Karrier és munkatanácsadás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hasznos tippek pályamódosításhoz
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | A KOM-PASSZ program ismertetése „KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program GEBAUER FERENC MFPI, március 7.
SZÜLŐK SZEREPE A TUDATOS PÁLYAORIENTÁCIÓBAN
Pályaorientáció: a fiatalok minőségi munkaerő követelményeinek biztosítása a munkaerőpiacon A pályaorientáció jelenlegi helyzetének és a jövőre vonatkozó.
Tájékoztatás a munkaerő-piaci szolgáltatásokról
A tanári munka értékelése
Munka-magánélet egyensúlya- a vállalkozás, mint lehetséges megoldás
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Életpálya-építés fiatalkorban
D szekció, Mobilitás: a mozgás és változás TéT-je a felsőoktatásban
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
TÁMOP / Humánszolgáltatások szabaduló fogvatartottak részére.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
A munka világával kapcsolatos tudás
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Bevezetés a pályatanácsadási rendszerek összehasonlító elemzésébe
Bevezetés a pályatanácsadási rendszerek összehasonlító elemzésébe
Pályaorientáció, mint a foglalkoztathatóságot támogató eszköz
A tanácsadó és a mentor szerepe
Borbély-Pecze Tibor Bors Budapest, június 4.
A tanácsadó és a mentor szerepe
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Képesítési Keretrendszerek Európában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Brazzorottó Jenőné elnök-igazgató
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A kistérségi szereplők funkciója a pályaorientációban
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Számítógéppel támogatott pályaorientáció. Számítógéppel támogatott orientáció szerepe a munka- pályatanácsadásban Előnyei: Előnyei: A kutatások nagy része.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása TÁMOP /2-2F A projekt az Európai Unió támogatásával,
„KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
Péter Katalin December 2. Aszód.  Hol dolgozik?  Hogyan?  Kikkel?  Milyen tevékenységeket végez?  Milyen eszközöket használ?  Mit szeret csinálni?
Életút-támogató pályaorientáció
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
TÁMOP / A fogvatartottak többszakaszos, társadalmi és munkerő-piaci reintegrációja és az intenzív utógondozás modellje Az egyéni pályatanácsadás.
A humán szolgáltatás európai uniós tendenciái Humán szolgáltatás jelene és jövője konferencia Gödöllő, 2009.május 14. Borbély-Pecze Tibor Bors
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
A magyarországi pályatanácsadók kompetenciajegyzékének összeállítása és harmonizálása az európai standardokkal Kutatási beszámoló Előadó: Fejér Noémi 2009.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja.
A pályaorientációs konzultáció. A pályaorientáció fogalma: A pályaorientáció egy olyan folyamat, amely az igénybevevő egyéni igényeinek figyelembevételével.
A TÁMOP es projekt eredményei, lehetőségek és kilátások a jövőre nézve, a projekt keretében készült on-line eszközök használatának lehetőségei Borbély-Pecze.
Pályaválasztási tájékoztató szeptember. Dunaújvárosi Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság képviselete Kapcsolattartás a kis- és középvállalkozások.
A szakiskola jelene és jövője
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – nemzeti életpálya-tanácsadó rendszer kialakítása Borbély-Pecze Tibor Bors, PhD programvezető.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Pályatanácsadói-kompetenciaprofil
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
Nemzeti Pályaorientációs Tanács célok, feladatok
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Előadás másolata:

Karrier és munkatanácsadás A munka-pályatanácsadás, életpálya-tanácsadás mint professzió, és mint szakmai rendszer (2) Pályatanácsadás az egyes szektorokban és életszakaszokban, élethelyzetekben Borbély-Pecze Tibor Bors, PhD. Andragógia, MA ZSKF

Társadalmi munkamegosztás szociológiai értelmezése A munkamegosztás távolról sem azt feltételezi, hogy a dolgozó a maga feladata fölé görnyedjen, hanem azt, hogy ne veszítse szeme elől a vele együttműködőket, hasson rájuk, és viselje hatásaikat. Tehát nem gép az ember, mely olyan mozgásokat ismétel, amelyek irányát nem érzékeli, hanem tudja, hogy valamilyen cél felé tart, és többé-kevésbé világosan látja a célt. Érzi, hogy szolgál valamit. Ehhez nem kell átfognia a társadalomi horizont széles területeit,csak annyit kell átlátnia, amennyiből megérti: tevékenységének önmagán túli célja van. Ettől a pillanattól kezdve bármilyen speciális és egyhangú legyen is a tevékenysége, egy intelligens lény tevékenysége az, mivel értelme van, és ő tudja is. (Durkheim)

Pályafutás, karrier

Karrier, pályafutás – kiemelt pontok A karriered kulcsa te magad vagy - Az önismeret szerepe az életpálya-építésben Atipikus munkák/ Otthonról dolgozni - A távmunka előnyei és buktatói Új világ, új munka - A munkaerőpiac sajátosságainak változásai az idő előre haladtával Még egy diploma - Papírhalmozás vagy tanulás élethosszig? Marketingeszköz az egyéniség eladásához - Az önéletrajz funkciói Az állásinterjú, mint lehetőség Amikor muszáj felvenned - Állásinterjú telefonon Egyensúlyozás élet és munka között Minek a coaching? Miért számít a szervezeti kultúra? Forrás. Nemzeti Pályaorientációs Portál http://eletpalya.munka.hu/karrier

Az egyén oldaláról

Super (1980) életszakaszok

Egyéni igények D. Super (1994) diadalív modell

A szolgáltatási rendszer szemszögéből

Szakpolitika és munka, karrier tanácsadás Forrás: Az életpálya-tanácsadási szolgáltatás hálózatos modellje (Model for Networked Guidance Services Provision; NEGSEP (Nykanen et al., 2007)

Life-wide-guidance Borbély-Pecze-Répáczki-Kovács ms 2011

Pályatanácsadás diszciplínái (Rajnai, 2001)

Életpálya-tanácsadás, pályaorientáció vs. pályairányítás

Tanácsadás eltérő értelmezései (Borbély-Pecze 2010)

Pályairányítás A rendszerváltás előtt használatos pályairányítás fogalmában erőteljesen jelenik meg a gazdaság igényeinek figyelembe vétele és kevés hangsúly helyeződik az egyéni ambíciókra. A kereslet- kínálat egyensúlyának kialakítása szempontjából ez a megközelítés nagyon sikeres lehetne, amennyiben egészen a 80-as évekig nem tapadna hozzá elválaszthatatlanul a szocialista (tervhivatali) tervezés, amely a munkaerőt is ugyanolyan termelési tényezőként tervezi meg mint a gazdaság rendelkezésére álló nyersanyagot és jobb esetben képességvizsgálattal valamint beiskolázási kvótákkal kívánja kezelni a pályaválasztás összetett ügyét. Mindaddig, amíg a rendszer kötött munkaerő-gazdálkodással működik (és minden végzettnek van államilag biztosított munkahelye) a pályairányítás egyéni szinten megjelenő objektív – gazdasági panaszai enyhék. Ami közel sem jelenti azt, hogy a mai piacgazdasági keretek között a személyes tényezők elhanyagolása ne jelentkezne és ne csökkentené a fiatalok és felnőttek jóllétérzetét A fiatalok 39%-a kudarcot él át a választásai nyomán, a felnőttek 25%-a „rossz pályát” választott. Györgyi Zoltán (2000, 2003) A legbiztonságosabb az lenne, ha a tervutasításos rendszer keretei között alkalmazott szóhasználatot elfelejtenénk és elmozdulnánk a munkaerő-piaci információnyújtás, szakmák foglalkozások munkaerő-paci helyzetének és társadalmi respektjének bemutatása irányába. Amely feladatot a modern közgazdaságtan és közigazgatástan is állami – önkormányzati szerepként határoz meg, mint a piaci információs asszimetria (Stiglitz 2000 27. old.) csökkentésének eszközét. (ld. analógiaként az ingatlankataszter és m2/Ft ár iránti igény egyre erőteljesebb megjelenését)

Pályaorientáció A 90-es évektől a pályaorientáció elnevezés sok helyen, de nem a közoktatási törvényben felváltotta a pályaválasztási tanácsadás szóhasználatot. Ebben a fogalomban jobban tükröződik a két fél egyenlősége és a folyamat jelleg, valamint a tanácskérő feladata és felelőssége a döntéshozatalban. Az iskolán belüli folyamatelvre épülő tanácsadási eszköz és egyben módszertan is. Amelyet továbbképzett pedagógus (tanácsadó tanár, diáktanácsadó tanár), vagy szakdiplomás tanácsadó végezhet. Egyszerre mutatja be több tanévre és rendszeres órakeretre építve a pályák és képzések világát, valamint koncentrál a tanuló személyiségének a pályaválasztással kapcsolatos megismerésére. A 90-es években a Világbanki Szakközépiskolai Program (Szilágyi és Völgyesy 1996) keretében megújított szakközépiskolai tantervekben pályaorientáció néven került be, nem csak a direkt iskolaválasztási lépés, hanem a pályaválasztási folyamat támogatása, mivel ezekben az intézményekben a szakmaválasztás, az első ingyenesen megszerezhető középfokú szakma kiválasztása már megtörtént. A 90-es évek végétől némi változás tapasztalható, mivel a szakképzés csak 16 éves kortól kezdődik az intézményválasztás viszont esetenként 14 éves korban történik meg, így a korábban kialakított pályaorientáció 14-16 éves korban a szakközépiskolákban és később a tankötelezettségi korhatár 18 évre emelésével a szakiskolákban is elveszítette szakmai tartalmát és szerepét.

Karrier tanácsadás A "karrier" jelentése Eredetileg a karrier (= pálya) kifejezés a carriageway azaz kocsiút kifejezésből származik, amely előre haladó folyamatos útvonalat jelentett. A karrieren még az elmúlt évtizedben is egy szervezeten, vállalaton belüli, pozíciókon keresztüli felfelé irányuló mozgást értettek, amely a megérdemelt stabilitás irányába mutatott. Az 1980-as évek óta a karrier jelentése átalakulóban van, hiszen egyre kevesebb pozícióért egyre keményebb a versengés, és egy-egy vállalaton belül stabil pozíciók nem, vagy alig léteznek. A karrier a személy munkatapasztalatainak kibontakozó sorozata az időfolyamán (Arthur, Holl, Lawrence, 1989.), amely fejlődésnek soha nincs vége, ha valaki megfelelő mértékben meg tudja őrizni tanulékonyságát. Ez a fejlődés folyamatot képez, amely nem csak az új személyiségelemek (tudás, készségek, tapasztalatok, az attitűdök átalakulása) számának növekedésével, hanem azok beintegrálódásával, "összeérésével" és a belső függetlenség fokozódásával jár együtt. Karrier lehet egy adott munkakör gazdagodása, a készségek sokoldalúvá válása, a tapasztalatok gazdagodásával együtt járó felelősségi körök növekedése, önkipróbálás egy másik (szak- vagy tevékenységi) területen.

Karrier tanácsadás (II.) Változás és váltás A gyorsan változó világban az egyének változásával együtt sok váltás járhat együtt, hiszen a változó vállalati érdekekhez és értékekhez nem mindig illeszkedik annak a vezetőnek a viselkedése, aki korábban sokáig megfelelő volt, ill. a vezető is érzékelheti a különbségek fokozódásával a körülötte kialakuló feszültségek növekedését ill. hullámzását. Ráadásul az élet előrehaladtával az adott életszakaszhoz tartozó feladatok is változnak, a munkaszerepeken túl más életszerepeket is betölthet valaki (gyermek, tanuló, háztartás fenntartó, állampolgár, házastárs, barát, szülőı stb.), amelyek aránya időszakosan eltolódhat a többi kárára. Belső erőforrások, önismeret Ebben a helyzetben, amikor változásra/változtatásra készülünk, nagyon fontos tudnunk, hogy milyen erősségekkel rendelkezünk, milyen belső értékeink vannak, melyek a gyengébb pontjaink ahhoz, hogy megfelelő döntést tudjunk hozni önmagunkról, saját életpályánk folytatásáról. Az önismereti képesség fokozása a legfontosabb eleme a pálya- és karrier-tanácsadásnak: a szakmai életút áttekintésén keresztül elősegíti a folytatás stratégiájának kidolgozását, a célok összerendezését, a célok eléréséhez szükséges tovább- és/vagy átképzési lehetőségek közötti, vagy állásváltoztatások döntés előtti mérlegelést. A szakemberek igény szerint pszichológiai tesztekkel (képesség-, érdeklődés, érték- és személyiségtesztekkel) és számítógéppel támogatott tanácsadási eljárásokkal teszik gazdagabbá a rendelkezésre álló információkat. A konzultációt kérő mindig önmaga dönt saját életéről, de az álláskeresés, a munkaerőpiacon való manőverezés nehézségeinek feldolgoztatása, a reaktivitás (helyzetekre reagáló) helyett Szatmáriné 1999

Karrier tanácsadás (III.) a proaktív (kezdeményező) hozzáállás érvényre juttatása, a változtatási terv kivitelezése közbeni támogatás szintén rendkívül fontos feladata a tanácsadásnak. Életvezetési tanácsadás segítheti a folyamatot. A karrier-tanácsadás tehát az egyéni változáskezelési program része, amely áll: - a helyzetfeltáró interjúból, amelynek célja a jelenlegi helyzet és állapot feltárása és erre alapozva az igényelt szolgáltatások feltárása, - döntés-előkészítő információ gyűjtésből (önmagáról, a környezetről, a munkaerő-piaci lehetőségekről) és a személyes jövőkép/célrendszer kialakításából, - a lehetséges alternatívák/forgatókönyvek mérlegeléséből, egyéb életfeladatok, életszerepek súlyának mérlegeléséből, - az önálló döntés elősegítéséből, és - a megtervezett egyéni cselekvési program kivitelezésének támogatásából ill. a szükséges korrekciókra irányuló figyelem felkeltéséből.

Munkatanácsadás A munkavállalási tanácsadás középpontjában a tanácskérő áll. A problémamegoldó folyamat célja, hogy a munkaadó és a munkát vállaló személy igényeit összehangolja. A tanácsadó segít elmélyíteni az illető önismeretét, pályaismeretét és a munkaerő-piacban rejlő lehetőségek ismeretét, és mindezen ismeretek birtokában a személyiség önálló, és hosszú távú döntést tud hozni. Nemcsak ennek a döntésnek a megalapozása, elősegítése zajlik ebben a folyamatban, mert a tanácskérő a munkájával, karrierjével összefüggő problémák megoldására irányuló stratégia elsajátításával a későbbi döntéseinek meghozatalára is felkészül (Szilágyi 2000)