Világváros születik: Budapest

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az iskola otthonai 100 év alatt 1912 Az iskola ideiglenes elhelyezésére a Ciszterci Rend Apáca utcai házának I. emeleti helységeit bérelték ki.
Advertisements

Híres épületek a Reformkorban
 1709-ben pestisjárvány pusztított a városban. A katolikus templom 1757-ben, a református 1787-ben épült ben újabb járvány, kolera pusztított.
Iparművészeti Múzeum A főváros egyik legszebb látnivalója a Lechner Ödön és Pártos Gyula tervezte, Zsolnay kerámiával fedett szecessziós palota. Gyűjteménye.
Realista építészet EKLEKTIKA
II. Európa és a világ Népességnövekedés: a 19. században Európa lakossága 190 millióról 423 millióra nőtt Ez a világ lakosságának több mint egynegyedét.
3. A dualizmus virágzó városa
Készítette: Nyírő Mátyás 8.b
PARLAMENT ( ).
A városok fejlődése és szerkezete
HUNGARY’S PARLAMENT PARLAMENT MAGYARORSZÁG PARLAMENTJE PARLAMENTJE.
Szeged címere. Szeged címere Szeged Magyarország harmadik legnagyobb városa amely nagy történelmi múlttal sok turisztikai látványossággal rendelkezik.
Települések A városok.
Készítette: Sziráki Dániel, 7.c
Budapest a századfordulón
Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.)
Urbanizáció a fejlődő országokban
A magyar városok szerkezetének átalakulása a rendszerváltozás után
Település Településrendszer Településállomány. Nagyvárosok a magyar településrendszerben Készítette: Széplaki Dóra Debrecen, 2013.április 16.
BUDAPEST, MINT VILÁGVÁROS
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Budapest, mint világváros
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Az Urbanizáció És Városaink Tankönyv:
KEZDÉS!!!!!!.
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Budapest Mint Világváros
Pest-Buda a XIX. Században
Pannonia Városai.
Világ város születik: BUDAPEST
Budapest a világváros.
Közép-Magyarország turisztikai régió vonzerői
Budapest turisztikai marketingje
Budapest turisztikai marketingje
Pécs turizmusa.
Budapest.
Budapest turisztikai marketingje
Az ország háza F: Laci A parlament épülete A Duna felől
Sopron, a hűség városa.
Magyarország Lánchíd.
SZÖUL 서울 특별시.
Budapest nevezetességei!
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
BUDAPEST Készítette: Bugyinszki Fruzsi. A közel egy hónapig tartó vásár évente több mint fél millió látogatót vonz Magyarország és Európa minden tájáról.
Készítette: Bujdosó Villő
Weöres Sándor Általános Iskola és Művészeti Iskola
Budapest – új világváros
BAHRAIN.
Retusált látképek Mennyire ismered Magyarországot?
Cegléd Prezentáció.
Budapest Turisztikai Marketingje Készítette : Romolhatatlan Norbert.
Gyömrő Írta: Farkas Gréta A mi iskolánk Városunkról Kis városunk lakói
HAJDÚDOROG A leletek tanúsága szerint a bronzkortól kezdve lakott területen éltek szarmaták és avarok is. A hét történelmi hajdúváros egyike, a honfoglalás.
Magyarországi művészet
Susann Nordströms Orkester - True Love
A világ 7. legszebb villamosvonalán
SZÉKESFEHÉRVÁR.
Chris Spheeris – EROS(Rain) Klösz György nem csupán a magyarországi városfotózás úttörője volt, hanem egyik máig legjelentősebb alakja. A németországi.
A mintegy negyven vetített képes előadás tartalmi vázlata
A második ipari forradalom és hatásai
Holnemvolt Budapest.
Retusált látképek Mennyire ismered Magyarországot?
Kolozsvár.
Budapesti hidak. Ferenc József híd Ez a híd 1896-ban épült. Másnéven a Szabadság híd. Az alapakokat keszon módszerrel rakták le. A híd 1901-ben A híd.
Előadás másolata:

Világváros születik: Budapest

A dualizmus fellendülése a leglátványosabb eredményeket Budapesten érte el. 1873-ban Buda, Pest és Óbuda egyesítésével jött létre a főváros.  Lakosainak száma hatalmas mértékben növekedett. A XX.század elejére megközelítette az egymillió főt. A magyar kormányok Bécs utolérése érdekében az ország erőforrásainak jelentős részét koncentrálták Budapestre például adókedvezmények és középítkezések formájában. Többek közt ekkor épült a budai Várpalota és a Parlament.  

 A város fejlesztése érdekében létrehozták a Fővárosi Közmunkák Tanácsát. Így a város arányosan és gyorsan tudott fejlődni. Budapest belső övezete egységes eklektikus stílusban épült.

Budapest városszerkezete: Elkülönültek a különböző funkciójú városrészek: üzleti és igazgatási negyed, lakónegyedek, ipari körzetek, kertvárosok. Modern nagyvárossá vált a középületek, pályaudvarok, bérpaloták és a Duna hídjai révén. A Nyugati pályaudvart a méltán híres Eiffel iroda tervezte.

Nyugati pályaudvar akkor

Nyugati pályaudvar most

Hídak: Lánchíd - 1849 Margit híd - 1876 Ferenc József (ma Szabadság-híd) - 1896 Erzsébet híd - 1903

Lánchíd Akkor Most

Margit híd  Akkor Most

Ferenc József híd (Szabadság-híd) Régen

M O S T

Erzsébet híd Régen

Most

A városiasodás Az iparosodással, a mezõgazdaság tõkés átalakulásával együtt járt a városiasodás. A dualizmus korában a városi lakosok száma 98%-kal, míg a falun élõké csupán 26%-kal gyarapodott.  A városokban emeletes lakóházak és középületek nõttek ki a földbõl. Ezekben az évtizedekben épültek a városközpontokban máig álló pályaudvarok, szállodák, városházák, kórházak, iskolák és a tehetõs polgárok villái. Kezdték ki- építeni az út- és csatornahálózatot, a víz- és gázvezetéket is. A nagyobb városokban a századforduló után már villamos közlekedett, és villannyal világították az utcákat. E viszonylag nagy városok (egyetlen vidéki városban sem laktak százezernél többen) váltak a környék színházi, irodalmi és egyleti életének központjaivá (például Pozsony, Kassa, Arad, Gyõr, Debrecen).

Pozsony a századfordulón A kecskeméti városháza

alkotmányosság, az ezeréves magyar államiság jelképét. Az Országház eklektikus, azaz különböző stílusokat ötvöz (kupola - neoreneszánsz, huszártornyok - gótikus). Az első országgyűléskor csak a külsejét fejezték be az épületnek, a belsejében még javában munkák folytak. Így mondhatjuk, hogy talicskát tologtó munkások közt zajlott az első országgyűlésünk. Az építkezés során csak hazai építőanyagokat használtak fel.   1904-ben adták át az Országházat, a magyar alkotmányosság, az ezeréves magyar államiság jelképét. A gyönyörű épületet Steindl Imre tervezte

A Tõzsdepalota a 20. század elején. Jelenleg a Magyar Televízió székháza

Ybl Miklós tervei alapján készült el az Operaház. 1884-ben tartották a nyitóelõadást

Budapest az ország központjává válik Buda, Pest és Óbuda lakóinak száma az átlagosnál is jobban növekedett. 1873-ban „Budapest fõváros” néven egyesült a három város. Budapest a századfordulóra valódi világvárossá, az ország tényleges központjává vált.   A fõvárosban ülésezett az országgyûlés. Itt volt a székhelyük a kormányhivataloknak. Itt építették ki központjukat a legnagyobb pénzintézetek, a kereskedelmi és iparvállalatok. Itt nyíltak meg a legnagyobb színházak, könyv- és lapkiadó vállalatok. Itt mûködött az ország akkor még egyetlen egyeteme és a fõiskolák jó része.

Várostervezés, városrendezés Budapest utcaképe megváltozott. Ekkor épült a Nagykörút és a Sugár út (ma Andrássy út). A házak egyre följebb, há- rom-, négy-, sõt ötemeletesre magasodtak. Mégis a földszintes és egyemeletes épületek alkották a házak többségét. A közlekedés fejlõdése is új épületeket, intézményeket követelt. Ebben az idõszakban épültek a nagy vasúti pályaudvarok és az új hidak a Dunán, melyek valóban eggyé tették a három várost.  Gyorsan haladt az utak kövezése. A tömegközlekedést a ló vontatta omnibuszok (ahogy tréfásan nevezték: a „zabgõ- zös”), a sínen futó lóvasúti kocsik, majd a villamosok bonyolították le. A világon másodikként fogaskerekû hegyi

Budapest Fejlődése

A Szent István körút emeletes házai, szemben a századelõn még lakatlan Rózsadomb

Pillanatkép az Oktogonról.

A Margit hidat 1877-ben avatták fel

A Nagykörút a szennyvízgyûjtõ csatornával az 1880-as években

1896-ban Budapesten adták át a kontinens elsõ földalattiját. A 80-as évekig a lakosság a vizet a kutakból vagy mosásra a Dunából vette. Az ismétlõdõ járványok miatt a századfordulóra a fõvárost vezetékes ivóvízzel látták el, és ki- épült a csatornarendszer is. Az elsõ gázlámpák még az 1830-as években tűntek föl Budapest utcáin, de csak a század második felében váltották föl végleg a petróleumlámpákat. A gázlámpák mellett a 90-es években megjelent a villanyvilágítás is. Budapest népessége 1913-ra az elõvárosokkal együtt el- érte az 1,1 milliót. A falusiak feláramlása is hozzájárult, hogy ekkorra a fõváros lakóinak nagy többsége magyar anyanyelvû volt. (A 18. század végén az 50 000 lakos alig egyötöde, a 20. század elején a milliós város 86%-a volt magyar anyanyelvű.) A 90-es években megjelent az utcai villanyvilágítás

Budapest elszakadt a többi, lassabban fejlődő országrészektől Budapest elszakadt a többi, lassabban fejlődő országrészektől. Mivel az erőforrásokat Budapestre koncentrálták az államnak már nem maradt ereje más régiók hasonló ütemű fejlesztésére. Azonban a vidéki nagyvárosokat is érintette a dualizmus. Virágzásnak indult többek közt Pozsony, Kassa, Temesvár, Szeged és Nagyvárad.