Életút támogató pályaorientáció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Pályaorientáció: a fiatalok minőségi munkaerő követelményeinek biztosítása a munkaerőpiacon A pályaorientáció jelenlegi helyzetének és a jövőre vonatkozó.
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Az LLG Tendenciák a világban, tendenciák az EU-ban … és mi lesz itthon? november Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai.
Életpálya-építés fiatalkorban
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
D szekció, Mobilitás: a mozgás és változás TéT-je a felsőoktatásban
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
TÁMOP / Humánszolgáltatások szabaduló fogvatartottak részére.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
A gyakorlatvezető mentor
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Bevezetés a pályatanácsadási rendszerek összehasonlító elemzésébe
A Lifelong Guidance (LLG) európai és hazai rendszerének kialakítása Kihívások és törekvések egy kutatás operacionalizálása fényében Borbély Tibor Bors,
Fiatalok foglalkoztatásának javítása: mit jelent ez a gyakorlatban? BORBÉLY-PECZE, Tibor Bors, Ph.D. MOM Kulturális Központ Budapest, november 28.
Borbély-Pecze Tibor Bors Budapest, június 4.
A tanácsadó és a mentor szerepe
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Képesítési Keretrendszerek Európában
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása TÁMOP /2-2F A projekt az Európai Unió támogatásával,
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Életút-támogató pályaorientáció
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Kutatási alkomponens Összegzés Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai tanácsadó, Ph.D. jelölt Visegrád,
A humán szolgáltatás európai uniós tendenciái Humán szolgáltatás jelene és jövője konferencia Gödöllő, 2009.május 14. Borbély-Pecze Tibor Bors
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, FSZH programvezető
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, programvezető NFÜ- TISZK információs nap – március 3.
Az NPT tevékenységének bemutatása Borbély-Pecze Tibor Bors, NPT titkár március A szakadékok áthidalása Nemzeti Pályaorientációs Tanács – OÉT.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
A magyarországi pályatanácsadók kompetenciajegyzékének összeállítása és harmonizálása az európai standardokkal Kutatási beszámoló Előadó: Fejér Noémi 2009.
TÁMOP „A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése” Előadó: Petromán Anikó.
Szinkronban Európával A nemzeti életpálya-tanácsadási rendszer február 21 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors – programvezető, a Nemzeti Pályaorientációs.
Nemzetközi és országos koordináció az életpálya- tanácsadás területén szeptember 15. WS5 Borbély-Pecze Tibor Bors, PhD programvezető
A TÁMOP es projekt eredményei, lehetőségek és kilátások a jövőre nézve, a projekt keretében készült on-line eszközök használatának lehetőségei Borbély-Pecze.
Regionális stratégiák és kistérségi pályaorientációs ellátási tervek kialakítási lehetőségei és a társadalmai partnerek (munkaadók, szakszervezetek) bevonása.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, programvezető RFKB-NPT kapcsolattartás Az életpálya tanácsadás.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A szakiskola jelene és jövője
Magyar Élethosszig Tartó Pályaorientációs Szakpolitikai Tanács
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – nemzeti életpálya-tanácsadó rendszer kialakítása Borbély-Pecze Tibor Bors, PhD programvezető.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
A Nemzeti Pályaorientációs Tanács (NPT) és a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok (RFKB) együttműködése TÁJÉKOZTATÓ ANYAG az RFKB pályaorientációs.
Pályatanácsadói-kompetenciaprofil
Nemzeti Pályaorientációs Tanács célok, feladatok
Nemzetközi és országos koordináció az életpálya-tanácsadás területén
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A szakadékok áthidalása
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
A Tanácsadók Virtuális Közösségének
Előadás másolata:

Életút támogató pályaorientáció Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Doktori Iskola Életút támogató pályaorientáció A pályatanácsadás szerepének, tartalmának, művelői körének kiszélesedése és pedagógiai fejlesztésének lehetőségei Borbély-Pecze Tibor Bors

Társadalmi-gazdasági háttér posztindusztriális gazdaság és társadalom rapid technológiai-technikai változások munkatevékenységek diverzifikációja és folyamatos változása társadalmi szubkultúrák számának gyarapodása hosszú (és munkaképes) élettartam, de elöregedés a fejlett világban képzés- szakképzés- foglalkozás- állás viszonyrendszerének átalakulása tanulás- munka – tanulás kétirányúvá és egy életúton belül többször átjárhatóvá válik (vö. LLL)

Változó szakpolitikai hangsúlyok - válaszok oktatáspolitika és foglalkoztatáspolitika közelítése (vö. NSNJ) iskola és munkaerőpiac újbóli közelítése egymáshoz, kompetencia alapú oktatás pályaorientáció (career guidance) Életpálya-építési kompetenciák fejlesztése (career education)

Kihívás tömegtársadalomban, ipari társadalomban kialakult modellek átalakítása közvetlen hatásként taxonómiai zavarok jelentkeznek elmosódnak az intézményi határok iskola-munkaügyi szervezetek – felnőttképzők – művelődési intézmények, aktív korúakat ellátó szociális intézmények zavarok jelentkeznek az illetékességi körökben és a szakemberek kompetenciáiban (vö. tanár vs. kompetencia-fejlesztő) Új értelmező keretekre van szükség: a pályaorientációs munka területén megjelenik az LLG (lifelong guidance), életpálya tanácsadás fogalmi köre, amelyet módszertanilag tisztázni kell

Nemzetközi szervezetek ajánlásai EUROPEAN FOUNDATION for the Improvement of Living and Working Conditions (1998) Watt - Guides to Good Practice in Employment Counselling and Guidance UNESCO (2002) Hiebert és Borgen TECHNICAL AND VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING IN THE TWENTY-FIRST CENTURY, - NEW ROLES AND CHALLENGES FOR GUIDANCE AND COUNSELLING Világbank Fretwell és Watts (2003) PUBLIC POLICIES for CAREER DEVELOPMENT, OECD/EU (2004) Career Guidance and Public Policy - Bridging the gap CEDEFOP (2004) Sultana Guidance policies in the knowledge societies ILO (2006) Hansen Career Guidance for LMIC etc.

Új oktatáspolitikai megközelítésmód az Európai Unióban 2004: 8448/04 EDUC 89 SOC 179 Resolution of the Council and of the representatives of the Member States meeting within the Council on Strengthening Policies, Systems and Practices in the field of Guidance throughout life in Europe 2008: A Tanács és a tagállamok kormányainak a Tanács keretében ülésező képviselői által kialakított állásfoglalás (2008. november 21.) a pályaorientációnak az egész életen át tartó tanulás stratégiáiba való fokozottabb integrálásáról 1. PRIORITÁSI TENGELY: AZ ÉLETPÁLYAMENEDZSMENT-KÉSZSÉGEK EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ ELSAJÁTÍTÁSÁNAK ÖSZTÖNZÉSE 2. PRIORITÁSI TENGELY: A PÁLYAORIENTÁCIÓS SZOLGÁLTATÁSOK ELÉRHETŐSÉGÉNEK MEGKÖNNYÍTÉSE VALAMENNYI POLGÁR SZÁMÁRA 3. PRIORITÁSI TENGELY: A PÁLYAORIENTÁCIÓS SZOLGÁLTATÁSOK MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSÁNAK MEGTEREMTÉSE 4. PRIORITÁSI TENGELY: A KÜLÖNBÖZŐ NEMZETI, REGIONÁLIS ÉS HELYI SZEREPLŐK KÖZÖTTI KOORDINÁCIÓ ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÖSZTÖNZÉSE

Zavaros fogalomhasználat

A kutatás célja Középiskolai tanárok vélekedésének tisztázása az életpálya tanácsadás feladatrendszerében valamint e vélemények összevetése az oktatáspolitikai – foglalkoztatáspolitikai dokumentumokban megfogalmazott feladatokkal

A kutatás felépítése

Módszertan Feltáró kutatás Irodalomelemzés Nemzetközi oktatás és foglalkoztatáspolitikai Hazai oktatáspolitikai és munkaügyi Kvalitatív kutatás Creswell (1998), (Heppner-Wampold-Kivlighan, 2008, Yu-Wei Wang (2008) „cikcakk folyamat” (zigzag process) Fókuszcsoportok és műhelymegbeszélések alkalmazása (Kvale 2005, Seidman 2002, Vicsek 2006, Szivák 2002, Síklaki 2006)

Minta Vizsgálódásunkat leszűkítettük az ifjúsági képzésben dolgozó 9-12 évfolyamos pedagógusok körére Két fókuszcsoport kör; első: középfokú intézmények típusonként, második vegyes csoportokban egyéb segítőket is bevonva Egy a visszaellenőrzést támogató műhelybeszélgetés- sorozat Összességében az első vizsgálati szakaszban 11 fő, a másodikban 33 pedagógus és egyéb segítő szakember véleményét gyűjtöttük össze, tehát 45 középiskolai tanár és segítő humán szakember fókuszcsoportos megkérdezése alapján állítottuk mérlegre a magyar gyakorlatot és vetettük össze a hazai oktatásjogi kerettel, valamint a korábban már felsorolt nemzetközi szervezetek ajánlásaival.

A minta megoszlása A fókuszcsoportokban résztvevő pedagógusok a megkérdezettek közül 32 főt tettek ki. Azokat tekintettük pedagógusnak a vizsgálat során, akiknek pedagógus diplomája volt és nem volt pályaelhagyó. Így pedagógus végzettségűek előfordultak a második körben az iskola világán kívül dolgozó 12 fő között is. A három középfokú iskolatípus megoszlásában a szakközépiskolák képviselték a legnagyobb súlyt (47%), a gimnáziumok tanárai és a szakiskolai tanárok megoszlása közel azonos volt (25-28%). A tantárgyi / műveltségterületi felosztást a feldolgozhatóság érdekében vizsgálatunkban leegyszerűsítettük humán, ill. reálterületekre. Ezen kategorizálás alapján a 32 tanár fele- fele arányban oszlott meg a két terület között. A földrajzi eloszlást három kategóriában helyeztük el: főváros, vidéki nagyváros, vidék. A földrajzi hely tekintetében az iskolát, azon belül is a munkavégzés helyét vettük alapul. Így a megkérdezettek 41%-a Budapesten, 48% vidéki városokban, a négy fókuszcsoport helyszínein (a négy helyszín az alábbi volt: Budapest, Szeged, Győr, Debrecen), megyeszékhelyeken dolgozik és 11%-uk vidéken. Az életkori megoszlást fiatal (35 év alatti), középkorú (35-55), és 55 év feletti, tapasztalt bontásban helyeztük el. A megkérdezettek nagyobb része (43%) 55 év feletti, pályája lezárása felé tartó, 23% 35 évnél fiatalabb, és 34% esett 35-55 év közé.

Feldolgozási módszer Folyamatos szövegelemzés és az egyes fókuszcsoport körök tartalomelemzése hagyományos „kézi” módszerrel A FCS szövegek elemzését összevetettük a nemzetközi szervezetek ajánlásaival, így öt értelmezési tengelyt alakítottunk ki amelyeket az elemzés végén négy mutató mentén rendszereztünk

A négy mutató képzett tartalma

Végül az OECD-EC, CEDEFOP, UNESCO, ILO kézikönyvek ajánlásait, mint egyben lehetséges benchmarking célkitűzéseket vetettük össze a mai magyar középfokú oktatási intézményekben tevékenykedő pedagógusok gyakorlatával, mint tagállamon belüli, nemzeti fejlődési lehetőséget. A kézikönyvek ajánlásai alapján kimutatható pedagógiai nyitottságra kerestük a lehetőségeket.

A négy mutató alá besorolva az alábbi eredményeket kaptuk (I.) VAN INTERIO. az É.T. integrált, részfeladatokat átfogó szemlélete, az ehhez szükséges ismeret ma még nincsen jelen a pedagógusok szemléletében a pedagógusok érzékelik, hogy szerepük és az iskola lehetőségei megváltoztak és keresik az új kapaszkodókat, amelyek alapján egy teljes pályaív támogatását alapozhatják meg a külső szolgáltatók által nyújtott lehetőségekkel (PVK, pszichológiai alkalmasság vizsgálat) eseti jelleggel élnek, de ritkán építik azt össze saját pedagógiai tevékenységükkel küzdenek a pályaorientáció szakmai elveinek és az oktatásfinanszírozásnak egymáshoz feszülésével, a tördelt magyar közoktatási rendszerrel kiforratlan a pedagógiai gyakorlatban az egyes képzési szinteken, évfolyamokon a pályarientációs/ életpálya-építési feladatok szétosztása igényelik a pályaismeret javítását, saját ismereteik és az elérhető szakemberek, források tekintetében is támogatják a diákok élmény alapú tapasztalatszerzését (üzemlátogatás, nyári munka) de jellemzően azt várják el, hogy ezeket más szervezze nehezen, vagy egyáltalán nem képesek szétválasztani az életpálya tanácsadási/ pályaorientációs részfeladatokat és ezen belül saját helyüket, feladatukat (pedagógiai információ-nyújtás, csoportos pályaorientáció) az osztályfőnöki órakeretet használják pályaválasztási témákra, miközben jelzik, hogy ez nem elegendő többnyire felismerik a pályaorientációs tanácsadó/ életpálya tanácsadó önálló szakmaiságát hiányoznak a társadalmi szereplők és az iskolák közötti helyi viszonylatban is működőképes és országosan is átgondolt visszajelző módszerek már egyre gyakrabban fogalmazzák meg az érdeklődés alapú pályaválasztás fontosságát a képesség, az osztályzat alapú értékelés helyet kevésnek találják az elérhető külső szolgáltatások intenzitását és időtartamát egyaránt   az elmúlt 15-20 év pályaorientációs módszer-, és eszközfejlesztéseit csak eseti jelleggel alkalmazzák gyakorta félreértelmezik a külső szolgáltatók lehetőségeit és feladatait (ped. intézet, MK. stb.)

A négy mutató alá besorolva az alábbi eredményeket kaptuk (II.) SZUBJ.JÖVŐ BECH. a tanuló életútját, pályaívét támogatni képes, az egész életen át tartó tanulás jegyében szervezett, pedagógiai munkára igény van a pedagógusok körében a német mintára kialakított pályainformációs eszközök (FIT film, mappa) részben használatban van az oktatáspolitikától várják, hogy a pályaorientációs munkában érintett szereplőket (intézmény, szakember, információ) összeszervezze a számukra a 90-es évek elejétől képzett önálló pályaorientációs szakembereket a pedagógusok egy része ismeri és igényeli is hiányolják a pályaroientációs szakfeladatot központi, oktatáspolitikai irányítását, gazdátlannak érzik a feladatot érzékelik a NAT irányváltásának jelentőségét és az EU kulcsompetenciák fejlesztésének vonatkozásában a pályaorientáció szerepét félelmüket fejezik ki, hogy a projekttől-projektig tartó elmúlt 20 évben minden fejlesztés csak addig tart, ameddig a projekt fut   igényként merül fel a pályainformáció-nyújtás interaktívitásának fejlesztése a pedagógusok körében

A kutatás eredményei alapján összhangban az EU-OECD (2004) a szakpolitikai gyakorlatban felhasználható keretére kialakított három lépcsős modellt feleltetjük meg a szakmai esetmunka gyakorlati felosztásának a legtöbb tanácskérő számára és a leggyakrabban igénybe vett szint a pályainformáció nyújtás (advice) – a pályainformáció nyújtás személyzete nem csak szakképzett tanácsadó (counsellor) lehet. Itt jelennek meg a felnőttképzési tanácsadók/ konzultánsok, rövidtávú pályaorientációs tanfolyami végzettségekkel rendelkezők (30-120 ó), és külön továbbképzés nélkül a pedagógusok is. A magyar nyelvben a tanácsadó szó használatát kerülni javasoljuk, tekintettel annak foglalt létére. Magyarul, amikor információt kérünk, akkor érezzük magunkat hasonló közlés-vételi helyzetben, mint az angol szóhasználatban a tanácsadás (advising) esetében. (EU/OECD elnevezés önálló információszerzés és feldolgozás)

pályatanácsadás/ konzultáció (advising + guidance + counselling) A szakképzett pályatanácsadó/ diáktanácsadó vagy emberi erőforrás tanácsadó/ pályaorientációs tanácsadó által végzett több egyéni ülésből vagy csoportfolyamatból álló, a tanácskérő személyiségével és a szakmák/ pályák megfeleltetésével, a munka világában adódó pályaviteli, pályaváltási konfliktusokkal dolgozó non-direktív segítő beavatkozási folyamat, amely problémadefinícióval kezdődik és megállapodással zárul. Szinonimaként használjuk a magyar elnevezésben a tanácsadást és a konzultációt a szakmai szint megjelölésével, hiszen pl. az addiktológiai tanácsadás területén (Rácz 1995) tudatos döntés született a 90-es évek közepén a magyar direkt tanácsok osztogatását jelentő „tanácsadás” szó helyett a latin konzultáció szó használatára. A pályatanácsadás/ konzultáció területén az ülésszám egyszámjegyű, a csoportos tanácsadás időkerete is néhány nap. Csak a csoportos fejlesztés (életpálya-építési készségek fejlesztése) hosszabb távú, pl. igazodik az iskola tanév hosszához és heti - kétheti rendszerességgel követik egymást a foglalkozások. (EU/OECD elnevezése támogatott öntájékozódás)

pályapszichológiai tanácsadás/ konzultáció (advising + guidance + counselling)- ez a szint az állampolgárok/ tanácskérők töredéke számára elérhető és szükséges, személyzetének képzése költséges. Kompetenciaprofiljában a Wigersma (1976) alapján a pszichoterápiás szintig bezárólag minden olyan feladat ide tartozik (pl. teszthasználat az önértékelő eljárásokkal szemben a pályatanácsadásban), amely ellátásához pszichológus diplomára van szükség. Itt jegyezzük meg, hogy önmagában a pszichológus diploma a pályatanácsadáshoz kapcsolódó speciális tudás hiányában nem jogosít pályapszichológusi munka végzésére. (EU/OECD elnevezés intenzív támogatás) Hangsúlyozzuk, hogy e szinteket és az e szinteken végzett tevékenységek összességét, együttesét nevezzük életpálya tanácsadásnak (Lifelong Guidance).

A pedagógusok szerepe az életpálya tanácsadási szolgáltatások kivitelezésében A kompetencia alapú közoktatás kialakítása és az új mester szintű tanárképzés felfutása azt jelentené, hogy a továbbképzett és frissen kiképzett magyar pedagógusok képessé válnak az 1. és részben 2. szinten végzett munkára is. De, és ezt hangsúlyozzuk, ennek számos tartalmi feltétele van, amelyet a mai magyar oktatáspolitika jelenleg nem tud biztosítani. Így már a pályainformáció nyújtás szintjén is komoly; munkaerő-piaci szakképzés-szerkezeti (szakképzés, felnőttképzés, szakképzések) pályaismereti (foglalkozások, munkakörök) álláskeresés technikákhoz kapcsolódó lexikális ismeretekre van szükség, amely nem szerezhető meg 30 órás továbbképzések alatt.

Életpálya tanácsadás szakpolitikai kocka életút (t) a támogatást nyújtó kompetencia szintje (EU-OECD 2004) modell szerint (Sz) valamint a célcsoport (CCs)

Életpálya tanácsadás szakmai tevékenységi kockák és alcsoportjai Életút (t) 3-6< üléses egyéni tanácsadás (Wiegersma 3. szint) önértékelő eljárásokkal és tesztekkel Tanácskérővel és családtag(okk)al konzultáció vezetése, esetlegesen terápiás elemek beemelésével Csoportos tanácsadás pszichológusi eszközökkel kiegészítve, esetleges terápiás elemekkel Közösség-fejlesztési tanácsadás Életpálya tanácsadás / LLG népszerűsítése, társadalmi hasznosságának megértetése társadalmi szintű kulcsüzenetek megfogalmazása az aktív életpályáról Az életpálya tanácsadás tartalmának és a segítés módjainak megismertetése és megértetése a lakosság minden csoportjával 3-6< üléses egyéni tanácsadás (Wigersma 2 szint) önértékelő eljárásokkal Tanácskérővel és családtag(okk)al konzultáció vezetése Csoportos pályatanácsadás- pályaorientáció pályainformáció nyújtás személyesen vagy elektronikusan egyénileg Információkérő és családtag(ok) egyidejű tájékoztatása Csoportos tájékoztatás Lakossági fórum, börze, elektronikus csatornák pályapszichológiai tanácsadás Szolgáltatást nyújtó kompetencia szintje (Sz) pályatanácsadás pályainformáció nyújtás egyén kiscsoport csoport közösség társadalom Célcsoportok (CCs) Borbély-Pecze 2010

Életpálya tanácsadás szakpolitikai kockák és a pedagógusok szerepe pályainformáció nyújtás egyéni vagy csoportos formában pályapszichológia 65 év < ~”silver age” pályatanácsadás 18-23 év pályatanácsadás kizárólag csoportos formában Támogatást nyújtó kompetencia szintje (Sz) Életút (t) pályainformáció nyújtás 6-10 év Célcsoportok (CCs) egyén kiscsoport csoport közösség társadalom prevenció Borbély-Pecze 2010

Szakpolitikai szintű javaslatok I. 1.) Belátható időn belül, fokozatosan ki kell alakítani az egyén egész életútját végigkövetni képes pálya-tanácsadási / életpálya-építési, támogatási portfolió rendszert (vö. lifelong guidance). Ennek az intézkedésnek az a szakmai indoka, hogy a rendszerváltás óta a pályafejlődési modell nagymértékben alakult át; az új, nyitott, tudásalapú társadalomban és gazdaságban a hagyományos mobilitási csatornák is átalakultak, újabbak jöttek létre, amelyekhez a társadalom tagjai, csoportjai, illetve a gazdaság szereplői szakmai asszisztencia (karrier tanácsadás) nélkül nem képesek megfelelő módon adaptálódni.

Szakpolitikai szintű javaslatok II. 2.) Át kell tekinteni az egyes alrendszerekben működő szolgáltatásokat, és azok helyi szintű összekapcsolását (az állampolgár, a helyi közösség és a gazdálkodó szervezet szintjén) meg kell oldani. Ezzel összhangban a rendszer finanszírozását az öt-hat jogszabályra tördelt finanszírozásból egy egységes platformra célszerű átépíteni, miközben megmaradnak az egyes élethelyzetekhez és intézményekhez kapcsolódó szolgáltatási formák (iskola, felsőoktatás, munkaügyi ellátórendszer, felnőttképzés, közművelődés-kultúra, egészségügy stb.).

Szakpolitikai szintű javaslatok III. 3.) Létre kell hozni a magyar élethosszig tartó pályatanácsadás/ karrier tanácsadás nemzeti hálózatát és koordinációját. Ez a feladat a két előző pontból következik, mely a szakpolitikák és intézmények közötti koordináció megvalósítását, a nemzeti pályaorientációs / karrier utat támogató szolgáltatási potenciál egységes koordinációját célozza. Ennek érdekében összhangban az EU célkitűzéseivel, 2008. januárjában, NSZFT támogatással megalakult a magyar LLG Tanács, amely 2008. június közepétől Nemzeti Pályaorientációs Tanács (rövidítve: NPT) néven működik.

Tanári szerepre vonatkozó specifikus javaslatok I. Az önmagában a tanárok szerepét túlhangsúlyozó megoldásmód messze van az európai főáramtól és elmarad a 70-es 80-as évek magyar pályaválasztási hagyományaitól is. Hiányzik a multiprofesszionális megközelítésmód és a segítő csoportmunka megjelenítése. Ugyanakkor a magyar tanárok döntő többsége rendszeresen vesz részt továbbképzéseken (OFI, TALIS 2009 86,9% a megkérdezést megelőző 18 hónapban), miközben az általunk megkérdezettek nagy része ezen továbbképzésekkel együttesen sem kapott világos képet az életpálya tanácsadás feladatrendszeréről és ebben saját tanári feladatairól. Ezt a megállapítást támasztja alá, hogy a magyar pedagógusok az OECD áltagnál alacsonyabb mértékben elégedettek a tanártovábbképzések tanári munkájukat támogató szerepével (magyar adat 40%, miközben az OECD átlag 55% - OFI, TALIS 20 old.). Ahogyan azt korábban bemutattuk, a tanárok az elmúlt években fejlesztett pályaorientációs eszközök nagy részét nem ismerik, és nem használják munkájuk során. A magyar pedagógusok közötti együttműködés a cserére és koordinációra épül, és nem jellemző a hivatásbeli együttműködés (TALIS 25-26 old.). Vizsgálatunk szerint az életpálya tanácsadás területén hasonlóan gyenge az együttműködés az iskolán kívüli humán szakemberekkel.

Tanári szerepre vonatkozó specifikus javaslatok II. Az életpálya-építés (ÉP) fogalmának beemelése bár egy irányba hat a legmodernebb angolszász szakmai irányzatokkal, önmagában is tovább gyengítette a rendszerváltás óta egyébként is meggyengült szakfeladatot és szakmai közösséget, amikor mozdulatlanul hagyta a pályaorientációs munka támogató lábát: a pályaorientációs tanárok alkalmazása elmaradt intézményi/ körzeti szinteken. A fejlesztőkön kívül álló probléma, hogy az oktatásirányításért felelős tárcák és hatóságok között a szakmai tartalmakat és feladatokat nem sikerül egyezetni. Hiányzik az integrált életpálya tanácsadási szakpolitika, amely egyszerre tekint a munkaerőpiac, szakképzés, közoktatás szélesebb, de egymással mélyen összefüggő vetületeire.

Javaslatok közösségi összefüggésben az EU Lisszaboni Szerződése (2000), szintúgy a globális gazdasági válságot kezelő programja (EERP European Economic Recovery Plan COM (2008) 800) a tudásalapú gazdaság (képzett munkaerő és lakosság) kiépítésében látja a megoldást. Ebbe az irányba hat a Foglalkoztatási Bizottság kezdeményezése (COM 2008 868 final, New Skills for New Jobs), valamint a hozzá kapcsolódó 2010. februárjában kiadott szakértői jelentés, amely egyik ajánlásában a munka és a tanulás világának közelítését fogalmazza meg célként. E jelentés szintén kiemeli a személyre szabott szolgáltatások fejlesztésének fontosságát a foglalkoztatási helyzet konszolidálásában és a befogadó társadalom erősítésében, amiként mindkét cél számszerűen is megjelenik az EU2020 stratégiában. (2010 19. old.) Hasonlóan fontos szerepet szán a tanácsadásnak az EU új, 2020-ig szóló stratégiája (EU2020), amikor a fiatalok lendületben zászlóshajó kezdeményezés egyik elemeként sorolja fel a tanácsadás funkcióit -guidance and counselling- (EU 2020 11 old.). AZ EU2020 már 2009. május 28.-án elfogadott szakágazati stratégiája az Oktatás és Képzés 2020 első prioritásában hangsúlyozza a pályaorientációs rendszerek fejlesztésének szükségességét. A második prioritás (az oktatás és képzés minőségének és hatékonyságnak javítása) megvalósításában pedig kiemelt feladatnak tekinti a tanárok pályaorientációs továbbképzését. Ebben a rendszerben a LLG különösen fontos és kiemelt szerephez jut, de ehhez nemzeti szinten is egységes fogalmi keretbe és irányítás / koordináció alá szükséges szervezni. E egységes rendszernek az egyik meghatározó és az alapozó munkát elvégző eleme a magyar közoktatás kell, hogy legyen.

Borbély-Pecze Tibor Bors borsborbely@yahoo.com Köszönöm a figyelmet! Borbély-Pecze Tibor Bors borsborbely@yahoo.com