II. Ellátási hibák az egészségügyben konferencia,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Hogyan segíthet városán, településén? Az egészséges életmód szemlélet beiktatásával a település életébe.  Étkezési tanácsadással  Dohányzás ellenes.
Szervezetfejlesztési Program ÁROP Budapest, Károlyi-Csekonics Rezidencia November 12. VÁLTOZÁSKEZELÉS FEJLESZTÉSI MÓDSZERTAN.
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
KLASZTER A FOGYATÉKOS EMBEREKÉRT Szakmai konferencia Pécs, szeptember
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
Egészségügy Intézmények Kontrollingja
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Compliance Önálló Főosztály Az új Pmt. alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai az OTP Bankban Michnai András igazgató Budapest, április 16.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Európai Betegjogi Karta. Európai Betegjogi „Karta” Célja: A betegek tizennégy jogának proklamációja, alapvető jogok gyakorlati megvalósíthatóságát szolgálják.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
dr. Belicza Éva Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központ
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
Közönségkapcsolat (public relations)
Benchmarking.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
A nem OEP finanszírozott bevételek szervezési rendje és megfelelősége a törvényi előírásoknak Béres György gazdasági igazgató Vezérigazgató Találkozót.
Minőségügy és ellátási hibák csökkentése a Magyarországi kórházakban Makai Péter, Jacobsen Ákos, Péter Tünde, Szy Ildikó Gulácsi László
Budapest, február 17. Ritkák, de nem kevesek - avagy sok ritka sokra megy,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’ XIV. Országos.
A BETEGEK BIZTONSÁGA ELKERÜLHETŐK-E A HIBÁK?
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
TÁMOP /A RÉV projekt Gondolatok a SZER teszteléséről…
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
Dokumentációs kötelezettség
IV. kerületi v édőnők munkamegbeszélése május 26. Budapest Toma Andrea OGYEI.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
Partnerség és együttműködés Érdekcsoport-elemzés
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
Egészségügyi szakdolgozók tűszúrásos baleseteinek hazai alakulása
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
KOLLABORÁCIÓT ÉS KOOPERÁCIÓT TÁMOGATÓ ESZKÖZÖK
MUNKAVÉDELEM 2006/2007. tanév II. félév MEBIR. Munkahelyi egészségvédelem és biztonság MEB Feltételek, és tényezők, amelyek hatással vannak a munkavállalók,
„Egészséges étel az egészséges életért”
KÖBE. Ahol a balesetmegelőzés is KÖTELEZŐ. Tudatos Vezetők Klubja.
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Ahogy a szakfőorvos látja
1 A VITORLÁZÓ PILÓTÁK KOLLEKTÍV HIBAFELDOLGOZÁSÁNAK POZITÍV REPÜLÉSBIZTONSÁGI HATÁSAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest / dr. Nacsa Zsuzsanna.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar Kórházszövetség XXVII.
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
Magyarország Problématérképe Kutatási terv M.A.F. - SzIA Budapest, December 10.
„Hatásvizsgálat” c. tanulmány szennyvíz és hulladék témakörben szerzett tapasztalatai „Fenntartható települések” workshop Tokaj, július Csillag.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
A minőségügy és helye a Szent Imre Kórházban Dr. Varga Piroska főigazgató helyettes, minőségügyi igazgató.
Virtuális egészségügyi információk szakembereknek, laikusoknak Barangolás a Zala Megyei Kórház Egészségügyi Szakkönyvtárának honlapjánhttp://
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Hazai kórházi-járványügyi helyzetkép: adatok és aktualitások
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Móricz Pál – ügyvezető igazgató Szenzor Gazdaságmérnöki Kft.
Szakmapolitikai fórum
SZÖM II. ÖNÉRTÉKELÉS TAPASZTALATAI
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Kötelező szakmacsoportos továbbképzés
Készítette: Farkasné Veres Edina
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Az SZMBK Intézményi Modell
Dr. habil. Belicza Éva - alprojekt vezető
Előadás másolata:

II. Ellátási hibák az egészségügyben konferencia, Ellátási hibák – a megelőzés lehetőségei a hazai NEVES programban dr. Belicza Éva, SE EMK www.emk.sote.hu belicza@emk.sote.hu 2008. május 15. II. Ellátási hibák az egészségügyben konferencia, É+L Kft. Budapest

Ellátási hiba – mi is az? Hiba (error) Mulasztás egy tervezett tevékenységben a szándékhoz képest (hiba a megvalósításban – a „jól” sérülése) vagy rossz terv alkalmazása valamilyen cél érdekében (tervezési hiba – a „jót” sérülése) Nemkívánatos esemény (adverse event: AE) Olyan bántalom, ami az egészségügyi ellátás következménye, szemben a betegség szövődményeivel. A nem-kívánatos események lehetnek megelőzhetőek vagy nem-megelőzhetőek. forrás – IOM, 2000

Az ellátási hibák jelentősége California Medical Insurance Feasibility Study (1974) 20,864 kórházi felvétel 4.65 ártalom / 100 kórházi felvétel Harvard Medical Practice Study (1984) 30,121 kórházi felvétel NY államban a felvételek 3.7%-ában volt jelentett AE Quality in Australian Health Care Study (1995) 14,179 felvételt elemzése a felvételek 16.6%-ában volt AE állandó károsodás 13.7% halál 4.9% ezek 51%-a megelőzhető

Az ellátási hibák típusai eredetük szerint - példák 5 mg-t írása 0.5 mg helyett – botlás Késés a gyógyszerbeadásban – tévedés Rossz előírás alkalmazása gyógyszer dózis megállapításához – szabály alapú hiba A betegjellemzők figyelmen kívül hagyása dózis megállapításakor – ismeret-alapú hiba

Hiba arányok a repülésben 44 repült óra alapján 100,000,000+ hiba / év 1000 hivatalos incidens file 100 lényeges incidens 25 baleset Dispelling error myths

Ellátási hibákra vonatkozó kutatások közös megállapításai Jelentős probléma, mindenütt létezik Szükséges a nemkívánatos eseményekre vonatkozó adatok gyűjtése, elemzése és terjesztése, úgy hogy lehetővé tegye minden intézménynek a tanulást. a betegbiztonságra vonatkozó kutatások támogatása az ellátás nyújtása során fellépő rendszeres hiba okok beazonosítása a rendszerre és nem az esendő emberekre való koncentrálás a biztonság kultúrájának elismerése 11th European Forum, Prague, 2006 High-level concerns

A betegbiztonságot gátló tényezők (kivonat) Felelősségi szintek nem egyértelműek A betegbiztonság / minőség monitorozásának hiánya Nincs nemkívánatos eseményeket jelentő rendszer Gyenge kommunikációs képességek egészségügyi szakemberek, osztályok, létesítmények vagy a betegek, családok között A családok nem kapnak információt, ha valami rosszul ment Hibáztató kultúra, a személyzet nem szolgálja a biztonságot (Spigelman, 2006)

Megfelelés irányított bizalom & átláthatóság Egészségügyi intézmények betegbiztonságra vonatkozó kultúrájának lehetséges szintjei Sebezhető Reaktív Megfelelés irányított Proaktív Öngyógyító Növekvő tájékozottság bizalom & átláthatóság (forrás: Newell és Hudson alapján, Ausztrália)

Sebezhető Betegek/ fogyasztók Szervezet Nincs támogatás Nincs információ Nincsenek válaszok Nincs bevonás a megoldás megtalálásához Nincs felhatalmazás Szervezet Nem érti a betegbiztonságot A biztonság az emberek okozta probléma „Süket fülek” A hírnököt sújtja

Reaktív Szervezet A betegbiztonság fontos Valamit kezdenünk kell vele Természetes, hogy vannak balesetek, ez egy üzem Mindig sok időt foglalkozunk vele, ha történik egy nemkívánatos esemény vagy hiba Elbocsátjuk, aki a hibát okozta Betegek/ fogyasztók A szemlélet nem bátorítja, hogy informálják a változásokról Nem javasolnak olyan változásokat, amelyek a hibát célozzák Nincs bevallás

Megfelelés vezérelt Szervezet Vannak rendszereink, hogy a betegbiztonság minden területét menedzseljék Rengeteg adat és statisztika Akkreditáció A menedzsment odafigyel a költségekre A munkaerő nem azonosítja be teljes mértékben Betegek/ fogyasztók Jogok és felelősségek Felmérés Formális panasz elismerés Fogyasztói tanácsadó csoport

Proaktív Szervezet Megértjük a betegbiztonságot és folyamatosan és állandóan tudatában vagyunk a biztonságnak Beazonosítjuk és gyakorlatba ültetjük a megoldásokat Jó konzultáció A munkaerő „magáévá teszi” a betegbiztonságot Betegek/ fogyasztók Aktív törekvés a tapasztalati tudásra Fogyasztói jelentések Vizsgálatok Politikák, eljárások Irányelvek Az ellátás minden dimenziója

Öngyógyító Szervezet Növekvő tájékoztatás Növekvő bizalom és átláthatóság A „rossz hírek” hozóit megölelik Felülemelkedés a hibáztató kultúrán Annak elismerése, hogy az egészségügyi ellátás nyújtása veszélyes a betegek számára Változtatások bevezetése Betegek/ fogyasztók Minden szinten partnerek Mindenkinek adott tájékoztatás a megoldásokról az események és majdnem hibák esetén Folyamatos felülvizsgálatok

WHO irányelvek tervezete a nem-kívánatos események bejelentő- és tanuló rendszerére Az információtól a cselekedetig WHO, 2005 www.who.int/patientsafety

NEVES Nem VÁrt ESemények WHO által választott téma Minisztériumi felkérés az EMK-nak Együttműködés az MKSZ-szel Program indulása: 2006 nyár

A NEVES jelentési rendszer célja A betegbiztonság növelése Eszközök: kiváltó okok behatárolása ajánlások kidolgozása megelőző intézkedések bevezetésére az ajánlások terjesztése minden, az adott nemkívánatos eseményben érintett szolgáltató felé

Amire igen és amire nem alkalmas előfordulási gyakoriság elemzése - NEM epidemiológiai kutatások - NEM beteg kockázati tényezőinek kutatása – NEM bűnbak keresés – NEM szisztematikus ellátási hibák feltárása – IGEN folyamatok szervezése, menedzsmentje létszám tervezés, szervezés berendezések, eszközök, műszerek tervezése, kezelése, működtetése

A NEVES program jellemzői anonim a jelentő személye: egyén vagy szervezet jelentési módszerek: e-mail, országos kiterjesztéshez internet strukturált kérdőívek kidolgozása szabad szöveges leírással esések, elmaradt tervezett műtétek, szerzett decubitus, újraélesztés elemzések munkacsoportokban (gyökérokok kutatása és ajánlások megfogalmazása) visszajelzés a projektben résztvevő valamennyi intézménynek elektronikusan titokgazda: MKSZ

A NEVES program tesztelési fázisában résztvevő intézmények Szt Imre, Jahn F., Zala m., Szabolcs m., Békéscsaba, OORI, Heim P.

Tanulságok a kórházi vezetés elkötelezettsége mellett lelkes csapatra van szükség a kórházak jelentési hajlandósága függ a kórházi képviselő személyiségétől, meggyőző képességétől több eredmény várható a „kampányszerű jelentési periódusoktól” összesen majdnem 500 jelentés konkrét programok önálló előadásokban és a Kórház c. újság 2008. áprilisi számában

NEVES program további lépései WHO – pozitív vélemény, újabb két éves támogatás tesztelt adatlapok közzététele – anonim adatszolgáltatás megtartása újabb témakörök befogadása eredmények és ajánlások internetes visszajelzése

A NEVES program honlapja www.emk.sote.hu/site/kutatas/neves szakmai anyagok adatlapok letöltése és az adatok feltöltése eredmények és ajánlások bemutatása információs vonal: mksz2007@gmail.com

Várható eredmények a betegbiztonság kultúrájának fejlődése elsősorban a jelentést tevő intézményekben külső szemlélő intézmények, lakosság és média kutatási módszertan kialakítása és terjesztése szemléletváltás jelentési hajlandóság és a kapcsolódó kommunikáció fejlődése betegbiztonságot elősegítő szabályozók kidolgozása

a biztonságosabb betegellátásért... Matyi, 2,5 éves Marci, 7 hónapos a biztonságosabb betegellátásért...