Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a 2014-20-as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új európai kohéziós politika területfejlesztési eszközei különös tekintettel a területi együttműködésekre Dr. Nyikos Györgyi.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
Határon átnyúló pályázati lehetőségek, változások január 1-től
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete „Vitaindító szakmai összefoglaló a közötti Vidékfejlesztési Program társadalmasításáról”
Területileg integrált beruházások és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI H.1 Inclusive growth, Urban.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Projektciklus- menedzsment (PCM)
A Területi Integrált Projektek tapasztalatai Basilicata régióban Biagio Perretti Nyugat-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség INFODAY - Győr 7 April.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” Új programozási metódusok a as tervezési periódusban:
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint eredményeinek bemutatása.
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program december 10. Polomik Heléna területi tervezési és értékelési referens.
Baranya Megyei Önkormányzat
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
1 Területi koordinációs kapacitások Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) Péti Márton főtervező.
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Kiváltás projektszemmel, a jövő
A stratégiai tervezés történeti háttere
Térbeliség és fejlődés: a kohéziós politika új irányából adódó lehetőségek és feladatok Magyarországon néhány gondolat.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
MTA Regionális Kutatások Központja Tájékoztatás a Vidékfejlesztési Albizottság november 28-i üléséről Dr. Finta István Ph.D.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Magyarország- Szlovénia Határon Átível ő Vegyes Bizottság 4. ülése 4. Seja Mešane Komisije Za Č ezmejno Sodelovanje Mad ž arska - Slovenija Szentgotthárd,
Az ÚMVP intézményrendszere
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
A közötti időszakra vonatkozó Vidékfejlesztési Program tervezési folyamata Pócsi Gabriella NAKVI MTO tervezési referens Hatékonyság, Innováció,
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
„New Hungary” Rural Development Programme Győr, április 27–28. Gönczi Zsolt Ügyvezető igazgató A vidék fejlesztésének titka – a civil szerveződés.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 Az Európai Szociális Alap támogatási rendszerének változásai február 28. Öcsi Béla témavezető, Nemzetközi Bankárképző.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
Az INTERREG III programok Magyarországon. Phare CBC Programok Magyarországon prog. AUSTRIA 62 MEUR Au-Slovenia 3 MEUR Au-Slovakia.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint kulcstevékenységeinek.
Pályázatírás módszertana
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Dr. Nagy József elnök Bükk-Térségi LEADER Egyesület Tibolddaróc, január 30.
Gergely László Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A AS PROGRAMOZÁSI CIKLUS FEJLESZTÉSPOLITIKAI INTÉZMÉNY- RENDSZERE.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
A határmenti programok aktuális állása
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Előadás másolata:

Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial cohesion European Commission DG for Regional Policy

Programozási alapelvek és a területi szempontok érvényesítése  Tematikus koncentráció – tematikus célok és beruházási prioritások  Fejlett régiókban: Alacsony kibocsátású gazdaság min. 20%, KKV és K+F+I min. 60%  Fejlődő régiókban: Alacsony kibocsátású gazdaság min. 6%, KKV és K+F+I min. 44%  Prioritási tengely: egy vagy több beruházási prioritás egy tematikus célon belül  Egy OP – több alap: OP-n belül a prioritásokat több alap finanszírozhatja  Tanácsi tárgyalások: több alapos, illetve több tematikus célt tartalmazó prioritások?  Területi célok érvényesítése új eszközök segítségével

Új eszközök a területi célok érvényesítésére  ITI: Integrált területi beruházások (Integrated Territorial Investment)  CLLD: Közösségvezérelt helyi fejlesztése (Community-led local development)  Közös:  Területi alapú  Funkcionális, (sokszor) nem adminisztratív területi egységek integrált fejlesztésére  Segíti a tematikus koncentrációból adódó nehézségek áthidalását  Sajátos menedzsment  Azonban teljesen eltérő céllal és szemlélettel

ITI – Integrált területi beruházások  Bármely régión belüli vagy régión átnyúló (illetve határmenti) funkcionális területi egységek integrált fejlesztésének lebonyolítására  Egy vagy több OP kettő, vagy több prioritási tengelyének részvételével  Menedzsment: egy vagy több közreműködő szervezetre lehet delegálni  ERDF források legalább 5%-át ITI-n keresztül integrált városfejlesztés megvalósítására kell fordítani – a városi hatóságok bevonásával a lebonyolításban (feladatok ledelegálásával)  ITI lényege: különböző tematikájú tevékenységeket tartalmazó integrált csomagról való előzetes döntés több évre vonatkozóan

? ITI – Integrált területi beruházások  Limitált számú prioritás lehetőleg egy OP-n belül  ITI-t finanszírozó tematikus források egységes meghatározása a terület fejlesztési igényeinek figyelmen kívül hagyásával  Nem egységes irányítás – több közreműködő szervezet több OP részvétele esetén  Szűkös forrás  Nem egyszerűbb a megvalósítás a prioritási tengelyek mentén?  Lásd ágazati-regionális OP-k rendszere kérdése

! ITI – Integrált területi beruházások  Valódi integrált megközelítés – több OP több prioritási tengelye  Résztvevő prioritások a területi fejlesztési igények alapján kerülnek kiválasztásra – legkevésbé sem uniformizált módon  Egységes irányítás – megvalósítás egy szervezet által, delegálással helyi szintre, vagy egy IH egy KSZ-nek közreműködésével  Integrált fejlesztés több éves megvalósítását lehetővé tévő megfelelő nagyságú forrás  Kritikus tömeg!  Irányító Hatóságok közötti együttműködés és bizalom!  % ERFA vs. ITI-k száma?

ITI és OP struktúra  OP: tematikus célok mentén. Tematikus cél ≠ Tematikus tartalom  Nemzeti szintű ("ágazati") vagy regionális OP-k?  Jelenlegi OP struktúra – lehatárolási nehézségek  ITI: regionális OP(k) kiváltására? ITI és/vagy regionális OP(k)?  ITI: területi alapú integrált stratégiák megvalósítására  ITI-nek lehet tematikus fókusza  Pl. Agglomerációs térség közlekedési hálózatának fejlesztése  ITI: komplex ágazati (tematikus) célok fejlesztési eszköze?  Területiség hiánya  Készíts a komplex célok megvalósítását lehetővé tévő prioritási tengelyt!

CLLD – Közösségvezérelt…  Speciális régión belüli térségek fejlesztése  Integrált, területi alapú helyi fejlesztési stratégiák megvalósítására  Magán és non-profit, a helyi szocio-gazdasági érdekeket képviselő szervezetek, valamint állami szereplők partnerségével  49%-ot meghaladó, döntési jogköröket biztosító szavazati arány egyik félnek sincs – együttműködést kikényszerítő  Helyi fejlesztési szükségleteket és lehetőségeket figyelembe vevő célmeghatározás program szinten – bottom-up  Egy vagy több OP egy vagy több prioritása alatt valósítható meg – ERFA, ESZA, EMVA  Célközösség: ezer között

CLLD – Közösségvezérelt…  Stratégia (helyi szükségletek elemzése, célok, eredmények, indikátor, helyi közösségek bevonásának módszertana, akcióterv, menedzsment, monitoring)  IH: meghatározza a CLLD kiválasztásának kritériumait  Helyi akciócsoport: elkészíti és lebonyolítja a CLLD stratégiát  Kapacitás fejlesztés  Kiválasztási kritériumok meghatározása  Pályázati felhívások elkészítése és meghirdetése  Projektek kiválasztása, monitoring  Menedzsment: a helyi akciócsoport megbízza egy tagját, vagy jogi személyiséget alakít

Programozás  Partnerségi megállapodás  Területi fejlesztések integrált megközelítésének bemutatása (funkcionális területek speciális problémái, városi-vidéki területek szerves együttműködése, marginalizált csoportok által sűrűn lakott térségek fejlesztési kihívásai)  Ágazatok, közigazgatási egységek közötti koordinációt gátló nehézségek elemzése  Integrált területi megközelítés (ITI, CLLD használata) bemutatása  OP: városi ITI-k kiválasztásának alapelveit rögzíti az indikatív ERFA és ESZA összegek megadásával  Partnerség a tervezés és végrehajtás során – Monitoring Bizottság  Felkészülés  Kapacitás fejlesztés, városok, régiók bevonása a tervezésbe  Tervezési dokumentumok készítése – tematikus és helyi célok összehangolása  Elmozdulás az integrált fejlesztési szemlélet felé – A városokat az emberek teszik azzá, amik!

Köszönöm a figyelmüket!