A pályaorientáció hazai rendszere és kapcsolódása a világtendenciákhoz Borbély Tibor Bors stratégiai szakmai tanácsadó ÁFSZ, FSZH 2007. október 18. „Felhasználók.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pályaorientáció: a fiatalok minőségi munkaerő követelményeinek biztosítása a munkaerőpiacon A pályaorientáció jelenlegi helyzetének és a jövőre vonatkozó.
Advertisements

Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
A TÁMOP (NSZFI) és TÁMOP (FSZH); TÁMOP
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Alprojektek eTanulás rendszer fejlesztése
Az LLG Tendenciák a világban, tendenciák az EU-ban … és mi lesz itthon? november Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
D szekció, Mobilitás: a mozgás és változás TéT-je a felsőoktatásban
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Az LLG Tendenciák a világban, tendenciák az EU-ban … és mi lesz itthon? Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai tanácsadó BAZ megyei.
European Lifelong Guidance Policy
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Kompetencia alapú közvetítés Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai tanácsadó, Ph.D. jelölt Kutatási Zárókonferencia, Budapest 2008.
Bevezetés a pályatanácsadási rendszerek összehasonlító elemzésébe
A német és a finn nemzeti pályaorientációs rendszerek
A Lifelong Guidance (LLG) európai és hazai rendszerének kialakítása Kihívások és törekvések egy kutatás operacionalizálása fényében Borbély Tibor Bors,
Fiatalok foglalkoztatásának javítása: mit jelent ez a gyakorlatban? BORBÉLY-PECZE, Tibor Bors, Ph.D. MOM Kulturális Központ Budapest, november 28.
Borbély-Pecze Tibor Bors Budapest, június 4.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
1 Zala Megye az Információs Társadalomban Konferencia Zalaegerszeg, május 30..
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
2008 STRATÉGIAI REKTORHELYETTES DANDÁR mb. PARANCSNOKHELYETTES DOKTORI ÉS HABILITÁCIÓS KÖZPONT mb. ig INTÉZMÉNYFEJLESZTÉSI.
A skót és a hazai nemzeti pályaorientációs rendszerek
Foglalkoztatási Információs Pontok és tanító Teleházak Szeged, december 15. Országos áttekintés a Foglalkozás Információs Pontok működtetéséről,
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Az életpálya- (és munka) tanácsadás felhasználói körének kiszélesedése a tudásalapú poszt-indusztriális társadalmakban és az alkalmazott humán szolgáltatásokat.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Kutatási alkomponens Összegzés Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai tanácsadó, Ph.D. jelölt Visegrád,
TÁMOP / A fogvatartottak többszakaszos, társadalmi és munkerő-piaci reintegrációja és az intenzív utógondozás modellje Az egyéni pályatanácsadás.
NEMZETKÖZI TRENDEK ÉS PILOTOK MOTE Konferencia június 12. Mercure Budapest Buda Előadó: Vilmos Andras.
A humán szolgáltatás európai uniós tendenciái Humán szolgáltatás jelene és jövője konferencia Gödöllő, 2009.május 14. Borbély-Pecze Tibor Bors
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, FSZH programvezető
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, programvezető NFÜ- TISZK információs nap – március 3.
Az NPT tevékenységének bemutatása Borbély-Pecze Tibor Bors, NPT titkár március A szakadékok áthidalása Nemzeti Pályaorientációs Tanács – OÉT.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Történetünk  Nemzeti Pályainformációs Központ – 1999 óta  Euroguidance Hungary, Euroguidance hálózat tagja  Európai Bizottság: Leonardo Da Vinci >
A magyarországi pályatanácsadók kompetenciajegyzékének összeállítása és harmonizálása az európai standardokkal Kutatási beszámoló Előadó: Fejér Noémi 2009.
TÁMOP „A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése” Előadó: Petromán Anikó.
Előrelépés a digitális akadémiai világban Béky Endre Elsevier 2006 október 18.
Szinkronban Európával A nemzeti életpálya-tanácsadási rendszer február 21 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors – programvezető, a Nemzeti Pályaorientációs.
Nemzetközi és országos koordináció az életpálya- tanácsadás területén szeptember 15. WS5 Borbély-Pecze Tibor Bors, PhD programvezető
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, programvezető RFKB-NPT kapcsolattartás Az életpálya tanácsadás.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Magyar Élethosszig Tartó Pályaorientációs Szakpolitikai Tanács
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
A Nemzeti Pályaorientációs Tanács (NPT) és a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok (RFKB) együttműködése TÁJÉKOZTATÓ ANYAG az RFKB pályaorientációs.
Pályatanácsadói-kompetenciaprofil
NPT március 24..
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Nemzeti Pályaorientációs Tanács célok, feladatok
Nemzetközi és országos koordináció az életpálya-tanácsadás területén
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Társadalmi Megújulás Operatív Program - TÁMOP
Társadalmi Megújulás Operatív Program - TÁMOP
Gyakorlatok WoS Core Collection és Scopus
A szakadékok áthidalása
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Európai Parlament – a polgárok érdekképviselete
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Digitális Munkaerőpiac
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A Tanácsadók Virtuális Közösségének
Előadás másolata:

A pályaorientáció hazai rendszere és kapcsolódása a világtendenciákhoz Borbély Tibor Bors stratégiai szakmai tanácsadó ÁFSZ, FSZH október 18. „Felhasználók hangja a tanácsadásban” c. konferencia

EU, OECD, UNESCO – a pályatanácsadás rendszerének megújítása világviszonylatban cél a LLG szakpolitikai  EU-15 EUROCOUNSEL (Dublini Alapítvány 1994; Fehér Könyv 1993, Watt 1998): ESZM új arca - aktív szolidaritás: guidance és counselling Európai Tanács május 18. Európai Tanács május /04 EDUC 89 SOC 179: Strengthening Policies, Systems and Practices in the field of Guidance throughout life in Europe 8448/04 EDUC 89 SOC 179: Strengthening Policies, Systems and Practices in the field of Guidance throughout life in Europe 8448/04 EDUC 89 SOC /04 EDUC 89 SOC 179 kutatási (pl.) Peter Plant ( in International Journal for Educational and Vocational Guidance): Peter Plant ( in International Journal for Educational and Vocational Guidance): - globális versenyképesség - társadalmi kohézió, befogadás - társadalmi kohézió, befogadás A két cél egymás mellett vagy ellenében megy?

UNESCO,Világbank, OECD, EU, ETF  Világbank Watts és Fretwell (2003)  UNESCO Hiebert és Borgen: tanácsadás már nem luxus szolgáltatás (mindenkit el kell érni!)  OECD Sultana és Watts 2004 Bridging the gap, … Handbook for policy makers  Közös EU – OECD kézikönyv szakpolitikusoknak (2004)

– LLG : szupranacionális és interszakpolitikai koordináció EU-27 szinten (Jyvaskyla november ) ICCDPP FEDORA IAEVG Peer-learning activities Euroguidance network Kutatók, kutatóintézetek LLL/LWL projektek érintett uniós intézmények pl. CEDEFOP, ETV, Foglalkoztatási Bizottság, Oktatási és Kulturális Bizottság stb. Munkaügyi szervetek hálózata, MISEP EU „mega fórum” LLG&C tagállami LLG&C fórumok OECD

…és a hozzá kapcsolódó szolgáltatási filozófia

Az EU szintű hálózat megalakulása május 7-8. Helsinki: European Lifelong Guidance Policy Network (ELGPN)  Az első két évben pilot jelleggel a Képzési és Kulturális Bizottság támogathatja a kezdeményezést  Tagok lehetnek: Austria, Belgium (fr), Cyprus, Czech Republic, Germany, Denmark, Estonia, Greece, Spain, Finland, France, Hungary, Ireland, Lithuania, Luxembourg, Latvia, Netherlands, Norway, Portugal, Romania, Sweden, Slovakia, United Kingdom, Poland, Slovenia and Iceland FEDORA, International Association for Vocational and Educational Guidance (IAEVG), International Centre for Career Development and Public Policies (ICCDPP), Business Europe, EuroGuidance network, The European PES network

A magyar modell a közelmúlt magyar töredezettsége  A pályatanácsadó hálózat megszűntetése (az utolsó lökés , csak a fővárosi intézmény marad talpon)  1990-es évek újjáépítés, funkcióváltás Regionális átképzőközpontok (WB támogatással) Regionális átképzőközpontok (WB támogatással) Tanácsadó képzések kialakítása (WB- SZIE, EKF, ELTE: szakpszichológus képzés átalakulása) Tanácsadó képzések kialakítása (WB- SZIE, EKF, ELTE: szakpszichológus képzés átalakulása) 1996 után képzett tanácsadók megjelenése 1996 után képzett tanácsadók megjelenése Világbanki szakközépiskolák – pályaorientáció Világbanki szakközépiskolák – pályaorientáció ÁFSZ: FIK 1994, Choices 1996, 2000, FIT, ÁK, REHAB tanácsadás ÁFSZ: FIK 1994, Choices 1996, 2000, FIT, ÁK, REHAB tanácsadás 1998-

PHARE, EU (HEFOP)  3 regionális pályaorientációs portál  HEFOP 1.2. FIT mappák fejlesztése, Foglalkoztatási helyzetkép fejezet 2005 Foglalkoztatási helyzetkép fejezet 2005 Foglalkozási kilátások fejezet 2015 Foglalkozási kilátások fejezet 2015  SZFP-I G modul pályaorientáció  HEFOP 311 kompetencia-alapú életpálya építés  FELVI – EDICATIO

Hazai feladatok, törekvések (?)  Az EU LL politikájához kapcsolódó hazai rendszer kialakítása  Tanácsadás mindenkinek elv érvényesítése elérhető on-line és elérhető on-line és hagyományos szolgáltatások hagyományos szolgáltatások  Szakpolitikák közötti koordináció (oktatás, foglalkoztatás, közművelődés)

A TÁMOP Intézkedés első 2 éve (tervezett) I. Központi módszertani fejlesztés A rendszerváltást követő hazai fejlesztések eredményeinek összegyűjtése, értékelése, a szektorok (munkaügy, oktatásügy, közművelődés) közötti folyamatos együttműködés szervezeti kereteinek kialakítása, előzetes hazai helyzetértékelés és EU-OECD kompatibilis fejlesztési célrendszer kialakítása. II. On-line nemzeti pályaorientációs portál fejlesztése A már meglévő pályaorientációs- pályatanácsadó on-line működését lehetővé tevő és 7*24 órás elérhetőséget biztosító portálok tartalmi - technológiai áttekintése és tartalmi - technikai fejlesztései. III. Off-line pályaorientásiós szolgáltatások Az on-line fejlesztésekkel elérhetetlen (hozzáférések hiánya, ill. digitális analfabétizmus) emberek, közösségek számára is hasznosítható tananyagok, segédletek összegyűjtése, fejlesztése. A regionális munkaügyi központok bázisaira hagyományos (helyben elérhető) tanácsadók telepítése és kapcsolataik kiépítése, fejlesztése az oktatási, közművelődési rendszerben tevékenykedő tanácsadókkal IV. Pályaorientációt végzők képzése/továbbképzése, munkájuk szakmai támogatása A pályaorientációs (állampolgári) döntési pontokon (pl. beiskolázások, első munkahelyválasztás stb.) jelen lévő humán szolgáltatók (pedagógusok, közművelődési szakemberek, az ÁFSZ személyzetének szolgáltatást nyújtó része, az ÁFSZ-szel szerződött NGOk-k) képzése, továbbképzése, valamint posztgraduális tanácsadó képzések lebonyolítása.

Köszönöm a figyelmet! Elérhetőség: Szervezeti: Privát:

Irodalom  Papp Sándor Az oktatás és nevelés műhelye vagy szolgáltató intézmény? OFOE  Földes Petra Kényszer vagy lehetőség? Gondolatok a család és iskola viszonyáról ÚPSZ 2006/7-8  Szilágyi Klára (1996) A tanácsadó tanár módszertani lehetőségei az iskolában EKTF, Eger  Draft Resolution of Council and of the representatives of the Member States meeting within the Council on Strengthening Policies, Systems and Practices in the field of Guidance throughout life in Europe 8448/04 EDUC 89 SOC May 2004  Sultana R.G. Lifelong guidance policies and system: building the stepping stones Finnish EU Presidency Conference 6-7 November 2006 Jyväskylä pp. 15 (2006a)  Sultana R.G. and Watts Career Guidance within Public Employment Services: a Review of Services in Finland within a European Perspective Nov pp. 9 (2006 b)  Sultana R.G. and Watts, A. G. Career Guidance in Europe’s Public Employment Services DG EMPL Oct  Sultana G. Ronald Guidance policies in the knowledge society CEDEFOP Panorama Series no  Conference on Lifelong Guidance Policies and Systems: Building the Stepping Stones Lifelong guidance policies in Europe were reviewed during the Finnish EU Presidency in the second half of 2006 within a European conference Jyväskylä, Finland.  EGCRF European Guidance and Counselling Research Forum  The Institute for Educational Research (IER), Jyvaskyla, Finland,  Canterbury Christ Church University, UK Centre for Career and Personal Department career-personal-development/Publications.asp career-personal-development/Publications.asphttp:// career-personal-development/Publications.asp  Finland EU’s Presidency  Ministry of Labour, Finland  International Centre for Career Development and Public Policy (ICCDPP)   Session Eleven - International Centre for Career Development and Public Policy Australia 21 to 24 April http://video.google.com/videoplay?docid=   International Centre for Career Development and Public Policy (ICCDPP)   Australian Association of Career Counsellors  EC Education and Training 2010 background documents  A BIZOTTSÁG KÖZLEMÉNYE A TANÁCSNAK ÉS AZ EURÓPAI PARLAMENTNEK  Hatékonyság és igazságosság az európai oktatási és képzési rendszerekben {SEC(2006) 1096} Brüsszel, , COM(2006) 481 végleges HU  15/2006/EK KÖZÖS ÁLLÁSPONT a Tanács által július 24-én elfogadva az egész életen át tartó tanulás terén cselekvési program létrehozásáról szóló,25-.i október /2006/EK európai parlamenti és tanácsi határozat elfogadására tekintettel  Szakképzési fejlesztési stratégia 1057/2005 (V.31.) Korm. hat.  Felnőttképzés fejlesztése 1069/2004 (VII.9.) Korm. h.  LLL stratégia 2212/2005 (X.13.) Korm. h.

A három információs szintet magyarázó megjegyzések  [1] Karrierfejlesztési szakember az információs tanácsadó is, de az intenzív támogatásra való igény egyben azt is jelenti, hogy a klienst/ tanulót/ állampolgárt alkalmazott pszichológiában képzett szakembernek kell támogatnia, mint tanácsadó tanár, pályatanácsadó, andragógus- tanácsadó, munka- és pályapszichológus stb. Itt válik fontossá a támogatási szintek szerinti illetékességi és kompetencia szintek tisztázása. Itt válik fontossá a támogatási szintek szerinti illetékességi és kompetencia szintek tisztázása. Erre az eddig megjelent szakpolitikai dokumentumok nem adnak kellő választ. Ugyanakkor az EU tanácsadó képzés kialakított curriculuma, a kanadai benchmarkingként alkalmazható curriculum, az USA tanácsadói szövetségek minősítő vizsgái, a német tanácsadó szakképzés, stb. bőven kínálhatnának megfelelő opciókat. Fontos lenne az uniós szakpolitika figyelmét is felhívni erre a hiányzó momentumra.  [1] A harmadik lépcsőhöz nyilvánvalóan korábbi személyiség- és karrierfejlesztéseken át vezet az út. Ehhez praktikusan a közoktatásban már meg kell adni a szükséges pályaválasztást támogató önismeretet. A felnőtt állampolgár ebben az esetben válik képessé –akár az Interneten keresztül- az önálló tájékozódásra. Magyarországon az iskolarendszer, rendszerében ilyen szintű segítséget nem ad. Így leginkább a munkaügyi szervezet, de a családsegítők és kulturális intézmények is a legmagasabb és egyben legdrágább szintű támogatást kénytelenek adni az ügyfeleiknek.