei (1) Az állampolgár, vállalkozás öntájékozódása a portál vagy nyomatott anyagok segítségével, (előfeltétele: öndefiníció megfelelő szintje, önálló ismeretszerzés képessége) Generális szintként a kortársaktól történő tanulást (peer-review) kortárssegítés stb. említjük, ilyen lehet a munkahelyen a kollégáktól, iskolában a társaktól, stb. történő tanulás az életpálya-tanácsadás területén c) Legszélesebb körben a pályainformáció-nyújtókat (sign-posting) ide értve a munkaadói/vállalati személyügyeseket

A pályaorientáció szolgáltatási szintjei (2) d) A nevelésben, közművelődésben, szociális szolgáltatásnyújtásban érintett szakembereket, akik emberekkel dolgoznak, de szaktudásuk fő irányultsága nem az életpálya-tanácsadás, mint például: tanító, tanár, szociális munkás, művelődésszervező, andragógus stb. Esetükben a pályainformáció-nyújtás kiegészül, kiegészülhet az életpálya-építési készségek fejlesztésével (career education) e) Valamint a szakképzett pályatanácsadókat (career guidance) f) és az esetek 5-10%-ban szükséges pályatanácsadó- szakpszichológusi támogatást (career counselling) (Borbély-Pecze, 2012)

A pálya-, munka-, karrier tanácsadás területei és mélysége C/ csoportos pályatanácsadás/ egyéni pályatanácsadás B/ támogatott önálló tájékozódás, pálya vs. önmagunk megismerése A / önálló pályainformáció szerzés D/ tanácsadó pszichológus / rehabilitációs tanácsadó/ reintegrációs tanácsadó CÉL: fiatalok és felnőttek önálló életpálya-építési készségeinek (CMS) fejlesztése

A munkaadók feladatai Makro és mezo szinteken; Ágazati szinten részvétel a munkaerő-igények átgondolásában, a szakmatartalom-változások áttekintésében, egyes foglalkozások, szakmák társadalmi képének formálásában (pl. UK: SSC; USA: O*NET) Vállalati szinten; Pályafutás (karrier) munkahelyi gondozása (pl. belépés támogatása, munkakör rotáció, gazdagítás, képzés, egyéni fejlesztési terv stb.) Kilépés, továbblépés támogatása (Az átmenetek biztonságának megteremtése a munkahely életvégig tartó biztonsága helyett.)

A munkaadók feladatai (2) Együtt az „iskolákkal” (szülőkkel, helyi társadalom szereplőivel); Vállalati nyílt napok (üzemlátogatások) Pályabemutatások (a virtuális világban, személyesen a iskolában) (pl. I could) Nyári munkák/ diákmunkák szervezése orientációs jelleggel

Köszönöm a figyelmet!